LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie uren verekend.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Jadoreroby
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018 00:52

Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Jadoreroby »

Hallo,
Ik werkte bij een uitzendbureau en ik had 14 vakantie uren die ik op kon nemen. ik dacht dat mijn vakantie uren tegelijk met mijn vakantiegeld zou krijgen wat dus niet het geval is. Daarom heb ik de week erna mijn vakantie uren laten uitbetalen. Dit waren 14 uren. Nu zat ik in de ziektewet en kreeg ik zoiezo al 26 uur van mijn uitzendbureau per week. Doordat ik mijn vakantie uren opgevraagt had kreeg ik dus 14 uur en 12 uur ziekte uren (ze hadden het dus aangevuld tot 26). Nu zijn dus mijn vakantie uren weggegooit aangezien ik zoiezo al recht had op 26 ziekte uren en ze maar 12 gegeven hebben. Ik heb mijn uitzendbureau hierop gewezen en ze zeiden "oh dat is pech dan". Mag dit zomaar?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Persoonlijk lijkt me dit vrij logisch. U wordt aangevuld tot 26 uur. Als u 14 vakantie-uren opneemt, dan wordt dit aangevuld tot 26 uur. Als u nu bijvoorbeeld 14 uur had gewerkt (om rustig aan te beginnen), dan werd ook aangevuld tot 26 en niet nog eens 26 er bovenop gedaan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door piet987654 »

Zoek eens contact met de plaatselijke afdeling van een vakbond, waarschijnlijk kunnen ze hier U verder helpen. natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat ze aan U vragen om lid te worden. maar de kosten hiervan vallen best wel mee. Waarschijnlijk hangt dat af van in welke sector U werkt, maar dat kunnen ze precies uitleggen. Hier is een link naar de grootste vakbond van Nederland: https://www.fnv.nl/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:Persoonlijk lijkt me dit vrij logisch. U wordt aangevuld tot 26 uur. Als u 14 vakantie-uren opneemt, dan wordt dit aangevuld tot 26 uur. Als u nu bijvoorbeeld 14 uur had gewerkt (om rustig aan te beginnen), dan werd ook aangevuld tot 26 en niet nog eens 26 er bovenop gedaan.
Er wordt gesproken over 'uitbetalen vakantie-uren', niet over het opnemen van vakantie.

Edit: Het is niet echt duidelijk. Later wordt geschreven over het 'opvragen van vakantie-uren'.
Indien er vakantie wordt opgenomen terwijl je al ziek bent, dan is het inderdaad logisch dat die uren van de vakantie-uren worden afgeboekt.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door jonis »

In principe kun je vakantiedagen laten uitbetalen. Dit kan alleen met je bovenwettelijke vakantiedagen. Je werkgever is echter niet verplicht om je bovenwettelijke vakantiedagen uit te betalen. De wettelijke dagen mag je niet laten uitbetalen.
FNV.nl

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je in dienst bent, dan kunnen vakantieuren niet zomaar worden uitbetaald. Tijdens het dienstverband kun je alleen de uren bovenop de wettelijke vakantieuren soms laten uitbetalen. Als je tijdens het dienstverband vakantieuren wilt laten "uitbetalen", dan komt dat dus in principe meer op met opnemen van vakantie. Wat dat betreft doen ze dus wat zit moeten. (Ze mogen dus zelfs niet zomaar die uren uitbetalen.)

Aan de andere kant geldt ook dat als je vakantie zou willen opnemen en je wordt ziek, of als je tijdens de vakantie ziek wordt, die dagen als ziektedagen tellen en dus niet van je vakantiedagen af horen te gaan. Als je tijdens die paar zogenaamde vakantiedagen ziek bent, dan zit het uitzendbureau dat dus in principe weer moeten corrigeren.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Brainless »

jonis schreef:
In principe kun je vakantiedagen laten uitbetalen. Dit kan alleen met je bovenwettelijke vakantiedagen. Je werkgever is echter niet verplicht om je bovenwettelijke vakantiedagen uit te betalen. De wettelijke dagen mag je niet laten uitbetalen.
FNV.nl
Dat geldt niet voor uitzend- en vakantiewerk.
Mijn dochter bv krijgt haar loon, van haar weekendbaan bij de supermarkt, incl vakantiegeld/dagen.

