LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwanger en contract wordt niet verlengd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Meisje1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2015 07:39

Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Meisje1984 »

Ik ben benieuwd of jullie meer weten van het volgende. Ik hoop dat dit niet gaat gebeuren, maar ben liever goed voorbereid.

-Mijn contract wordt onverwachts toch niet verlengd en dan kom ik voor max 3 maanden in de WW. Ik ben echter pril zwanger en zoals nu lijkt uitgerekend 11 weken na stoppen van de WW-uitkering. Als ik het goed heb begrepen heb ik dan geen recht op een zwangerenuitkering na mijn WW-uitkering. Daarvoor moet je binnen 10 weken na einddatum WW uitgerekend zijn. Een andere baan vinden als je zwanger bent, is ook heel lastig. Ik solliciteer overigens al op heel veeeeel.
-Ik woon samen met mijn vriend. Hij heeft net een jaar een eigen bedrijf, maar dat loopt niet goed. Ik was kostwinner in huis. Van wat hij verdient kunnen we net onze verzekeringen, eten etc betalen (zonder de huur). We wonen particulier en hebben geen recht op huurtoeslag.
-Omdat we samenwonen en hij een eigen bedrijf heeft, hebben we geen recht op een bijstandsuikering na mijn WW. Van het inkomen van vriend kunnen we niet rondkomen.

Ik ben al vanalles aan het bedenken om te zorgen dat we toch iets van inkomen hebben:
-Ik MOET een baan vinden
-Vriend MOET zsm een baan erbij zoeken waar we wel rond van kunnen komen. Dat probeert hij ook al maanden, maar hij kan niks vinden tot nu toe
-Hij moet het bedrijf zsm stoppen, zich uitschrijven bij KVK en dan kunnen we hopelijk wel een bijstandsuitkering aanvragen na de WW (wil eigenlijk geen bijstand, maar als het nodig is, moet het maar)
-Als het echt zo gaat zijn als boven beschreven, moeten we de huur opzeggen, weer tijdelijk bij 1 van onze ouders gaan wonen :(.

Ik denk dat sommigen van jullie denken: waarom ben je dan zwanger geworden? Dat ligt wat ingewikkelder. Het zwanger worden ging niet vanzelf en we liepen al in het ziekenhuis. Uiteindelijk ben ik toch op de natuurlijke manier zwanger geworden. Daar zijn we dus wel heel blij mee, maar de financiele situatie brengt nu veel stress met zich mee.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben niet erg goed op de hoogte van rechten op uitkeringen en dergelijke in jouw geval. Het lijkt me dat jullie inkomen sowieso wel wordt aangevuld als die onder het bijstansddsniveau ligt.

Maar het lijkt me dat je niet verder wilt doormodderen met uitkeringen als je een kind verwacht.

Dus hoe lullig dan ook voor je vriend , kan hij het best stoppen met zijn slechtlopende bedrijf en een baan in loondienst zoeken. Dat doet ie al zeg je, maar hij zal nog beter zijn best moeten doen en niet al te kieskeurig zijn. En ook jij zult je best moeten blijven doen met solliciteren, hoe moeilijk dat ook is met een dikke buik. Misschien kun je telemarketeerswerk ofzo gaan doen. Iedere euro is meegnomen,
Daarnaast moet je kijken waar je verder op kan bezuinigen. Misschien kun je abonnementen schrappen, goedkoper gaan wonen, een auto de deur uitdoen , je uitzet voor de baby tweedehands kopen bij kringloopwinkels. Dat soort dingen.

Het is misschien niet het antwoord waar je op had gehoopt, maar vergeet niet dat een kind ook heel duur is, en zoals je zelf al aangeeft wil je niet meer bij je ouders inwonen.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes....

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wat een vervelende situatie zeg! :(

Zoals langste adem ook al aangeeft: probeer op zo veel mogelijk dingen te besparen.

Misschien is het wat om bij de post of als telemarketer of iets dergelijks te proberen te krijgen. Veel van die dingen kun je lang blijven doen en ook weer redelijk snel oppakken.

Als het een optie is kun je altijd solliciteren en dan proberen te regelen dat je na de geboorte van de kleine pas begint. Dan zitten er voor de nieuwe werkgever geen extra kosten aan vast vanwege de zwangerschap (toch?).

