LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door kiz »

Revoked schreef:
16 sep 2019 15:38
Ik, als iets-in-de-IT-er, zie het probleem niet. Namen zijn verbonden aan cijfertjes. Zolang die cijfertjes niet wijzigen, kan het naampje gewoon aangepast worden.
Het probleem hier is dan ook niet IT gerelateerd, maar starre-houding-gerelateerd.
Wat ik ervan vind, doet niet terzake.
Ik, als "ook-iets-in de IT-er" zie het probleem wél. In een AD wil 't met een alias nog wel lukken, maar een beetje zorgregistratiesysteem gaat gierend over de kop bij dit soort wijzigingen, al helemáál als er koppelingen met andere applicaties zijn en/of uitwisseling.
Los daarvan kost het IT-tijd die dan niet meer aan andere taken kan worden besteed.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door kiz »

angel1978 schreef:
16 sep 2019 15:46
kiz schreef:
16 sep 2019 15:05

Heeft TS gevraagd of haar weergavenaam kan worden aangepast? En is dat ook geweigerd?
Is (of wordt) haar verboden om haar volledige (incl. gehuwde) naam in haar mailhandtekening te gebruiken?

Dat een inlognaam een een policy gebonden is, en waaróm, is hierboven door meerdere mensen al helder uiteengezet.
In hele OP komt het woord weergavenaam niet voor.. maar ja
Daarom ben ik benieuwd of TS überhaupt naar die mogelijkheid geïnformeerd heeft... niet zo moeilijk toch?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door angel1978 »

kiz schreef:
16 sep 2019 15:52
angel1978 schreef:
16 sep 2019 15:46
kiz schreef:
16 sep 2019 15:05

Heeft TS gevraagd of haar weergavenaam kan worden aangepast? En is dat ook geweigerd?
Is (of wordt) haar verboden om haar volledige (incl. gehuwde) naam in haar mailhandtekening te gebruiken?

Dat een inlognaam een een policy gebonden is, en waaróm, is hierboven door meerdere mensen al helder uiteengezet.
In hele OP komt het woord weergavenaam niet voor.. maar ja
Daarom ben ik benieuwd of TS überhaupt naar die mogelijkheid geïnformeerd heeft... niet zo moeilijk toch?
Eens. Maar veel mensen vinden dat dan weer verwarrend. Naam a en emailadres b. Voor je het weet heb je dan weer verhalen.

Meisjesnaam in alle officiële dingen ( loginnaam en email ) en in de naam mag je zelf kiezen wat je wil ( meisjes, mans naam, 2 namen of echtgenote van )

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
16 sep 2019 15:46
Teunbosseman schreef:
16 sep 2019 15:27
kiz schreef:
16 sep 2019 15:05

Heeft TS gevraagd of haar weergavenaam kan worden aangepast? En is dat ook geweigerd?
Is (of wordt) haar verboden om haar volledige (incl. gehuwde) naam in haar mailhandtekening te gebruiken?

Dat een inlognaam een een policy gebonden is, en waaróm, is hierboven door meerdere mensen al helder uiteengezet.

Goeie verwoording. Weergave naam als Jan Jansen en als email Jan vd Berg. Ben benieuwd.
In hele OP komt het woord weergavenaam niet voor.. maar ja

Tis ook een vraag van lid Kiz he....neem aan dat je toch wel weet wat met weergave naam wordt bedoelt ?
Ik vindt goede opmerking.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
16 sep 2019 15:59
kiz schreef:
16 sep 2019 15:52
angel1978 schreef:
16 sep 2019 15:46


In hele OP komt het woord weergavenaam niet voor.. maar ja
Daarom ben ik benieuwd of TS überhaupt naar die mogelijkheid geïnformeerd heeft... niet zo moeilijk toch?
Eens. Maar veel mensen vinden dat dan weer verwarrend. Naam a en emailadres b. Voor je het weet heb je dan weer verhalen.

Meisjesnaam in alle officiële dingen ( loginnaam en email ) en in de naam mag je zelf kiezen wat je wil ( meisjes, mans naam, 2 namen of echtgenote van )

Je hebt wel een punt met verwarrend en verhalen als ik dit afzet tegen veiligheid. Tegenwoordig erg populair om phising email adressen te gebruiken voor spoed overboekingen / betalingen.

