LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
Berteman schreef:En kan in ruil voor de uitkering verplichtingen en tegenprestaties verlangen.
Dat kan nu net niet, omdat dit in strijd is met het EVRM.
Die rechten van de mensen worden nogal een lachertje als je als werkende verplicht moet meebetalen voor niet-werkenden; maar je van die niet-werkenden niets mag terugverlangen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
sylvesterb schreef:
Julie4444 schreef: Wat veel belangrijker is dan leeftijd is je arbeidsethos, instelling en bereidbaarheid om te leren.
Helemaal mee eens, mijn vader was 58 jaar toen hij werkeloos raakte (midden in de crisis), hij was general manager en ging daarna als taxi chauffeur aan de slag. Hij wilde gewoon werken en niet in de bijstand terecht komen.
Had je vader uberhaubt wel recht op bijstand?
Ja daar had hij gewoon recht op, hij wilde gewoon werken en pakte alles op wat hij kon krijgen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kuklos schreef:Laat ik als casus aan iedereen hier vragen of zij iemand aan zouden nemen die een jaar van zijn/haar pensioen af is, dus nog een jaar werken; en al 5 jaar niet heeft gewerkt, want geen baan kunnen vinden. Neem jij zo iemand aan? En als jij dit inderdaad oprecht zou doen, zou je bij je werkgever erdoorheen krijgen dat die persoon inderdaad ook wordt aangenomen?
Afhankelijk van de nevenactiviteiten en kwalificaties - ja. Waarom niet? Maar wel alleen als er een tijdelijke vacature is en deze persoon relevante ervaring heeft. Of er moet voor een permanente positie matige concurrentie zijn.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
sylvesterb schreef:Als je wilt dan kun je altijd wel werken alleen moet je soms gaan zoeken op lager betaalde functies.
Ik heb dit vroeger ook gedacht, maar het is NIET WAAR. Het klopt niet. Er is niet altijd werk, of je krijgt niet altijd een kans. Was het maar zo. Konden we maar zo makkelijk naar iedereen die geen baan heeft wijzen en zeggen dat ze gewoon niet willen.
Wat klopt is dat als je wil en er alles voor doet je een grotere kans hebt, maar dat is niet hetzelfde "als je maar wil kan je wel werken".
Klopt inderdaad. Ik kom in mijn werk regelmatig mensen tegen die oprecht dolgraag ieder baantje aan zouden pakken, maar gewoon niet aan de bak komen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik kan iedereen aanraden om de documentaire "De Tegenprestatie" van Human eens te bekijken https://www.npo.nl/2doc/19-10-2015/VPWON_1223413 Onderwerp is de harde aanpak van bijstandsgerechtigden in Rotterdam. De gemeente die jaren geleden werklozen met bussen naar het Westland stuurde om te gaan werken in de kassen zonder loon.
Het zien van deze documentaire zou maar zo eens een andere blik op kunnen leveren op het onderwerp bijstand en de werkelijkheid van 'gewone mensen' die daarmee te maken krijgen,

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door moederslink »

Klaas Jan schreef:Ik kan iedereen aanraden om de documentaire "De Tegenprestatie" van Human eens te bekijken https://www.npo.nl/2doc/19-10-2015/VPWON_1223413 Onderwerp is de harde aanpak van bijstandsgerechtigden in Rotterdam. De gemeente die jaren geleden werklozen met bussen naar het Westland stuurde om te gaan werken in de kassen zonder loon.
Het zien van deze documentaire zou maar zo eens een andere blik op kunnen leveren op het onderwerp bijstand en de werkelijkheid van 'gewone mensen' die daarmee te maken krijgen,
Dat klopt, ik heb deze uitzending gezien.
En er zijn al meerdere documentaires op tv geweest waaruit blijkt dat de participatiewet vaak wordt misbruikt door werkgevers.
Zij ontvangen sowieso dikke subsidie en de werknemer krijgt geen loon naar werken.
Dat bijstandsgerechtigden ( waarom altijd praten over bijstandstrekkers? ) een tegenprestatie kunnen of moeten leveren is sowieso niet verkeerd, maar geef ze dan ook salaris gedurende de tijd dat ze werken. Dat is m.i. de enige manier .
Dan pas zullen deze mensen gestimuleerd en gemotiveerd worden ; ( bijna) niemand zit voor de lol in de bijstand.....uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 nov 2017 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door renewouters »

