LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de bijstand en vrij nieuwe auto

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

Hallo,

Ik zit al een paar jaren in de bijstand, heb altijd een auto gehad, maar heb deze nu weg moeten doen omdat er teveel onkosten aankwamen en deze niet langer vertrouwd op de weg was.
Mijn ouders hebben besloten een vrij nieuwe auto voor mij te kopen en deze op hun naam te zetten. Het gaat om een kleine zuinige auto uit 2011 wat voor mij financieel gezien natuurlijk veel voordeliger is. Krijg ik nu problemen met de sociale dienst als ik in deze auto rijdt? en ook moet ik mijn ouders wel de maandelijkse onkosten vergoeden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes Fiona

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Fiona5, het is niet uw auto maar de auto van uw ouders. U leent de auto. Wat dat betreft is het geen bezit dat meetelt voor uw eigen vermogen bij een vermogenstoets.
Dat u iets betaalt voor het lenen van de auto lijkt me niet ongeoorloofd. Regel dat gewoon onderling.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door witte angora »

De auto niet aannemen. Wat er nu gaat ontstaan is een soort relatie waarbij jullie over en weer voor elkaar zorgen. En dat heeft gevolgen voor je uitkering.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Maar de auto is helemaal niet van Fiona5

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee maar ze rijdt er wel in, als enige, en ze betaalt er ook voor. Het is geen huur of zo...

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=283779

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Of de auto van u buren is of van u ouders maakt niet uit, hij is niet van u, u mag er alleen in rijden, maakt dus niets uit voor u uitkering, het is en word nooit u bezit.
En wat eventueel betaald, is vrijwillig, en niet vastgelegd in een akte, een bloemetje is ook goed. :wink:
veel rij plezier.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door tenormin »

F.van Holten schreef:Of de auto van u buren is of van u ouders maakt niet uit, hij is niet van u, u mag er alleen in rijden, maakt dus niets uit voor u uitkering, het is en word nooit u bezit.
veel rij plezier.
Nee, is niet helemaal waar. Ze schrijft zelf dat ze ervoor betaalt, dus en bijstand en oude auto eruit en dan vrij nieuwe auto krijgen van ouders maar wel zelf betalen aan ouders. Zit dus wel scheef. Dus had ze eigenlijk eerst moeten overleggen met de uitkerings instantie.

Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

Hallo, bedankt voor jullie reacties. ik sluit me dan weer aan bij de opmerkingen van meneer van Holten en Klaas Jan, de auto is immers van mijn ouders? dus zie ik dat probleem ook niet zo. Ik vergoed hun de wegenbelasting en de verzekering.

@ Tenorin, waarom en wat zou ik dan moeten overleggen met de uitkeringsinstantie?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan ga ik de inhoud van 'mijn' link maar even hier neerzetten:
Op zich kan het lenen van een auto geen kwaad, tenzij het om een hele dure auto gaat en u de auto zo gaat gebruiken als ware het uw eigen bezit. In dergelijke gevallen kan men ervan uit gaat dat u feitelijk over de auto beschikt en dus de waarde bij uw vermogen tellen. Het beste is dit even te melden bij uw contactpersoon en hiervoor toestemming te vragen zodat u niet in de problemen komt.
Maar goed, Fiona, je moet daar zelf een beslissing in nemen. En dan niet later komen miepen als het wel tot problemen leidt.

Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

Ja daar hangt natuurlijk ook een groot nadeel aan, eenmaal gemeld, eenmaal in de peiling.
Ik ben er liever voorzichtig mee met dat soort dingen.
De auto kost zo'n 6000,- dus dat zal wel nooit goedgekeurd worden, tja, en dan weten ze dat, en dan kan ik het natuurlijk wel schudden en heb ik niets meer straks.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door ruud_a »

was er ook niet nog een probleempje met de verzekering bij een ongeluk?

ik vraag me ook af waar iemand in de bijstand een auto van betaalt.
bij de meeste mensen is het geld al op na de huur, de energie en het eigen risico.

Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

Hallo Ruud,

Er blijft nog wel geld over om van te leven hoor, anders zou je helemaal niets meer kunnen, maar met een grote benzine slurper die ook veel wegenbelasting kost wordt het natuurlijk een ander verhaal, en het onderhoud wat je van zo'n oude auto erbij hebt speelt natuurlijk ook een rol mee.
Het autootje wat ik nu heb is stukken zuiniger, neemt misschien 1 op 18 en mijn vorige oude barrel haalde misschien net 1 op 10 en stond altijd met de kap omhoog.
Het eigen risico maak ik al niet veel gebruik van, kom weinig bij de dokter, en zo wel betaal ik dat in gedeelten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door ruud_a »

Fiona5 schreef:Hallo Ruud,

Er blijft nog wel geld over om van te leven hoor, anders zou je helemaal niets meer kunnen, maar met een grote benzine slurper die ook veel wegenbelasting kost wordt het natuurlijk een ander verhaal, en het onderhoud wat je van zo'n oude auto erbij hebt speelt natuurlijk ook een rol mee.
Het autootje wat ik nu heb is stukken zuiniger, neemt misschien 1 op 18 en mijn vorige oude barrel haalde misschien net 1 op 10 en stond altijd met de kap omhoog.
Het eigen risico maak ik al niet veel gebruik van, kom weinig bij de dokter, en zo wel betaal ik dat in gedeelten.
ondanks dat u al jaren in de bijstand zit, hebt u dat grote benzineslurpende gevaarte toch kunnen rijden.
een hele prestatie, die maar weinig mensen met een bijstandsuitkering u na zullen kunnen doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

Er zijn met deze constructie inderdaad een aantal problemen:

- indien je duurzaam iets gebruikt zonder ervoor een economische vergoeding te betalen kan de belastingdienst dit als een schenking aanmerken. Je bent dan schenkbelasting verschuldigd.
- ditzelfde geldt voor de sociale dienst. Dus ondanks dat de auto niet op uw naam staat, dient u er rekening mee te houden dat dit gevolgen voor de uitkering kan hebben.

- bij ongeluk als blijkt dat u de hoofdbestuurder bent maar dit niet in de verzekeringspapieren staat, bent u mogelijk niet of niet goed verzekerd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

Fiona5 schreef:Hallo Ruud,

Er blijft nog wel geld over om van te leven hoor, anders zou je helemaal niets meer kunnen, maar met een grote benzine slurper die ook veel wegenbelasting kost wordt het natuurlijk een ander verhaal, en het onderhoud wat je van zo'n oude auto erbij hebt speelt natuurlijk ook een rol mee.
Het autootje wat ik nu heb is stukken zuiniger, neemt misschien 1 op 18 en mijn vorige oude barrel haalde misschien net 1 op 10 en stond altijd met de kap omhoog.
Het eigen risico maak ik al niet veel gebruik van, kom weinig bij de dokter, en zo wel betaal ik dat in gedeelten.
Auto is geen eerste levensbehoefte, dat wordt bevestigd door het feit dat onze gewaardeerde staat over elke aangeschafte auto een luxe belasting heft van ongeveer 1/3 van de verkoopsprijs.

De bijstand is bedoelt voor mensen zonder inkomen zodat ze niet dood gaan van de honger, kleren aan hun lijf hebben en een dak boven hun hoofd, neit voor luxe artikelen zoals een auto. Zo te lezen kan die bijstand dus flink omlaag...
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2014 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ook namens mij veel rijplezier gewenst. En de link naar gratisadviseurs.nl is niet een link naar wet- en regelgeving van een overheidsinstantie maar een link naar zo maar een commerciële site waarbij men zelf aangeeft niet een volwaardig juridisch advies te kunnen garanderen. Niet door af laten schrikken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

olaf79 schreef:Of klust u zwart bij waarmee u de auto bekostigd. Niet dat u dat zou toegeven, maar het heeft er alle schijn van.
Misschien even uw bericht bewerken en excuses aanbieden voor deze schandelijke insinuaties?

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door 47712 »

Als u uw ouders geld betaalt doe dit dan niet via de bank en sluit de verzekering af op naam van één van uw ouders inclusief een bijrijdersverzekering dan bent u gedekt.

Een kennis van mij doet dit al jaren op deze manier voor zijn dochter die ook bijstand ontvangt. Parkeer de auto af en toe een paar dagen bij uw ouders als die in de buurt wonen en vertel verder niemand iets over deze constructie.

Succes ermee.

Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

Klaas Jan schreef:
olaf79 schreef:Of klust u zwart bij waarmee u de auto bekostigd. Niet dat u dat zou toegeven, maar het heeft er alle schijn van.
Misschien even uw bericht bewerken en excuses aanbieden voor deze schandelijke insinuaties?
Nou inderdaad, dit komt wel aardig over, hoe ik rondkom is ten eerste al niet uw zaak en is ook niet van toepassing op dit onderwerp.

Fiona5
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:49

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door Fiona5 »

@47712 Dankje voor je tip, daar kan ik tenminste iets mee.

Gesloten