LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV neemt het ervan

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door sjohie »

Jefdus schreef:
plumber schreef:
cecileke schreef:UWV heeft maar liefst DRIE MILJARD uitgegeven aan computers. Waar zouden die staan? Hoe vaak krijgen ze een nieuwe laptop/ipad? En waar blijft de oude na een jaar?


Dit was dus de vraag. Ik lees alleen maar dat de site eruit ligt
of het niet doet maar geen antwoord op de vraag.
Als ze werkelijk zoveel geld uitgegeven hebben aan PC en laptops vind ik
het een grote schande. Net zoals die luxe in die kantoren van UWV.

Dat geld is niet uitgegeven aan PCs en laptops, maar aan het hele IT systeem.
Vind ik het nog een schande zo veel geld.
3.000.000.000.€
Het is zo uit context gehaald inderdaad een hoog bedrag, maar als je het afzet tegen het aantal klanten en actieve gebruikers, is het in lijn met de overige grote overheidsinstanties. Dat wil niet zeggen dat het foutloos is, verre van dat, maar zoals het nu in de pers wordt gemeld, is het ook schromelijk overdreven.

cecileke
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2011 10:40

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door cecileke »

Hoezo overdreven? Drie miljard is drie miljard. Jaren geleden kwam UWV in het nieuws omdat ze met geld gesmeten hadden bij de bouw van een nieuw hoofdkantoor. Luxer dan luxe. En dan moeten we nu geloven dat die drie miljard alleen besteed zijn voor zakelijke doelen? Dat maak je mij niet wijs. Daar zijn er weer veel die er een slaatje uit slaan.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

olaf79 schreef:
Yeah right, dat heet jezelf indekken. Prima dat het geld kost als het zo complex is. Maar lever dan resultaat. Anders kun je het beter uitbesteden.
Het is al uitbesteed zoals je zelf in je eerst post aangeeft....

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

cecileke schreef:Hoezo overdreven? Drie miljard is drie miljard. Jaren geleden kwam UWV in het nieuws omdat ze met geld gesmeten hadden bij de bouw van een nieuw hoofdkantoor. Luxer dan luxe. En dan moeten we nu geloven dat die drie miljard alleen besteed zijn voor zakelijke doelen? Dat maak je mij niet wijs. Daar zijn er weer veel die er een slaatje uit slaan.
Per UWV medewerker zijn de ICT kosten uiteindelijk iets meer dan 1000 euro per maand. Dat is niet bijzonder veel voor een volledig maatwerk systeem. (3 miljard gedeeld door 11 jaar gedeeld door 20000 medewerkers gedeeld door 12 maanden).

Je moet dit niet vergelijken met een standaard Windows PC met Microsoft Office waar je al je werk mee kunt doen (al zullen velen ook schrikken van de maandelijkse kosten die dit met zich mee brengt in een zakelijke omgeving).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door sjohie »

cecileke schreef:Hoezo overdreven? Drie miljard is drie miljard. Jaren geleden kwam UWV in het nieuws omdat ze met geld gesmeten hadden bij de bouw van een nieuw hoofdkantoor. Luxer dan luxe. En dan moeten we nu geloven dat die drie miljard alleen besteed zijn voor zakelijke doelen? Dat maak je mij niet wijs. Daar zijn er weer veel die er een slaatje uit slaan.
Dat ging over iets van 5 à 10 miljoen, een leuk zakcentje, maar vergeleken met de 3000 miljoen waar we het in dit verhaal over hebben, een scheet in een tornado, en totaal niet relevant.

Zoals PeterW1572 al heeft doorgerekend, is het bedrag omgerekend per gebruiker ~1000/maand, en dat is representatief voor zo'n maatsysteem, inclusief alle backup en netwerk/internet voorzieningen. Met een andere software keuze of betere projectleider wordt dat niet ineens 250 euro/maand ofzo.

Maar goed, eigenlijk zouden we het om moeten rekenen naar de prijs per klant/maand, en dat is ~6 euro per klant/maand volgens mij, en dan is het ineens een heel ander bedrag. :wink:

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

sjohie schreef:
Maar goed, eigenlijk zouden we het om moeten rekenen naar de prijs per klant/maand, en dat is ~6 euro per klant/maand volgens mij, en dan is het ineens een heel ander bedrag. :wink:
En als we dat weer in perspectief zetten: een modale WW uitkering is ca. 1750 euro (bruto). De ICT kosten zijn dan ca. 0.3% van de uitkering... Maar daar kan je niet zo'n vette krantenkop van maken.

Een relevante vraag zou eigenlijk zijn: wat zouden de kosten zijn als die 3 miljard niet in ICT waren geinvesteerd en dat alles nog handmatig ging (de loonkosten van UWV medewerkers zijn nu al veel hoger dan de ICT kosten, kan je nagaan wat dat zou zijn zonder ICT).

