LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening via werkgever

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
kvdh98
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2016 11:31

Lening via werkgever

Ongelezen bericht door kvdh98 »

Hallo allemaal,

Gezien ik op zoek ben naar een gloednieuwe auto, en ik dit ook met mijn werkgever besproken had kwam hij met een voorstel. Hij bood aan mij een lening te geven voor de auto, zodat ik de auto zelf zou kunnen kopen en mijn eigendom word. Het af te lossen bedrag zou dan ingehouden worden op het salaris.

Het klinkt wellicht aantrekkelijk, maar ik moet afwegen of dit binnen mijn financiele situatie past.

Ook op andere sites lees ik hier van alles over, en dat dit word ingehouden op het salaris, echter word dit ingehouden op het bruto of netto salaris doorgaans?

Dus stel:

Bruto salaris is €2150,-. Af te lossen bedrag: €300,-

Nieuw bruto salaris: €1850,-

Of blijft het bruto salaris intact en word het op de loonstrook vermeld bij 'Inhoudingen' net zoals bijv. pensioenpremie?

In het eerste geval zal het gunstiger uitpakken, gezien mijn bruto loon lager komt te liggen, en ik dus netto gezien niet 300 euro kwijt ben (vergeleken met mijn netto salarissen van 2150,- en 1850,-) Ook heb ik meer recht op toeslagen gezien het lagere bruto salaris.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk wordt dat ingehouden op uw netto salaris. Maar uw werkgever geeft u die lening wellicht rentevrij of tegen een laag percentage.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door kuklos »

De lening zal worden ingehouden van je nettosalaris. Wat zijn de overige voorwaarden die de werkgever stelt bij de lening?

Ga je trouwens ooit nog reageren op een van de topics die je op dit forum geplaatst hebt? Of blijft het bij topic droppen en nooit meer terugkeren?
Laatst gewijzigd door kuklos op 27 jan 2020 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Denk eens over een auto van een of twee jaar oud. Dat scheelt al ongeveer een derde van de kosten. En inderdaad van nettoloon af. Anders zou jouw baas bij de belastingdienst frauderen. Dat kan nooit.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 27 jan 2020 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Redfloor »

Waarom wil je per se een gloednieuwe auto? Gezien je inkomen is een mooie tweedehands wellicht een goede optie? Dat scheelt je maandelijks heel veel geld!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door mahadma »

Een gloednieuwe auto kost toch al snel 10 tot 15 000 euro's gedeeld door 300 euro (per maand) dus al snel 50 maanden = 4 jaar en een beetje 300 euro's minder salaris. Natuurlijk gaat dit van netto af, als het van bruto af zou gaan zou uw via de premies de auto op kosten van de belastingbetaler deels financieren. Maak eerst een berekening met inkomsten en uitgaven en kijk of u die 4 jaar wel die 300 euro per maand kunt en wil missen. Verder één welgemeend advies: een lening maakt de maanden korter en de jaren langer, maar dat terzijde. Bedenk ook of u als u door welke reden dan ook uw baan zou verliezen of u dan de rest schuld, die uw werkgever toch wel van u terug wil krijgen kunt ophoesten ......... U praat bij een auto van 20 000 al over 66 maanden aflossen = 5 1/2 jaar.

Een leuke oudere koop je al voor 1000 tot 3000, dat scheelt veel. En de rit van de garage naar huis kost bij een nieuwe al heel veel geld.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door BL2 »

Beter is een auto te kopen die bij je financiële situatie past, zonder een torenhoge schuld aan te gaan waarvan je de gevolgen amper kan overzien. Moet je echt een nieuwe auto hebben op je 22ste ?
Met jou salaris is een auto van 8000 euro of meer erg onverstandig en zie dit bedrag eerst maar eens te sparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door kweenie »

Let vooral ook op wat je in de afspraken zet in het geval dat je werkloos wordt, of zelf weg wilt. Als je dan bijvoorbeeld in één keer de resterende som moet betalen, terwijl je tegelijk in de WW komt en er in inkomen op achteruit gaat, dan word je niet blij. En jij ook alle rente je zult moeten gaan betalen. Want als je tegen een (forse) rente geld moet lenen, dan is een (private) lease auto vaak voordeliger.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als gerechtsdeurwaarder zeg ik: NOOIT DOEN!!

