LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract onbepaalde tijd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Diloush
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2018 13:34

Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Diloush »

Goedendag allemaal,

In mijn vorige topic heb ik het niet juist verteld. Mijn contract loopt officieel af op 27-07-2018. Mijn werkgever was zoiezo al 1 dag telaat met het schriftelijk vertellen van de beëindiging van mijn dienstverband (het is eigenlijk schriftelijk verteld door een ASM van het filiaal waarbij ik aan het reïntegreren ben, het zit namelijk zo dat ik nog aan het reïntegreren ben, hiervoor was ik namelijk 2 maanden ziek). Natuurlijk heb ik niet getekend. Maar goed nou denk ik dat ik al recht heb op een vaste contract. Ik werk bij de Albert Heijn. Ik ben al meer dan 4 jaar in dienst. Ik was begonnen op mijn 15’e en ben inmiddels 19.

Contracten vanaf mijn 17’e:

-1 jaar contract gehad, 28-02-2016 t/m 28-02-2017 (deze telt als het goed is mee in de ketenregeling, omdat ik op mijn 17’e gemiddeld meer dan 12 uur per week ging werken op 05-12-2016 werd ik 18)

-5 maanden contract (28-02-2017 t/m 27-07-2017)

-1 jaar contract (28-07-2017 t/m 27-07-2018)

Nou is mijn vraag, heb ik recht op een vast contract of niet?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door snepke »

Ik denk het wel.
Na 3 contracten heb je recht op een vast contract.
Maar ik lees dat ze je contract beëindigd hebben.
Dat kan ook natuurlijk.
Dan houdt het op. Je zal naar een nieuwe baan op zoek moeten

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Student90 »

Als je zeker weet dat je tijdens contract 1 (28-02-2016 t/m 28-02-2017) gemiddeld meer dan 12 uur werkte, dan zit je nu met jouw contracten op 2,5 jaar. Daarmee zit je over het maximum van 2 jaar. Het laatste contract is dan vanaf 28-02-2018 automatisch overgegaan in een contract van onbepaalde tijd (vast contract). Je huidige contract kan dus niet zomaar opgezegd/beëindigd worden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Diloush schreef: In mijn vorige topic heb ik het niet juist verteld. Mijn contract loopt officieel af op 27-07-2018. Mijn werkgever was zoiezo al 1 dag telaat met het schriftelijk vertellen van de beëindiging van mijn dienstverband (het is eigenlijk schriftelijk verteld door een ASM van het filiaal waarbij ik aan het reïntegreren ben, het zit namelijk zo dat ik nog aan het reïntegreren ben, hiervoor was ik namelijk 2 maanden ziek).
Dag te laat? Op 13 juni meldt je al dat ze het contract niet verlengen (ze doen je zelfs een aanbod). Voor het beëindigen hoef je niet te tekenen en/of akkoord te gaan. Daarnaast ben je schriftelijk geïnformeerd, op dit punt heb je dus geen rechten.

Nu is de vraag of je laatste contract legitiem is. Dit ligt helemaal aan het eerste contract:"

De ketenbepaling is niet van toepassing op contracten met werknemers die jonger dan 18 jaar zijn en gemiddeld maximaal 12 uur per week werken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract

Je was jonger dan 18 jaar, maar je zegt dat je meer dan 12 uur per week ging werken, echter staat er heel duidelijk "gemiddeld". De vraag is hoeveel uur je werkte voordat je 17 werd dit telt mee in het gemiddelde van dat jaar. Maar mogelijk dat de laatste 3 maanden het gemiddelde vormen dat weet ik niet zeker.

Ik zou je adviseren om naar het juridische loket te gaan en advies te vragen hierover.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door snepke »

Maar als ze zijn contract willen beëindigen .
Ik zou daar dan niet meer willen werken, ze willen je kwijt dan ga ik geen vast contract afdwingen.
Stel dat ze je gedwongen aan het werk houden.
Komt de werksfeer niet ten goede.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Student90 »

Wellicht is de relatie met de AH goed en willen ze TS eigenlijk niet kwijt, maar is de normale "procedure" om geen vast contract aan te bieden.

TS kan het best in gesprek gaan met de werkgever om het een en ander te peilen.

Diloush
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2018 13:34

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Diloush »

snepke schreef:Maar als ze zijn contract willen beëindigen .
Ik zou daar dan niet meer willen werken, ze willen je kwijt dan ga ik geen vast contract afdwingen.
Stel dat ze je gedwongen aan het werk houden.
Komt de werksfeer niet ten goede.
Nou is het zo dat ik net 1 maand aan het reïntegreren ben in een ander filiaal. Hiervoor was ik namelijk 2 maanden ziek doordat ik te overspannen was. Dit komt doordat wij sinds 1 jaar nieuwe ‘managers’ hebben die naar mijn gevoel en ook een naar het gevoel van een heleboel collega’s heel onrechtvaardig zijn. Ik ben altijd al kwaliteit/potentieel teamleider geweest. Van daar dat ik er achteraan ga. Want ik wil hebben waar ik recht op heb en voor heb gewerkt. En het klopt wat je zegt dat hij mij afkopen. Maar daarbij was niet gezegd dat mijn contract beëindigd zou worden als ik gewoon door zou willen gaan met werken. En wat ik heb gelezen is dat als mijn contract beëindigd wordt of zelfs verlengd wordt op het moment dat mijn contract afloopt. Het mt mij het minimaal 1maand van te voren schriftelijk moet laten weten. En inderdaad ik hoef er niet mee akkoord te gaan toch kan het geldig zijn tenzij ik al recht heb op een OT. Dit zal ik maandag bij het juridisch loket verder uitzoeken.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door snepke »

Dus ze willen je afkopen.
Nou dan wens ik je veel succes daar.
Ik ging never en nooit terug als het op zo'n manier moet.

