LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Isaatje3
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2012 19:41

Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door Isaatje3 »

Ik werk in een winkel waar er o.a. horloges worden verkocht. De vitrines waar deze horloges in staan kunnen op slot, maar mogen dit niet van de werkgever omdat deze wil uitstralen dat ze de klanten vertrouwen. Er worden regelmatig dus horloges gestolen want de winkel ligt in een drukke winkelstraat.

Nu wil mijn werkgever de kosten van de gestolen horloges van het salaris van het winkelpersoneel gaan afhalen.

Volgens mij mag dit niet, maar ik weet niet waar ik dit kan vinden.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door JtC »

Wat is dat voor een idiote actie? Als dat wel mag, eet ik mijn hoed (die ik niet heb) op. Daar heb je dus verzekeringen voor.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door john duelieux »

Het mag niet, maar het gebeurd.
bij vd Valk moeten de barmedewerkers tegenwoordig ook de niet voldane barrekeningen uit hun salaris betalen

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door JtC »

? Serieus? Wat is dat voor een beredenering? Waarom moet de medewerker opdraaien voor de lasten van de werkgever?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door crazyme »

Lijkt mij juridisch onhoudbaar.

Maar wie stapt hiervoor naar de rechter ?

Wanneer het personeel erg laks omgaat met de eigendommen van de werkgever (mogelijk opzettelijk) dan zou zo'n actie wel moreel te verdedigen zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Isaatje3 schreef:Ik werk in een winkel waar er o.a. horloges worden verkocht. De vitrines waar deze horloges in staan kunnen op slot, maar mogen dit niet van de werkgever omdat deze wil uitstralen dat ze de klanten vertrouwen. Er worden regelmatig dus horloges gestolen want de winkel ligt in een drukke winkelstraat.

Nu wil mijn werkgever de kosten van de gestolen horloges van het salaris van het winkelpersoneel gaan afhalen.

Volgens mij mag dit niet, maar ik weet niet waar ik dit kan vinden.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt!
:o en nu wil je werkgever uitstralen dat z'n personeel niet te vertrouwen is?!?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door bprosman »

bij vd Valk moeten de barmedewerkers tegenwoordig ook de niet voldane barrekeningen uit hun salaris betalen
Dat is niet tegenwoordig, dat moesten ze 30 jaar geleden al.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door JtC »

Kan iemand vertellen waarom?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Isaatje3 schreef:Ik werk in een winkel waar er o.a. horloges worden verkocht. De vitrines waar deze horloges in staan kunnen op slot, maar mogen dit niet van de werkgever omdat deze wil uitstralen dat ze de klanten vertrouwen. Er worden regelmatig dus horloges gestolen want de winkel ligt in een drukke winkelstraat.

Nu wil mijn werkgever de kosten van de gestolen horloges van het salaris van het winkelpersoneel gaan afhalen.

Volgens mij mag dit niet, maar ik weet niet waar ik dit kan vinden.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!
Wat een idioot die werkgever van jou. Omdat de baas bestolen wordt mag hij nu ook personeel gaan bestelen? Heeft hij te lang in de zon gezeten of zo?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Lijkt mij juridisch onhoudbaar.

Maar wie stapt hiervoor naar de rechter ?
Met behulp van de vakbond of de RBV is dat zo geregeld. Die smullen ervan. Zaak is al gewonnen nog voor de rechter met de ogen knippert.
Wanneer het personeel erg laks omgaat met de eigendommen van de werkgever (mogelijk opzettelijk) dan zou zo'n actie wel moreel te verdedigen zijn.
Is ook onzin natuurlijk. Dat moet dan eerst maar eens bewezen worden. En als de werkgever niet wil dat kasten worden afgesloten is hij LAKS en niet de werknemer.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het personeel steelt :arrow: ontslag op staande voet.
Als de klant steelt :arrow: ondernemersrisico.

Lijkt me toch niet zo moeilijk, of wel dan.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door JtC »

Ja precies, dat lijkt me vrij logisch.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door nevermind »

De vitrines waar deze horloges in staan kunnen op slot, maar mogen dit niet van de werkgever omdat deze wil uitstralen dat ze de klanten vertrouwen.
Dit is vermoedelijk de reden, dat er geen verzekering bij diefstal uitbetaald, als er de mogelijkheid bestaat, om het af te sluiten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door olaf79 »

nevermind schreef:
De vitrines waar deze horloges in staan kunnen op slot, maar mogen dit niet van de werkgever omdat deze wil uitstralen dat ze de klanten vertrouwen.
Dit is vermoedelijk de reden, dat er geen verzekering bij diefstal uitbetaald, als er de mogelijkheid bestaat, om het af te sluiten.
Dus omdat je als werkgever / (vermoedelijke) eigenaar zo stom bent om dure spullen niet te beveiligen tegen diefstal ga je dat risico op je werknemers afwentelen. Die man is niet goed snik... :shock:

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door john duelieux »

olaf79 schreef:Dus omdat je als werkgever / (vermoedelijke) eigenaar zo stom bent om dure spullen niet te beveiligen tegen diefstal ga je dat risico op je werknemers afwentelen. Die man is niet goed snik... :shock:
De lusten voor de werkgever, de lasten voor de werknemer. Het Van der Valk concern hanteert deze regel al vele jaren met succes. En kijk eens hoe groot ze zijn geworden...noem dat maar niet goed snik....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door olaf79 »

john duelieux schreef:
olaf79 schreef:Dus omdat je als werkgever / (vermoedelijke) eigenaar zo stom bent om dure spullen niet te beveiligen tegen diefstal ga je dat risico op je werknemers afwentelen. Die man is niet goed snik... :shock:
De lusten voor de werkgever, de lasten voor de werknemer. Het Van der Valk concern hanteert deze regel al vele jaren met succes. En kijk eens hoe groot ze zijn geworden...noem dat maar niet goed snik....
Waarom wil je zo graag vd valk erbij halen. Jaloers of zo?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als er nou meer wordt gejat dan je als werknemer verdient bij deze klokjesboer. Moet je dan gaan betalen? Dat zou toch een unicum zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
crazyme schreef:Lijkt mij juridisch onhoudbaar.

Maar wie stapt hiervoor naar de rechter ?
Met behulp van de vakbond of de RBV is dat zo geregeld. Die smullen ervan. Zaak is al gewonnen nog voor de rechter met de ogen knippert.
en de werknemer kan een andere baan gaan zoeken...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wat een (piep) werkgever.

Als de WG aangeeft "kasten mogen niet op slot" dan geeft hij dus aan "risico is voor mij".

Als de kasten nou op slot moesten, maar het personeel deed dat steeds niet, ondanks waarschuwingen - tja.. dan is het een andere zaak.

Ik zou een andere, eerlijke, werkgever zoeken - dit klinkt als iemand die je probeert te naaien waar je bij staat.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou ja, isa, bij welke halve zool werk jij dan, dat is toch niet normaal. Als dit echt een serieus item is, dan gewoon die man "verordenen" zijn uitstallingen af te sluiten, is ie nu helemaal van de plank gevallen. Heb daar nog nooit van gehoord. Hier zitten alle horloges of wat dan ook in kastjes, vitrines, die op slot zijn en opengaan als er een klant belangstelling toont. Je maakt toch niet de kachel met ons aan hé, met dit verhaal? Want dan komt het er op neer dat jullie die daar werken je baas iedere maand geld zouden moeten geven, lijkt mij dan.

Gesloten