FNV-pamflet op prikbord

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daar moet vast eerst over vergaderd worden. Het weghalen van het FNV-pamflet was vermoedelijk ad hoc.

sake1987

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik ben jaren FNV kaderlid geweest en nee zonder toestemming ophangen van posters in andermans eigendom is niet toegestaan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Erthanax »

Valt het bedrijf waar u werkt onder een CAO? Daarin staan vaak ook bepalingen over vakbondswerk en -publiciteit in het bedrijf, zie bv de CAO Metalektro. Kijk dus indien van toepassing in uw CAO en neem ook contact op met de FNV, bv de juridische afdeling of het regiobestuur.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Jablan »

Alleen Erthanax heeft het goed. Aanvullend: het recht op vergadering - vakbondsbijeenkomst in de bedrijfskantine - wordt op dezelfde plek geregeld.

Advies voor je werkgever: laat hem bij de werkgeversorganisatie, waar hij lid van zou moeten zijn, informatie inwinnen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
21 jul 2021 20:13
Advies voor je werkgever: laat hem bij de werkgeversorganisatie, waar hij lid van zou moeten zijn, informatie inwinnen.
Stel je nu dat alle werkgevers lid moeten zijn van een werkgeversorganisatie?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
21 jul 2021 18:08
En verder: om hier religie bij te halen, slaat als een tang op een varken.
Het is maar een voorbeeld. Mijn doel was waar leg je de grens wat je wel ongevraagd en niet ongevraagd mag ophangen.

PeterPaul1975
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2021 16:08

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door PeterPaul1975 »

Toevallig ben ik werkzaam in de metaal en dus is het antwoord op mijn vraag: mijn werkgever mag het pamflet weggooien én mij verbieden een nieuwe op te hangen. Duidelijk.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door kuklos »

Goed dat je een antwoord hebt, maar daarmee is het kwartje nog niet gevallen. Hou op met "ik heb rechten, ik heb rechten, ik heb rechten" en ga voortaan gewoon eerst eens overleggen. Zolang je in gesprek blijft is er vaak heel veel mogelijk. Als jij vooraf naar je werkgever was toegegaan en hem gevraagd had of je dit mocht ophangen was het wellicht heel anders gelopen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een fatsoenlijke werkgever heeft toch geen bezwaar tegen wat publiciteit van of voor vakbonden? "Hé, PeterPaul, ik zag dat je een FNV-poster hebt opgehangen. Wil je dat een volgende keer van te voren even vragen/aankondigen? Of weet je wat: ik zorg dat er een apart prikbordje komt voor mededelingen van de vakbonden."

sake1987

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door sake1987 »

PeterPaul1975 schreef:
21 jul 2021 20:28
Toevallig ben ik werkzaam in de metaal en dus is het antwoord op mijn vraag: mijn werkgever mag het pamflet weggooien én mij verbieden een nieuwe op te hangen. Duidelijk.
Je hebt als het goed is een vertegenwoordiger van de bond, bij het bedrijf.
Deze voert overleg met je werkgever, het is niet de bedoeling dat ieder lid vakbondsactiviteiten onderneemt.
Wil je dit, wordt kaderlid.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
21 jul 2021 20:41
Een fatsoenlijke werkgever heeft toch geen bezwaar tegen wat publiciteit van of voor vakbonden? "Hé, PeterPaul, ik zag dat je een FNV-poster hebt opgehangen. Wil je dat een volgende keer van te voren even vragen/aankondigen? Of weet je wat: ik zorg dat er een apart prikbordje komt voor mededelingen van de vakbonden."
Waarom zou hij, elk vakbondslid krijgt toch alle benodigde info van en over de bond en de bondsactiviteiten op een presenteerblaadje aangeleverd, daar is geen ouderwets prikbord voor nodig ? :wink:

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niet iedereen is lid van een vakbond, dus niet iedereen is op de hoogte van bv de stand van zaken in het CAO-overleg. Het is in veel bedrijven dan ook niet ongebruikelijk dat daarover een mededeling wordt opgehangen. Dan weten ook niet-vakbondsleden wat het aanbod van de werkgevers is en wat de eisen van de vakbond zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
21 jul 2021 21:36
Het is in veel bedrijven dan ook niet ongebruikelijk dat daarover een mededeling wordt opgehangen.
En dan komt mijn punt dus om de hoek kijken. Besluit niet zonder overleg, zoals TS, dat jij zomaar het recht hebt om dat op te hangen, overleg dat vooraf even. Mocht de werkgever dit weigeren kan je altijd nog op je strepen gaan staan en het toch doen. Of nog beter, eerst zelf even contact opnemen met de vakbond waar je lid van bent, aan hen vragen wat de regels hieromtrent zijn en dan pas iets gaan doen.

Plus wat sake1987 zegt, wellicht is er een vertegenwoordiger van de vakbond binnen het bedrijf die dit soort dingen regelt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Erthanax »

Overleg vooraf is altijd beter, daar ben ik het mee eens. Maar om als werkgever meteen boos te worden en te spreken van stemmingmakerij om een simpele wervingsposter voor een vakbond, vind ik nogal overdreven.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien had de baas gewoon een slechte dag? Kan ook hoor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als het maar geen "evil boss" is. Zie voorbeeld op Youtube:

evil boss SNL

Dat is satire, maar wat mij betreft wel hele goede.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier zijn de prikborden "eigendom" van Facilities, en die worden oa gebruikt om bedrijfscampagnes te publiceren. Recent liep er eentje over een veiligheidsissue, en daar had iemand, net als jou, goedbedoeld iets overheen geplakt. In ons geval van een initiatief van een locale natuurclub. Dat is ook verwijderd, want de bestuurder wil dat hun onderwerp goed zichtbaar is, en het is ook om te voorkomen dat de halve muur straks vol zit met resten plakband.

Het is geen openbare ruimte, dus daar mag een werkgever wel het eea over zeggen lijkt me. Het zou de werkgever sieren als er zeg een prikbord voor algemene zaken zou zijn, en volgens mij moet een werkgever uitingen van een vakbond, en zeker de eigen OR wel toestaan, maar mogen daar wel regels aan worden gesteld. Als die er zijn, en jij houdt je daar aan, dan kan je inderdaad van alles vinden van dit verwijderen. Als er geen regels zijn, wat ik denk, ligt willekeur op de loer, maar is er ook een kans om hier samen iets voor te bedenken. Zoals gezegd, alles maar afwijzen vanuit de werkgever mag ook niet.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door geengast »

Een prikbord valt niet onder het recht van vereniging. Dus de werkgever kan altijd bepalen wie en wat op de prikbord mag komen. De deelname aan een vakbond is minder dan 20% in Nederland. Dus 80% van de werknemers zijn geen lid van een vakbond. Een pamflet is dus niet belangrijk voor het grootste deel van de werknemers en zéker niet als er maar voor één vakbond reclame wordt gemaakt, dat riekt naar discriminatie.

Vakbonden hebben het recht om te onderhandelen en cao's af te sluiten. Heel raar trouwens dat ze hiertoe geen enkele verplichting hebben, ondanks de bijdrages van de werknemers (bijna Euro 10.000,- bij 40 jarig dienstverband). Dus dik betalen en eigenlijk hoeft een vakbond helemaal niets terug te doen.

Zelfs het stakingsrecht is NIET wettelijk. Daar is niets voor vastgelegd en wordt enkel toegestaan door jurisprudentie.

Het was heel goed dat vakbonden er waren in tijden van crisis. Nu zie ik ze enkel al 'mooi weer spelers' van dik betaalde contributies.

PeterPaul1975
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2021 16:08

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door PeterPaul1975 »

Maar in de bedrijfskantine bijvoorbeeld: mogen daar wel fnv-folders verspreid worden?

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: FNV-pamflet op prikbord

Ongelezen bericht door Hommer »

In overleg met uw werkgever mag er vast een hoop. Waarom ontwijkt u steeds die suggestie om in overleg informatie c.q. pamfletten te delen?

Gesloten