Diloush
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2018 13:34

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Diloush »

snepke schreef:Dus ze willen je afkopen.
Nou dan wens ik je veel succes daar.
Ik ging never en nooit terug als het op zo'n manier moet.
Nogmaals dat was in mijn oude filiaal inmiddels werk ik in het filiaal waar ik aan het reïntegreren ben

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door snepke »

En de bedrijfsleider van het filiaal waar je nu werkt, kan die niet iets voor je doen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Diloush schreef:Goedendag allemaal,

In mijn vorige topic heb ik het niet juist verteld. Mijn contract loopt officieel af op 27-07-2018. Mijn werkgever was zoiezo al 1 dag telaat met het schriftelijk vertellen van de beëindiging van mijn dienstverband (het is eigenlijk schriftelijk verteld door een ASM van het filiaal waarbij ik aan het reïntegreren ben, het zit namelijk zo dat ik nog aan het reïntegreren ben, hiervoor was ik namelijk 2 maanden ziek). Natuurlijk heb ik niet getekend. Maar goed nou denk ik dat ik al recht heb op een vaste contract. Ik werk bij de Albert Heijn. Ik ben al meer dan 4 jaar in dienst. Ik was begonnen op mijn 15’e en ben inmiddels 19.

Contracten vanaf mijn 17’e:

-1 jaar contract gehad, 28-02-2016 t/m 28-02-2017 (deze telt als het goed is mee in de ketenregeling, omdat ik op mijn 17’e gemiddeld meer dan 12 uur per week ging werken op 05-12-2016 werd ik 18)

-5 maanden contract (28-02-2017 t/m 27-07-2017)

-1 jaar contract (28-07-2017 t/m 27-07-2018)

Nou is mijn vraag, heb ik recht op een vast contract of niet?
Als er in je contract staat dat deze per 27-07-2018 afloopt zonder dat daar iets bij komt is een opzegging van de werkgever niet nodig. Ze mogen dus gewoon je contract niet verlengen zonder daar een mededeling over te doen. Netjes is anders, maar goed.

Als dit niet in je contract staat en ze gewoon te laat zijn heb je recht op een contract voor onbepaalde tijd met verder dezelfde voorwaarden als op je huidige contract. Als er nu al sprake is van potentieel afkopen zou ik mijn poot stijf houden en gewoon een vaste aanstelling eisen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door joep873 »

Julie4444 schreef: Als er in je contract staat dat deze per 27-07-2018 afloopt zonder dat daar iets bij komt is een opzegging van de werkgever niet nodig. Ze mogen dus gewoon je contract niet verlengen zonder daar een mededeling over te doen.
Fout, dat moet tegenwoordig wel.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

De sanctie op niet op tijd aanzeggen is een boete ter hoogte van een maandsalaris (naar rato wanneer er wel wordt aangezegd, maar te laat). Of er wel of niet is aangezegd heeft geen invloed op het wel of niet recht hebben op een contract voor onbepaalde tijd. Dus die aanzegging is best wel off-topic.

Ga met je arbeidsovereenkomsten naar het juridisch loket en laat je daar adviseren. De mensen op dit forum bedoelen het allemaal goed, echter zonder die overeenkomsten gezien te hebben kunnen ze weinig concreet zeggen. Slechts algemene informatie geven.

Diloush
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2018 13:34

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Diloush »

Henk Toeter schreef:De sanctie op niet op tijd aanzeggen is een boete ter hoogte van een maandsalaris (naar rato wanneer er wel wordt aangezegd, maar te laat). Of er wel of niet is aangezegd heeft geen invloed op het wel of niet recht hebben op een contract voor onbepaalde tijd. Dus die aanzegging is best wel off-topic.

Ga met je arbeidsovereenkomsten naar het juridisch loket en laat je daar adviseren. De mensen op dit forum bedoelen het allemaal goed, echter zonder die overeenkomsten gezien te hebben kunnen ze weinig concreet zeggen. Slechts algemene informatie geven.

Nou, vandaag ben ik langs het juridisch loket gegaan en inderdaad ik heb recht op een vast contract. Blijkbaar heb ik ongeveer 6 maanden of langer recht. Omdat mijn gemiddelde voordat ik 18 was een heel stuk hoger was dan 12 uur. Ik wil iedereen bedanken voor zijn / haar reacties.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contract onbepaalde tijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

joep873 schreef:
Julie4444 schreef: Als er in je contract staat dat deze per 27-07-2018 afloopt zonder dat daar iets bij komt is een opzegging van de werkgever niet nodig. Ze mogen dus gewoon je contract niet verlengen zonder daar een mededeling over te doen.
Fout, dat moet tegenwoordig wel.
Grappig, niet in mijn vakgebied, bijvoorbeeld in geval van vervangingsuren.

Gesloten