LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever failliet overuren

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Linda001
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2014 10:12

Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door Linda001 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand antwoord weet op onderstaande vraag.

Mijn werkgever is op 28 november failliet verklaard. Mijn contract liep t/m 30 september 2014. Officieel zouden ze mijn overuren en uren van de maand september in oktober uitbetalen helaas is er slechts een gedeelte uitbetaald en zou de rest in de maand november worden betaald. Nu is er dus bij niemand van de werknemers loon uitbetaald van de maand november en is het nu in handen van een Curator. (Word uitbetaald door het UWV) Ik heb inmiddels een brief ontvangen dat ik van de maand november €0 recht heb op loon. Dit klopt natuurlijk wel maar mijn uren en overuren van september heb ik nog niet gekregen. Kan iemand mij helpen of ik hier nog recht op heb? Als het gewoon netjes werd betaald in oktober had ik het gewoon gekregen en geen last gehad van het faillissement. Met het inloggen op uwv.nl bij loongegevens staat overigens wel een melding dat mijn werkgever het bedrag zou uitbetalen. Omdat het nu in handen van een Curator is en het uwv het loon uitbetaald. Heb ik er nog recht op?

Alvast bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door berndv »

Linda001 schreef: Mijn werkgever is op 28 november failliet verklaard. Mijn contract liep t/m 30 september 2014.
Huh? Op 30 oktober schreef u nog: :roll:
Linda001 schreef:Hallo

Ik heb een contract tot december 2014, deze wordt helaas niet verlengd. Ik zit al een paar maanden ziek thuis (vanwege zwangerschap). Ik zit dus nu in de ziektewet. (nu nog via mijn baas) Ik heb nog best veel vakantiedagen(100 uren) / en overuren staan. Ik ga dit niet opnemen i.v.m. mijn ziekte, dus wil ik het natuurlijk laten uitbetalen, is dit mogelijk? Of gaan de uren verloren? Ik weet dat mijn werkgever moeilijk gaat doen, daarom wil ik graag weten wat mijn rechten zijn.

Alvast heel erg bedankt!
Maar ik zou zeggen, bel het UWV

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door prem »

Wat het UWV u moet betalen kunt u claimen, wat het failliete bedrijf u zou moeten betalen kunt u helaas als verloren beschouwen.

Linda001
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2014 10:12

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door Linda001 »

berndv schreef:
Linda001 schreef: Mijn werkgever is op 28 november failliet verklaard. Mijn contract liep t/m 30 september 2014.
Huh? Op 30 oktober schreef u nog: :roll:
Linda001 schreef:
klopt, maar dit gaat over iemand anders. Anders zou het wel wat vreemd zijn inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door olaf79 »

Linda001 schreef:Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand antwoord weet op onderstaande vraag.

Mijn werkgever is op 28 november failliet verklaard. Mijn contract liep t/m 30 september 2014. Officieel zouden ze mijn overuren en uren van de maand september in oktober uitbetalen helaas is er slechts een gedeelte uitbetaald en zou de rest in de maand november worden betaald. Nu is er dus bij niemand van de werknemers loon uitbetaald van de maand november en is het nu in handen van een Curator. (Word uitbetaald door het UWV) Ik heb inmiddels een brief ontvangen dat ik van de maand november €0 recht heb op loon. Dit klopt natuurlijk wel maar mijn uren en overuren van september heb ik nog niet gekregen. Kan iemand mij helpen of ik hier nog recht op heb? Als het gewoon netjes werd betaald in oktober had ik het gewoon gekregen en geen last gehad van het faillissement. Met het inloggen op uwv.nl bij loongegevens staat overigens wel een melding dat mijn werkgever het bedrag zou uitbetalen. Omdat het nu in handen van een Curator is en het uwv het loon uitbetaald. Heb ik er nog recht op?

Alvast bedankt!
Natuurlijk heeft u recht op achterstallig loon (en rente, maar die zou ik maar laten zitten).
U dient zich hiervoor te wenden tot de curator. Het geld dat er nog is en eventueel nog zal komen door verkoop van goederen en zaken zal worden verdeeld onder alle schuldeisers. De volgorde daarbij is grofweg: belastingdienst, werknemers, pensioenfonds (indien relevant), overige schuldeisers.
Er is dus nog enige hoop voor u omdat u vrij hoog op de lijst staat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door berndv »