Succes!

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door hidr »

Hallo meisje 1984, ik kan me jouw situatie goed voorstellen, ben zelf ook zwanger en heb het financieel ook niet gemakkelijk. Maar je zult nu actie moeten ondernemen, anders hebben jullie dadelijk geen recht op een uitkering.
Meisje1984 schreef: Ik ben echter pril zwanger en zoals nu lijkt uitgerekend 11 weken na stoppen van de WW-uitkering. Als ik het goed heb begrepen heb ik dan geen recht op een zwangerenuitkering na mijn WW-uitkering. Daarvoor moet je binnen 10 weken na einddatum WW uitgerekend zijn.
Het gaat hier om een verschil van een week. Praat eens hierover met je huisarts. Leg hem de situatie uit, de uitgerekende datum moet toch een weekje naar achteren te schuiven zijn. Baby's komen niet na precies 9 maanden, 2 weken eerder en 2 weken later dan de uitgerekende datum is helemaal niet abnormaal en hoort bij de standaarddeviatie. Het scheelt je veel geld.

En inderdaad, onmiddellijk dat bedrijf van je vriend stoppen en een uitkering aanvragen. Ga tijdelijk bij je ouders wonen en beeindig de huur. Als je een kleintje hebt krijg je prio bij de corporatie. Dan kun je vervolgens wel huursubsidie aanvragen.

2 uitkeringen en huursubsidie en kinderbijslag, of straks op een houtje bijten, het is aan jou. Je moet gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn en de rechten die jullie hebben. Succes.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hidr schreef:
Meisje1984 schreef: Ik ben echter pril zwanger en zoals nu lijkt uitgerekend 11 weken na stoppen van de WW-uitkering. Als ik het goed heb begrepen heb ik dan geen recht op een zwangerenuitkering na mijn WW-uitkering. Daarvoor moet je binnen 10 weken na einddatum WW uitgerekend zijn.
Het gaat hier om een verschil van een week. Praat eens hierover met je huisarts. Leg hem de situatie uit, de uitgerekende datum moet toch een weekje naar voren te schuiven zijn. Baby's komen niet na precies 9 maanden, 2 weken eerder en 2 weken later dan de uitgerekende datum is helemaal niet abnormaal en hoort bij de standaarddeviatie. Het scheelt je veel geld.
Dat is fraude. Niet doen dus!
2 uitkeringen en huursubsidie en kinderbijslag, of straks op een houtje bijten, het is aan jou. Je moet gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn en de rechten die jullie hebben. Succes.
Werk zoeken is een beter idee, als dit mogelijk is. Als je in de bijstand zit heb je je kids weinig te bieden en is het ook veel moeilijker weer aan de bak te komen.

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door hidr »

Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent. Het werk zoeken levert je alleen een hele hoop negatieve energie op. Die energie kun je ook positief aanwenden door de komst van je baby goed voor te bereiden en vooral van deze zwangerschap van te genieten. Geniet van dit moment, werken kan eventueel altijd nog.

pff fraude, gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jul 2015 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerkingen verwijderd

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door kokka »

hidr schreef:Niemand die je daar op afrekent. Succes.
helaas zijn er een heleboel mensen en instanties die je daar wel op af zullen rekenen.
je helpt jezelf het best als je binnen de grenzen van de regels probeert om te krijgen waar je recht op hebt.
als je nu al problemen hebt om rond te komen, hoe moet dat dan wel niet als je het teveel betaalde geld van een uitkering waar je geen recht op had terug moet betalen( samen met de bijbehorende boete)
Er is zat werk, als je je handen maar vuil wil maken. dat geld voor je vriend natuurlijk ook
er zijn zat mensen die alleen vuile handen krijgen van het opstrijken van hun uitkering.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kokka schreef:
hidr schreef:Niemand die je daar op afrekent. Succes.
helaas zijn er een heleboel mensen en instanties die je daar wel op af zullen rekenen.
je helpt jezelf het best als je binnen de grenzen van de regels probeert om te krijgen waar je recht op hebt.
als je nu al problemen hebt om rond te komen, hoe moet dat dan wel niet als je het teveel betaalde geld van een uitkering waar je geen recht op had terug moet betalen( samen met de bijbehorende boete)
Er is zat werk, als je je handen maar vuil wil maken. dat geld voor je vriend natuurlijk ook
er zijn zat mensen die alleen vuile handen krijgen van het opstrijken van hun uitkering.
Klopt. We zien wel eens topics van mensen die dan ineens duizenden euros terug moeten betalen aan onterecht ontvangen uitkeringen. En daar krijg je een boete (en mogelijk zelfs een strafrechtelijke vervolging) bij. Riskeer dat niet, zeker niet met een kleine op komst.

