LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door piet987654 »

Deze reacties doet mij denken aan een jaartje of 10 geleden. Mijn vrouw moest, ik weet niet meer precies waar, ook haar
meisjesnaam geven. Aangezien deze hetzelfde is als die van mij, ook exact hetzelfde geschreven, leidde dit tot de volgende
discussie: Meisje aan de balie: Mevrouw wat is uw meisjesnaam ? Dus zij vertelde die, echter daar reageerde zij op met:
Nee mevrouw, nu veel luider: uw MEISJESNAAM. Waarop mijn vrouw haar achternaam weer keurig spelde. Met als resultaat:
Mevrouw, nu nog 1 keer anders ga ik verder met de volgende klant: UW MEISJESNAAM !!!!! Mijn vrouw: Die heb ik U al 3 keer
verteld, luistert U eens een keer. Roept U maar een collega want dit schiet niet op. Er kwam een ander bij het meisje achter
de balie staan, en die vroeg heel kribbig aan mijn vrouw: Wilt U soms beweren dat U en uw man beide geboren zijn met
dezelfde achternaam? Waarop mijn vrouw: Hehe eindelijk hebt U het door, dat zeg ik toch de hele tijd. Na het indienen
van een klacht wegens zeer onbeschoft klanten te woord staan, schijnt dat ze haar ander werk hebben gegeven. :mrgreen: :mrgreen:

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Sira schreef:
16 sep 2019 20:56
Erthanax schreef:
16 sep 2019 13:49
Is het niet zo dat de "meisjesnaam" de "enige echte officiële naam" is/was en dat een gehuwde vrouw het recht had, maar niet de plicht, om haar mans naam te voeren?
Ik meen me namelijk te herinneren dat in officiële stukken (zoals destijds de kaarten van de burgerlijke stand, later de GBA/BRP, paspoort) gehuwde vrouwen aangeduid werden als mevrouw A echtgenote van B (of A gehuwd met B). In het dagelijks verkeer was het "gewoon" mevrouw B-A of mevrouw B.
Of heb ik het weer eens mis?
Klopt, dit is de regel. het is mevrouw A e.v. B
Voor alle officiële instanties blijf je tot aan je dood mevrouw A heten
Ik heb altijd de discussie met mijn vrouw wat e.v. betekent.
Zij zegt: “echtgenote van”.
Dan reageer ik altijd met: “Dus je geniet net meer van me.”
Het betekent gewoon: “eigendom van”

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Klaas Jan schreef:
17 sep 2019 08:49
tttlocke schreef:
16 sep 2019 16:39
Wat bedoelt u precies met dat u per se uw meisjesnaam moet voeren?U werkgever dwingt u uzelf voor te stellen aan collega's of andere werkrelaties met uw meisjesnaam?
Door twee zinnetjes uit een heel bericht te quoten trekt u de zaak uit z'n verband en in het belachelijke.
U leest, net als anderen. klip en klaar dat het onderwerp een e-mailadres is.

Ik snap de vraagsteller wel. Het gaat niet alleen om een verzameling letters maar om een emailadres waar zij een bepaald beeld en gevoel bij heeft. ....
Er wordt niets 'uit z'n verband getrokken' en wat u iets 'in het belachelijke trekken noemt' is voor mij een bloedserieuze vraag.
Mevrouw claimt door haar werkgever te worden gedwongen haar meisjesnaam te voeren. Een probleem dat volgens haar veroorzaakt wordt, (niet: bestaat uit), door het feit dat ze met haar meisjesnaam in de systemen van het bedrijf geregistreerd is en dat haar e-mailadres ook (alleen) die naam bevat.
De toegevoegde waarde van mijn bijdrage ligt hierin: het maakt het probleem duidelijker, het zorgt voor opheldering, indien daadwerkelijk nog andere factoren maken dat ze inderdaad wordt gedwongen haar meisjesnaam te voeren. Stel dat mevrouw bijvoorbeeld klantcontacten heeft en dat de werkgever ook visitekaartjes heeft laten drukken met alleen die meisjesnaam? Met de gevonden opheldering kan beter op de kwestie worden ingegaan.
En als dat niet het geval is, en het probleem beperkt blijft tot een ongewenst e-mailadres, dan legt mij bijdrage bloot dat het wellicht wat overdreven is te spreken over 'het moeten voeren van de meisjesnaam', waarop volgend dat inzicht ook bij mevrouw zou kunnen landen: 'misschien overdrijf ik wat en maak ik mij iets te druk over deze kwestie en ligt de oplossing erin om het allemaal niet zo zwaar op te nemen'.
U ziet het: aan (potentiële) - on topic- toegevoegde waarde geen gebrek.
Klaas Jan schreef:
17 sep 2019 08:49
Maar goed, de hele discussie is na een prima begin al weer afgezakt naar een bedroevend niveau waar aan aantal forumleden meningen en oordelen uitdelen, lesgeven, en/of denken dat ze grappig zijn.
Als dat de meetlat is, waarlangs u bijdragen legt, bent u het dan met mij eens dat met de uwe een dieptepunt in dit topic bereikt wordt?

