Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Uitzendbureauhater
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2021 08:00

Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Uitzendbureauhater »

Ik heb 7 maanden geleden een contract getekent waarin staat dat elke week een klein bedrag word ingehouden van mijn salaris om cursussen van te betalen. Ik heb meerdere keren bij mijn uitzendbureau aan de bel getrokken omdat ik het niet zag op mijn salarisstrookjes maar er werd me verzekerd dat het wel werd afgetrokken.

Nu is deze maand ineens het dubbele bedrag (20% van mijn salaris) afgetrokken en toen ik erover belde kreeg ik te horen dat dat is om de achterstand in te halen omdat ze per ongeluk al die tijd geen geld hadden ingehouden.


Ik vrees dat dit gewoon mag van de wet (in het contract staat niks over deze situatie), maar wil het toch zeker weten. Mag dit?


En bonusvraag: ik heb al maandenlang het ene na het andere probleem met dit uitzendbureau, waar kan ik gratis advies krijgen wat niet op een openbaar forum is? Bestaat er een gratis instantie daarvoor? Ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

U kunt contact opnemen met het Juridisch Loket

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een bedrijf mag te veel betaalde salaris inhouden. Er zijn wel regels over (waar ik niet op in ga, anders wordt het te ingewikkeld). Zie https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... inimumloon.

Als een bedrijf vind dat je een cursus moet volgen, dan moet het bedrijf ervoor betalen. Ik vind het raar dat dit in het contract staat.

Mijn "gratis" advies is om op zoek te gaan naar een betrouwbare werkgever, welke netjes volgens de regels werkt.

Normaal ga je naar een rechtsbijstandverzekering, of vakbond. Beide kosten geld. Je kunt eventueel terecht bij www.juridischloket.nl . Hun geven alleen gratis advies. Als je een advocaat nodig hebt, dan kan je (afhankelijk van je inkomsten en spaargeld) wel een eigen bijdrage verwachten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Revoked »

Als bedrijf zijnde mag je niet zomaar geld inhouden van een medewerker. Dat mòet eerst worden gemeld èn worden goedgekeurd door de medewerker.
En ja, daar is jurisprudentie over. Nederland zit blijkbaar vol met waardeloze werkgevers.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door kuklos »

Revoked schreef:
08 apr 2021 11:01
Als bedrijf zijnde mag je niet zomaar geld inhouden van een medewerker. Dat mòet eerst worden gemeld èn worden goedgekeurd door de medewerker.
Dat is gemeld:
Uitzendbureauhater schreef:
08 apr 2021 08:10
Ik heb 7 maanden geleden een contract getekent waarin staat dat elke week een klein bedrag word ingehouden van mijn salaris om cursussen van te betalen.
De vraag is nu of ze nu ineens zoveel meer mogen inhouden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door kuklos »

Uitzendbureauhater schreef:
08 apr 2021 08:10
Ik heb 7 maanden geleden een contract getekent waarin staat dat elke week een klein bedrag word ingehouden van mijn salaris om cursussen van te betalen.
.............
Nu is deze maand ineens het dubbele bedrag (20% van mijn salaris) afgetrokken
......
Hoe gaan we ineens van een klein bedrag naar 20% van het salaris als dit kleine bedrag verdubbeld wordt?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Smartje »

Als er circa b.v €50,00 p/m wordt ingehouden is dat veel geld voor studie en opleiding?

Ik vrees dat hier in/buiten het arbeidscontract een aparte overeenkomst is op genomen.

Onderlinge overeenkomst Studie/opleiding: Werkgever/werknemer en door jou is ondertekend.
Dat het in 1 keer wordt ingehouden is natuurlijk niet fair.
En heb je ook de opleiding, cursus gevolgd?

sake1987

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door sake1987 »

ook als uitzendkracht kan het makkelijk zijn om lid te zijn van een vakbond.

