LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
krulsys
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2018 10:37

Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door krulsys »

Beste mensen, sinds vorig jaar juni 2017 heeft mijn vrouw Aow. teven heeft zij over heel 2017 een pensioen uitkering van 2 instanties en 1 afgekochte.
het pensioen aandeel over dat jaar is € 6000,00 (inclusief de afkoop) aan Aow ontvangt ze dat jaar € 5044,00. bij de aangifte zie ik nu dat de belasting dienst Aow premie á 7,45 % int over het totaal bedrag van € 11.000,00. in mijn beleving betaal je toch geen aow premie meer over je Aow??. dit is uiteraard niet te wijzigen op de aangifte. ook een bijlage mee sturen is niet mogelijk.. vraag heb ik het juist dat dit niet klopt of zie ik iets over het hoofd.
ik zelf heb over het hele jaar 2017 al Aow en pensioen, en bij mij staat Aow op € 0,00.

graag uw reactie en hoe eventueel te handelen, gr. hansl
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mar 2018 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de leesbaarheid

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door kweenie »

Het normale AOW percentage ligt ook een stuk hoger. Omdat zij een deel van het jaar boven de AOW gerechtigde leeftijd was en een deel van het jaar daaronder, hoeft zij niet het volledige AOW percentage te betalen, maar slechts naar rato van de tijd dat zij onder de AOW leeftijd was.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook doirklikken op die aangifte en dan zien hoe de AOW premie berekend wordt.

Jammer dat zij die afkoop niet uitgesteld heeft tot dit jaar.

krulsys
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2018 10:37

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door krulsys »

beste mrichielfrl, de link die je stuurt betreft de inkomsten belasting en niet de premie aow, maar goed ik begrijp uit het verhaal van kweenie dat het aow premie percentage normaal gesproken hoger ligt, ik ga dit opzoeken, ook in vorige aangiften.
Gevonden. de standaard premie voor iemand die de aow leeftijd nog niet heeft bereikt is 17,90 %. denk dat ik er uit ben zo. bedankt voor de inzet, gr hans

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Je kunt wel naar de rechter stappen, maar die heeft al vaak in dit soort kwesties negatief geoordeeld:
https://www.plusonline.nl/pensioen/onte ... aow-premie
De rechter oordeelde steeds dat het inderdaad onterecht is, maar dat vanwege de complexiteit van de berekeningen de regeling blijft zoals die is.

Het schijnt dat als e.e.a. via een voorlopige aanslag al was uitbetaald, de heffing wel achterwege blijft. Ongelijkheid dus.

krulsys
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2018 10:37

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door krulsys »

Het gaat helemaal niet om naar de rechter te stappen
Zoals ik in eerder bericht al melde klopt het verhaal van kweenie normaal percentage 17,90 %. Op haar aangifte 7,45%. Dus het is mij duidelijk. Einde van deze topic.

Marthines
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2017 18:15

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2017 en AOW

Ongelezen bericht door Marthines »

Zombiemaster: Bedankt en ik heb de link PLUS geopend en daar was duidelijkheid over en het is zoals het is, helaas. Ik had hier ook geen idee van totdat ik via Radar nieuwsbrief dit issue las en ik zelf ook met gedeeld jaar AOW 2017 per april aangifte inkomstenbelasting invulde.
Ja soms is het beter om niet alles te weten en dat werd ook verwoord in het verhaal van PLUS over dit onderwerp, maar door uw tip kan ik na het lezen van dat artikel het weer afsluiten. Eigenlijk kan je pas in de volgende aangifte 2018 duidelijkheid krijgen na een vol jaar AOW.
Toch wel nuttig zo'n forum ivm info van mensen zoals u die ons duidelijkheid geeft, ondanks uw Zombienaam!!!

Gesloten