Oleef
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2019 10:47

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Oleef »

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden.
Waarom ik mijn meisjesnaam niet wil gebruiken is erg persoonlijk en heeft te maken met de relatie met mijn ouders. Bovendien is mijn naam die ik nu al 30 jaar voer mijn identiteit en niet de naam die ik bij geboorte kreeg en maar 17 jaar heb gehad.
Dat het bij overheidsinstanties en ziekenhuizen anders is, daar kan ik mee leven. Bovendien word ik daar overigens netjes aangesproken met de naam van mijn man.

Het is onbespreekbaar want... wij maken geen uitzonderingen! Daar moest ik het mee doen.

In mijn bedrijf heb ik met ontzettend veel mensen te maken die mij in het systeem op moeten zoeken en mijn e-mail moeten gebruiken. Het is dan heel onhandig om mijn getrouwde naam vol te blijven houden, dat zorgt voor enorm veel verwarring.

De dames die nog op de naam van hun man mogen inloggen hebben wel het recht om het te laten veranderen naar hun meisjesnaam

De reden dat ze deze regel hebben is hier al een paar keer genoemd. Vanwege de vele echtscheidingen. Ik zie zelf dan ook wel de logica van deze regel in. Maar ik vind het onnodig om hier zo star in te zijn als iemand hier echt moeite mee heeft.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door renewouters »

Oleef schreef:
17 sep 2019 17:47
Maar ik vind het onnodig om hier zo star in te zijn als iemand hier echt moeite mee heeft.
Maar je vindt het wel normaal dat een werkgever buitensporige kosten moet maken (zie een aantal berichten hierboven van mensen met ervaring om dit soort klussen uit te voeren) zonder dat daar iets tegenover staat?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Oleef schreef:
17 sep 2019 17:47
Maar ik vind het onnodig om hier zo star in te zijn als iemand hier echt moeite mee heeft.
Als u hier echt moeite mee heeft en uw meisjesnaam niet wilt voeren hoe komt het dan dat er nu wel een emailadres met uw meisjesnaam is ? Heeft het bedrijf dit zo aangemaakt en op wiens initiatief of had u dit emailadres al?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Vraagje voor TS: heeft u wel eens een vliegticket geboekt?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
17 sep 2019 22:10
Oleef schreef:
17 sep 2019 17:47
Maar ik vind het onnodig om hier zo star in te zijn als iemand hier echt moeite mee heeft.
Als u hier echt moeite mee heeft en uw meisjesnaam niet wilt voeren hoe komt het dan dat er nu wel een emailadres met uw meisjesnaam is ? Heeft het bedrijf dit zo aangemaakt en op wiens initiatief of had u dit emailadres al?
Het betreft een intern e-mailadres. Dat is wel duidelijk inmiddels. Het zal de policy van het bedrijf zijn om daarvoor de meisjesnaam te gebruiken. Dat mag inmiddels ook duidelijk zijn. Interne e-mailadressen worden inderdaad 'door het bedrijf' aangemaakt. En aangezien die handeling bepaalde regels volgt, wordt de meisjesnaam (officiële naam) gebruikt.
En die is bekend: de werkgever is verplicht de identiteit van werknemers te controleren en zelfs een kopie van een identiteitsbewijs te bewaren. Dus zo is de (ongewenste) meisjesnaam bekend bij de werkgever, ook al gebruikt de werknemer die naam niet.

Oleef
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2019 10:47

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Oleef »

Het bedrijf hoeft van mij geen extra kosten te maken, ik heb vanaf dag één aangegeven dat ik niet mijn meisjesnaam wil gebruiken op het werk.
En ja, ik heb al eens een vliegticket geboekt zoals je in mijn reactie kunt lezen.

