LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contracturen en ziek zijn en meeruren

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

In dit geval lijkt het erop dat de werknemer in zijn recht staat, maar dat de werkgever inderdaad de troef in handen heeft dat ze kunnen gaan zeggen : als jij "iets" doorzet of als je anderzins je hoofd boven het maaiveld uitsteekt dan verlengen we je contract niet.

Inderdaad is het een schaakspel.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Femmiej »

Dat is niet helemaal waar czar, kan voor werkgevers ook heel goed uitkomen telkens nieuw personeel te nemen.
Werk zelf in de zorg en zoals iedereen (denk ik) weet is het daar bar en boos op het moment.
Vaste contracten worden gewoon niet meer gegeven omdat 'ze' dan in de toekomst (als het even minder gaat) heel moeilijk van die mensen af kunt komen.
Ook in de zorg maakt het dus niet uit dat er met mensen gewerkt word hoor helaas....

Heb dit verhaal nog eens bij m'n moeder nagevraagd en die had nog een aanvulling...
Dat 3 maanden verhaal geldt niet in bv. Cao Horeca en beveiliging, daar zij het in het seizoen drukker hebben. Zij zouden dan na het seizoen met veel te veel personeel blijven zitten.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Femmiej »

En daarbij inwerken kost geld.....
Weet niet hoe daar iedereen ingewerkt word maar bij ons is dat 1dag en 1avonddienst en dat was het wel.
Op de lange termijn kan dat voor een werkgever echt goedkoper zijn, zeker als het een groot bedrijf is.
Of er nu 2 dagen iemand ziek is wat opgevuld moet worden, of er staan 2 dagen 2 'poppetjes'.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Doordat gisteren weer het nodige gebeurt is zal ik hier zeker mee doorzetten . Ik zal het Hoofdkantoor van de Tijger bellen en hoop dat dan de bal in het rollen komt ook mbt mijn manager . Ik voel me op moment gebruikt , psychisch mishandelt en noem maar op . Stond gisteren al meteen bij aanvang dienst met tranen in de ogen .
Als het zo door gaat zal ik me weer ziek moeten melden maar nu met Overspannen pfffff .
Ik doe mijn werk graag maar om normaal te functioneren moet er ook vanuit het management naar behoren gehandeld worden .
Eens kijken of ik met een van de grote bazen een afspraak kan maken en het probleem van de werkvloer en houding bespreekbaar kan maken en natuurlijk ook de CAO . Waar kan ik anders nog terecht als ik klachten heb mbt niet aanhouden CAO en intimiderend gedrag vanuit het management?

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door brieziet »

Hi,

dit staat er in je overigens in je CAO over doorbetaling van loon bij ziekte

"Noot: Voor parttimers geldt een doorbetaling van 100% gedurende de eerste periode van 26 weken,
85% gedurende de 27e tot en met de 78e week en 70% gedurende de 79e tot en met de 104e
week van de arbeidsongeschiktheid, berekend over het gemiddeld aantal gewerkte uren in de
laatste drie maanden"



Ik begrijp dat jij de extra uren die je werkt meteen iedere maand uitbetaald krijgt en dat deze niet als 'meeruren' geregistreerd worden? In dat geval geldt neem ik aan bovenstaande situatie en moeten ze je ziekengeld berekenen zoals hierboven vermeld is, over het gemiddeld aantal gewerktge uren. Als dit niet willen uitbetalen, dan zou ik een advocaat raadplegen, rechtsbijstand of vakbond inschakelen. (aanvulling: lees nu dat je geen rechtsbijstand hebt of lid van vakbond bent. wellicht juridisch loket proberen voor advies?)

Je werkt waarschijnlijk bij een franchiseondernemer? ook hij zal zich aan de wet en CAO moeten houden, het hoofdkantoor kan hierin hopelijk bemiddelen want ook zij hebben liever geen rechtszaak.

Als het wel als meeruren geregisteerd wordt, en dus niet per maand uitbetaald, dan heb je er geen recht op, want je inkomen was immers ook niet hoger. Deze uren kun je later nog eens opnemen, of als dat niet lukt, dan moeten ze e conform CAO op een bepaald moment (dacht uiterlijk 1 mei van het volgende jaar) uitbetaald worden.