1) je gaat iets kopen wat je je helemaal niet kunt permitteren. Jouw inkomen is veel te laag om een gloednieuwe auto (toch een aanschaf van minstens een € 12.500,00 !) te kunnen ophoesten.
2) je bent nog niet in staat gebleken te sparen. Waarom zou je dat geld dan nu wel kunnen missen?
3) wat is je woonsituatie? Hoe hoog zijn je vaste lasten? Kijk eens op de site van het Nibud naar informatie over een gezonde financiële positie. Dat ga jij met jouw financiële plaatje (laag inkomen, geen spaargeld, en straks hoge afloslasten) nooit redden. Je maakt je dus heel kwetsbaar - en dat jarenlang.
4) je legt je voor vele jaren vast, zowel aan je werkgever als financieel. Je hebt geen idee hoe je wereld er over een paar jaar uitziet. Neem dus ook geen beslissingen die lang en diep ingrijpen.
5) hoe ga je alles aflossen als je je baan kwijt raakt? En "dat gebeurt niet" is géén antwoord...
6) het vertroebelt je relatie met je werkgever. Zodra er financiële belangen gaan spelen, worden dingen anders. Niet voor niets zegt men "als je van een vriend een vijand wil maken, moet je hem geld lenen".
7) Hoe denk je onderhoud, verzekering, wegenbelasting en dergelijke te gaan betalen? Laat staan eventuele grotere kosten? Je hebt tot nu toe niet kunnen sparen, dat gaat je straks met dat inkomen en die aflossing al helemaal niet meer lukken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wees verstandig; koop (als dat dan écht nodig is) een auto die bij je past, nadat je daarvoor gespaard hebt.

Steek je nek niet in de strop...

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door de auditu »

De belastingdienst gaat niet meebetalen aan uw auto. Dus, wat denkt u zelf?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door kuklos »

Deze TS heeft al 4x een topic geopend en nooit meer gereageerd. Ook in dit topic zullen onze adviezen vermoedelijk voor Jan met de korte achternaam zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Student van nu 22 jaren jong?
Ik las dit in oude bericht.

Wat volgde je dan voor studie, geen Economie hoop ik.
Als zelfs oude vertrouwde bedrijven als V&D zomaar sneuvelen, dan heeft Moneyman gelijk.
De Curator is niet de makkelijkste als er bij jou nog een tegoed uit staat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door scontra »

Houdt werk en privé gescheiden, zeker als het om financiële zaken gaat die niet direct met uw salaris te maken hebben.
Ga nooit een overeenkomst aan met de werkgever waardoor u in de problemen kunt komen als er iets in de arbeidsverhoudingen zal veranderen.

Kort om : nooit doen !!!

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt beter eerst in de spiegel kijken en u afvragen waarom u dat wilt en of het wel nodig is. Als u echt hulp wilt hebben mag u reageren met daarin een staatje met de prijs van de auto, uw financiële situatie en hoe u wegenbelasting, verzekering en onderhoud gaat betalen. Daarna weet ik zeker dat u een passend antwoord zal krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik zeg : nooit doen!
Je plaatst jezelf in een sterk afhankelijke positie tov je baas en dat is niet echt gezond.
En niemand heeft een glazen bol en ook niemand weet hoe de situatie zich ontwikkelt.
Ik begrijp dat je pas 21-22 jaar bent en je inkomen is ook nog niet zo gek hoog.

Kortom al deze kosten zijn nmm niet op te brengen met jouw salaris nu en je komt misschien met je hoofd in een onaangename financiële strop te hangen waarvan de consequenties nu nog ongewis zijn.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door mahadma »

Zo wie zo moet je rekening houden met (voorbeeld) alleen de all risk verzekering van een nieuwe auto en je bent 22? Die premie is sky high, dus luister naar Moneyman, NIET DOEN dit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

kvdh98 , zou je willen reageren en meediscussiëren ?
Heb je wat aan deze adviezen en wat ga je nu doen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door sjohie »

Doe het niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de vraagsteller doet wat hij wil, zien we hem terug op tv, "de deurwaarders"

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lening via werkgever

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We hebben een vrij land. Iedereen mag zijn gang gaan. Maar gewaarschuwd is hij voldoende.

Gesloten