LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Vladix
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2012 20:16

0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Ongelezen bericht door Vladix »

Goedendag,

Ik had een vraag over mijn 0 uren contract en het voor mij aparte nieuwe salaris dat ik krijg.

Ik had voorheen een tijdelijk contract met een uurloon van 8.91.
Dit is toen dit contract afliep omgezet naar een 0 uren contract met een uurloon van 9,15.

Nu vertelde ze mij dat ik geen vrije dagen meer opbouw maar ze me uurloon daarom hebben verhoogt zodat ik het op die manier kreeg.
Nu ben ik er 24 cent per uur op vooruit gegaan.
Ik werk fulltime, 40 uur per week en zou dus recht hebben op 2 vakantie dagen per maand normaal gesproken.
Nu verdien ik 8 x 8,91 = 71,28 per dag en mis ik dit dus als ik vrij neem.
Maar als ik die 24 cent die ik ter compensatie krijg pak en die x160 doe voor een volle maand kom ik op 38,40 uit.
Dus net aan de helft van 1 vrije dag per maand.

In mijn contract staat nergens iets over hoe dit is berekend en ze zeiden alleen tegen mij dat ik er per uur op vooruit ging omdat ik dus geen vakantiedagen meer opbouw.
Kan iemand mij uitleggen hoe die compensatie berekend hoort te worden, want dit klopt niet volgens mij.
Ik kan nu dus geen vrij meer nemen zonder er flink op achteruit te gaan.

Dit is ook precies het geval bij een collega van mij, dus het is niet een foutje die alleen bij mij gebeurd is.
Ik wil mijn werkgever hier op aanspreken en vragen hoe hij op die 9,15 komt, maar dan wil ik wel even wat meer informatie hebben over hoe het wettelijk berekend hoort te worden.
Enige wat ik kan bedenken is dat we naar minimumloon ( 23+ ) zijn gezet zonder dit te melden aan ons en dan er een compensatie bovenop komt, maar dan nog is dit net niet voldoende geloof ik.

Alvast bedankt,

Danny

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Ongelezen bericht door alfatrion »

Iedere werknemer heeft recht op minimaal 4 weken aan vakantiedagen. De vakantiebijslag is minimaal 8% en maximaal 8% van drie keer het minimumloon. Voor een parttimer geld dit naar ratio.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: 0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Dit zou beschreven moeten staan in uw CAO, wat u bij uw bond, op internet en bij uw werkgever kunt vinden.

Wel vreemd dat u met een 0 uren contract 'standaard' 40 uur werkt, na een bepaald aantal weken heeft u namelijk het recht dat dit contract omgezet wordt naar een contract van het door u gemiddeld gewerkte aantal uren (oftewel 40 uur).

Met een 0 uren contract krijgt u naar mijn weten bij ziekte ook 0,00!!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: 0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik moet zeggen dat ik bij mijn 0 uren contract ook geen vakantiedagen of vakantiegeld kreeg

hun redenatie: als je bepaalde dagen niet kan kan je dat gewoon aangeven met een 0 uren contract

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 0 uren contract en vergoeding vakantie dagen in salaris

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vermoed dat Nicky denkt aan art. 7:610b BW. Na drie maanden gaat het wettelijk vermoeden in werking dat de arbeidsovereenkomst een omvang heeft die gelijk zijn aan het gemiddeld aantal arbeidsuren over de afgelopen drie maanden. De werkgever kan dit bewijsvermoeden weerleggen door andere omstandigheden te stellen en, bij betwisten, te bewijzen.
bianca82 schreef:ik moet zeggen dat ik bij mijn 0 uren contract ook geen vakantiedagen of vakantiegeld kreeg
Die redenering gaat niet op. Een nul-urencontract is een gewoon arbeidscontract, zij het dat de omvang niet is vastgelegd. De vier weken vakantiedagen is een wettelijk recht waar niet in het nadeel van de werknemer van mag worden afgeweken. Deze dagen moeten worden uitbetaald bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Wanneer dit bij u niet is gebeurd heeft u een claim op uw voormalige werkgever. De verjaringstermijn hiervoor is vijf jaar. Daarnaast heeft u recht op een wettelijk verhoging die kan oplopen tot 50%.

Voor de vakantietoeslag geldt dat het bij nul-urencontract gebruikelijk is dat deze direct worden uitbetaald.
Nicky_The schreef:Met een 0 uren contract krijgt u naar mijn weten bij ziekte ook 0,00!!
Een nul-urencontract is ook een arbeidsovereenkomst. Dwingend recht regelt daarvoor dat ziektedagen gewoon uitbetaald moeten worden. Voor de eerste twee ziektedagen mogen er afwijkende afspraken gemaakt worden. Alleen je moet wel aannemelijk kunnen maken dat je zou werken op die dag. Vanwege het wettelijk vermoeden na drie maanden is dit eenvoudiger als je langer ziek bent dan wanneer je korter ziek bent.

Gesloten