LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scholingsvoucher UWV afgewezen

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Marc Mars
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2017 12:11

Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door Marc Mars »

Klacht over UWV scholingsvoucher aanvraagprocedure.

Het is niet erg duidelijk, naar mijn mening, welke opleidingen er precies vergoed worden en welke niet. Er is wel een lijst van kansberoepen, maar hoe weet ik nu van te voren welke opleidingen, volgens het UWV, voldoende gericht zijn op deze kansberoepen? Je loopt nu het risico dat je een opleiding of cursus betaalt, en dat je vervolgens te horen krijgt dat deze niet van toepassing is, en je dus naar je geld kan fluiten (dat is mij overkomen). Natuurlijk heb je dan de opleiding waarvoor je betaalt hebt. Maar wat als je dit alleen kon veroorloven dankzij de subsidie van de scholingsvoucher?

De aanvraagprocedure van UWV voor deze scholingsvoucher is niet helemaal goed doordacht. Waarom staat er niet op hun site een formulier waarop je snel kan vragen of de opleiding waarin je geinteresseerd bent, volgens hun van toepassing is op een van de kansberoepen? Waarom tonen ze alleen het aanvraagformulier (die je overigens, geheel volgens de standaard van de 21e eeuw, per post moet sturen)? Of laat opleidingsinstituten een soort certificaat aanvragen bij het UWV die aantoont dat hun opleiding van toepassing is op de scholingsvoucher.

Ik hoor graag de ervaringen van anderen.
Laatst gewijzigd door Marc Mars op 07 mar 2017 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Irma31-10
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2016 23:13

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door Irma31-10 »

Ik heb me ingeschreven bij de NTI onder voorbehoud van het verkrijgen van de scholingsvoucher. Ik heb deze mogelijkheid gezien bij meerdere instituten. Je schrijft je in met een uitgestelde datum en deze inschrijving wordt geannuleerd als je de afwijzing van het UWV aan ze opstuurt. Zonder die afwijzing zit je wel vast aan de opleiding en dus ook aan de betaling. Ik vind dit een heel vriendelijke oplossing.
Verder heb ik een site gevonden met een aangepaste, beperktere kansberoepenlijst: http://www.kansberoepen.nl/ Daar kan je doorklikken vanaf het kansberoep van je keuze om te zien welke opleidingen daarbij passen. Zowel die lijst als de aangegeven opleidingen is niet volledig omdat het een site is van een aantal opleidingsinstituten, die daar natuurlijk alleen hun eigen opleidingen aankondigen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door berndv »

Marc Mars schreef:Klacht over UWV scholingsvoucher aanvraagprocedure.

Het is niet erg duidelijk, naar mijn mening, welke opleidingen er precies vergoed worden en welke niet. Er is wel een lijst van kansberoepen, maar hoe weet ik nu van te voren welke opleidingen, volgens het UWV, voldoende gericht zijn op deze kansberoepen? Je loopt nu het risico dat je een opleiding of cursus betaalt, en dat je vervolgens te horen krijgt dat deze niet van toepassing is, en je dus naar je geld kan fluiten (dat is mij overkomen). Natuurlijk heb je dan de opleiding waarvoor je betaalt hebt. Maar wat als je dit alleen kon veroorloven dankzij de subsidie van de scholingsvoucher?

De aanvraagprocedure van UWV voor deze scholingsvoucher is niet helemaal goed doordacht. Waarom staat er niet op hun site een formulier waarop je snel kan vragen of de opleiding waarin je geinteresseerd bent, volgens hun van toepassing is op een van de kansberoepen? Waarom tonen ze alleen het aanvraagformulier (die je overigens, geheel volgens de standaard van de 21e eeuw, per post moet sturen)? Of laat opleidingsinstituten een soort certificaat aanvragen bij het UWV die aantoont dat hun opleiding van toepassing is op de scholingsvoucher.

