LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Niet onbelangrijk inderdaad. Voor zover ik mij meen te herinneren moet een geclaimde schade in verhouding staan tot de daadwerkelijk geleden schade en mag dit niet onredelijk opgehoogd worden als 'straf.'

Edit: referentie naar een mij bekende case weggehaald om verwarring te voorkomen.
Laatst gewijzigd door webshopeigenaar14 op 13 okt 2017 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:Misschien nog eens wijzen op de tekst van TS die spreekt van een 'schadevergoeding' en NIET van een 'boete' ...
ing63 schreef:Ons inziens is het zo ontzettend onrechtvaardig en onredelijk om in deze een schadevergoeding te eisen.
Met dank voor de tips die kunnen leiden tot het kwijtschelden van de boete. Het gaat ook om een boete, die niet in verhouding staat met het te laat in leveren van de boeken.
TS gebruikt beide termen : en een schadevergoeding en een boete ...
Van Dijk zelf spreekt over schadevergoeding


Edit : Van Dijk spreekt over een schaderekening
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 okt 2017 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@moederslink

ik heb de oorspronkelijke tekst aangepast. Bedankt!

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door witte angora »

webshopeigenaar14 schreef:Niet onbelangrijk inderdaad. Voor zover ik mij meen te herinneren in schadeclaims met betrekking tot copyright moet een geclaimde schade in verhouding staan tot de daadwerkelijk geleden schade en mag dit niet onredelijk opgehoogd worden als 'straf.'
Voor zover ik mij meen te herinneren staat het copyright er buiten. :wink:

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door witte angora »

hänschen klein schreef:Misschien nog eens wijzen op de tekst van TS die eerst spreekt van een 'schadevergoeding' en later* van een 'boete' ...

*tekst aangepast
Ik denk dat de topicstarter dingen door elkaar gooit omdat ze het verschil niet ziet. En in de context van de vraag en binnen het forumkader is het ook niet het allerbelangrijkste hoe het beestje genoemd wordt.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

witte angora schreef:]Voor zover ik mij meen te herinneren staat het copyright er buiten. :wink:
Uiteraard. Laat ik het anders formuleren. Ik meen mij te herinneren dat een geclaimde schade ook overeenkomsten moet tonen met de daadwerkelijk geleden schade.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door moederslink »

webshopeigenaar14 schreef: .........Ik meen mij te herinneren dat een geclaimde schade ook overeenkomsten moet tonen met de daadwerkelijk geleden schade.
witte angora schreef:Ik denk dat de topicstarter dingen door elkaar gooit omdat ze het verschil niet ziet. En in de context van de vraag en binnen het forumkader is het ook niet het allerbelangrijkste hoe het beestje genoemd wordt.
Als Van Dijk zelf spreekt over een " schade rekening " impliceert dat m.i. dat ze schade lijden of hebben geleden , bv inkomstenderving, bij het niet op tijd inleveren vd boeken.
Een " boete" geven is meer : " straf " geven.
Toch wezenlijk anders lijkt mij , maar ik ben geen jurist en of dit uiteindelijk wel of niet iets uitmaakt weet ik dus ook niet :wink:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

webshopeigenaar14 schreef:
witte angora schreef:]Voor zover ik mij meen te herinneren staat het copyright er buiten. :wink:
Uiteraard. Laat ik het anders formuleren. Ik meen mij te herinneren dat een geclaimde schade ook overeenkomsten moet tonen met de daadwerkelijk geleden schade.
En dat klopt wel. Anders is het geen schadevergoeding meer - maar alsnog een boete.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Aangezien er niet echt sprake kan zijn van schade, (immers, van ieder boek blijft er ieder jaar wel een aantal exemplaren liggen, eentje meer of minder maakt ook niet meer uit, temeer omdat het er bij op tijd inleveren ook had gelegen) kan er dus ook geen sprake zijn van een schadevergoeding. Blijft over een boete, maar hoe reëel is dan een boete van (de helft van) 1000 euro? Om hoeveel boeken gaat het eigenlijk?

