LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Frank M.
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2017 00:05

Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Frank M. »

Goedenavond,

Door een aantal operaties zit ik al bijna een jaar noodgedwongen in de ziektewet.
daardoor zijn er teveel vakantiedagen van verleden jaar niet gebruikt.
nu wil mijn werkgever dat ik 11 vakantiedagen opneem voor juli 2017, anders vervallen ze.
ik heb al voorgesteld om ze uit te laten betalen, dat wil hij niet.
nu moet ik dus 11 vakantiedagen opnemen terwijl ik thuis in de ziektewet zit.
mag mijn werkgever mij dwingen dit te doen ?
of moet hij deze dagen uitbetalen ?

bij voorbaat dank
Frank.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

redhead55 schreef:De niet opgenomen wettelijke dagen vervallen een half jaar na afloop van het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd, zonder dat de werkgever daar een vergoeding voor moet betalen.
In dit geval gaat dat niet op. Het geheim zit hem in de details. Iemand die ziek is kan niet redelijkerwijs vakantiedagen opnemen.
Artikel 7:640a BW schreef:De aanspraak op het minimum, bedoeld in artikel 634, vervalt zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven, tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. Bij schriftelijke overeenkomst kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken van de termijn van zes maanden, bedoeld in de eerste zin.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dat ze vervallen dat kan,per cao verschillrnd,maar aangezien jij ziek bent,is hij verplicht ze uit te Betalen!

Je kan eventueel juridisch loket bellen helaas niet gratis meer,maar kleine bijdrage! En je staat stevig in je schoenen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

redhead55 schreef:Op TS is de situatie van 7:637 BW van toepassing.
Dat weet je niet.
redhead55 schreef:Als in de arbeidsovereenkomst (of als TS onder een CAO valt, in de CAO) van TS is opgenomen dat bovenwettelijke dagen bij ziekte als vakantie kunnen worden aangemerkt is lid 3 van toepassing. Is niets vastgelegd dan is lid 2 van toepassing.
Dat is speculatie en het lijkt mij erg sterk dat een CAO dit zo bepaald. Overigens worden vakantiedagen eerst afgeboekt op de dagen die het eerst vervallen of verjaren. Dat kunnen ook bovenwettelijke vakantiedagen zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Vakantie tijdens ziekte komt minder vaak voor, maar is zeker mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat je op vakantie gaat betekent niet dat er vakantieuren kunnen worden afgeschreven.

Een arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij arbeid zal verrichten en de ander door voor loon zal betalen (art. 7:610 BW). De werkgever is geen loon verschuldigd indien er geen arbeid wordt verricht (art. 7:627 BW), tenzij dit komt door een oorzaak die voor rekening van de werkgever is (art. 7:628 lid 1 BW) of vakantiedagen opneemt (art. 7:634 lid 2 BW) of de werknemer arbeidsongeschikt is. In het geval de arbeid niet is verricht als gevolg van ongeschiktheid, zwangerschap of bevalling dan is gedurende 2 jaar 70% met een minimum van 100% van het WML gedurende het 1e jaar verschuldigd (art. 7:629 BW).

Het is mogelijk om ziektedagen om als vakantiedagen te bestempelen, maar alleen als de werkgever daarmee instemt en alleen als dat betrekking heeft op de bovenwettelijke vakantiedagen (art. 7:636 lid 1 BW). Hieruit volgt dat het niet mogelijk is voor de werkgever om wettelijke vakantiedagen tijdens ziekte af te schrijven, ook niet als de werknemer op vakantie is.
Frank M. schreef:Door een aantal operaties zit ik al bijna een jaar noodgedwongen in de ziektewet.
daardoor zijn er teveel vakantiedagen van verleden jaar niet gebruikt.
nu wil mijn werkgever dat ik 11 vakantiedagen opneem voor juli 2017, anders vervallen ze.
ik heb al voorgesteld om ze uit te laten betalen, dat wil hij niet.
nu moet ik dus 11 vakantiedagen opnemen terwijl ik thuis in de ziektewet zit.
mag mijn werkgever mij dwingen dit te doen ?
of moet hij deze dagen uitbetalen ?
Het juiste antwoord voor TS is dus:
Nee, de werkgever mag niet dwingen.
Nee, de werkgever hoeft de dagen niet uit te betalen.
Nee, de 11 wettelijke vakantiedagen vervallen niet, maar verjaren na 5 jaar (en dat is te stuiten).
redhead55 schreef:Kom ik toch weer terug op mijn initiele vraag: hebben we het over wettelijke of bovenwettelijke vakantiedagen.
Op TS is de situatie van 7:637 BW van toepassing. Als in de arbeidsovereenkomst (of als TS onder een CAO valt, in de CAO) van TS is opgenomen dat bovenwettelijke dagen bij ziekte als vakantie kunnen worden aangemerkt is lid 3 van toepassing. Is niets vastgelegd dan is lid 2 van toepassing.
Heb je wel een actuele versie van het wetboek?