Uitzendbureauhater
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2021 08:00

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Uitzendbureauhater »

kuklos schreef:
08 apr 2021 11:14
Uitzendbureauhater schreef:
08 apr 2021 08:10
Ik heb 7 maanden geleden een contract getekent waarin staat dat elke week een klein bedrag word ingehouden van mijn salaris om cursussen van te betalen.
.............
Nu is deze maand ineens het dubbele bedrag (20% van mijn salaris) afgetrokken
......
Hoe gaan we ineens van een klein bedrag naar 20% van het salaris als dit kleine bedrag verdubbeld wordt?
Dat is omdat het salaris ook niet super veel is, en per week is het maar enkele tientjes wat zou worden afgetrokken

Uitzendbureauhater
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2021 08:00

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Uitzendbureauhater »

Seinhuis schreef:
08 apr 2021 10:35
Een bedrijf mag te veel betaalde salaris inhouden. Er zijn wel regels over (waar ik niet op in ga, anders wordt het te ingewikkeld). Zie https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... inimumloon.

Als een bedrijf vind dat je een cursus moet volgen, dan moet het bedrijf ervoor betalen. Ik vind het raar dat dit in het contract staat.

Mijn "gratis" advies is om op zoek te gaan naar een betrouwbare werkgever, welke netjes volgens de regels werkt.

Normaal ga je naar een rechtsbijstandverzekering, of vakbond. Beide kosten geld. Je kunt eventueel terecht bij www.juridischloket.nl . Hun geven alleen gratis advies. Als je een advocaat nodig hebt, dan kan je (afhankelijk van je inkomsten en spaargeld) wel een eigen bijdrage verwachten.
Bedankt! Mijn vraag is hiermee beantwoord

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Seinhuis schreef:
08 apr 2021 10:35
Als een bedrijf vind dat je een cursus moet volgen, dan moet het bedrijf ervoor betalen. Ik vind het raar dat dit in het contract staat.
Daar zit een normale constructie achter:
Bedrijf betaalt de opleiding en dat gaat samen met een aanvulling op de arbeidsovereenkomst inzake de opleidingskosten. Inhoud: eigen bijdrage plus een beding, dat bij einde dienstverband binnen een bepaalde periode de volledige opleidingskosten moeten worden terugbetaald. Doel: voorkomen dat je personeel na het halen van het diploma bij de concurrent gaat werken.

Voor de rest staat er veel onzin tussen de antwoorden, situatie verschilt per uitzendbureau. Jurist heeft weinig toegevoegde waarde hierbij, een vakbond meer - voor als je het niet vertrouwt of het uitzendbureau geen lid is van de ABU. Met een arbeidsovereenkomst van meer dan 6 maanden val je onder de groep gedetacheerden, kijk in de CAO bij het deel 'fase 2' of 'detacheringsovereenkomst'.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door jonis »

Jablan schreef:
08 apr 2021 17:07
Seinhuis schreef:
08 apr 2021 10:35
Als een bedrijf vind dat je een cursus moet volgen, dan moet het bedrijf ervoor betalen. Ik vind het raar dat dit in het contract staat.
Daar zit een normale constructie achter:
Bedrijf betaalt de opleiding en dat gaat samen met een aanvulling op de arbeidsovereenkomst inzake de opleidingskosten. Inhoud: eigen bijdrage plus een beding, dat bij einde dienstverband binnen een bepaalde periode de volledige opleidingskosten moeten worden terugbetaald. Doel: voorkomen dat je personeel na het halen van het diploma bij de concurrent gaat werken.