Linda001 schreef:
klopt, maar dit gaat over iemand anders. Anders zou het wel wat vreemd zijn inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties.
[/quote]
Vreemd inderdaad. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat we hier op dit forum iemands huiswerk zitten te doen voor een opleiding rechten, ofzo.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:U bent op 30 september uit dienst getreden vanaf dat moment staat u niet meer op de loonlijst. Op 28 november gaat het bedrijf failliet en het UWV neemt de betaling van het salaris over, u staat niet op de loonlijst dus krijgt niets uitgekeerd. Bij de curator melden dat u recht op een bepaald bedrag heeft wordt meegenomen in de lijst van concurrente schuldeisers met als gevolg dat u aan het eind van de rit met lege handen staat.
Of ik heb verkeerd gelezen of bovenstaande klopt niet. TS had als medewerker (dus in loondienst) overuren gedraaid. Deze overuren zijn niet uitbetaald. TS heeft achterstallig loon en dat achterstallig loon is gewoon een preferente schuldeis.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door prem »

Dat is waar Olaf, maar in 99,9 % van de gevallen is er na de factuur van de curator, belastingen enz. Niks meer over. Desalniettemin kan ze hem neerleggen bij de curator.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door prem »

Linda001 schreef:Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand antwoord weet op onderstaande vraag.

Mijn werkgever is op 28 november failliet verklaard. Mijn contract liep t/m 30 september 2014. Officieel zouden ze mijn overuren en uren van de maand september in oktober uitbetalen helaas is er slechts een gedeelte uitbetaald en zou de rest in de maand november worden betaald. Nu is er dus bij niemand van de werknemers loon uitbetaald van de maand november en is het nu in handen van een Curator. (Word uitbetaald door het UWV) Ik heb inmiddels een brief ontvangen dat ik van de maand november €0 recht heb op loon. Dit klopt natuurlijk wel maar mijn uren en overuren van september heb ik nog niet gekregen. Kan iemand mij helpen of ik hier nog recht op heb? Als het gewoon netjes werd betaald in oktober had ik het gewoon gekregen en geen last gehad van het faillissement. Met het inloggen op uwv.nl bij loongegevens staat overigens wel een melding dat mijn werkgever het bedrag zou uitbetalen. Omdat het nu in handen van een Curator is en het uwv het loon uitbetaald. Heb ik er nog recht op?

Alvast bedankt!
Om welk bedrijf gaat het?

Linda001
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2014 10:12

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door Linda001 »

Het gaat om Pasana.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door encore »

Sorry hoor, maar je verhaaltjes worden met het uur spectaculairder. Waarom vraagt die ander niet het een en ander aan deze-of-gene? Hoezo moet jij het op gaan lossen zo na je bevalling? Waarom zou je het überhaupt op gaan lossen? Het verhaaltje klopt niet en je vertelt maar de helft zodat je de discussie, die moet bijdragen aan een uitkomst die je graag wil horen, nog enigszins kunt aansturen.

Linda001
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2014 10:12

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door Linda001 »

Mijn vorige vraag is de situatie van mijn partner, in deze vraag schets ik mijn eigen situatie. Een beetje jammer dat jullie denken te weten hoe ik en onze situaties wel of niet kloppen.. Get a life zeg!

Antwoord op mijn vraag is voldoende. Voor de anderen bedankt voor de reacties! Ik ga morgen bellen met het UWV.
Laatst gewijzigd door Linda001 op 07 dec 2014 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door encore »

Linda001 schreef:Mijn vorige vraag is de situatie van mijn partner, in deze vraag schets ik mijn eigen situatie. Een beetje jammer dat jullie denken te weten hoe ik en onze situaties wel of niet kloppen.. Get a life zeg!
Leer eerst het quoten maar eens. Verder is het nogal vreemd dat je de situatie van je partner op jezelf betrekt. Overigens is dit niet je eigen situatie maar die van je partner. In de vorige situatie was je zwanger en werd je ontslagen. En waarom zeg je niet gewoon dat het voor je partner is? Omdat het een onzin verhaaltje is.

Linda001
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2014 10:12

Re: Werkgever failliet overuren

Ongelezen bericht door Linda001 »

encore schreef:
Linda001 schreef:Mijn vorige vraag is de situatie van mijn partner, in deze vraag schets ik mijn eigen situatie. Een beetje jammer dat jullie denken te weten hoe ik en onze situaties wel of niet kloppen.. Get a life zeg!
Leer eerst het quoten maar eens. Verder is het nogal vreemd dat je de situatie van je partner op jezelf betrekt. Overigens is dit niet je eigen situatie maar die van je partner. In de vorige situatie was je zwanger en werd je ontslagen. En waarom zeg je niet gewoon dat het voor je partner is? Omdat het een onzin verhaaltje is.
Bedankt encore voor je reactie :mrgreen:

Gesloten