Ik werk via het uitzendbureau en mag mijn dagen (die ik opbouw) gewoon laten uitbetalen op een eigen gekozen moment.
Dit kan zijn als ik vakantie/vrij wil, maar ook omdat ik wat extra geld wil.
Mijn opgebouwde dagen staan dan ook als uren + het bruto bedrag wat ze waard zijn op mijn loonstrook.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef: Aan de andere kant geldt ook dat als je vakantie zou willen opnemen en je wordt ziek, of als je tijdens de vakantie ziek wordt, die dagen als ziektedagen tellen en dus niet van je vakantiedagen af horen te gaan. Als je tijdens die paar zogenaamde vakantiedagen ziek bent, dan zit het uitzendbureau dat dus in principe weer moeten corrigeren.
Dat klopt niet. Mensen kunnen ook tijdens ziekte vakantie hebben. Stel, ik boek een vakantie en vraag vrij en ik word net 2 weken van tevoren ziek. Ik ga toch op vakantie en wordt tijdens mijn vakantie weer beter. Als ik geen vakantie had opgenomen, dan zou ik bij beter worden weer moeten gaan werken en had ik mijn vakantie moeten afbreken. Ook iemand die langdurig ziek is heeft recht op vakantie en kan deze dus opnemen tijdens zijn ziekte.

Edit: even de link toegevoegd.
https://www.fnv.nl/themas/ziekte-en-re- ... ns-ziekte/

Jadoreroby
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018 00:52

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Jadoreroby »

Nijogeth schreef:Persoonlijk lijkt me dit vrij logisch. U wordt aangevuld tot 26 uur. Als u 14 vakantie-uren opneemt, dan wordt dit aangevuld tot 26 uur. Als u nu bijvoorbeeld 14 uur had gewerkt (om rustig aan te beginnen), dan werd ook aangevuld tot 26 en niet nog eens 26 er bovenop gedaan.
Dit klopt als ik inderdaad gewerkt had. Maar als ik zoiezo al recht heb op 26 ziekte uren en mijn vakantie uren dan uitlaat betalen is dit toch anders? die zouden er dan toch boven op moeten komen aangezien ik die dus gewoon uit kan laten betalen wanneer ik zou willen zonder daarvoor echt op vakantie hoeven te zijn of vrij te hebben e.d. Want nu zijn ze gewoon weggegooit. Dat is dan toch niet netjes.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook als u ziek bent kunt u vakantie hebben. Dan heeft u tijdelijk geen reïntegratieverplichtingen, zoals bijvoorbeeld de bezoekjes van of aan de bedrijfsarts. Als u heeft aangegeven dat u de vakantieuren wil opnemen in die week, dan heeft men het dus gedaan zoals het hoort. Hoe vervelend dat ook is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:Ook als u ziek bent kunt u vakantie hebben. Dan heeft u tijdelijk geen reïntegratieverplichtingen, zoals bijvoorbeeld de bezoekjes van of aan de bedrijfsarts. Als u heeft aangegeven dat u de vakantieuren wil opnemen in die week, dan heeft men het dus gedaan zoals het hoort. Hoe vervelend dat ook is.
Is er dan geen verschil tussen uit laten betalen en daadwerkelijk opnemen en de vakantie genieten?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uit laten betalen mag niet zomaar, voor zover ik weet uit mijn tijd dat ik via een uitzendbureau werkte. Ik geloof zelfs dat dat wettelijk zo geregeld is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door kweenie »

die zouden er dan toch boven op moeten komen aangezien ik die dus gewoon uit kan laten betalen wanneer ik zou willen zonder daarvoor echt op vakantie hoeven te zijn of vrij te hebben e.d.
Nee, dat zie je verkeerd. Vakantiedagen kun je niet zomaar uit laten betalen bovenop je gewone werktijd.