Ik hoor graag de ervaringen van anderen.
maar voor welke opleiding heeft u een scholingsvoucher aangevraagd? En welk beroep zou daar volgens u bij horen? Ik ga zelf vanaf september, als het goed is, weer een HBO opleiding volgen, welke opleidt tot een kansberoep, dus ik ben wel benieuwd waar ik mogelijk tegen aan ga lopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is wel een lijst van kansberoepen, maar hoe weet ik nu van te voren welke opleidingen, volgens het UWV, voldoende gericht zijn op deze kansberoepen?
het diploma of certificaat dat je ontvangt zou daar al wel voldoende indicatie voor moeten geven. Als het onduidelijk is of het diploma op een genoemd beroep voorbereidt, dan zegt dat al genoeg.

Bovendien maken veel opleidingen zelf in reclames al wel duidelijk dat hun opleiding in aanmerking komt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef: Ik ga zelf vanaf september, als het goed is, weer een HBO opleiding volgen, welke opleidt tot een kansberoep, dus ik ben wel benieuwd waar ik mogelijk tegen aan ga lopen.
Om te beginnen is er nog maar voor een zeer beperkte groep beroepen geld beschikbaar. De pot is zo snel gebruikt, dat je niet meer voor ieder 'kansberoep' geld voor de opleiding kunt krijgen.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Het budget voor de scholingsvoucher is op dit moment inderdaad op. In sommige gevallen worden er nog wel aanvragen in behandeling genomen:
- Als je een zorgberoep in de langdurige zorg hebt.
- Als je een zorgberoep in de langdurige zorg hebt gehad en vanuit die baan een WW-uitkering of IOW-uitkering ontvangt.

Je hebt een zorgberoep in de langdurige zorg als je professionele zorg verleent aan mensen die langdurig van zorg afhankelijk zijn. Dit kan zorg in een instelling zijn maar ook thuiszorg. Denk bijvoorbeeld aan ouderenzorg, gehandicaptenzorg en langdurige geestelijke gezondheidszorg.

Wat betreft de opmerking over het risico om de opleiding zelf te moeten betalen: er is de mogelijkheid om het tweede deel van het aanvraagformulier in te laten vullen door de opleider. Daardoor is het mogelijk om zonder een factuur van de opleider een aanvraag te doen.

Met vriendelijke groeten,
Harold
UWV Webcare Team

stofzuigertje

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Buren hebben een advies gekregen hun opleiding toen er nog wel voldoende geld in de pot was elders te volgen omdat deze aanbieder bekend stond om het zeer lage percentage geslaagden!

Verder pas inschrijven na goedkeuring UWV of onder voorbehoud UWV zodat je niet bij afwijzing of lege pot het zelf moet betalen.

farz
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017 07:18

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door farz »

wie controleert het UWV of het budget inderdaad op is en waar het aan is besteed?
Het is notabene pas april.
in de brief staat dat je in hoger beroep kunt maar heeft dat wel zin?

zinon
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2013 09:10

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door zinon »

ook een scholingsvoucher voucher aangevraagd, al met de opleiding begonnen, en kon deze kosteloos opzeggen indien de uwv voucher niet werd toegewezen.. februari de aanvraag ingediend en vorige week bericht gekregen dat de subsidie pot op is en geen subsidie wordt toegekend..

UWV Als je dan een subsidie pot hebt voor 2017 zorg dan dat deze niet in februari al op kan zijn...

Ook zijn de voorwaardes naar mijn mening te soepel.. Namelijk als iemand al in vaste loondienst werkzaam is in een kans beroep en gewoonweg een cursus wil gaan volgen, kreeg deze de subsidie ook gewoon toegekend.
Hierdoor vallen mensen die zich daadwerkelijk willen omscholen maar daar niet de financiële middelen voor hebben, nu buiten de boot..

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door berndv »

zinon schreef:UWV Als je dan een subsidie pot hebt voor 2017 zorg dan dat deze niet in februari al op kan zijn...
daarvoor moet je niet bij het uwv klagen maar bij de overheid. Het uwv is de uitvoerende instantie en bepaalt niet de hoogte van de subsidiepot, dat doet de overheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien lijkt het mij ook niet verkeerd als mensen die al in zo'n kansberoep werken, daar de bijbehorende kwalificaties voor zouden gaan behalen. Dat is in uw ogen misschien 'te soepel', maar voor het behoud van de mensen op lange termijn is zoiets onontbeerlijk.