kuklos schreef:
sylvesterb schreef:Als je wilt dan kun je altijd wel werken alleen moet je soms gaan zoeken op lager betaalde functies.
Ik heb dit vroeger ook gedacht, maar het is NIET WAAR. Het klopt niet. Er is niet altijd werk, of je krijgt niet altijd een kans. Was het maar zo. Konden we maar zo makkelijk naar iedereen die geen baan heeft wijzen en zeggen dat ze gewoon niet willen.
Wat klopt is dat als je wil en er alles voor doet je een grotere kans hebt, maar dat is niet hetzelfde "als je maar wil kan je wel werken".

Laat ik als casus aan iedereen hier vragen of zij iemand aan zouden nemen die een jaar van zijn/haar pensioen af is, dus nog een jaar werken; en al 5 jaar niet heeft gewerkt, want geen baan kunnen vinden. Neem jij zo iemand aan? En als jij dit inderdaad oprecht zou doen, zou je bij je werkgever erdoorheen krijgen dat die persoon inderdaad ook wordt aangenomen?
Hangt er van af wat die persoon de afgelopen 5 jaar heeft gedaan. Als hij/zij relevante dingen heeft gedaan (opleidingen, vrijwilligerswerk etc), waarom niet? Als die persoon niets heeft gedaan om uit die situatie te komen (en iedere week een verplicht rondje solliciteren vind ik geen activiteit om uit die situatie te komen), dan niet.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik raad het onderstaande artikel aan, aan mensen die meer over de huidige wetgeving wilt weten.

Participatiewet en dwangarbeid
De burger raakt steeds verder in de verdrukking.
door Denis de Ploeg van Advokatenkollectief oost
http://akoost.nl/nieuws/participatiewet-en-dwangarbeid

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Heb hier ook nog wat leesvoer.
http://www.rechtvoorzijnraapjuristen.nl ... rting-wwb/
http://www.doorbraak.eu/rechter-verwerp ... werklozen/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering
En de nieuwste tool in het rondpompen van geld wat voor reintregatie bestemd is=zakken vullen en aan het werk houden van al die consulenten.
https://www.ergocontrol.nl/

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door jonis »

kuklos schreef:
Julie4444 schreef:
16again schreef:Werkgevers zitten niet te wachten op 55+ mensen. De kans op 2e helft is dus vrij klein
Zeg dat tegen de werkgevers die bij man en macht niet aan voldoende fatsoenlijk personeel kunnen komen.

Overigens, fun fact: mijn oom heeft een eigen bedrijf en de gemiddelde werknemer bij hem is 50+. De jongste is 43.

Wat veel belangrijker is dan leeftijd is je arbeidsethos, instelling en bereidbaarheid om te leren.
Dat klinkt allemaal heel leuk, maar 16again heeft helaas wel gelijk. Ondanks incidentele gevallen hebben 55+ers, erger nog zelfs 45+ers als, het veel moeilijker dan jongeren (als in mensen voorbij hun eerste baan maar jonger dan 45). Helaas. Ouderen hebben het veel moeilijker.
Iets dat deels ligt aan de skillset die ze hebben en die er gevraagd wordt, daar zit een mismatch. Maar zelfs als je daarvoor compenseert heeft een 55+ het moeilijker.
Een gemiddelde leeftijd zegt niets over aannameprocedure.
Gemiddelde leeftijd bij mijn werkgever is ook 50+
Flexwerkers tellen niet mee (voorkomt aanwas aan onderzijde instroom enerzijds en bij reorganisatie vertekent die de afspiegeling anderzijds) en door reorganisaties is personeel met weinig dienstjaren eruit gehaald.
Blijft over in een economie waar men uit een crisis vandaan is gekomen; altijd ouder personeel.
Nu de laatste jaren het weer aan het aantrekken is en bij ons dit jaar weer kontrakten worden aangegaan zie ik geen 55+ instromen, de kansen liggen er voor de jongere flexwerker en 40+ met ervaring. ipv 50/55+ met ervaring kiest men liever voor de flexwerker met flexibele instelling + bijscholen.