Daarnaast heb je je kids altijd nog steeds het beste te bieden met een goed en vast inkomen. Van eeuwig bijstand trekken komt nooit iemand hogerop op de sociale ladder en dat is ook niet goed voor de kinderen, zelfs als je niet gepakt zou worden.
hidr schreef:pff fraude, wil je roomser zijn dan de paus? Gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Nee, dat heet normen en waarden hebben en je aan de wet houden. Fraudeurs eindigen vroeg of laat in de gevangenis en dat is volledig terecht.

Sophisticated
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2013 13:10

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Sophisticated »

hidr schreef:Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent.
Dat is dus niet waar. Een vriendin van mij werd toen ze een paar maanden zwanger was constant gebeld met werkaanbod.


Meisje1984, laat je niet uit het veld slaan. Het is soms hard knokken om werk te vinden. Pak alles aan indien mogelijk en probeer niet te kijken naar banen wat alleen "leuk" is (mocht je dat doen). De toekomst voor jullie is het aller belangrijkste, zo geldt dat ook voor je vriend. Ik begrijp dat het heel erg lastig is om werk te vinden. Sommige mensen verzenden tientallen sollicitatiebrieven per dag, maar de aanhouder wint (vaak)!
Ik weet niet of het UWV/Werkbedrijf kan helpen, anders kan je het daar misschien proberen..

Het is vast niet een geweldige tip, maar ik hoop dat alles goed komt. Het lijkt mij denk ik ook het beste om dan maar te stoppen met het bedrijf en een stapje terug te doen zodat jullie later heel wat stappen vooruit kunnen zetten.

Ik wens jullie heel veel succes en hoop dat je enorm veel van de zwangerschap kan genieten ondanks deze roerige periode.

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door hidr »

Misschien een wat late reactie, en ik weet niet of TS nog meeleest, maar toch nog even dit:

Er zijn verschillende adviezen gegeven in deze topic, maar bedenkt een ding. Anderen kunnen makkelijk met allerlei principes hier aankomen, zij gaan jouw rekeningen niet betalen. Zouden zij zo ook handelen als zij in jouw schoenen zouden staan?
Prima als je voor werk gaat, maar hou alle opties open, dus zorg dat wanneer het niet lukt je terug kunt vallen op een uitkering. Hierboven heb ik uitgelegd wat daarvoor de opties zijn. Ben je een van die zeer zeldzame gelukkigen die ondanks een zwangerschap toch een baan krijgt, hoef je er geen gebruik van te maken (mits je het volhoudt natuurlijk).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hidr schreef:Misschien een wat late reactie, en ik weet niet of TS nog meeleest, maar toch nog even dit:

Er zijn verschillende adviezen gegeven in deze topic, maar bedenkt een ding. Anderen kunnen makkelijk met allerlei principes hier aankomen, zij gaan jouw rekeningen niet betalen. Zouden zij zo ook handelen als zij in jouw schoenen zouden staan?
Prima als je voor werk gaat, maar hou alle opties open, dus zorg dat wanneer het niet lukt je terug kunt vallen op een uitkering. Hierboven heb ik uitgelegd wat daarvoor de opties zijn. Ben je een van die zeer zeldzame gelukkigen die ondanks een zwangerschap toch een baan krijgt, hoef je er geen gebruik van te maken (mits je het volhoudt natuurlijk).
De door jou geschetste optie is frauderen. Dat is nooit met een goed geweten een aankomende moeder aan te raden.
Overigens hoef je een toekomstige werkgever niet op de hoogte te stellen van een zwangerschap.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door sjohie »