Je klacht betreffende intimidatie is wat lastiger, die kun je bij het hoofdkantoor neerleggen, zij zullen het wel bespreken, maar indien het een franchiseorganisatie betreft dan blijft het toch een zelfstandig ondernemer. Je zou wellicht aangifte kunnen doen, maar dan moeten het wel zeer ernstige feiten zijn.

succes!

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Ik kreeg mijn meeruren elke maand uitbetaald . dus bovenop mijn contracturen van 18 uur per week . Heb contact met FNV en juridisch loket gehad en beide zeggen dat ik gelijk heb e dat het bij de wet ook zo geregeld is . Ik kan zelfs na uit dienst te zijn een claim neerleggen voor een loonbetaling tijdens ziekte , de vorbeeldbrief heb ik al ;) Dus ik kan wachten of mijn contract wel of niet verlengt gaat worden want die eis kan ik 5 jaar na dato nog neerleggen zeiden ze , dus een half jaar zou ik zeker kunnen wachten .
Morgen heb ik al een afspraak met iemand van het hoger management team , ze schrokken behoorlijk van dat wat ik meemaak en wat er bij ons gebeurt . Dus die steen is ook aan het rollen gebracht .

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Even ter aanvulling , mijn baas is eigenaar van 75 Tijger stations alleen al in nederland , hij heeft in de hele Benelux station , dus het is geen kleine jongen ;), tel je eens uit hoeveel medewerker we hebben en als die allemaal een claim zouden neerleggen wegens loon tijdens ziekte kost hem dat een hoop geld , dat zal wss ook de reden zijn hoezo die mij niet wil betalen . want stel dat het openbaar wordt:)

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door brieziet »

goed bezig!

Heb je ook gevraagd hoe het zit met de vakantiedagen? ik kon in de CAO niets specifieks vinden, behalve dat vakantiedagen 25 per jaar en parttimers naar rato.

Daarom bouwen parttimers hun vakantiesaldo ook vaak op per gewerkt uur. Het is natuurlijk wel leuk om je 18 uur op papier te geven, je dan ook 18/25 e vakantiedagen te geven, je vervolgens structureel 30 te laten werken, maar als je vakantie opneemt slechts 18 uren uit te betalen.
Het kan ook zijn dat ze wel goed vakantieuren reserveren, maar je slechts 18 uitbetalen in je vakantie? Staat er op je salarisstrook geen saldo aan vakantieuren?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:Ik kan zelfs na uit dienst te zijn een claim neerleggen voor een loonbetaling tijdens ziekte , de vorbeeldbrief heb ik al ;) Dus ik kan wachten of mijn contract wel of niet verlengt gaat worden want die eis kan ik 5 jaar na dato nog neerleggen zeiden ze , dus een half jaar zou ik zeker kunnen wachten .
Dat is exact waar ik vanochtend aan zat te denken: een claim neerleggen nadat je contract niet meer wordt verlengd. Je moet dan wel alle uurstaten, salarisstroken ed. goed hebben bewaard.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Op mijn salarisstrook wordt mijn loon vermeld van de contracturen en dan staat eronder saldo uren dat zijn de meer uren die ik bovenop de 18 uur gewerkt heb . Dus dat staat er extra op en is makkelijk te zien hoeveel uren ik extra gewerkt heb in deze maand . En zo kun je makkelijk een gemiddelde van de laatste 3 maanden cq 6 maanden uitrekenen .
Misschien moet ik eens solliciteren naar een administratieve Functie bij ons bedrijf , want Nederland wordt steeds slimmer :)

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Tijdens vakantie krijg ik idd maar 18 uur per week uitbetaald en mijn vakantiedagen bouw ik idd naar gewerkte uren op . Het saldo van de vakantiedagen en geld staat uiteraard ook op mijn loonstrook vermeld

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door brieziet »

Hi,

Nou dan krijg je dat geld van de opgebouwde vakantiedagen in elk geval ooit nog eens, tenminste als je ze niet laat vervallen, wettelijke vakantiedagen zijn niet meer oneindig geldig he. vervallen in principe per 1 juli van het volgende jaar. (dus alle uren opgebouwd in 2014, vervallen per 1/7/2015 indien niet opgenomen)