Helaas reageert de topicstarter niet meer - zoals gewoonlijk.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is te makkelijk, WA. Het gaat om schade uit deze specifieke overeenkomst. Of er al dan niet stapeltjes zijn, maakt niet uit. Voelt een beetje als het jatten van een snoepje bij de jamin. Moet kunnen, komt toch van een grotere stapel ;)

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Dat is te makkelijk, WA. Het gaat om schade uit deze specifieke overeenkomst. Of er al dan niet stapeltjes zijn, maakt niet uit. Voelt een beetje als het jatten van een snoepje bij de jamin. Moet kunnen, komt toch van een grotere stapel ;)
Eerlijk gezegd kan ik me niet in de vergelijking vinden. Er wordt niks gejat, het wordt teruggebracht, alleen te laat. En of er op -pak hem beet- 1 juli nu stapeltjes van 10 boeken liggen of op 1 juli stapeltjes van 9 boeken, waarna ieder stapeltje op 1 september aangevuld wordt tot 10 omdat een aantal te laat binnenkomt - dat maakt op zich niet zo heel veel uit. De boeken leveren dit jaar toch geen rendement op. Dat is wat ik bedoel. In dat opzicht is er geen schade.

Wel snap ik dat VanDijk alles in het werk stelt om zoveel mogelijk boeken op tijd terug te hebben. Immers, als, laten we zeggen, jaarlijks structureel 10% te laat in wordt geleverd, moet Van Dijk 10% extra in voorraad hebben om met het schooljaar alle bestellingen te kunnen leveren. Maar of ze dat voor elkaar krijgen met boetes van bijna 1000 euro? Denk het niet. En is dat hun werkelijke schade? Om hoeveel boeken gaat het en hoeveel kosten ze in de ingeleverde staat?

stofzuigertje

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke studie?
TU Delft Lucht & Ruimtevaart had flinke stapel, de heft ging in rugzak en rest in tas.
Die waren bij aankoop dus houden als goedkoper, en of deze student nieuwe kreeg of al enkele jaren oude?

Vermoedelijk is er een bedrag per boek dat zoek raakte of niet ingeleverd werd en dat opgeteld.....
Wat is de boete van niets inleveren dus de waarde van de boeken?

Ik weet niet van alle studies op TU Delft maar allen ruim onder de €1000,- voor 1e jaars!
Dit is dan koop en geen huur, gebruikte worden ook vaak aangeboden.

Verder weet je nooit hoeveel leerlingen er volgend jaar zijn dus houden ze altijd extra over omdat ze niet tekort mogen hebben!
Daarom gaan als verouderd er vaak nieuwe nooit gebruikte voorraad bij hun de oud papier bak in!
Gezien de kosten van van Dijk is het voor scholen leuke bijverdienste als ze dit zelf doen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat men inderdaad een aantal extra boeken overhoudt, maar dat het aantal boeken dat men nieuw moet aanschaffen om kapotte boeken te vervangen een stuk groter is. Dat aantal was dus minder geweest.

ing63
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:41

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door ing63 »

Met dank voor de reeds gegeven antwoorden.
*student maakt bij onze instelling gebruik van dagbesteding, en is geen bewoner.
*het gaat om een schadefactuur
*snap dat van Dijk in principe in hun recht staat, en dat ze daar niet van MOETEN afwijken, maar zoals in een antwoord genoemd staat wel zouden
KUNNEN afwijken uit menselijkheid.
*het schadebedrag van 500 euro is bijna een half maand inkomen voor het gezin van de student.
*reden van niet inleveren op tijd heeft te maken met psychische omstandigheden. Al in een vroegtijdig stadium is met van Dijk contact gezocht hoe de
boeken alsnog in te leveren. School was ondertussen gesloten, via deze weg konden de boeken toen niet meer worden ingeleverd.Van Dijk erg
moeilijk bereikbaar. Op enkele mails hierover zelfs geen antwoord ontvangen. Ook een beroep op gedaan in de eerdere mailwisseling.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bedankt voor de informatie.