Als er bv de naam van je leidinggevende staat als weergave naam maar het onderliggende email adres is heel anders en men let niet op.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Oleef schreef:
16 sep 2019 10:53
Nu ben ik ergens gaan werken waar ik per se mijn meisjesnaam moet voeren.
Oleef schreef:
16 sep 2019 10:53
. Het wordt me onmogelijk gemaakt doordat mijn e-mail adres is gemaakt met mijn meisjesnaam en in het hele systeem wat in het hele bedrijf wordt gebruikt ook.
Wat bedoelt u precies met dat u per se uw meisjesnaam moet voeren?
U werkgever dwingt u uzelf voor te stellen aan collega's of andere werkrelaties met uw meisjesnaam?

De registratie is de bedrijfssystemen met uw meisjesnaam (uw enige officiële naam!) en het bestaan van een e-mailadres dat slechts die meisjesnaam bevat is volgens mij niet gelijk aan 'het moeten voeren van uw meisjesnaam'. Dat laatste zou namelijk inhouden een verbod om uzelf te noemen zoals u dat wenst.

Dat maakt het probleem wat geringer dan gesuggereerd werd.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 16 sep 2019 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door 16again »

kiz schreef:
16 sep 2019 15:50
Revoked schreef:
16 sep 2019 15:38
Ik, als iets-in-de-IT-er, zie het probleem niet. Namen zijn verbonden aan cijfertjes. Zolang die cijfertjes niet wijzigen, kan het naampje gewoon aangepast worden.
Het probleem hier is dan ook niet IT gerelateerd, maar starre-houding-gerelateerd.
Wat ik ervan vind, doet niet terzake.
Ik, als "ook-iets-in de IT-er" zie het probleem wél. In een AD wil 't met een alias nog wel lukken…..
Zelfs in de AD is dit niet leuk. Oude achternaam gaat op zeker nog eens de kop opsteken.
In AD: CN , displayName distinguishedName sAMAccountName , SN, UPN....
Op server en locale computer: Home-drive , profielfolder, c:\users\.....
En dan heb ik het nog niet over koppeling met off365....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door renewouters »

Bij mijn werkgever kan je het wel veranderen maar in de praktijk geeft dit heel veel gedoe. Vrouwen die na een scheiding opeens met een andere achternaam in het systeem komen te staan kan je opeens niet meer vinden in het adresboek. Je gaat immers niet aan iedereen vertellen dat je opeens anders heet. Dus gewoon op voornaam + meisjesnaam in het systeem zetten is voor iederen het makkelijkst.

Als je per se de naam van je man wilt gebruiken kan je die altijd nog in je signature gebruiken.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Sira »

Erthanax schreef:
16 sep 2019 13:49
Is het niet zo dat de "meisjesnaam" de "enige echte officiële naam" is/was en dat een gehuwde vrouw het recht had, maar niet de plicht, om haar mans naam te voeren?
Ik meen me namelijk te herinneren dat in officiële stukken (zoals destijds de kaarten van de burgerlijke stand, later de GBA/BRP, paspoort) gehuwde vrouwen aangeduid werden als mevrouw A echtgenote van B (of A gehuwd met B). In het dagelijks verkeer was het "gewoon" mevrouw B-A of mevrouw B.
Of heb ik het weer eens mis?
Klopt, dit is de regel. het is mevrouw A e.v. B
Voor alle officiële instanties blijf je tot aan je dood mevrouw A heten

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Sira »

Duc schreef:
16 sep 2019 15:18
38 jaar geleden moest mijn man op het stadhuis tekenen dat hij het er mee eens was dat ik NIET zijn achternaam aannam na ons huwelijk. Dus ik snap niet waarom TS hier zoveel moeite mee heeft dat haar meisjes naam gebruikt wordt. Maar dat is mijn visie.
Gezien er geen antwoord komt waarom ze perse haar mans naam wil gebruiken op het werk ipv haar meisjes naam kunnen we blijven gissen.
Ik kan mij indenken dat het bedrijf deze regel handhaaft om zo niet ieder moment de namen moeten aanpassen als er weer een verandering plaatsvind door scheiding, huwelijk ed.

