LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
blondy35MK
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:19

Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Ongelezen bericht door blondy35MK »

De ww wordt bekostigd uit de premies die de werkgevers bijdragen. De werknemers betalen geen bijdrage meer.Voor de berekening van de duur van de ww uitkering en ook van de wga (gedeeltelijke kunnen werken)uitkering, wordt vanaf de leeftijd van 18 jaar tot 1997 uitgegaan van een fictief arbeidsverleden. Hierbij worden de jaren dat deze werknemers in het buitenland hebben doorgebracht, meegeteld. Hierdoor is over deze jaren geen bijdrage geleverd door een werkgever aan het ww-wga fonds. En dan is er nog het ww element van de wga. Als iemand < 35% arbeidsongeschikt wordt is er een vluchtroute via de ww. Kortom waarom wordt er zo rechtsongelijk gehandeld? Als een AOW-er in het buitenland verblijft krijgt hij 2% korting per jaar op zijn AOW uitkering.
En dan de controle op deze sociale wetten, wie controleert of iemand in het buitenland nog inkomsten geniet die opgegeven moeten worden voor de wga en/of ww? Dit zelfde geldt ook voor de AOW en ANW. Weer rechtsongelijkheid.
Dan de (buitenlandse) werknemer die twee maanden werkt en dan met de steun van ons rechtssysteem twee jaar ziektewet geniet en daarna nog maximaal tien jaar wga. En dat allemaal op kosten van de werkgever die hem twee maanden in dienst heeft genomen. De Wet Poortwachter moet wel door de werkgever effectief worden gevolgd anders volgt een jaar verlenging van de ziektewetuitkering.

Ik realiseer mij hoe moeilijk het is om verworven rechten aan te vechten.(BEU woonlandbeginsel)
Maar dit systeem wordt niet meer gedragen door werkgevers als hier geen perk of paal aan wordt gesteld.
Wij als Nederlandse werknemers worden gekort in de duur van onze uitkeringen, en dit allemaal om het bovenstaande betaalbaar te houden.
Begin eerst de rechtsongelijkheid weg te werken, dan is er meer draagvlak en meer geld voorhanden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een AOW-er die in het buitenland verblijft krijgt helemaal geen 2 procent per jaar korting op zijn uitkering,

Verder bent u blijkbaar zeer ontevreden over de sociale wetten, maar daar moet u voor bij de regering zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is geen sprake van 'rechtsongelijkheid' omdat het bij de WW en WIA/WGA gaat om werknemersverzekeringen, terwijl het bij de AOW gaat om een volksverzekering. Dat zijn twee totaal verschillende voorzieningen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:Een AOW-er die in het buitenland verblijft krijgt helemaal geen 2 procent per jaar korting op zijn uitkering,

Verder bent u blijkbaar zeer ontevreden over de sociale wetten, maar daar moet u voor bij de regering zijn.
Dat ben ik dus ook. En toch denk ik dat TS en ik juist de andere kant op denken.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Rechtsongelijkheid duur ww en wga uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als een AOW-er in het buitenland verblijft krijgt hij 2% korting per jaar op zijn AOW uitkering.
Graag de juiste benamingen niet de klok en de klepel.
Alleen bij OPBOUW recht AOW geldt de 2% in mindering per jaar als men als Nederlander zijnde in het Buitenland werkt/is.
En verder zoals al eerder gemeld het ene is een Volksverzekering(AOW) voor de ander worden (werknemers,werkgevers)premies afgedragen(WW,WGA)
Voor AOW hoeft men zijn hele leven nog geen dag gewerkt te hebben.
Iets met appels en peren.

Gesloten