LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen om te mogen werken

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
omadotje1953
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2018 13:07

Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door omadotje1953 »

31 oktober 2015 werd na bijna dertig jaar mijn arbeidsovereenkomst bij een Zorgverzekeraar beëindigd omdat ik geen afgeronde HBO opleiding had. Per 1 november 2015 WW van UWV. Door een schouderoperatie heb ik in 2016 niet gewerkt. Op 12 januari 2017 tekende ik voor een nul uren contract (Overeenkomst van opdracht) bij Sandd als post bezorger. Twee maal per week een paar uur post bezorgen. Per 1 oktober 2017 kreeg ik een contract voor bepaalde tijd. De maand juli 2017 heb ik vijf dagen per week post bezorgd voor Post.nl; naast mijn werk voor Sandd. In augustus, september en oktober 2017 werkte ik als schoonmaakster in een fabriek; kantoren en wc's schoonmaken; vijf avonden per week. Zwaar werk voor een vrouw van toen bijna 64 jaar.
Nu achteraf blijkt dat mijn inkomen over 2016 bijna € 900,- meer is dan mijn inkomen over 2017 met al mijn gezwoeg. Het zou zijn omdat de OVO een niet verzekeringsplichtig inkomen was en dan wordt er een fictief uurloon ingehouden dat in geen enkele verhouding staat tot het werkelijke loon. Maar ook van mijn werk met wel verzekeringsplichtig inkomen heb ik niets over gehouden. Ik kan er geen touw aan vast knopen zolang als ik al WW ontvang. Bij informatie van UWV leest men overal dat werk loont en dat men passende arbeid moet accepteren. Ik dacht dat ik mijn best erg hard had gedaan. Het garantieloon geldt kennelijk ook niet voor mij.


Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen lid van de bond? Als u denkt dat u te weinig WE gekregen hebt omdat er teveel inkomen is verrekend, kunt u altijd bezwaar indienen bij het UWV. Maar u kunt ook langs het Juridisch Loket gaan en vragen of men het u daar uitlegt en of u nog wat kunt doen.

En na 30 jaar de arbeidsovereenkomst beeindigen met die reden? Hebt u dan niet een flinke ontslagvergoeding gekregen?

stofzuigertje

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

64 en 3 jaren WW, dat betekend tot AOW leeftijd een WW uitkering en wekelijks ergens solliciteren tenzij je ziek bent.

Veel werk en niet naar uurloon kijken is jou fout.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hoi Omadotje1953,

Ik lees dat er veel is gebeurd.

Als je overig niet-verzekeringsplichtige arbeid verricht wordt er inderdaad gekeken naar een fictief inkomen gebaseerd op het aantal uur dat je werkt en jouw WW-dagloon.

Of de verrekening van je inkomsten klopt, kan ik via dit forum niet inzien. Ik raad je daarom aan om telefonisch contact op te nemen met de klantenservice: http://bit.ly/2npMJlw.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam

omadotje1953
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2018 13:07

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door omadotje1953 »

Voor mensen die op of na 1 juli 1015 in de WW zijn gekomen de Wet werk en zekerheid toch?
Wet werk en zekerheid (Wwz)
Sinds 1 januari 2015 zijn de regels voor werk, ontslag en WW veranderd door de Wet werk en zekerheid (Wwz). Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
• Vanaf 1 juli 2015 veranderde de Werkloosheidswet (WW).
• Mensen met een tijdelijk contract krijgen eerder zekerheid.
• De ontslagprocedures zijn duidelijker, eenvoudiger en sneller geworden.
• Vanaf 2016 is de WW-uitkering in stappen ingekort.
Lees wat er in uw situatie verandert.

Wordt u op of na 1 juli 2015 werkloos? Dan krijgt u te maken met nieuwe regels van de Wwz. Lees hier wat er verandert per 1 juli 2015.