Als het echt niet anders kan en zij staan in hun recht en willen absoluut geen uitzondering maken dan zal ik me er inderdaad bij neer moeten leggen.
Mijn vraag is dus of dit zo is. Als ik het recht heb om mijn getrouwde naam te voeren, ook in de systemen, dan wil ik ze daar verder op aan blijven spreken.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door criticus2 »

als gebruik van de meisjesnaam zo beladen is, waarom heb je er dan eigenlijk niet voor gekozen bij trouwen alleen de naam van je partner aan te nemen en de meisjesnaam te schrappen? dat is 1 van de 4 keuzes die er is, en toen ik trouwde in 2000 toen ook al was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

criticus2 schreef:
18 sep 2019 08:15
als gebruik van de meisjesnaam zo beladen is, waarom heb je er dan eigenlijk niet voor gekozen bij trouwen alleen de naam van je partner aan te nemen en de meisjesnaam te schrappen? dat is 1 van de 4 keuzes die er is, en toen ik trouwde in 2000 toen ook al was.
Het is al herhaaldelijk voorbij gekomen in dit topic: de keuze om de meisjesnaam te 'schrappen' en alleen de naam van de partner aan te nemen, bestaat niet. De meisjesnaam blijft, ook na trouwen, de enige officiële naam. Wat men kan laten laten registeren in de Basisregistratie Personen is het gebruik van de naam. Naamgebruik en naamswijziging zijn twee verschillende zaken.
Zo te zien lijkt TS dat naamgebruik ook naar wens te hebben laten registreren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Oleef schreef:
18 sep 2019 07:09
Als het echt niet anders kan en zij staan in hun recht en willen absoluut geen uitzondering maken dan zal ik me er inderdaad bij neer moeten leggen.
Mijn vraag is dus of dit zo is. Als ik het recht heb om mijn getrouwde naam te voeren, ook in de systemen, dan wil ik ze daar verder op aan blijven spreken.
Die vraag is al beantwoord:
U heeft het recht de naam van uw partner te voeren. Vastlegging van die voorkeur in de Basisregistratie Personen zorgt ervoor dat instanties die putten uit het BRP u aanspreken zoals u wenst.
U heeft niet het recht anderen, zoals u werkgever, voor te schrijven op welke wijze u geregistreerd dient te worden in bedrijfssystemen of op welke wijze (e-mail)accounts worden aangemaakt.
U werkgever weet dat ook, Daarom kan ze zich zo opstellen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door piet987654 »

Hallo Oleef

U schrijft onder andere:
"Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden. Waarom ik mijn meisjesnaam niet wil gebruiken is erg" etc..
Uw verhaal doet mij heel sterk denken aan een goede kennis van mij, die met vrijwel hetzelfde probleem zit.

Haar verhaal in het kort: Haar moeder werd zwanger van haar op erg jonge leeftijd van een tijdelijk vriendje.
Bij gebrek aan een vader kreeg zij de achternaam van haar moeder. Toen zij 3 was trouwde haar moeder met
een andere man, die haar aannam als eigen dochter en zij kreeg toen zijn achternaam. Echter op haar 15e kon
hij niet van haar afblijven, Ouders gingen scheiden en zij bleef tot haar trouwen bij haar moeder wonen.
Ze kreeg ook een grote hekel aan haar moeder omdat die haar hele leven vertikte om te vertellen wie haar
biologische vader was. Haar huwelijk, ze was blij dat ze van de naam van haar stiefvader afwas, liep ook fout,
dus was ze weer gedwongen om haar meisjesnaam te gaan gebruiken, dus die van haar stiefvader die
haar vroeger had verkracht. Haar hele leven heeft eigenlijk in het teken gestaan van het vinden van haar
biologische vader, waar zij maar 1 ding van wil hebben. ZIJN achternaam. Ze heeft nu de AOW leeftijd
al enkele jaren bereikt, dus het ziet er naar uit dat dit nooit meer gaat gebeuren. Ook al omdat haar moeder
inmiddels is overleden zonder daar iets over te zeggen. Voor U het gaat zeggen, Ze weet dat er sites bestaan
waar DNA naar kan worden opgestuurd om familie te vinden. Ook dit leverde totaal niets op.
Oftewel in het kort mevrouw "Oleef" Ik begrijp U helemaal, U bent beslist niet de enige met dat probleem.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://alletrouwambtenaren.nl/achterna ... t-trouwen/ de optie alleen gebruik van naam partner bestaat wel. idd wordt niet de meisjesnaam geschrapt, maar je kan wel er voor kiezen om je zo bij officiële instanties te laten registreren. Waarom dan niet bij werkgever...? ik vraag mij echt af of zij in hun recht staan om tegen een dergelijke persoonlijke en bewuste keuze in te gaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