Jadoreroby
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018 00:52

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Jadoreroby »

kweenie schreef:
die zouden er dan toch boven op moeten komen aangezien ik die dus gewoon uit kan laten betalen wanneer ik zou willen zonder daarvoor echt op vakantie hoeven te zijn of vrij te hebben e.d.
Nee, dat zie je verkeerd. Vakantiedagen kun je niet zomaar uit laten betalen bovenop je gewone werktijd.
Maar het zijn vakantieuren ipv dagen. Deze mag ik als ik bijvoorbeeld 30uur werk in een week alsnog uit laten betalen

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens had u gewoon recht op die vakantie uren naast het ziekengeld.

Stel uw vraag eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:Mijns inziens had u gewoon recht op die vakantie uren naast het ziekengeld.

Stel uw vraag eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.
Waarom denk u dat?

TS vraagt vakantie uren aan in een periode van ziekte.

Dit mag er zijn situatie waardoor je tijdens je ziekte niet kan werken maar wel op vakantie kan/mag/kunt gaan, deze worden natuurlijk niet uitbetaald maar verrekend met je uren.

Dit is bij een uitzendcontract met vaste uren ook heel normaal, je bouwt net zoals bij andere werkgever vakantie uren op en deze kun je opnemen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

TS, is de ABU of NBBU cao op uw uitzendovereenkomst van toepassing?
sylvesterb schreef:
Lady1234 schreef:Mijns inziens had u gewoon recht op die vakantie uren naast het ziekengeld.

Stel uw vraag eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.
Waarom denk u dat?

TS vraagt vakantie uren aan in een periode van ziekte.

Dit mag er zijn situatie waardoor je tijdens je ziekte niet kan werken maar wel op vakantie kan/mag/kunt gaan, deze worden natuurlijk niet uitbetaald maar verrekend met je uren.

Dit is bij een uitzendcontract met vaste uren ook heel normaal, je bouwt net zoals bij andere werkgever vakantie uren op en deze kun je opnemen.
Jadoreroby schreef:ik dacht dat mijn vakantie uren tegelijk met mijn vakantiegeld zou krijgen wat dus niet het geval is. Daarom heb ik de week erna mijn vakantie uren laten uitbetalen.
Uitbetalen en opnemen zijn 2 verschillende dingen toch?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Henk Toeter schreef: Uitbetalen en opnemen zijn 2 verschillende dingen toch?
Maar vakantie uren opnemen is wat anders dan uitbetalen. TS heeft het in haar bericht over het opnemen en opvragen van uren. Maar de rechtswinkel is de beste weg voor TS al denk ik als ze niet concreet heeft gevraagd om de uren te laten uitbetalen dat er weinig aan te doen is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
Henk Toeter schreef: Uitbetalen en opnemen zijn 2 verschillende dingen toch?
Maar vakantie uren opnemen is wat anders dan uitbetalen. TS heeft het in haar bericht over het opnemen en opvragen van uren. Maar de rechtswinkel is de beste weg voor TS al denk ik als ze niet concreet heeft gevraagd om de uren te laten uitbetalen dat er weinig aan te doen is.
TS heeft het in haar bericht niet over het opnemen van uren.
Ze heeft het over 'laten uitbetalen' en 'opvragen'.

Misschien is er een fout gemaakt door het uitzendbureau, misschien is er sprake van een misverstand, misschien gaat er iets mis in de communicatie bij pogingen dit recht te zetten.

Volgens mij moet TS stellen dat ze geen vakantie gevraagd of opgenomen heeft, maar slechts uitbetaling. En of er geen verschil is in verwerking van uitbetaling t.o.v. het opnemen van vakantie. Het uitzendbureau moet dit kunnen uitleggen anders dan te reageren met 'pech gehad' o.i.d.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Vakantie uren verekend.

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Indien je vakantie-uren opneemt en je bent ziek. Dan dient dat te worden gecorrigeerd. Als je om een verzoek van uitbetaling kan er een andere regel gelden. Heb in het verleden ook via het uitzendbureau. Waren het uren die van vorig jaar of dit jaar. die van vorig jaar dien je voor 1 juni of 1juli opgenomen te hebben, anders vervallen ze. Voor meer informatie ga Je naar de vakbond of rechtsbijstand. Die kunnen je precies vertellen wat wel en niet mag.

Gesloten