Op grond van art, 6:637 lid 2 BW kan bij schriftelijke overeenkomst worden afgesproken dat ziekte wordt aangemerkt als vakantiedagen, maar slechts voor zover het de bovenwettelijke vakantiedagen betreft van het jaar waarop iemand ziek is. Op grond van art. 6:638 lid 8 tweede volzin BW kunnen ziektedagen die vallen binnen geplande vakantiedagen als ziektedagen worden aangemerkt, maar slechts slechts voor zover het de bovenwettelijke vakantiedagen betreft van het jaar waarop iemand ziek is. En op grond van art. 6:637 lid 3 BW is dat beperkt tot de de bovenwettelijke vakantiedagen betreft van het jaar waarop iemand ziek is, in het geval dat je beide mogelijkheden toepast.
redhead55 schreef:Als TS jaarlijks recht heeft op 24 vakantiedagen dan bestaat dit uit 20 wettelijke vakantiedagen en 4 bovenwettelijke dagen.
Vakantie wordt eerst op de wettelijke dagen afgeboekt en daarna op de bovenwettelijke dagen. Als TS dan uit voorgaande jaren nog 7 bovenwettelijke dagen "over" heeft ontstaat voor dit jaar de volgende situatie:
20 wettelijke vakantiedagen + 4 bovenwettelijke vakantiedagen + 7 bovenwettelijke vakantiedagen uit voorgaande jaren is totaal 31 vakantiedagen
De werkgever kan nu verlangen dat de bovenwettelijke vakantiedagen (4+7 = 11) als vakantie worden aangemerkt.
Als dit per schriftelijke overeenkomst is afgesproken, dan is die afspraak vernietigbaar of nietig. Als dit niet per per schriftelijke overeenkomst is afgesproken, dan mag de werkgever dat niet doen.

Frank M.
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2017 00:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Frank M. »

Alvast bedankt voor deze antwoorden.
Ik ga eerst navragen of dit wettelijke- of bovenwettelijke vakantiedagen zijn.
want dat weet ik niet.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Wettelijke vakantiedagen vervallen in beginsel 6 maanden na het jaar waarin deze zijn opgebouwd.
- Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren 60 maanden na het jaar waarin deze zijn opgebouwd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

alfatrion schreef:- Wettelijke vakantiedagen vervallen in beginsel 6 maanden na het jaar waarin deze zijn opgebouwd.
behalve als je ze vanwege ziekte niet op kon nemen. Dan wordt de verjaringstermijn ook 5 jaar.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klaas Jan schreef:
alfatrion schreef:- Wettelijke vakantiedagen vervallen in beginsel 6 maanden na het jaar waarin deze zijn opgebouwd.
behalve als je ze vanwege ziekte niet op kon nemen. Dan wordt de verjaringstermijn ook 5 jaar.
Daarom schreef ik "in beginsel" ;) Overigens kunnen partijen ook een langere termijn afspreken.
Leo The Emperor schreef:Zoals eerder gezegd, (...)
Het voegt niets toe om in herhaling te vallen. Door meer het zelfde standpunt in te nemen, krijg je niet meer gelijk.
Leo The Emperor schreef:Bij een ziektedag dient de werknemer het verzuim protocol te volgen, en bijvoorbeeld thuis te zijn voor een controle of worden bezoeken aan de bedrijfsarts gepland. Er wordt geacht dat de werknemer op deze dagen aan zijn re-integratie werkt. Het is daarmee zonder toestemming niet mogelijk om bijvoorbeeld een weekje naar het warme Spanje te gaan.
Je wekt ten onrechte de suggestie dat de werkgever het verzuimprotocol kan gebruiken om de opname van vakantiedagen af te dwingen.