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door Jefdus »

sjohie schreef: Het is zo uit context gehaald inderdaad een hoog bedrag, maar als je het afzet tegen het aantal klanten en actieve gebruikers, is het in lijn met de overige grote overheidsinstanties. Dat wil niet zeggen dat het foutloos is, verre van dat, maar zoals het nu in de pers wordt gemeld, is het ook schromelijk overdreven.
Zo iets kun je eigenlijk niet 'de pers' noemen. Dit komt vast weer uit de koker van de Telegraaf en/of het AD. Lekker populistisch het volk opstoken zonder ook maar enige onderbouwing of nuancering te leveren...

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door plumber »

PeterW1572 schreef:
Per UWV medewerker zijn de ICT kosten uiteindelijk iets meer dan 1000 euro per maand. Dat is niet bijzonder veel voor een volledig maatwerk systeem. (3 miljard gedeeld door 11 jaar gedeeld door 20000 medewerkers gedeeld door 12 maanden).

Je moet dit niet vergelijken met een standaard Windows PC met Microsoft Office waar je al je werk mee kunt doen (al zullen velen ook schrikken van de maandelijkse kosten die dit met zich mee brengt in een zakelijke omgeving).
Wel eens geweest bij het UWV.
Nou ga maar eens kijken daar en praat dan nog eens over 20.000 medewerkers.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

plumber schreef:
PeterW1572 schreef:
Per UWV medewerker zijn de ICT kosten uiteindelijk iets meer dan 1000 euro per maand. Dat is niet bijzonder veel voor een volledig maatwerk systeem. (3 miljard gedeeld door 11 jaar gedeeld door 20000 medewerkers gedeeld door 12 maanden).

Je moet dit niet vergelijken met een standaard Windows PC met Microsoft Office waar je al je werk mee kunt doen (al zullen velen ook schrikken van de maandelijkse kosten die dit met zich mee brengt in een zakelijke omgeving).
Wel eens geweest bij het UWV.
Nou ga maar eens kijken daar en praat dan nog eens over 20.000 medewerkers.
Het UWV had op 1 mei 2013 19.152 medewerkers (bron: UWV).

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door plumber »

PeterW1572 schreef:
plumber schreef:
PeterW1572 schreef:
Per UWV medewerker zijn de ICT kosten uiteindelijk iets meer dan 1000 euro per maand. Dat is niet bijzonder veel voor een volledig maatwerk systeem. (3 miljard gedeeld door 11 jaar gedeeld door 20000 medewerkers gedeeld door 12 maanden).

Je moet dit niet vergelijken met een standaard Windows PC met Microsoft Office waar je al je werk mee kunt doen (al zullen velen ook schrikken van de maandelijkse kosten die dit met zich mee brengt in een zakelijke omgeving).
Wel eens geweest bij het UWV.
Nou ga maar eens kijken daar en praat dan nog eens over 20.000 medewerkers.
Het UWV had op 1 mei 2013 19.152 medewerkers (bron: UWV).
Nou dat is dus niet wat ik bedoel.
Zullen die 19.152 medewerkers allemaal gebruik maken van de PC.
Voor mijn werk (toen ik nog werkte) kwam ik er veel en er lopen er daar
een hoop rond die zelf niet weten wat ze eigenlijk doen.Denk zelf dat er
+/- 8000 mensen van de PC gebruik maken waardoor die 1000€ per werknemer ineens
op 2500 € komt per werknemer.
Bovendien die luxe die daar allemaal is stuit mij tegen de borst.
Ook het werk wat ik daar aan het doen was, alles moest even duur en dat
gaat allemaal van de betalende mensen af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door kweenie »

PeterW1572 schreef:
Een relevante vraag zou eigenlijk zijn: wat zouden de kosten zijn als die 3 miljard niet in ICT waren geinvesteerd en dat alles nog handmatig ging (de loonkosten van UWV medewerkers zijn nu al veel hoger dan de ICT kosten, kan je nagaan wat dat zou zijn zonder ICT).
Dat is inderdaad een belangrijke vraag. In ong 10 jaar ong 3 mld is 300 mln per jaar. Een gemiddelde werknemer kost een organisatie zo'n ton per jaar, als je alle kosten meerekent (salaris is iha minder dan de helft van de totale kosten, waar ook bv huisvestingskosten, werkgeverslasten, pensioenpremies, opleidingskosten en ga zo maar door bovenop komen). Dus als ze helemaal niets aan IT zouden hebben gehad, dan hadden ze ook ieder jaar 3000 mensen kunnen laten werken. Of anders gezegd, als er dankzij alle systemen meer dan 3000 mensen minder nodig zijn, dan maak je met die IT investeringen 'winst'.

