LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookruimte die open staat

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
DeTeeler
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2018 21:23

Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door DeTeeler »

Ik en een aantal collega's hebben last van rook uit de rookruimte in de kantine.
Om de rookruimte te betreden moet je via de kantine door een deur naar de rookruimte.
Het is een redelijk grote kantine, echter roken er tijdens de pauze al snel 20 a 30 mensen, al deze mensen doen dus minimaal 2 keer de deur open en weer dicht wat resulteerd in een wolk aan sigarettenrook in de normale kantine. Wat het nog frusterender maakt is dat een aantal rokers een stoel voor de openstaande deur zetten zodat deze deur geheel open staat.
De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat het anders al helemaal niet uit te houden is in het rookhok..
Hoe dan ook ik en een aantal collega's maken er nu een gewoonte van om de stoel weer weg te halen zodat we zonder ziekelijke en vieze geuren en smaken ons eten kunnen nuttigen.
Kortgezegd leverd dit wat discussie op...
Het liefst zou ik de rokersruimte (voor goed) op slot draaien maar ik denk dat dit geen constructieve oplossing is.
De deur zou ook verplaatst kunnen worden naar de gang, zodat het niet aansluit op de kantine, dit zou het mooist zijn.
Hoe dan ook ik wil het aankaarten zonder een zeurpiet te zijn of meteen met juridische stappen te gooien.
Hebben jullie advies hoe dit aan te pakken?
Ik heb toch volledig recht om dat uurtje pauze per dag rookvrij te besteden in de kantine?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is de plicht en verantwoordelijkheid van de werkgever om een rookvrije werkplek te verzorgen. Heb je je werkgever er al eens op aangesproken? Je kunt ook jullie OR benaderen, en -als alles niet helpt- de arbeidsinspectie.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je werkgever is gewoon verplicht zich aan de regelgeving te houden en dat doet hij nu duidelijk niet. Die deur afsluiten en een andere ingang maken die wel aan de regels voldoet, lijkt me gezien wat je schrijft, niet moeilijk te verwezenlijken.

Regels voor een aparte ruimte om te roken

Er geldt een rookverbod op de werkplek en in openbare gebouwen en ruimtes. Zoals ziekenhuizen, concertzalen en luchthavens. Ook geldt sinds 10 oktober 2014 het rookverbod voor de hele horeca.

Op sommige plekken (maar niet in de horeca ) mag in een aparte ruimte nog wel worden gerookt. Een rookruimte moet afsluitbaar zijn met een deur. Buiten deze ruimte mag er geen hinder van de tabaksrook zijn. De rookruimte mag geen doorgang zijn naar andere ruimten in de zaak, zoals bijvoorbeeld toiletten of de uitgang.

Volledig artikel https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -en-horeca

Nog een link https://www.nvwa.nl/onderwerpen/roken-e ... rookverbod

Je bent zeker geen zeurpiet als je dit aankaart, maar het handigst is het om deze kwestie gezamenlijk met andere collega's aan te kaarten.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 04 okt 2020 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

HansdenVB

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door HansdenVB »

De tips van Moneyman volgen en nog even volhouden per 2022 moeten rookruimtes overal weg zijn.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Mogelijk maakt de werkgever en/of meerdere leden van de OR ook gebruik van die rookruimte...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou goed kunnen, en dat maakt het wel lastiger - maar niet anders qua vewrplichtingen.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind de mentaliteit van je rokende collega's ronduit gezegd gewoon schandalig. Omdat je collega's last hebben van die door hun zelf veroorzaakte nicotine walmen, zadelen ze hun andere collega's maar even op met hun stank door de deur open te zetten? Fijne collega's. not.

Zolang het probleem niet goed is opgelost, lekker die deur dicht blijven gooien.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
04 okt 2020 15:45
Dat zou goed kunnen, en dat maakt het wel lastiger - maar niet anders qua vewrplichtingen.
Ben je gek, dat maakt niets uit....or-lid stelt sowieso niets voor en directeur moet niet verwachten mij te kunnen aanspreken op regeltjes en er dan zelf lak aan hebben.
Zo zijn we niet getrouwd....huisregels etc zijn er voor iedereen en men verwacht ook nog bij mijn werkgever bijv. dat men elkaar daar op aanspreekt.......dan krijg je dat te horen ook dan😉

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door omega19 »

Per 2022 moeten alle rookruimtes op een bedrijf ( inclusief buitenruimtes) buiten gebruik zijn gesteld.
Gelukkig, zelfs liever een beetje C dan een sigaret:)

Tot die tijd zijn er echter ook eisen.