Voor de rest staat er veel onzin tussen de antwoorden, situatie verschilt per uitzendbureau. Jurist heeft weinig toegevoegde waarde hierbij, een vakbond meer - voor als je het niet vertrouwt of het uitzendbureau geen lid is van de ABU. Met een arbeidsovereenkomst van meer dan 6 maanden val je onder de groep gedetacheerden, kijk in de CAO bij het deel 'fase 2' of 'detacheringsovereenkomst'.
Ik heb nog nooit bij de werkgever meegemaakt dat ik voor een opleiding moest betalen( of deels ervan). Zelfs tijd werd vaak nog nog vergoedt.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:
08 apr 2021 17:26
Ik heb nog nooit bij de werkgever meegemaakt dat ik voor een opleiding moest betalen( of deels ervan). Zelfs tijd werd vaak nog nog vergoedt.
Wat Jablan schrijft is nochtans een zeer gebruikelijke constructie. (enigszins afhankelijk van de kosten van de opleiding)

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door jonis »

kuklos schreef:
08 apr 2021 17:37
jonis schreef:
08 apr 2021 17:26
Ik heb nog nooit bij de werkgever meegemaakt dat ik voor een opleiding moest betalen( of deels ervan). Zelfs tijd werd vaak nog nog vergoedt.
Wat Jablan schrijft is nochtans een zeer gebruikelijke constructie. (enigszins afhankelijk van de kosten van de opleiding)
De eigen bijdrage echter niet.....zolang je er werkt en opleiding normaal afmaakt......schnappie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Eigen bijdrage kan ook wanneer de opleiding een carrièresprong inleidt. Voorbeeld: Iemand met mbo volgt een meerjarige hbo-opleiding en kan na het afmaken van de opleiding een compleet andere functie aan.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:
08 apr 2021 17:47
kuklos schreef:
08 apr 2021 17:37
jonis schreef:
08 apr 2021 17:26
Ik heb nog nooit bij de werkgever meegemaakt dat ik voor een opleiding moest betalen( of deels ervan). Zelfs tijd werd vaak nog nog vergoedt.
Wat Jablan schrijft is nochtans een zeer gebruikelijke constructie. (enigszins afhankelijk van de kosten van de opleiding)
De eigen bijdrage echter niet.....zolang je er werkt en opleiding normaal afmaakt......schnappie.
Ook dat is niet ongebruikelijk.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Smartje »

Wordt er voorbij gegaan aan het feit dat een Uitzendburo niet investeert in een kracht die op uurloon een contract heeft.
Promotie bij een uitzendburo is:
Hoger opgeleid is hoger uurloon declareren bij opdrachtgever.
Investeren in een tijdelijke kracht moet dan uit het uurloon betaald worden.
Bij geen VCA b.v. (wat veel gevraagd wordt in diverse befrijfstakken) kan je dan niet geplaatst worden

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door jonis »

Jablan schreef:
08 apr 2021 17:58
Eigen bijdrage kan ook wanneer de opleiding een carrièresprong inleidt. Voorbeeld: Iemand met mbo volgt een meerjarige hbo-opleiding en kan na het afmaken van de opleiding een compleet andere functie aan.
Dat maakt het nog niet "normaal" als jij je eigen loopbaanontwikkeling bij je eigen werkgever (deels) gaat bekostigen.
Bij mijn werkgever doorlopen mensen soms vanaf binnenkomst het hele traject, medewerker, teamleider, manager etc of verschuiven van stoeltje naar andere functiegroep van kwaliteit naar techniek, beetje raar als een baas van je ook nog gaat verlangen dat je dat je benodigde opleiding daarvoor zelf gaat bekostigen zolang je voor hem blijft werken.
Ik heb het wel meegemaakt dat iemand iets moest terugbetalen omdat hij het op eigen initiatief na een maandje gewoon voor gezien hield... dat is een ander verhaal.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jonis, je gaat eraan voorbij dat dit niet bij het bedrijf is waar TS van betaald krijgt, maar vanuit het uitzendbureau. Het uitzendbureau faciliteert dus een opleiding voor TS tegen wat onkosten.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eerst te weinig en nu te veel salaris ingehouden

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
08 apr 2021 18:55
Jonis, je gaat eraan voorbij dat dit niet bij het bedrijf is waar TS van betaald krijgt, maar vanuit het uitzendbureau. Het uitzendbureau faciliteert dus een opleiding voor TS tegen wat onkosten.
" wat " = 20%

Gesloten