Volgens mij is de afgelopen 10 jaar het aantal banen bij het uwv met veel meer dan 3000 verminderd en zou je dus kunnen redeneren dat er ondanks de hoge kosten winst mee is gemaakt.

cecileke
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2011 10:40

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door cecileke »

Jefdus schreef:
sjohie schreef: Het is zo uit context gehaald inderdaad een hoog bedrag, maar als je het afzet tegen het aantal klanten en actieve gebruikers, is het in lijn met de overige grote overheidsinstanties. Dat wil niet zeggen dat het foutloos is, verre van dat, maar zoals het nu in de pers wordt gemeld, is het ook schromelijk overdreven.
Zo iets kun je eigenlijk niet 'de pers' noemen. Dit komt vast weer uit de koker van de Telegraaf en/of het AD. Lekker populistisch het volk opstoken zonder ook maar enige onderbouwing of nuancering te leveren...
Het is een onderzoek van het Leidsch Dagblad. Dus dat populistisch opstoken kun je voor eigen rekening nemen.

cecileke
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2011 10:40

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door cecileke »

kweenie schreef:
PeterW1572 schreef:
Een relevante vraag zou eigenlijk zijn: wat zouden de kosten zijn als die 3 miljard niet in ICT waren geinvesteerd en dat alles nog handmatig ging (de loonkosten van UWV medewerkers zijn nu al veel hoger dan de ICT kosten, kan je nagaan wat dat zou zijn zonder ICT).
Dat is inderdaad een belangrijke vraag. In ong 10 jaar ong 3 mld is 300 mln per jaar. Een gemiddelde werknemer kost een organisatie zo'n ton per jaar, als je alle kosten meerekent (salaris is iha minder dan de helft van de totale kosten, waar ook bv huisvestingskosten, werkgeverslasten, pensioenpremies, opleidingskosten en ga zo maar door bovenop komen). Dus als ze helemaal niets aan IT zouden hebben gehad, dan hadden ze ook ieder jaar 3000 mensen kunnen laten werken. Of anders gezegd, als er dankzij alle systemen meer dan 3000 mensen minder nodig zijn, dan maak je met die IT investeringen 'winst'.

Volgens mij is de afgelopen 10 jaar het aantal banen bij het uwv met veel meer dan 3000 verminderd en zou je dus kunnen redeneren dat er ondanks de hoge kosten winst mee is gemaakt.
Zijn dit schattingen of zijn het cijfers die gebaseerd zijn op onderzoek? Zoals het er nu staat slaat het nergens op.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door Jefdus »

cecileke schreef:
Jefdus schreef:
sjohie schreef: Het is zo uit context gehaald inderdaad een hoog bedrag, maar als je het afzet tegen het aantal klanten en actieve gebruikers, is het in lijn met de overige grote overheidsinstanties. Dat wil niet zeggen dat het foutloos is, verre van dat, maar zoals het nu in de pers wordt gemeld, is het ook schromelijk overdreven.
Zo iets kun je eigenlijk niet 'de pers' noemen. Dit komt vast weer uit de koker van de Telegraaf en/of het AD. Lekker populistisch het volk opstoken zonder ook maar enige onderbouwing of nuancering te leveren...
Het is een onderzoek van het Leidsch Dagblad. Dus dat populistisch opstoken kun je voor eigen rekening nemen.
Het gaat me ook niet om het onderzoek, het gaat me over hoe het vervolgens gebracht wordt in de 'pers'. Er wordt alleen maar een flink bedrag genoemd, zonder enige toelichting (waar de kosten voor gemaakt zijn) of nuancering (hoe veel dit dan is per werknemer of per uitkeringsgerechtigde). Hiermee brengen kranten als het AD het nieuws heel gekleurd naar buiten, om zo een maximale reactie bij de lezer uit te lokken. En blijkbaar is dat goed gelukt, aangezien de openingspost het al heeft over 3 miljard wat uitgegeven zou zijn aan wat laptops en PCs....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door sjohie »

cecileke schreef:
kweenie schreef:
PeterW1572 schreef:
Een relevante vraag zou eigenlijk zijn: wat zouden de kosten zijn als die 3 miljard niet in ICT waren geinvesteerd en dat alles nog handmatig ging (de loonkosten van UWV medewerkers zijn nu al veel hoger dan de ICT kosten, kan je nagaan wat dat zou zijn zonder ICT).
Dat is inderdaad een belangrijke vraag. In ong 10 jaar ong 3 mld is 300 mln per jaar. Een gemiddelde werknemer kost een organisatie zo'n ton per jaar, als je alle kosten meerekent (salaris is iha minder dan de helft van de totale kosten, waar ook bv huisvestingskosten, werkgeverslasten, pensioenpremies, opleidingskosten en ga zo maar door bovenop komen). Dus als ze helemaal niets aan IT zouden hebben gehad, dan hadden ze ook ieder jaar 3000 mensen kunnen laten werken. Of anders gezegd, als er dankzij alle systemen meer dan 3000 mensen minder nodig zijn, dan maak je met die IT investeringen 'winst'.