Opgeven en verrekenen inkomsten

Sinds 1 juli 2015 vult de WW-uitkering uw inkomen aan als u gaat werken voor een lager inkomen dan uw WW-maandloon. De hoogte van de WW-uitkering wordt vastgesteld door het verrekenen van uw inkomsten. De WW-uitkering stopt als de inkomsten uit werk per maand hoger zijn dan 87,5% van het WW-maandloon.
Voor WW-uitkeringen die voor 1 juli 2015 zijn ingegaan, wordt de hoogte van de uitkering vastgesteld door het verrekenen van het aantal gewerkte uren.
Geef uw inkomsten elke maand door
Als u een WW-uitkering heeft, geeft u na afloop van elke maand uw inkomsten door. Dit doet u via Mijn UWV met het formulier Inkomstenopgave. Ook als u geen inkomsten heeft, bent u verplicht dit door te geven met ditzelfde formulier. Wij verrekenen eventuele inkomsten en berekenen de hoogte van de uitkering.

omadotje1953
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2018 13:07

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door omadotje1953 »

Beste Stofzuigertje, Op 1 januari 2019 stopt mijn WW. Daarna krijg ik anderhalf jaar niets als dank voor vijftig jaar hard werken. Wanneer ik mijn geld had uitgegeven en niet had gewerkt zou ik een bijstandsuitkering krijgen. Nu mag ik alvast mijn opgebouwde pensioen opsnoepen. Dus nee, geen WW tot de AOW leeftijd. En misschien zou je de Wet Werk en Zekerheid eens moeten lezen.

Beste lady1234, Ik heb wel een transitievergoeding ontvangen, maar ik wilde liever blijven werken. Het werk veranderde niet, maar men stelde de functie eisen omhoog bij.