Realistisch gezien ga je niet ineens een baan vinden als je al zo lang aan het solliciteren bent, ook al vindt jij dat het móet. Mocht het je wel lukken, dan is je zwangerschap waarschijnlijk al zo ver heen, dat ze het bij de sollicitatie zien kunnen, en je simpelweg niet aan zullen nemen. Uiteraard niet omdat je zwanger bent, dat mag niet, maar dan wordt het iets van "we denken dat je niet in het team past" of zoiets. Sneu en oneerlijk, maar zo is het nou eenmaal. Daarom zou ik het solliciteren op een laag pitje zetten, en doorgaan en handelen alsof je voorlopig geen baan gaat krijgen. Dat betekend die termijn even een weekje naar voren laten schuiven ism met de huisarts, dat is een met droge ogen te verdedigen rekenmarge binnen een zwangerschap, en maakt je niet meteen tot witteboordencrimineel. Kwestie van zeggen dat je je een weekje in de datum van conceptie hebt vergist.

Wat betreft dat eigen bedrijfje, meteen stoppen daarmee, dat gaat zo niks worden. Dat is spijtig, maar elke dag onnodig doorgaan maakt het stoppen aan het eind alleen maar duurder. Dat maakt je vriend ook vrij om te solliciteren, en door de boedel van het bedrijfje op marktplaats te zetten kan je ook meteen wat geld genereren voor de baby-uitzet.

Qua woonruimte zou ik zoals al geopperd de huur opzeggen per wanneer mogelijk, en bij familie intrekken. Dan kan je later, tzt met kind en dus voorrang, op zoek naar een woning mét huursubsidie.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Josephien12 »

sjohie schreef:... en doorgaan en handelen alsof je voorlopig geen baan gaat krijgen. Dat betekend die termijn even een weekje naar voren laten schuiven ism met de huisarts, dat is een met droge ogen te verdedigen rekenmarge binnen een zwangerschap, en maakt je niet meteen tot witteboordencrimineel. Kwestie van zeggen dat je je een weekje in de datum van conceptie hebt vergist.
.
Volledig mee eens. Laten we daar vooral niet te hypocriet over doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door VioletPrue »

hidr schreef:Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent. Het werk zoeken levert je alleen een hele hoop negatieve energie op. Die energie kun je ook positief aanwenden door de komst van je baby goed voor te bereiden en vooral van deze zwangerschap van te genieten. Geniet van dit moment, werken kan eventueel altijd nog.

pff fraude, gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Tuurlijk, omdat je zwanger bent, vraag je je huisarts (en gynaecoloog etc. etc.?) gewoon even om te liegen en ga je genieten van dit moment. Werken kan altijd nog, ga lekker een uitkering aanvragen. Werk zoeken levert negatieve energie op. Sorry hoor, maar jouw instelling is dus de reden dat Schippers, Ascher en v.d. Steur het medisch beroepsgeheim uit het raam willen kieperen. En daar zijn niet frauderende, echt zieke mensen straks de dupe van. Jasses. Ik heb je al eerder bedenkelijk (en serieus strafbaar) advies zien geven. Het siert je echt niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:
hidr schreef:Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent. Het werk zoeken levert je alleen een hele hoop negatieve energie op. Die energie kun je ook positief aanwenden door de komst van je baby goed voor te bereiden en vooral van deze zwangerschap van te genieten. Geniet van dit moment, werken kan eventueel altijd nog.

pff fraude, gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Tuurlijk, omdat je zwanger bent, vraag je je huisarts (en gynaecoloog etc. etc.?) gewoon even om te liegen en ga je genieten van dit moment. Werken kan altijd nog, ga lekker een uitkering aanvragen. Werk zoeken levert negatieve energie op. Sorry hoor, maar jouw instelling is dus de reden dat Schippers, Ascher en v.d. Steur het medisch beroepsgeheim uit het raam willen kieperen. En daar zijn niet frauderende, echt zieke mensen straks de dupe van. Jasses. Ik heb je al eerder bedenkelijk (en serieus strafbaar) advies zien geven. Het siert je echt niet.
Het is niet sjiek, maar net als die dominee die vond dat een brood stelen om te kunnen eten geen diefstal volgens de wet is, vind ik zeggen tegen de huisarts dat je je in alle emotie van het tóch zwanger blijken te zijn, je 1 weekje hebt vergist met de datum van conceptie, ook een moreel te verdedigen iets. Van een serieus aantal zwangerschappen in mijn buurt de laatste paar jaar, zaten ze er wel meer naast dan de hier gezochte marge, dat is gewoon hoe het werkt met zwangerschappen, helemaal de eerste keer.