De afzuiging in een (binnen)rookruimte dient zo sterk te zijn dat er een constante onderduk aanwezig is in de rookruimte. Als de deur opengaat wordt er lucht vanuit de kantine de rookruimte ingezogen en niet andersom.

Als dat nu niet zo is, is de rookruimte niet goed ontworpen, en moet dus worden aangepast.

Het is echter nog een beter idee als het management de rookruimte per direct ombouwt tot een ontspanningsruimte met tafelvoetbalspel , dartboard, etc

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
04 okt 2020 19:57
De kans is denk ik best aanwezig dat de rokenden zich niet realiseren hoeveel overlast ze veroorzaken.

Ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Mensen zijn vaak begripvoller dan je denkt.
Als dat zo is mogen ze een dagje komen helpen mijn nieuwe woning schoon te maken. Het plafond heb ik vandaag deels voor de 2e keer in de primer mét isoleer moeten zetten, om wat te noemen. De kunststof deuren zijn vergeeld, die moeten dus overgeschilderd worden. Enzovoorts, enzovoorts. Om een beetje een idee te geven wat sigarettenrook uit kan richten.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door witte angora »

De overlast die roken veroorzaakt. Dat probeer ik duidelijk te maken. Die lucht gaat namelijk ook in je kleren zitten en alles.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Moneyman, uiteraard blijven die verplichtingen onverkort aanwezig, maar maken het komen tot een oplossing wel veel gecompliceerder. Uit wat Ts schrijft maak ik op dat deze situatie al langere tijd speelt en ik kan me niet goed voorstellen dat de niet rokers deze vervelende situatie niet al bij een leidinggevemde aangekaart hebben (wat een boel nietjes...).
Ts roept u gerust als ik helemaal mis heb.

De Arbeidsinspectie lijkt een goede optie maar die laten alleen als er sprake is van gevaarlijke omstandigheden de melder onvermeld en geven dan ook geen terugkoppeling. En klokkenluiders, u weet wel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door crazyme »

Kijk ook de afzuiging na. Wanneer deze zoveel lucht uit de rookruimte naar buiten blaast dan onderdruk waardoor bij het openen van de deur alleen maar verse lucht de rookruimte in komt.
Misschien zit een filter vol ?

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Crazyme: vermoedelijk spelen technische oplossingen inmiddels geen rol meer maar is er een patstelling ontstaan tussen de rokers en niet-rokers
hetgeen zich onmiddels uit in geklooi met de deur.
Iemand zal het voortouw moeten nemen om de ingenomen stellingen te doorbreken

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Zou een zogenaamde sluis een oplossing kunnen zijn? Als ze de rookruimte in of uit willen is er een soort tussenruimte. Deur A kan pas open als deur B is gesloten. Dit lijkt me relatief goedkoop te realiseren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Meiklokje schreef:
04 okt 2020 20:45
Uit wat Ts schrijft maak ik op dat deze situatie al langere tijd speelt en ik kan me niet goed voorstellen dat de niet rokers deze vervelende situatie niet al bij een leidinggevemde aangekaart hebben (wat een boel nietjes...).
Ondanks alle nietjes klopt'ie helemaal :wink:

De realiteit is helaas dat juist een dergelijke logische eerste stap vaak niet gezet wordt. Mensen zoeken vaak eerder hun heil buiten de daartoe geëigende kanalen. En ja, dat dan zegt iets over het klimaat: blijkbaar is het niet veilig/ vertrouwd genoeg om je in voorkomende gevallen bij je leidinggevende te melden.

Het enkele feit dat er anno 2020 op de omschreven manier met een rookruimte wordt omgegaan, geeft op zich al aan dat er iets niet goed gaat qua leidinggeven in dit bedrijf. Anders zou dit al lang opgelost zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rookruimte die open staat

Ongelezen bericht door sjohie »

jonis schreef:
04 okt 2020 16:02
Moneyman schreef:
04 okt 2020 15:45
Dat zou goed kunnen, en dat maakt het wel lastiger - maar niet anders qua vewrplichtingen.
Ben je gek, dat maakt niets uit....or-lid stelt sowieso niets voor en directeur moet niet verwachten mij te kunnen aanspreken op regeltjes en er dan zelf lak aan hebben.
Zo zijn we niet getrouwd....huisregels etc zijn er voor iedereen en men verwacht ook nog bij mijn werkgever bijv. dat men elkaar daar op aanspreekt.......dan krijg je dat te horen ook dan😉
OR leden hebben best wat touwtjes om aan te trekken, maar dan moeten ze die wel zelf vinden en er aan trekken. Dat is bij veel OR-en vaak het struikelblok. Gelukkig zijn wij als medewerkers 100% eigenaar van het bedrijf via een participatie regeling, dus dit speelt hier niet zo.

Gesloten