Beste Lisanne: Er staat: Kenniscentrum UWV Maart 2018
UWV Kennisverslag 2018-4
Inkomstenverrekening in de WW
Samenvatting Als onderdeel van de Wet werk en zekerheid (Wwz) zijn per 1 juli 2015 de bestaande regelingen om inkomsten uit arbeid te verrekenen met een WW-uitkering (urenverrekening, inkomstenaftrekregeling) vervangen door de regeling inkomstenverrekening. Deze nieuwe regeling bestaat nu lang genoeg om een eerste analyse te kunnen maken van de toepassing ervan. De belangrijkste bevindingen uit de analyse zijn: Y In de tweede helft van 2017 is bij 29% van de WW’ers sprake van een vorm van verrekening van inkomsten uit arbeid. Dat is ruim 9 procentpunt meer dan voor de invoering van de Wwz. Y Uit de toename van het aandeel WW’ers dat werkt met inkomstenverrekening kunnen we echter niet concluderen dat WW’ers onder invloed van de nieuwe regeling eerder aan het werk gegaan zijn. Om dat eenduidig vast te kunnen stellen, is verdere analyse nodig. Y De toepassing van inkomstenverrekening neemt toe met het stijgen van de leeftijd. In de leeftijdscategorie 45-54 jaar is de toepassing van inkomstenverrekening met 33% het hoogst van alle WW’ers. Y Het percentage WW’ers dat werkt met inkomstenverrekening loopt sterk uiteen tussen bedrijfstakken. Dit is het grootst in de bedrijfstak bouw en hout (36%) en in de uitzendbranche (33%) en het geringst bij de bedrijfstak overheid overig (18%). Y De uitkering van WW’ers bij wie er sprake is van inkomstenverrekening, bedraagt ongeveer de helft van de uitkering van WW’ers bij wie er geen sprake is van inkomstenverrekening.
Introductie van inkomstenverrekening
Op 1 juli 2015 is een nieuwe regeling voor verrekening van inkomsten uit arbeid ingevoerd als onderdeel van de wet Werk en zekerheid (Wwz). Het doel van de regeling is om WW’ers te stimuleren sneller werk te accepteren, ook als de inkomsten in de nieuwe betrekking lager zijn dan in de oude betrekking. De regeling vervangt de bestaande regelingen voor het verrekenen van inkomsten uit arbeid (urenverrekening en de inkomstenaftrekregeling: zie box 1). De urenverrekening kon in bepaalde situaties tot een financieel nadeel leiden, wat mensen soms afhield van werkhervatting. Met de nieuwe regeling inkomstenverrekening wordt werkhervatting vanuit de WW altijd lonend. De verwachting is dat WW’ers daardoor eerder een baan zullen accepteren dan het geval was voor de invoering van de Wwz. Om inkomstenverrekening mogelijk te maken, is de uitvoering van de WW veranderd. Deze veranderingen in de uitvoering hebben gevolgen gehad voor de uitkeringsstatistieken van de WW. Van een aantal gevolgen hebben we al verslag gedaan in eerdere UKV-artikelen (UKV 2016-4 en UKV 2016-7). Tot nu toe hebben we echter nog niet beschreven hoe de nieuwe regeling van inkomstenverrekening wordt toegepast. Deze lacune willen we nu deels invullen. In dit artikel geven we antwoord op de vragen in welke mate en bij wie er sprake is van inkomstenverrekening en in welke mate dit verschilt van de oude regelingen. Deelvragen daarbij zijn: hoe vaak wordt inkomstenverrekening toegepast en bij wie, wat is de gemiddelde uitkering van WW’ers met inkomstenverrekening en hoe verhoudt die zich tot de gemiddelde uitkering van mensen zonder inkomstenverrekening? Wat we niet zullen doen, is ingaan op de vraag of WW’ers door de nieuwe regeling eerder aan de slag zijn gegaan. Dit is een beschrijvend artikel over de toepassing van verrekening van inkomsten op arbeid.
Vormen van verrekening van inkomsten uit arbeid
Er zijn 3 vormen van verrekening van inkomsten uit arbeid: - urenverrekening - inkomstenaftrekregeling (ook wel Ikar genoemd) - inkomstenverrekening Wanneer we in algemene zin spreken over de verrekening van inkomsten uit arbeid, hanteren we in dit artikel de term verrekening. En tenzij anders vermeld worden in de analyse de urenverrekening en de inkomstenaftrekregeling samengevoegd onder de term oude regelingen. Urenverrekening: voor de invoering van de Wwz kende de WW als hoofdregel dat wanneer een WW-gerechtigde (deels) ging werken, het aantal gewerkte uren in mindering werd gebracht op de WW uitkering (systematiek van urenverrekening). Recht op een uitkering bleef bestaan voor de uren dat men werkloos was. Deze regeling is na de invoering van de Wwz alleen nog van toepassing op WW rechten die waren ontstaan vóór 1 juli 2015. Inkomstenaftrekregeling: naast de urenverrekening bestond voor de invoering van de Wwz ook nog de inkomstenaftrekregeling. Dit is een regeling voor langdurig werklozen: de regeling geldt voor mensen die langer dan 1 jaar werkloos zijn en volledig werkloos waren in de 13 weken voorafgaand aan het begin van de werkzaamheden. Bij de inkomstenaftrekregeling worden niet de gewerkte uren verrekend, maar de inkomsten uit arbeid. De uitkering stopt pas als de inkomsten 125% van de WW-uitkering bedragen. Ook deze regeling is alleen nog van toepassing op WW-rechten die zijn ontstaan vóór 1 juli 2015. Inkomstenverrekening: de systematiek van urenverrekening kon leiden tot een lager totaalinkomen in de situatie dat een werknemer het werk hervat tegen een loon dat lager is dan de hoogte van de uitkering. Met de invoering van de Wwz is deze systematiek daarom vervangen door de systematiek van inkomstenverrekening. Als een WW’er gaat werken en de inkomsten uit arbeid zijn lager dan 87,5% van het vorige loon, dan blijft het recht op WW bestaan. De inkomsten worden dan in mindering gebracht op de WW-uitkering, maar per saldo zijn de totale inkomsten uit arbeid en WW-uitkering altijd hoger dan het geval zou zijn met alleen een WW-uitkering. Hiermee is werkhervatting vanuit de WW altijd lonend.
Werken met inkomstenverrekening neemt toe Zoals in de vorige paragraaf en box 1 al is aangegeven, waren er ook voor de invoering van inkomstenverrekening al regelingen om WW’ers te stimuleren een baan te accepteren met een lager inkomen dan in de voorgaande betrekking (urenverrekening en inkomstenaftrekregeling). In de eerste helft van 2015 lag het aandeel WW rechten waarbij sprake was van werkhervatting met behoud van een gedeeltelijke uitkering op ongeveer 20%: verdeeld over 17% urenverrekening en 3% inkomstenaftrekregeling. Na de invoering van inkomstenverrekening zien we dat de toepassing van verrekening snel stijgt (figuur 1). Omdat de nieuwe regeling gunstiger is voor WW’ers, is er vaker sprake van verrekening. In de tweede helft van 2017 lag het aandeel WW rechten met een vorm van verrekening van inkomsten uit arbeid op ruim 29%: verdeeld over 27,4% inkomstenverrekening, 1,0% urenverrekening en 0,8% inkomstenaftrekregeling. Vergeleken met de situatie begin 2015 is dat een toename van 9%-punt. De stijging van het aandeel lijkt ook nog niet afgerond, hoewel enige voorzichtigheid geboden is omdat er sprake is van een duidelijk seizoenspatroon.
Wet werk en zekerheid (Wwz)
Sinds 1 januari 2015 zijn de regels voor werk, ontslag en WW veranderd door de Wet werk en zekerheid (Wwz). Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
• Vanaf 1 juli 2015 veranderde de Werkloosheidswet (WW).
• Mensen met een tijdelijk contract krijgen eerder zekerheid.
• De ontslagprocedures zijn duidelijker, eenvoudiger en sneller geworden.
• Vanaf 2016 is de WW-uitkering in stappen ingekort.
Lees wat er in uw situatie verandert.