En wat betreft die huisarts, in dit geval zal dat ene weekje vermoedelijk meer doen voor zowel de fysieke als geestelijke gesteldheid van zijn patiënt dan wat voor medicatie dan ook (stress in een zwangerschap is niet echt gezond), het is dus wat betreft zijn eed etc ook prima te verdedigen.

When confronted with lemons, make lemonade zogezegd. Als zwangere een baan vinden wordt niet wat, zo werkt het nou eenmaal. Moet ze dan maar stug doen alsof?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

VioletPrue schreef:
hidr schreef:Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent. Het werk zoeken levert je alleen een hele hoop negatieve energie op. Die energie kun je ook positief aanwenden door de komst van je baby goed voor te bereiden en vooral van deze zwangerschap van te genieten. Geniet van dit moment, werken kan eventueel altijd nog.

pff fraude, gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Tuurlijk, omdat je zwanger bent, vraag je je huisarts (en gynaecoloog etc. etc.?) gewoon even om te liegen en ga je genieten van dit moment. Werken kan altijd nog, ga lekker een uitkering aanvragen. Werk zoeken levert negatieve energie op. Sorry hoor, maar jouw instelling is dus de reden dat Schippers, Ascher en v.d. Steur het medisch beroepsgeheim uit het raam willen kieperen. En daar zijn niet frauderende, echt zieke mensen straks de dupe van. Jasses. Ik heb je al eerder bedenkelijk (en serieus strafbaar) advies zien geven. Het siert je echt niet.
+1.

Probeer dingen altijd binnen de kaders van de wet en regelgeving te regelen en niet anderen te betrekken in fraude. Daar komt alleen maar ellende van en dan kun je het "vergissen" noemen als je dat wil, maar voor de wet is het nog steeds fraude. Je hebt ergens recht op of niet en als ze je pakken ben je een stuk verder van huis.

En vergeet niet dat TS ook een partner heeft die niet zwanger is en ook kan of aan het solliciteren is. Als het echt allemaal niet meezit is er alsnog gewoon een bijstandsuitkering te krijgen, maar je helpt jezelf natuurlijk het best door niet op te geven.

Ik hoop dan ook dat de partner van TS gewoon netjes ergens aan de bak kan en dan zal het vast allemaal wel goedkomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
VioletPrue schreef:
hidr schreef:Er is niemand die je aanneemt als je zwanger bent. Het werk zoeken levert je alleen een hele hoop negatieve energie op. Die energie kun je ook positief aanwenden door de komst van je baby goed voor te bereiden en vooral van deze zwangerschap van te genieten. Geniet van dit moment, werken kan eventueel altijd nog.

pff fraude, gewoon gebruik maken van de mogelijkheden. Niemand die je daar op afrekent. Succes.
Tuurlijk, omdat je zwanger bent, vraag je je huisarts (en gynaecoloog etc. etc.?) gewoon even om te liegen en ga je genieten van dit moment. Werken kan altijd nog, ga lekker een uitkering aanvragen. Werk zoeken levert negatieve energie op. Sorry hoor, maar jouw instelling is dus de reden dat Schippers, Ascher en v.d. Steur het medisch beroepsgeheim uit het raam willen kieperen. En daar zijn niet frauderende, echt zieke mensen straks de dupe van. Jasses. Ik heb je al eerder bedenkelijk (en serieus strafbaar) advies zien geven. Het siert je echt niet.
+1.

Probeer dingen altijd binnen de kaders van de wet en regelgeving te regelen en niet anderen te betrekken in fraude. Daar komt alleen maar ellende van en dan kun je het "vergissen" noemen als je dat wil, maar voor de wet is het nog steeds fraude. Je hebt ergens recht op of niet en als ze je pakken ben je een stuk verder van huis.

En vergeet niet dat TS ook een partner heeft die niet zwanger is en ook kan of aan het solliciteren is. Als het echt allemaal niet meezit is er alsnog gewoon een bijstandsuitkering te krijgen, maar je helpt jezelf natuurlijk het best door niet op te geven.