Maar uit nieuwsgierigheid wil ik weten waarom ze hierop staat en waarom ze u überhaupt haar mans naam wil voeren. Ben benieuwd of ze hier antwoord op geeft.
Lijkt mij heel sterk dat hiervoor getekend moest worden. Uw meisjesnaam is namelijk uw enige echte naam, u bent zelfs niet eens familie van uw man

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Net zoals als je met het vliegtuig of schip reist.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien trouwde Duc wel in het buitenland. In Nederland is dat in ieder geval nooit van toepassing geweest. Of wellicht in de negentiende eeuw of eerder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Oleef.....bén je er nog? Doe je nog mee?😉

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U gebruikt voor uw email adres wel uw meisjesnaam maar als de werkgever dat ook wil gebruiken heeft u bezwaar, vreemd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

moederslink schreef:
16 sep 2019 21:32
Oleef.....bén je er nog? Doe je nog mee?😉
Of heb je inmiddels een andere naam ? 8)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kolibrie schreef:
16 sep 2019 21:54
U gebruikt voor uw email adres wel uw meisjesnaam maar als de werkgever dat ook wil gebruiken heeft u bezwaar, vreemd.
U heeft het, denk ik, niet goed gelezen. Het e-mailadres op het werk is aangemaakt met de meisjesnaam. Dat staat er volgens mij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik begreep dat ze hier pas sinds kort werkt.
Het zal wellicht zo zijn dat ze gesolliciteerd heeft met gebruik van haar emailadres mét die meisjesnaam.
Nu wil ze dat dus veranderd zien , nu zij er werkt.
Dat betekent dat het in het systeem van het bedrijf aangepast moet worden en deze werkgever werkt daar niet aan mee , om reden.....? Té veel gedoe ? Geld-tijd ?
En waaróm wil TS dit toch persé ....we horen niets...😒

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij kun je het beste ontslag nemen. Wat een ellende. Dan ben je van die discriminatie af.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tttlocke schreef:
16 sep 2019 16:39
Wat bedoelt u precies met dat u per se uw meisjesnaam moet voeren?U werkgever dwingt u uzelf voor te stellen aan collega's of andere werkrelaties met uw meisjesnaam?
Door twee zinnetjes uit een heel bericht te quoten trekt u de zaak uit z'n verband en in het belachelijke.
U leest, net als anderen. klip en klaar dat het onderwerp een emailadres is.

Ik snap de vraagsteller wel. Het gaat niet alleen om een verzameling letters maar om een emailadres waar zij een bepaald beeld en gevoel bij heeft. Daar is blijkbaar geen (technische) ruimte voor binnen een bedrijf.

In een tijd waarin er veel vrijheid is om je naam als vrouw te kiezen zoals je dat zelf wilt is dit niet erg personeelsvriendelijk.

Maar goed, de hele discussie is na een prima begin al weer afgezakt naar een bedroevend niveau waar aan aantal forumleden meningen en oordelen uitdelen, lesgeven, en/of denken dat ze grappig zijn.

Als ik de vraagsteller was zou ik hier ook niet meer terugkeren.

corset
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2019 12:28

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door corset »

Als iemand die dit soort tickets wekelijks mocht oppakken.

Het is vrij normaal bij grote bedrijven om deze regel te hebben. Meestal als de medewerker er moeilijk over gaat doen (onbespreekbaar, dreigen met rechtzaak etc (en ja allebei meegemaakt)) dan willen we de getrouwde naam wel gebruiken, echter:

Het aanpassen na een scheiding:

E-mail -> Microsoft zo gedaan, bij Google Suite een ramp
Active Directory gekoppeld aan Office 365 -> Niet te doen. Levert heel veel sync issues op. Moet er vaak nieuw account komen
Interne systemen -> Soms makkelijk, soms moeilijk. Afhangend van hoe het gebouwd is.

En de regel is zo ingesteld, waarom? Omdat 90% van de vrouwen er mee akkoord gaan.

Overigens, de onzinnige "lol ik vraag me af hoe mensen omgaan met transgenders bij zo'n bedrijf" van de eerste pagina, slaat natuurlijk nergens op. Dat is een totaal andere situatie.

Gesloten