De werkgever dient zich als een goed werkgever te gedragen. Binnen dat kader past geen oneigenlijk gebruik van het verzuimprotocol. Een werknemer, die arbeidsongeschikt is, moet er alles aan doen om weer arbeidsgeschikt te worden. De werknemer mag op vakantie gaan, als de vakantie het genezingsproces niet in de weg staat en de arbodienst ook geen bezwaren ziet. De werknemer blijft arbeidsongeschikt en dus kunnen er in beginsel geen vakantiedagen worden afgeschreven. Dit kan alleen als de werknemer daarmee instemt, maar het is voor de werknemer voordeliger om daar niet meer in te stemmen. De conclusie is dan dat de werknemer op vakantie kan gaan en de werkgever geen vakantiedagen mag afschrijven. Dat wordt niet anders, enkel en alleen omdat jij het daar mee niet eens bent. Zie ook mijn onderbouwing in het bericht van 23 apr 2017 om 13:52.

Het is goed om te begrijpen wat de kern van een arbeidsovereenkomst is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Har45 »

Zonder jouw (mondelinge of schriftelijke) toestemming mag je werkgever geen vakantiedagen inhouden tijdens je ziekte.
Tenzij dat in je cao, arbeidsovereenkomst is afgesproken of als dit in het bedrijfsreglement staat.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:je kan er wetsartikelen bijhalen, en deze tot in den treure blijven herhalen, maar neem dan bij voorkeur een artikel wat hier van toepassing is.
Wat opvalt is dat jij jouw claims niet onderbouwd en dat je daar ook geen poging toe lijkt te ondernemen. Al hoewel, misschien heb je wel wat gegoogeld, maar kon je niets vinden.
Leo The Emperor schreef:De stelling is dat een werknemer gerust om vakantie(dagen) kan verzoeken als hij/zij ziek is. In geen enkel wetsartikel wordt gemeld dat dit niet zou kunnen..
Dé stelling is dat wettelijke vakantiedagen altijd na zes maanden vervallen. Dat is niet zo, want in de wet is als uitzondering opgenomen wanneer redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. In de parlementaire geschiedenis zijn als voorbeeld genoemd de langdurig zieke werknemers die gedurende die periode geheel zijn vrijgesteld van verplichtingen tot re-integratie daarbij. Natuurlijk kunnen deze werknemers vragen om ziektedagen aan te merken als vakantiedagen, maar dat is niet wat de wetgever met deze uitzondering op heeft gedoeld. De uitzondering gaat over iemand die om medische redenen of andere redenen niet in staat is geweest om van zijn vakantierecht gebruik te maken.
Leo The Emperor schreef:Als een werknemer geen vakantiedagen aanvraagt dient hij/zij gewoon het verzuimprotocol van het bedrijf te volgen. In geen enkel de wetsartikel wordt gesteld dat dat een werknemer naar eigen goeddunken kan afwijken van het verzuimprotocol, en bijvoorbeeld zonder verzoek op vakantie zou mogen.
Wederom is dit een niet onderbouwde claim. Het standpunt dat de werknemer altijd maar het verzuimprotocol moet volgen, is te absoluut. Immers, in het verzuimprotocol kunnen ook verplichtingen zijn opgenomen die in strijd zijn met de wet, waar de werknemer bij aanvang van de overeenkomst niet voor heeft getekend of waar de werkgever gewoon simpelweg onvoldoende belang heeft.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bovenwettelijk of niet, niet opnemen, je baas zal je beter melden en dat wil je echt niet

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Baas verplicht mij (in ziektewet) vakantiedagen op te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:bovenwettelijk of niet, niet opnemen, je baas zal je beter melden en dat wil je echt niet
Huh? Dit slaat nergens op.

Gesloten