LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Karines
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:54

Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door Karines »

Ik heb eind augustus een bedrijfsongeluk gehad en heb daarbij ernstig letsel opgelopen. Mijn enkel is volledig verbrijzeld en in mijn rug zijn op borsthoogte 2 wervels gebroken. In overleg met de arbo-arts is besloten om 8 uur vervangende arbeid te doen. Mijn baan is instructeur op een manege; fysieke arbeid dus en nu 8 uur administratief werk. Na 5 uur is dit al te vermoeiend voor mijn rug en dat heb ik ook aangegeven bij mijn werkgever. Hij zegt dat ik de uren die me niet lukken maar moet aanvullen met vakantiedagen.
Ik wilde de beperking waar ik tegenaan loop graag bespreken met mijn arbo-arts, maar dat mag niet van mijn werkgever omdat hij het contact moet leggen.
Mag dit allemaal wel? En welke recht heb ik t.a.v. de nog openstaande vakantiedagen. Mag ik die meenemen of laten uitbetalen?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U mag zelf ook contact opnemen met de bedrijfsarts. Als namelijk blijkt dat het werk te zwaar is zal een andere oplossing gezocht moeten worden. Het aanvullen met vakantie uren is kolder van uw werkgever. Dit mag hij niet eens vragen van u. Heel snel zelf de bedrijfsarts bellen voor een afspraak.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Karines schreef:Ik heb eind augustus een bedrijfsongeluk gehad en heb daarbij ernstig letsel opgelopen. Mijn enkel is volledig verbrijzeld en in mijn rug zijn op borsthoogte 2 wervels gebroken. In overleg met de arbo-arts is besloten om 8 uur vervangende arbeid te doen. Mijn baan is instructeur op een manege; fysieke arbeid dus en nu 8 uur administratief werk. Na 5 uur is dit al te vermoeiend voor mijn rug en dat heb ik ook aangegeven bij mijn werkgever. Hij zegt dat ik de uren die me niet lukken maar moet aanvullen met vakantiedagen.
Ik wilde de beperking waar ik tegenaan loop graag bespreken met mijn arbo-arts, maar dat mag niet van mijn werkgever omdat hij het contact moet leggen.
Mag dit allemaal wel? En welke recht heb ik t.a.v. de nog openstaande vakantiedagen. Mag ik die meenemen of laten uitbetalen?
Heel snel gaan bellen met die arboarts... en ander werk zoeken, als dat kan...

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door 16again »

Ander werk zoeken lijkt me weinig kansrijk, nieuwe werkgever zit nu eenmaal niet op werknemer met "krassen en deuken" te wachten.

En de oude werkgever ook niet, anders kan ik de botte opmerking "aanvullen met vakantiedagen" niet verklaren.

Kun je geen 2 dagen 4 uur werken?
Als je de 8 uur niet aan kan en niet naar arbo-arts mag: .....na ziek melden komt arbo-arts vanzelf in beeld.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door yan »

Wat een walgelijke werkgever.

Ziek = Ziek, en wordt dus niet betaald met vakantie uren.

Al helemaal niet als het om een bedrijfsongeval gaat. Gezien u ziek bent kunt u dus geen vakantie uren opnemen, en dus dienen ze te worden meegenomen naar het volgende jaar óf te worden uitbetaald (in de CAO staat bepaald of u dit zelf mag kiezen of dat dit aan de werkgever is)

(was er een onveilige situatie: dan kunt u zelfs een extra schadevergoeding van de werkgever eisen")

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door crazyme »

Overleg eens over werk op therapeutische basis. Het kost de werkgever niets wanneer hij verzekerd is en dan bent u verlost van de onredelijke druk.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantiedagen na bedrijfsongeluk: welke rechten heb ik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is zaak om opnieuw gekeurd te worden. Als daaruit dan komt dat u voor 50% vervangende arbeid kunt doen, dan hoeft u de andere 50% niet met vakantiedagen aan te vullen.

Voor vakantiedagen geldt dat de eerste vier weken geldig zijn tot 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop deze zijn opgebouwd en daarna van rechtswege vervallen. Voor de overige vakantiedagen geld een verjaringstermijn van vijf jaar die start na het jaar waarin deze zijn opgebouwd (als ik het me goed herinner.) Wanneer u door uw ziekte vakantiedagen (de eerste vier weken) niet kunt opnemen dan geldt ook hier een verjaringstermijn van vijf jaar voor, maar met vijftig procent belasting kunt u die wel opnemen. Wanneer u ander werk heeft, dan moet de werkgever u de vakantiedagen uitbetalen en een verklaring afgeven op basis waarvan u recht heeft op onbetaald verlof bij uw nieuwe werkgever. Eerder laten uitbetalen is alleen mogelijk als uw werkgever daar vrijwillig toe wilt overgaan of als dit is afgesproken.

Gesloten