groeten, Oma Dotje 1953

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Waarom geen (Bijstand)IOW/IOAW. U bent van voor 1965. Dus dat pensioen opsnoepen is niet direct in beeld tenzij u dit zonder tussenkomst werkgever zelf hebt opgebouwd. Als nog een partner hebt dan houdt het in dat het totale gezinsinkomen kan worden bijgesteld tot aan Bijstands nivo.
Alleen ik mis een lijn in de leeftijd???
Tot 2019 WW en daarna opeten. Over hoeveel maanden hebt u het tot aan pensioengerechtigde leeftijd??
Als het 18 maanden is valt dit nog wel mee gerekend over de totale looptijd van uw pensioen.
Ga lekker vrijwilligerswerk doen, mag u zelf indelen en geeft ook nog eens wat regelmaat en rust in het leven.

stofzuigertje

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zodra de WW afloopt komt de regeling voor oudere in werking..... er is een 50+ en 60+ regel en U valt in die laatste....

Op www.uwv.nl kun je lezen hoe de IOW en IOAW in elkaar zitten en onder welke je valt zie je ook gelijk....
De datum eerste werkloosheid is bepalend en je was als 60+ toen je werkloos werd dus krijgt gewoon van UWV de uitkering en je hoeft niet papiertjes prikken bij je eigen gemeente.
Deze 2 wetten is voor oudere werklozen met andere voorwaarden dan gewone Bijstand... ook eigen huis opeten hoeft dan niet.
Gewoon even online gaan en goed en rustig doorlezen en bij vragen nogmaals terug komen.

Er staat daar wat je aan einde WW moet doen en begin oktober reeds voor januari 2019 dit regelen.
U kunt dit gewoon via UWV aanvragen en bij tijdige aanvraag dus geen 2 maar 3 maanden weet je dat ondanks de kerstdagen dat het toch op tijd geregeld is.
Zie het als een alternatief voor de afgeschafte VUT.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent na uw 60 ste in de WW gekomen, en u hebt voldoende gewerkt, dat betekent dat u recht hebt op IOW. Waarbij inkomen van een partner NIET verrekend wordt. En vermogen ook niet telt.

Dat u wilde blijven werken is heel prijzenswaardig, maar u hoeft zeker niet uw pensioen op te snoepen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

En laat u vooral de uw Gemeente niet op het verkeerde beenzetten over eerst eigen vermogen opeten. De participatiewet is wat anders dan de IOW/IOAW.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering
Verder zal uw Gemeente een Cliëntenraad hebben die de belangen van uitkeringsgerechtigden behartigd. Trek daar ook aan de bel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betalen om te mogen werken

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo werken via een overeenkomst van opdracht is sowieso erg risicovol in verband met een WW uitkering. Even heel zwart wit gezien betekent dat namelijk dat je als zelfstandige werkt en dus niet als werknemer. Dat kan dus grote gevolgen hebben voor de werknemersverzekeringen.
Bij informatie van UWV leest men overal dat werk loont en dat men passende arbeid moet accepteren. Ik dacht dat ik mijn best erg hard had gedaan. Het garantieloon geldt kennelijk ook niet voor mij.
Dat geldt allemaal wel, als je als werknemer werkt. Maar als zelfstandige is het een heel ander verhaal.

Gelukkig hebben ze voor deze gevallen blijkbaar een tussenweg gevonden waardoor je niet meteen alles kwijt bent. Maar dat je WW flink gekort wordt verbaast mij niets. Jammer dat je hier niet van tevoren naar hebt geïnformeerd, maar voor anderen een goede raad.

Gesloten