Volgens mij is de afgelopen 10 jaar het aantal banen bij het uwv met veel meer dan 3000 verminderd en zou je dus kunnen redeneren dat er ondanks de hoge kosten winst mee is gemaakt.
Zijn dit schattingen of zijn het cijfers die gebaseerd zijn op onderzoek? Zoals het er nu staat slaat het nergens op.
Je kan het narekenen, die 3 miljard is het aan IT uitgegeven bedrag sinds 2002, en ze hadden op 1 mei van dit jaar 19.152 medewerkers. Dat is dus 3.000.000.000/11(jaar)/19.152(medewerkers)/12(maanden) = 1186 euro/maand per medewerker voor het hele IT-ecosysteem, en dat behelst wel wat meer dan enkel de pc/laptop waar je op werkt.

Op mijn werk betaalt mijn afdeling overigens nog wel wat meer per maand aan IT voor mijn workstation en de software er op, en er zijn software pakketten waarvan de licentiekosten 50.000 euro/jaar per gebruiker zijn.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door Jefdus »

Daarnaast zijn er de laatste jaren waarschijnlijk ook kosten gemaakt voor het aanpassen van het systeem zodat het gekoppeld kan worden met andere instanties vanwege fraudebestrijding. Een deel hiervan zal zichzelf vanzelf weer terugverdienen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV neemt het ervan

Ongelezen bericht door kweenie »

cecileke schreef:
kweenie schreef:
PeterW1572 schreef:
Een relevante vraag zou eigenlijk zijn: wat zouden de kosten zijn als die 3 miljard niet in ICT waren geinvesteerd en dat alles nog handmatig ging (de loonkosten van UWV medewerkers zijn nu al veel hoger dan de ICT kosten, kan je nagaan wat dat zou zijn zonder ICT).
Dat is inderdaad een belangrijke vraag. In ong 10 jaar ong 3 mld is 300 mln per jaar. Een gemiddelde werknemer kost een organisatie zo'n ton per jaar, als je alle kosten meerekent (salaris is iha minder dan de helft van de totale kosten, waar ook bv huisvestingskosten, werkgeverslasten, pensioenpremies, opleidingskosten en ga zo maar door bovenop komen). Dus als ze helemaal niets aan IT zouden hebben gehad, dan hadden ze ook ieder jaar 3000 mensen kunnen laten werken. Of anders gezegd, als er dankzij alle systemen meer dan 3000 mensen minder nodig zijn, dan maak je met die IT investeringen 'winst'.

Volgens mij is de afgelopen 10 jaar het aantal banen bij het uwv met veel meer dan 3000 verminderd en zou je dus kunnen redeneren dat er ondanks de hoge kosten winst mee is gemaakt.
Zijn dit schattingen of zijn het cijfers die gebaseerd zijn op onderzoek? Zoals het er nu staat slaat het nergens op.
Ik heb het in eerste instantie op algemene getallen geschat, maat heb het ook even voor je opgezocht.

Het aantal FTE is sinds 2003 van ruim 20.000 naar ong 16 1/2 duizend gedaald, dus een daling van ong 3500 FTE (en dus nog wat meer werknemers).
De personeelskosten waren, zonder huisvesting, IT en kantoorkosten en zo, 1,3 mld. Als je de overige kosten ook meetelt, dan kom je op ruim 1,7 mld. Per persoon dus ruim een ton. Ook als ze veel lagere IT kosten zouden hebben, kom je nog op ong een ton per fte uit.

Dus mijn grove schatting komt wel overeen met de werkelijkheid. (Overigens goed dat je die schatting niet zomaar voor waar aanneemt, een gezonde dosis achterdocht is goed.)

Maar om een en ander even in een ander perspectief te plaatsen, er draaiden 10 jaar geleden ongeveer 650 (!) verschillende applicaties. Het gaat bij de IT kosten dus niet om simpelweg een paar PC's met alleen Word en Excel of zo... Het kost alleen al tientallen miljoenen om die applicaties in de lucht te houden, laat staan dat ze aan de jaarlijkse wetswijzigingen moeten worden aangepast. Het is heel verstandig dat ze daaronder een grote schoonmaak houden en een hoop applicaties, die stuk voor stuk steeds aangepast zouden moeten worden, vervangen door heel wat minder nieuwe applicaties, waarbij de onderhoudskosten ook vel lager worden. En die bovendien ook nog eens meer functies kunnen hebben en beter op de toekomst kunnen zijn voorbereid.

En dat is dus nog zonder rekening te houden met nieuwe functionaliteit die van UWV wordt verwacht en nieuwe (wettelijke) taken die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen, zoals bv walvis.

Gesloten