LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziektewetuitkering via UWV

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Robert.merk
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2019 19:28

Ziektewetuitkering via UWV

Ongelezen bericht door Robert.merk »

Beste allemaal,

We hebben een probleem en we Komen er niet uit. Wie kan ons helpen?

Mijn vriendin heeft een ziektewetuitkering via het uwv. Dit door medische redenen.
Ze heeft sinds 4 weken werk gevonden met ook deels behoud van zw uitkering a 16 u per week.
Eerste betaling uwv is binnen 30 procent van zw uitkering. Wat krijgt ze verder dan nog qua betaling? 100 procent zw uitkering voor haar is 780 euro. Op deze magnier heeft het weinig zin om te integreren als er verder geen vergoeding meer is.

Verder over 3 weken gaan we met vakantie. Krijgt ze Dan meer uitkering omdat ze niet werkt?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jun 2019 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziektewetuitkering via UWV

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze krijgt naast de ziektewet natuurlijk ook inkomen uit haar werk. De bijverdiensten zullen voor ongeveer 70% op de uitkering worden gekort. Als de uitkering verlaagd wordt naar 30%, dan betekent dat dat de bijverdiensten ook zo'n 780 zullen zijn. Per saldo krijgt ze dus in totaal ongeveer 30% van 780 = 235 meer inkomen. Of anders gezegd, haar inkomen zal ongeveer 30/70 hoger zijn, dus ruim 40% meer.

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, wordt bij deze berekening altijd gekeken naar je inkomsten inclusief vakantiegeld. In de weken dat ze werkt wordt er dan dus met ongeveer 8% meer inkomen gerekend dan wat haar gewone loon is. Maar in de weken dat ze niet werkt, krijgt ze dan de volle uitkering.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ziektewetuitkering via UWV

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wel deze vakantie bij UWV melden, want anders doen ze achteraf vaak moeilijk als je zomaar weg was.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Ziektewetuitkering via UWV

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Robert.merk,

Goed dat jij dit uitzoekt.

Wij berekenen de Ziektewet op basis van de inkomsten in euro’s. In deze rekenhulp kunnen jullie zien wat het gevolg is van bepaalde inkomsten: https://www.uwv.nl/particulieren/rekenh ... index.aspx.

Gaat u op vakantie en zijn er daardoor geen inkomsten uit werk? Geef dit dan aan ons door, zodat wij hier rekening mee kunnen houden voor de betalingen.

Verder geldt: Heeft jouw vriendin een toeslag? Dan kan de situatie afwijken. Ik raad daarom aan te bellen met 088 898 9294 om de persoonlijke gegevens bij de hand te houden.

Met vriendelijke groet,
Timo
UWV Webcareteam

Gesloten