LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkgever aansprakelijk stellen!!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
bullie1986
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2011 18:39

werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door bullie1986 »

Sinds Febr 2011 zit ik in de wsnp. In het begin van de wsnp ben ik ook gaan samenwonen met mijn vriend. Ik houd me netjes aan de regels en dat is tot aan december 2011 goed gegaan. In december is het bedrijf waar mijn vriend werkt in de financieele problemen gekomen. Omdat ik samenwoon en in de wsnp zit word ook het salaris van mijn vriend meegerekend in het bedrag dat ik kan aflossen. Doordat het bedrijf van mijn vriend in de problemen is gekomen heeft hij of alleen een voorschot op het salaris gekregen of helemaal geen salaris. Dit gaat al 8 maanden zo en hierdoor kunnen we ook de wsnp niet betalen, omdat we nu met mijn salaris de andere vaste lasten moeten betalen. En is daar ook een schuld ontstaan door de financiele problemen bij mijn vriend zijn werk. Is het mogelijk om de werkgever van mijn vriend aansprakelijk te stellen als het slecht of niet uit betalen van het salaris gevolgen heeft voor de wsnp zoals eruit gezet te worden? Heeft iemand goede raad voor ons???

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door riddert »

De enige goede raad die ik u kan geven is op zoek te gaan naar ander werk. Werk wat wel betaald word, en het liefst iets meer. Succes.

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door LadySwitch »

Artikel 7:616 BW zegt sowieso dat de werkgever verplicht is de werknemer zijn loon op bepaalde tijden te voldoen.
Artikel 7:627 BW geeft hier een enkele uitzondering op en dat is dat de werkgever geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht. Gezien het verhaal van de TS lijkt het mij niet dat hier sprake van is.

Ander werk zoeken is natuurlijk wellicht de weg van de minste weerstand... Hoewel: de banen liggen op dit moment niet voor het oprapen!

Bezoek anders eens een juridisch loket. Hier zijn geen kosten aan verbonden en ik denk in jullie situatie de beste optie. Tenzij u een rechtsbijstandsverzekering heeft.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door sephora30 »

hierdoor kunnen we ook de wsnp niet betalen,

Wat bedoel je hier precies mee? De minimale boedelbijdrage?

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door LadySwitch »

Nog even een toevoeging.

Ik heb zelf niet heel veel verstand van de wsnp uit de praktijk. Heb er (gelukkig) nooit mee te maken gehad.

Maar als het loon van uw partner wordt meegerekend bij de afbetaling, dan moet het gebrek hieraan toch ook worden bijgesteld. Als t goed is kan uw partner aantonen wat er binnen komt... Ik neem aan dat jullie een contactpersoon/bewindvoerder of iets dergelijke hebben.

bullie1986
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2011 18:39

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door bullie1986 »

sephora30 schreef:hierdoor kunnen we ook de wsnp niet betalen,

Wat bedoel je hier precies mee? De minimale boedelbijdrage?

hier bedoel ik inderdaad de boedelbijdrage die maandelijks voldaan moet worden.

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door pop4st »

U partner betaalt niet mee aan de schulden maar aan de vaste lasten. Op basis daarvan heeft u bewindvoerder een VTLB berekening gemaakt. Wanneer u partner minder gaat verdienen moet u dit doorgeven aan u bewindvoerder en deze zal dan een nieuwe VTLB berekening maken.

U heeft een informatieplicht en als u dit niet gelijk aangeeft bij u bewindvoerder en er ontstaat wel een boedelachterstand kan dit einde WSNP voor u betekenen.
Mijn advies hier in is, iedere maand het loonstrookje en het bankafschrift van u partner naar u bewindvoerder door sturen zodat u aan kunt tonen dat er minder inkomsten zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Heel vervelende situatie, of je nu wel of niet in WSNP zit, maakt eigenlijk niet veel uit.

Als de salarisbetalingen echt uitblijven, kunt u als werknemers het beste het faillisement aanvragen van het bedrijf. Vraag bij de vakbond of UWV na hoe dit het beste kan.

Dan is er wel duidelijkheid, en anders heeft u kans dat het zo maanden doormodderen blijft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leo The Emperor schreef: Als de salarisbetalingen echt uitblijven, kunt u als werknemers het beste het faillisement aanvragen van het bedrijf. Vraag bij de vakbond of UWV na hoe dit het beste kan.

Dan is er wel duidelijkheid, en anders heeft u kans dat het zo maanden doormodderen blijft.
Precies, en hoe langer je daamee wacht hoe groter de kans dat je nooit meer iets van je tegoeden terugziet domweg omdat de kas nog leger is en er nog meer schuldeisers zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: werkgever aansprakelijk stellen!!

Ongelezen bericht door sephora30 »

pop4st schreef: Wanneer u partner minder gaat verdienen moet u dit doorgeven aan u bewindvoerder en deze zal dan een nieuwe VTLB berekening maken.

De partner is niet minder gaan verdienen, de werkgever betaald het (volledige) salaris niet of niet op tijd uit.

Gesloten