Kun je tijdens vakanties niet aangeven hoeveel uren er uitbetaald moeten worden, dan heb je tijdens vakanties ook je normale salaris en niet opeens minder? het is ook in hun voordeel om het saldo niet te hoog op te laten lopen lijkt me.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

in begin van nieuwe jaar kunnen wij alle uren die komen ter vervallen na 30-6 uit laten betalen . Het staat ook op ons salarisstrook wanneer ze vervallen . Opnemen is wat moeilijker als je ziet wat ik al voor uren werk , dan moeten mijn collega's dit ook weer op vangen . Dus van te voren uit laten betalen gaat niet , ik moet nu bv in okt 2 weken vakantie opnemen omdat het blijkbaar wettelijk zo geregeld dat ik 2 weken aaneengesloten vakantie MOET nemen , ik wou deze dagen nl uit laten betalen omdat ik pas 8 weken ziek was en meer als genoeg thuis was . Klopt dit dat ik verplicht ben om 2 weken vakantie op te nemen ?

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door brieziet »

Hoi,

Nou wees blij dat je uren uit kunt laten betalen, officieel mag dit namelijk alleen met de bovenwettelijke vakantieuren, en deze vervallen pas na 5 jaar. Alleen de wettelijke vakantiedagen/uren (20dagen pj) vervallen in het jaar nadat ze zijn opgebouwd op 30/6.

veel handige info op de site van de jurofoon:
https://www.jurofoon.nl/vakantiedagen/v ... etalen.asp

Je echt verplichten om 2 weken op te nemen weet ik niet of het mag, maar een werkgever mag je er wel toe aansporen het saldo niet te hoog laten oplopen.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

brieziet schreef:Nou wees blij dat je uren uit kunt laten betalen, officieel mag dit namelijk alleen met de bovenwettelijke vakantieuren, en deze vervallen pas na 5 jaar. Alleen de wettelijke vakantiedagen/uren (20dagen pj) vervallen in het jaar nadat ze zijn opgebouwd op 30/6.
Officieel mag een werkgever wel 365 dagen per jaar vakantie geven en tonnen aan salaris uitbetalen. Vakantie-uren zijn nooit 'bovenwettelijk'. Een arbeidscontract is een overeenkomst die dient te voldoen aan de minimale wettelijke eisen. Alles wat, op wat voor manier dan ook, daarboven overeen is gekomen is geen extraatje, dat is volgens overeenkomst. Elke overeenkomst dient aan de minimale wettelijke eisen te voldoen.

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door brieziet »

czarczar schreef:Vakantie-uren zijn nooit 'bovenwettelijk'. .

van de website van de rijksoverheid:
Extra vakantiedagen
Het kan zijn dat u meer vakantiedagen opbouwt dan het wettelijk aantal vakantiedagen. Deze vakantiedagen heten bovenwettelijke vakantie-uren. In uw cao of arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken staan.

er is dus wel een verschil tussen bovenwettelijk en wettelijk.

en natuurlijk mag de werkgever je heel het jaar vrijgeven en tonnen met geld op je rekening storten... En als de werkgever dit in de arbeidsovereenkomst zo geregeld is... dan zijn er 20 dagen wettelijk en de rest dus bovenwettelijk :) mag werkgever inderdaad zelf weten....

Sammybarten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2014 10:09

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Sammybarten »

Hallo ik heb een contract bij een schoonmaakbedrijf van 60 uur maar werk gemiddeld
100 uur en dat al meer dan 10 jaar.
Werkgever betaald nu niet de ziekte uren uit over de meer uren.
Heb nu een rechtszaak aangespannen met als doel
rechtsvermoeden.De zaak is al voor de rechter geweest en kwam tot de voorlopige uitspraak.
Als ik het schoonmaakbedrijf gelijk geef dan is dat op grond van algemeen belang,en als ik de
werknemer gelijk geef is dat op persoonlijk belang.
De rechter gaat zich nu verdiepen in deze zaak en doet eind oktober uitspraak.
Ik kom daar nog op terug.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

100 uur per week ? en ik maar denken ik ben een workaholic :lol:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:100 uur per week ? en ik maar denken ik ben een workaholic :lol:
Er staat nergens dat dat per week is. Zal wel per maand zijn.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

dan is het niet veel

Gesloten