U kunt altijd overwegen om dan nu maar eens een officiële naamswijziging vwb uw meisjes ( achter) naam aan te vragen.
Ik begrijp dat u zo rond de 48 jaar bent? Vanaf uw 17e en dan al 30 jr uw mans naam voeren?
Dus dan bent u nog relatief jong en is het de moeite waard.
Kosten zijn +- € 835

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

piet987654 schreef:
18 sep 2019 10:18
...
Oftewel in het kort mevrouw "Oleef" Ik begrijp U helemaal, U bent beslist niet de enige met dat probleem.
Dit treurige relaas is volkomen irrelevant voor dit topic.
Suggereert u nu dat er bij TS wel eens iets soortgelijks zou kunnen spelen? En dat alleen maar om uw empathie ten toon te kunnen spreiden. Hoe gepast is dat?

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hoe gepast is dat?
Ik vind dat hele privé (of Privé) verhaal zeer ongepast en ook volkomen onnodig om een TS te laten weten dat meneer Piet het helemaal begrijpt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

criticus2 schreef:
18 sep 2019 10:23
https://alletrouwambtenaren.nl/achterna ... t-trouwen/ de optie alleen gebruik van naam partner bestaat wel. idd wordt niet de meisjesnaam geschrapt, maar je kan wel er voor kiezen om je zo bij officiële instanties te laten registreren. Waarom dan niet bij werkgever...? ik vraag mij echt af of zij in hun recht staan om tegen een dergelijke persoonlijke en bewuste keuze in te gaan.
Dat die optie bestaat, is hier al herhaaldelijk door anderen gemeld.

U stelt de verkeerde vraag.
Uitgangspunt is natuurlijk dat organisaties of individuen in principe het recht hebben tegen 'persoonlijke en bewuste keuzes' van anderen in te gaan, tenzij de verplichting bestaat er rekening mee te houden.
Dat 'persoonlijke en bewuste keuzes' worden genegeerd door anderen, is aan de orde van de dag.
Als je dit pleit juridisch wilt beslechten (in plaats van in goed overleg) zul je moeten aantonen dat het bedrijf verplicht is naar jouw pijpen te dansen.
Probeer dat eens.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

16again schreef:
16 sep 2019 12:23
Ik kan je ook wel vertellen waarom dit de policy is: Na scheiding, willen de dames ineens email adres en login naam aangepast hebben. Dit hernoemen van bestaand account gaat niet zo makkelijk. En kost tijd en dus geld.
Toch is het niet zo moeilijk: een nieuw account aanmaken en het oude slapend maken en laten doorsturen naar het nieuwe.

In de wet staat dat er een vrije keuze is welke naam je kiest. Daar zal die werkgever zich aan dienen te houden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Anduril.tr schreef:
18 sep 2019 14:34
....
Toch is het niet zo moeilijk: een nieuw account aanmaken en het oude slapend maken en laten doorsturen naar het nieuwe.

In de wet staat dat er een vrije keuze is welke naam je kiest. Daar zal die werkgever zich aan dienen te houden.
Lees even door wat er allemaal al gezegd is.
Op welke wet doelt u precies? Dat moet dan een andere zijn, dan tot dusver besproken in dit topic.

De werkgever heeft wettelijke verplichtingen, o,a. het vaststellen van de identiteit van de werknemer en het maken van een kopie van het identiteitsbewijs en het bewaren van die kopie. Natuurlijk moet er een koppeling zijn tussen deze identificatie en de wijze waarop de werknemer geregistreerd is binnen het bedrijf als zijnde werknemer. Als dat gebeurt met de geboortenaam (de zgn. meisjesnaam voor vrouwen dus) is dat voldoende.
Andere wettelijke verplichting voor de werkgever op dit vlak zijn mij niet bekend.
Hoe het aannamen van e-mailadressen of inlogaccounts voor bedrijfsapplicaties gebeurt, is weer een heel andere kwestie.

Gesloten