Birdie23
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 22:20

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door Birdie23 »

Op 10 november 2016 eerste aanvraag scholingsvoucher ingediend, dagen later bericht dat bsn niet is ingevuld... oké mijn fout. Opnieuw ingediend, toen vroegen ze naar welke opleiding, maar dat was ingevuld. Wéér dagen later belden ze of ik de kansberoepenlijst wilde bijvoegen. Ik zei dat deze erbij zat. Nee, moest lijst van die dag zijn, want hij wisselde nogal. Ondertussen mijzelf alvast opgegeven voor de opleiding, omdat deze in januari zou starten met deze voortgang kon ik wel eens te laat zijn. Slot van het liedje.... in februari vroeg ik het UWV of het geld voor de opleiding niet meteen naar school overgemaakt kon worden en toen zeiden ze doodleuk dat ze geen aanvraag hadden ontvangen. Nog vóór 3 maart nogmaals gedaan en nu vorige weej de afwijzing gekregen. Geld is op! Ik moet dus de opleiding zelf betalen! Als ik geweten had dat er bijna geen geld meer was, was ik nooit begonnen... wáár haalt iemand die werkeloos is in vredesnaam 2250 euro vandaan? UWV op zijn smalst.... bedankt!

Rasjoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2017 15:39

Re: Scholingsvoucher UWV afgewezen

Ongelezen bericht door Rasjoe »

Ik heb hem ook aangevraagd op 13 februari, wist niks over een 'pot' die leeg kon...
Geenthousiasmeerd door werkbegeleider UWV die zei dat ik de voucher aan kon vragen. Kon per 11 april beginnen met Kraamverzorgende opleiding met voucher( aankomend collega/medestudent had hem al dus niet nog in de ww gebleven en in september pas beginnen met een opleiding bij een bedrijf waar de opleiding wel door betaald werd) ik dacht asap de ww uit en beginnen.
25 juli brief met afwijzing, omdat de opleiding niet of niet in de richting van een kansberoep was- was t wel!! Collega/medestudent heeft hem nl wel gekregen en doet dus precies hetzefde!
En sws in de richting van!
Ik doe Verzorgende IG Niv 3(staat op lijst) met uitstroom naar Kraamzorg(is een gedeelte daarvan) dus onzin afwijzing...dat wisten ze zelf blijkbaar ook want op 26 april (1 dag later) krijg ik nog een brief met de afwijzing omdat de pot leeg is?!? Zelfde behandelaar. RAAR! Waarom kan dat niet in de eerste brief?
Waar deze zin in staat 'U kunt gebruik maken van de scholingsvoucher als uw opleiding een kansberoep of in de richting van een kansberoep is'
Das toch in de eerste brief zwart op wit dat ik gebruik kan maken van die voucher lijkt mij?
Maja, de pot is leeg he? Daar verschuilen ze zich achter.
Hoorzitting aangevraagd. Verhaal nogmaals gedaan, maja wat schiet je ermee op he? Tis met mensen vh UWV die zich schuil houden achter dat de pot leeg is.

Ik krijg een brief na de hoorzitting, ze geven toch wel een soort toe dat t wel een kansberoep is...maar dat de pot op 10 februari al leeg was?? Ik zie op internet een bericht vh UWV op 16 februari dat de pot BIJNA leeg is...
Dus die was niet al leeg op 10 februari...
HEEL RAAR DIT.
Ik kan wel zeggen...het is een bende bij dat UWV... toen ik belde naar het UWV en zei dat die opleiding die ik doe wel degelijk een kansberoep is vertelde die mevrouw aan de andere kant van de lijn dat ze dat nog niet bekeken had?!? (Terwijl ik de afwijzings brief al lang gehad had)
Pfffff

Gesloten