LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Ian63
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2015 13:31

Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Ian63 »

Hallo,

Inmiddels voor de tweede keer op examen geweest bij het CBR voor het afleggen van het theorie Radar binnenvaart examen.
Nu voor de tweede keer gezakt. De examen vragen zijn lastig en moeilijk aangezien er meerdere antwoorden mogelijk zijn bij de vragen, die ook goed zijn. Verder worden de vragen anders gesteld. Veel vragen zijn niet in de lessen behandeld, deze vragen en voorbeelden kan men ook niet in het lesboek terug vinden. Sinds kort moet men bij het CBR Radar theorie examen afleggen, voorheen was dit bij de opleider, STC / Nova college. Het vervelende is dat het examen een hoop geld kost namelijk 160 eur.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door sjohie »

Ian63 schreef:Hallo,

Inmiddels voor de tweede keer op examen geweest bij het CBR voor het afleggen van het theorie Radar binnenvaart examen.
Nu voor de tweede keer gezakt. De examen vragen zijn lastig en moeilijk aangezien er meerdere antwoorden mogelijk zijn bij de vragen, die ook goed zijn. Verder worden de vragen anders gesteld. Veel vragen zijn niet in de lessen behandeld, deze vragen en voorbeelden kan men ook niet in het lesboek terug vinden. Sinds kort moet men bij het CBR Radar theorie examen afleggen, voorheen was dit bij de opleider, STC / Nova college. Het vervelende is dat het examen een hoop geld kost namelijk 160 eur.
Moet je nagaan wat de kosten zijn als je je binnenvaartschip in de flank van zo'n schip met riviercruisende senioren parkeert... Ik zou me sowieso ook eens afvragen of je lessen van wel van afdoende kwaliteit zijn geweest..

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door renewouters »

Dat is toch mooi? Het zou wat zijn als het te makkelijk was en iedereen het zonder moeite kan halen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt je ook afvragen of je opleider dan wel de juiste stof op de juiste manier aanbiedt.

(Te) vaak zie je dat als opleiders zelf ook het examen mogen maken, de examens in de loop der tijd langzaam maar zeker van opleider tot opleider in kwaliteit uiteen gaan lopen. Dan heb je na afloop op papier wel de zelfde kennis, maar zit er toch een groot verschil in wat de een weet en wat de ander weet.

Capt
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2016 19:00

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Capt »

Het punt is dat de lesstof uit het theorieboek bij STC niet voldoende is afgestemd op de radar theorie examens van het CBR. Voorheen werden de examens nog afgenomen bij het STC.
Momenteel worden de Radar theorie examens afgenomen bij het CBR. Je krijgt daar hele andere vragen tijdens het examen, en die vragen die worden gesteld kom je dus niet tegen in je lesboek.
Je bent er mooi klaar mee, want het kost een hoop geld die examens bij het CBR.
Het is ook niet zo gek dat 60 % zakt voor de theorie examens bij het CBR.

Ian63
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2015 13:31

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Ian63 »

De opleider heeft niet voldoende de juiste lesstof meer, de kwaliteit is uiteen gaan lopen. Het is mijn ervaring van de afgelopen periode. Verder wordt het Radar theorie examen afgenomen in het nieuwe omgebouwde CBR examen centrum. Zo worden er momenteel door het CBR examenvragen verzonnen, en gesteld, waarvan je niet weet over hoe of wat. Je bent dat in je lessen en lesstof niet tegen gekomen. Ja, dat hebben ze slim bekeken bij het CBR, en dat is lekker geregeld.
Laatst gewijzigd door Ian63 op 22 jan 2016 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan zou ik mijn pijlen toch eerder richten op je opleider. Het CBR geeft aan welke kennis je moet hebben en het is aan de opleider om daar de juiste lessen voor samen te stellen. Als de stof niet aansluit op het examen, dan heeft je opleider dus (nog steeds) zijn opleiding niet op orde.

Ian63
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2015 13:31

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Ian63 »

Capt schreef:Het punt is dat de lesstof uit het theorieboek bij STC niet voldoende is afgestemd op de radar theorie examens van het CBR. Voorheen werden de examens nog afgenomen bij het STC.
Momenteel worden de Radar theorie examens afgenomen bij het CBR. Je krijgt daar hele andere vragen tijdens het examen, en die vragen die worden gesteld kom je dus niet tegen in je lesboek.
Je bent er mooi klaar mee, want het kost een hoop geld die examens bij het CBR.
Het is ook niet zo gek dat 60 % zakt voor de theorie examens bij het CBR.

Dit klopt, maar wil je een nieuw lesboek dan moet je weer deelnemen aan de 4 daagse cursus, en mag je eerst weer 1400 euro neer tellen. Een andere opleider is misschien een betere optie.

Je moet gewoon mazzel hebben als je door het Theorie examen komt, wat ik alleen niet begrijp is waarom dit 160 euro moet kosten.

Capt
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2016 19:00

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Capt »

sjohie schreef:
Ian63 schreef:Hallo,

Inmiddels voor de tweede keer op examen geweest bij het CBR voor het afleggen van het theorie Radar binnenvaart examen.
Nu voor de tweede keer gezakt. De examen vragen zijn lastig en moeilijk aangezien er meerdere antwoorden mogelijk zijn bij de vragen, die ook goed zijn. Verder worden de vragen anders gesteld. Veel vragen zijn niet in de lessen behandeld, deze vragen en voorbeelden kan men ook niet in het lesboek terug vinden. Sinds kort moet men bij het CBR Radar theorie examen afleggen, voorheen was dit bij de opleider, STC / Nova college. Het vervelende is dat het examen een hoop geld kost namelijk 160 eur.
Moet je nagaan wat de kosten zijn als je je binnenvaartschip in de flank van zo'n schip met riviercruisende senioren parkeert... Ik zou me sowieso ook eens afvragen of je lessen van wel van afdoende kwaliteit zijn geweest..
Oja joh,

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door kokka »

ik kan me echt niet voorstellen dat het examen vragen bevat die niet in de lesstof zijn terug te vinden.
wellicht zitten de vragen van het CBR niet als voorbeeld vraag in het boek, maar als je de boel goed leert moet het examen te maken zijn.
het is puur stampen van informatie, er is weinig moeilijks aan.

Ian63
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2015 13:31

Re: Theorie examen CBR Radar binnenvaart is moeilijk

Ongelezen bericht door Ian63 »

Dat blijft voor iedereen verschillend, de 1 zal er meer moeite mee hebben dan de ander. De lesstof van de opleider speelt hierbij wel een rol. De ene opleider is de andere niet. Krijg je dan vragen tijdens je examen die niet in je lessen zijn behandeld, dan kost dat jou punten om te slagen. Dat is mijn ervaring geweest, en dat er weinig moeilijks aan is, dat blijft voor iedereen verschillend.

Gesloten