Werker1001
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 18:24

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Werker1001 »

Participatiewet of bezuinigingswet ?

Ik werkte in de groen voorziening. De Gemeente had (gaf) geen werk meer en ik werd boventallig verklaard dus WW.
Hier werd gevraagd een vrijwillig werk te doen om mijn arbeidsvermogen vast te stellen en arbeidsritme te behouden.
Ik weigerde!
Mijn oude baas had samen met de Gemeente !!! een aparte bv opgezet voor werkelozen.
Dus wat ik mocht doen gaan ? Groenvoorziening als dank voor de uitkering... bij mijn oude baas...
Via deze constructie verdiende de Gemeente EN mijn baas en de werkvloer is de klos.

De Gemeente MAG dit doen maar als werkplaatsen en participatie overduidelijk concurrentie is en werkenden hun baan kost is dit dan wel toegestaan?
JA, ze doen het al jaren zo. Zo is de koninklijke drukkerij al opgeheven door faillissement door drukwerk via die werkplaats.
Zo is er één kringloop die ook weer 'gratis' werkelozen draait en flink uitbreid waar anderen moeten sluiten omdat ze onvoldoende inkomen kunnen creëren door de mega Gemeente gesteunde kringloop.

Wordt het niet eens tijd voor een enquête wat en hoe 'participatie' en concurrentie'' in elkaar overgaan.

Werken 'met behoud van' is een 'gratis' werkpool en daar is mijnen inziens die wet nooit voor gemaakt of bedoelt.

Agnes Jongeriussen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2017 15:04

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Agnes Jongeriussen »

Ik zie en lees het allemaal alweer alle diegene die hier op de TS hebben gereageerd zijn zelfingenomen VDD'ers en D'66 proleten niks meer en zeker niks minder, denken allemaal aan "maar wij betalen via ons inkomen een deel van jouw uitkering" dat is gewoon gelul, je betaald sociale lasten en belasting en dat wordt voor allerlei doeleinden gebruikt.
Mijn vrouw is 60+ moet werken vanwege wsnp ikzelf ben 100% afgekeurd maar zelfs ik zou nog moeten gaan werken ondanks dat je 100% bent afgekeurd, het is de wereld op z'n kop.
Mijn vrouw heeft al honderden sollicitaties verricht en amper 3 reacties retour gekregen waarvan je tussen de regels door kunt lezen Te Oud en Te Duur, dus al die figuren die hier zeggen dat hun Vader of Oom nog altijd werken ja dat zullen zij wel moeten want? ze hebben een eigen bedrijf en dat is iets geheel anders als voor een werkgever werken, ik heb ook een eigen bedrijf gehad en failliet gegaan ook ik had het graag anders gezien maar helaas dat zat er niet meer in, kortom allemaal kortzichtig en vooral voor de eigen parochie gaan lopen preken.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door thecure »

En hoe zijn jullie in de wsnp gekomen?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Agnes Jongeriussen schreef: Mijn vrouw is 60+ moet werken vanwege wsnp ikzelf ben 100% afgekeurd maar zelfs ik zou nog moeten gaan werken ondanks dat je 100% bent afgekeurd, het is de wereld op z'n kop.
Waarom? Dat je moet werken om de schuldeisers in ieder geval nog een klein deel van de schulden terug te laten zien, is niet meer dan logisch. En waarom zou je als 100% afgekeurde moeten werken?

mrian
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2017 21:43

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door mrian »

