LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nul uren contract en vrij vragen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Sassy32
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2018 15:34

nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Sassy32 »

beste mensen,

Ik werk nu 3,5 jaar bij bedrijf T ( laten we het T noemen). daar werk ik op basis van een nul uren contract. op mijn contract staat dus ook gewoon
"oproep medewerker". Ik werk hier eigenlijk standaard al die tijd op de vrijdag middag en avond en zondag middag en avond. ik heb meerdere malen voor deze 13,5 uur per week uren op papier gevraagd maar steeds niet gekregen omdat het bedrijf tot 2 keer toe is overgenomen en in de wissel mogen ze geen contracten gaan veranderen. het laatste bedrijf nam het een aantal maanden geleden over. ook hierbij heb ik gevraagd om uren op papier en tot heden niet gekregen.
Nu komt het
Ik word ongeveer 10 dagen geleden gebeld dat er een nieuw meisje is aangenomen. en die krijgt 16 uur op papier en die mag o.a. mijn vaste vrijdagmiddag en avond werken en ik moet die dag afgeven. :? nou. je snapt de stoom komt uit mijn oren. Nou ben ik sinds de afgelopen 10 dagen achter veel dingen gekomen dat niet klopt. en voel ik mij best in het nauw gedreven. het is toch even 30 uur minder per maand. dus ik ben per direct gaan solliciteren en heb een nieuwe baan gevonden. deze noem ik M.
ik heb gisteren mijn ontslagbrief gestuurd naar kantoor met daarin dat ik per 23 mei niet meer kom werken. hun zeggen dat het echt per maand gaat en dat het dan 1 juni moet zijn.
maar nu sta ik alleen ingeroosterd dit weekend op koningsdag en zondag. in mei op 13 mei moederdag en daarna op 26 en 27 mei. ik kan vanaf de 23ste beginnen van mei bij bedrijf M. ik heb gevraagd of ik deze 2 dagen vrij mag hebben zodat ik daar een goede start kan hebben. ik vraag deze dus 4,5 week van te voren vrij (houd in je achterhoofd dat ik over de telefoon hoorde dat ik 3 weken van te voren hoorde dat elke vrijdag in eens vervalt)
nu zeggen ze dat ik niet vrij kan krijgen. kan dit? mag dit? zo met mijn nul uren contract? :?: :?: :?:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik heb altijd begrepen dan een nul-uren contract op zichzelf geen verplichting geeft. Het is een overeenkomst wat men van elkaar mag verwachten INDIEN men opgeroepen zou worden.

Of er daadwerkelijk arbeid tegen betaling plaatsvindt hangt af van een nader aanbod (uren-inplanning) van de werkgever en acceptatie van deze uren door de werknemer. Als je als werknemer het jongste schema nog niet geaccepteerd hebt, dan is er voor jou als werknemer geen verplichting te komen.

Als de werkgever jouw aanwezigheid had willen verplichten, dan hadden ze een deeltijdcontract moeten aanbieden. Bij nul-uren geldt de vrijheid voor beide partijen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met zo’n beroerd contract en beroerde werkgevers geen lid geworden van de bond? Dan had u een instelling die achter u staat om uw recht te halen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laatst gewijzigd door Lady1234 op 24 apr 2018 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Sassy32
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2018 15:34

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Sassy32 »

Ik had deze uren van 26 en 27 mei geaccepteerd toen ik nog niet wist dat ik de vrijdag kwijt was. Inderdaad ik had allang uren op papier moeten hebben. Ik had de bond gebeld maar die zeggen dat ze me kunnen verplichten die zondag te werken want ik werk die al 3 en half jaar. Zodoende kunnen ze dan zeggen dat het standaard is dat ik dan werk. Wel vreemd dat hij dat tegen mij kan gebruiken terwijl ik mijn nul uur niet tegen hun kan gebruiken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik zou me niet zo druk maken. Zeker niet als een bedrijf u zo naar behandeld heeft. Ze kunnen inroosteren wat ze willen, maar dan wel met uw toestemming. Een nul-uren contract heeft consequenties voor beide partijen. Ik zou als ik u was gewoon niet op die ingeroosterde uren verschijnen, maar dat vooraf wel even aangeven. Het stoom zal uit de oren komen bij het soort figuren die alleen aan hun eigen belang denken. Hooguit dat ze in hun drift u op straat proberen te zetten. Maar, wat kan het u schelen? U heeft toch al een andere baan gevonden en straks niks meer met dat nare bedrijf te maken.

stofzuigertje

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U is verplicht alle 0 uren deze komende maand nog te werken!

En de andere werkgever, veel succes en bij het niet geven was je vermoedelijk iets ouder en duurder dan nieuwe vervanger.....
Dat ze op 27 April met tekort personeel zitten, ze hadden voldoende kansen om het gevraagde uren contract te geven!


Studenten met wisselende roosters worden ook vaak enkele dagen van te voren ingeroosterd en dat is veel regel werk maar geen tijd, jammer dan....

Saskia1954
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:51

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Saskia1954 »

Hi Sassy32,

Bij een 0-uren contract is zijn geen werkuren opgenomen. De werkgever kan de werknemer flexibel oproepen. Bij het 0-uren contract is het uitgangspunt: ‘geen werk geen loon’. De werkgever hoeft dus alleen loon te betalen over de door u (de werknemer) gewerkte uren.
Verder is het zo dat in de eerste 6 maanden van het arbeidscontract van dit uitgangspunt: ‘geen werk is geen loon’ kan worden uitgegaan. Daarna mag de werknemer een vast aantal uren claimen, daarover heeft de werkgever een doorbetalingsverplichting. Het aantal uren is gelijk met het gemiddeld aantal gewerkte uren van de 3 maanden voorafgaand.

[Link verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 19 aug 2019 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: nul uren contract en vrij vragen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Na anderhalf jaar zal het inmiddels wel geregeld zijn.

Gesloten