LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door morundo »

Hebben jullie in het bedrijf een ziektebeleid?Zo ja kan je zelf zien als het mag.
De enige argument van je baas om jou te verplichten naar de spreekuur is als jou ziektedagen boven de normale normen vallen.Dan wel.
Anders nee, je bent niet verplicht om mee te werken.Preventief materegelen kan je baas wel voorstellen zoals:sportschool,fitplan,maar nog maals hij kan het voorstellen.
ff voor de duidelijkheid,bij ons bedrijf is wel ooit een collega verplicht door de werkgever om af te vallen,anders ontslag,het ging om iemand die 144 kilo woog,en suikerziekte kreeg een niet goed voor zichzelf verzorgde,met als gevolg niet kunnen functioneren,in slaap vallen als de suiker te kort was,niet kunnen bukken, niet in kleine ruimte passen eenz... om die reden mocht de werkgever wel werknemer verplicht op dieet sturen,anders ontslag aanvragen.Werknemer is ook goed begeleid door de dietist een de psycholoog van de werkgever.Dus in bepaalde gevallen waarin werknemer niet in staat is om zijn taken uit te voeren mag een werkgever een oplossing geven.

Ericman
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:42

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Ericman »

Ben ik dan de enige die net als TS een slecht gevoel heeft bij het verzoek (of zelfs eis?) van de werkgever? Uit de woorden van TS haal ik dat het puur over een uiterlijke beoordeling gaat, want TS meldt zich niet bovengemiddeld vaak ziek, geeft aan gewoon gezond te zijn en wordt niet gehinderd in zijn/haar functioneren. De werkgever heeft dus geen enkele valide reden om een bezoek aan de bedrijfsarts te verlangen, anders dan het uiterlijk van TS. Beoordeling op uiterlijk is discriminatie.

TS, ik zou een gesprek met je werkgever vragen, waarin je aangeeft een ongemakkelijk gevoel bij zijn verzoek te hebben en te overwegen het bezoek aan de arts te weigeren. Vraag hem waarom hij nou juist jou eruit pikt en als hij geen ander argument heeft dan je iets "te dikke" uiterlijk en de angst dat dat overgewicht leidt tot toekomstige problemen, zeg dan dat je het niet relevant vindt om op je uiterlijk beoordeeld te worden i.p.v. de huidige feiten zoals beperkt ziekteverzuim en goed functioneren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

TS heeft nog steeds niet aangegeven wat de baas tegen hem
verteld heeft waarom hij naar de bedrijfsarts moet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ben ik dan de enige die net als TS een slecht gevoel heeft bij het verzoek (of zelfs eis?) van de werkgever?
Nee, je bent niet de enige die op zijn minst een raar onderbuikgevoel heeft in deze kwestie.
TS heeft nog steeds niet aangegeven wat de baas tegen hem verteld heeft waarom hij naar de bedrijfsarts moet.
Ook ik ben benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat deze argumentatie misschien niet goed is aangekomen als TS totaal overrompeld werd door het verzoek/eis van de baas als deze argumentatie al gegeven is. Zoiets is natuurlijk een precair onderwerp en de baas moet zijn woorden zorgvuldig kiezen. Bij het minste of geringste is er sprake van discriminatie.

Gesloten