Al die mensen die zeggen dat ze tig x hebben gesolliciteerd zonder resultaat daar geloof ik niets van.
Ik ben 64 jaar en werk sinds een klein jaar bij 2 verschillende werkgevers dus heb 2 banen.
Het zijn geen top banen maar ik verdien mijn eigen geld en het is best zwaar werk.
Baan 1 post sorteren.
Baan 2 schoonmaakwerkzaamheden.
Ach als je wilt zijn er zat banen te vinden.
Ik hoef mijn hand niet op te houden en ik was 63 jaar toen ik ging solliciteren en meteen had ik 2 banen te pakken.
Dus mensen als je wilt werken kan je bijna altijd werk vinden hoor maar je moet er wel iets voor over hebben en de mindere banen ook acsepteren zoals orderpicken, postsorteren, schoonmaakwerk en in magazijn of noem maar op kan je altijd werk vinden hoor.
Bij de post is het best zwaar werk vanwege het tillen maar ik kan het gelukkig nog maar geloof me er zijn altijd banen te vinden hoor.
Ook is het heel leuk werk bij de post en daar kunnen ze iedereen gebruiken ECHT.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door 16again »

Werker1001 schreef:Ik werkte in de groen voorziening. De Gemeente had (gaf) geen werk meer en ik werd boventallig verklaard dus WW.
Hier werd gevraagd een vrijwillig werk te doen om mijn arbeidsvermogen vast te stellen en arbeidsritme te behouden.
Ik weigerde!
Mijn oude baas had samen met de Gemeente !!! een aparte bv opgezet voor werkelozen.
Dus wat ik mocht doen gaan ? Groenvoorziening als dank voor de uitkering... bij mijn oude baas...
Via deze constructie verdiende de Gemeente EN mijn baas en de werkvloer is de klos.
Is dit juist geen mooie constructie om dit werk over meer mensen te verdelen in soort deeltijd?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

@Werker1001, dat is inderdaad het misbruik dat we allemaal vrezen en wat bij wet verboden is. Maar helaas wel voorkomt.

@Agnes Jongeriussen, joh,stap even uit die emotie en hou op met dat VDD en D66 gezever. Ik stem geen van beide partijen en ben voorstander van het verlangen van een tegenprestatie. Mits onder voorwaarden etc.

@mrian, mooi dat het jou gelukt is. Helaas tonen de cijfers aan dat mensen boven een bepaalde leeftijd het echt veel moeilijker hebben.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door piet44m »

de overheden verschuiven problemen gewoon ,van wet naar regeling en voorschriften, het probleem wordt nooit opgelost ,en dat is de import uit lage lonen landen ,het automatiseren en robotiseren .en dat zogenaamd iedereen een betaalde baan moet.gaat nooit lukken, was vroeger al niet zo ,toen werkte pa en de rest van gezin samen met opa en oma hield de boel draaiende onbetaald, wat hier moet is gewoon een basisinkomen.En die mensen met een baan wees blij ,want niemand is onmisbaar met de robot technologie van morgen. en geld wat aan uitkeringen wordt betaald gaat niet naar het buitenland

robstilb
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:05

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door robstilb »

Gelukkig Nieuwjaar Julie4444(!),

Hoop dat je hier iets aan hebt?
De gemeenten Steenwijkerland en Westerveld hebben de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand overgedragen aan de Intergemeentelijke Sociale Dienst Steenwijkerland & Westerveld (ISGD) Zij houden ook rekening met jou geestelijke en lichamelijke situatie. Het komt voor. U vindt dat u niet goed wordt behandeld. Of u bent het niet eens met een beslissing van de IGSD. Het kan ook zijn dat de IGSD te laat een beslissing neemt. U heeft dan verschillende mogelijkheden hier iets aan te doen:

u dient een klacht in;
u gaat in bezwaar;
u gaat in beroep;
u vult het dwangsomformulier in.

bron: https://www.igsd-sw.nl

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Iets met de beste wensen allemaal.
Feit is dat de uitvoering van de participatiewet op een punt compleet faalt.
Maatwerk :twisted:

Gesloten