Ik hoop dan ook dat de partner van TS gewoon netjes ergens aan de bak kan en dan zal het vast allemaal wel goedkomen.
Biologie laat zich niet altijd zo gemakkelijk vangen door wetten en regels.. :wink:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Biologie laat zich niet altijd zo gemakkelijk vangen door wetten en regels.. :wink:
Might be true, maar dergelijke acties hebben wel consequenties. Een familielid van mij werkt bij AH en AH betaalt hem de overuren die hij werkt doorgaans niet uit. Hij (en zijn collega's) werkt per maand meerdere uren gratis, omdat AH hen gewoon niet betaalt en wel verwacht dat zij het werk "afmaken" of hen weigert pauzes te geven waar ze recht op hebben.

Het zou dan logisch en moreel verdedigbaar zijn als hij zelf dit loon op een creatieve wijze zou innen... Maar voor de wet is dat dan nog steeds diefstal. En diefstal heeft consequenties. Dat is met fraude niet anders. Als je geen recht hebt op een uitkering en deze wel ontvangt, zal je die vroeg of laat met boete moeten terugbetalen en dan ben je veel verder van huis. Ergens is een grens bepaald en binnen die grenzen moet je naar je mogelijkheden kijken, of de grenzen nou eerlijk lijken of niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
sjohie schreef:Biologie laat zich niet altijd zo gemakkelijk vangen door wetten en regels.. :wink:
Might be true, maar dergelijke acties hebben wel consequenties. Een familielid van mij werkt bij AH en AH betaalt hem de overuren die hij werkt doorgaans niet uit. Hij (en zijn collega's) werkt per maand meerdere uren gratis, omdat AH hen gewoon niet betaalt en wel verwacht dat zij het werk "afmaken" of hen weigert pauzes te geven waar ze recht op hebben.

Het zou dan logisch en moreel verdedigbaar zijn als hij zelf dit loon op een creatieve wijze zou innen... Maar voor de wet is dat dan nog steeds diefstal. En diefstal heeft consequenties. Dat is met fraude niet anders. Als je geen recht hebt op een uitkering en deze wel ontvangt, zal je die vroeg of laat met boete moeten terugbetalen en dan ben je veel verder van huis. Ergens is een grens bepaald en binnen die grenzen moet je naar je mogelijkheden kijken, of de grenzen nou eerlijk lijken of niet.
Dat is natuurlijk niet hetzelfde, maar los daarvan, is dat juridisch helder. AH laat iets na waar werkgevers volgens de arbeidsvoorwaarden recht op hebben, als dat voor een rechter komt is het een hamerstuk, maw dan zullen de werknemers gelijk krijgen. (is overigens niks nieuws, dat flikten ze 20 jaar geleden toen ik er werkte ook al)

Echter, elke zwangerschap kent een aantal variabelen, zo leert de biologie ons dat sperma tot 5 dagen actief kan zijn binnen de baarmoeder, het is dus alleen al zeer wel mogelijk dat het daadwerkelijk zwanger worden (dus moment van bevruchting van de eicel) een aantal dagen ná de geslachtsgemeenschap is geweest. Dan is er nog de variabele van de frequentie van gemeenschap, en presto daar is een volstrekt te onderbouwen week foutmarge.

mh73

Re: Zwanger en contract wordt niet verlengd

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:Echter, elke zwangerschap kent een aantal variabelen, zo leert de biologie ons dat sperma tot 5 dagen actief kan zijn binnen de baarmoeder, het is dus alleen al zeer wel mogelijk dat het daadwerkelijk zwanger worden (dus moment van bevruchting van de eicel) een aantal dagen ná de geslachtsgemeenschap is geweest. Dan is er nog de variabele van de frequentie van gemeenschap, en presto daar is een volstrekt te onderbouwen week foutmarge.
Dat misschien wel, maar tegenwoordig worden er vrijwel altijd verschillende echo's gemaakt, en zeker in het eerste trimester kunnen ze bijna tot op de dag zien hoever de zwangerschap gevorderd is. Daarmee zal men zich misschien niet de vingers willen branden aan het verschuiven van de uitgerekende datum, want het zal mij niet verbazen als dat zo krap komt dat de uitkerende instanties daar wellicht enige controles op loslaten.

Gesloten