M.i. is er de mogelijkheid om in te zetten op ´handelingsonbekwaamheid´.

1 / door de minderjarigheid, alhoewel de leeftijd door u niet aangegeven is
2 / door de psychische (labiele) toestand, die met een attest van een instellingsarts aangetoond kan worden

Verder is er op de site sprake van 'een herinnering om de boeken in te leveren'. Mogelijk heeft dat niet plaatsgevonden of is de herinnering niet bij de zorginstelling (de verblijfplaats) aangekomen ... ?

Kan ondersteund worden, dat de moeder geen overzicht/invloed kon hebben, worden de kansen steeds groter, dat Van Dijk (meer) nageeft.

http://www.wetrecht.nl/een-overeenkomst ... igbaar-is/

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:Als het nieuwe schooljaar al was begonnen voordat de boeken werrden ingeleverd, dan is de schade zeker aanwezig. De boeken konden niet weer opnieuw verhuurd worden.
Dan is de vraag waaruit de schade bestaat? Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing van de € 1000,00 schade.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U bent niet de eerste met een klacht ...

- Misschien is er iemand die zin/tijd heeft om al die andere klachten te bestuderen? Toen ik iemand met dezelfde klacht ontdekte, stond er als commentaar onder dat de aangeboden oplossing alleen voor de klager zichtbaar was ... Maar veel dezelfde klachten lijken mij op deze site eerder een chronische toestand bij Van Dijk!

https://www.klacht.nl/van-dijk-educatie/

- Tevens wijs ik op 133 klachten op Klachtenkompas.nl en ik begrijp niet, dat de moedervereniging van Klachtenkompas.nl, namelijk de Consumentenbond niet gaat ingrijpen zoals op de site beloofd wordt ... want dit is toch zéér opvallend. Is één van de betrokken partijen lid van de Consumentenbond, dan schakel die eens in ... ondersteuning van een publiekelijk werkende organisatie wil nogal eens een handje helpen. M.i. kan iedere medewerker van de zorginstelling, mits lid, hiervan gebruik maken.

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/v ... 122999fce0
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 14 okt 2017 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Brahms »

Bij een "schadebedrag" krijg ik (nu) meer de indruk dat de boeken flinke schade hebben en misschien wel totalloss zijn.
Dan is de hoogte van het schadebedrag ook wel verklaarbaar.
Verder kan ik nog steeds niet bedenken waarom Van Dijk deze schade op zich moet nemen, nadat ze blijkbaar al de helft hebben kwijtgescholden.

Het is niet het probleem van Van Dijk dat dit veel geld is voor het gezin van de leerling, als ze dat als reden aannemen komt iedereen met zo'n verhaal. Vergeet daarbij njiet dat andere boekenhuurders indireckt de schade betalen.......

Niet de leerling (met zijn psychische probleem) is verantwoordelijk voor het inleveren, maar zijn ouders als deze nog minderjarig is of onder toezicht staat. Waarom hebben zij de boeken niet ingeleverd ?

Waarom speelt de instelling zo'n rol in deze zaak, het is iets tussen ouders/leerling en Van Dijk ?

Beste lijkt mij om de openstaande rekening gewoon te betalen. Bij Van Dijk komen dagelijks dit soort (tranentrekkende) verhalen binnen, daarin meegaan is voor Van Dijk natuurlijk een onbegonnen zaak. Hierdoor zou het commerciele bedrijf enorm veel inkomsten mislopen.....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Waar ik nu aan zit te denken, is weliswaar niet juridisch, maar meer praktisch gedacht.

VanDijk zal toch niet op het exemplaar nauwkeurig van alle boeken de juiste hoeveelheid boeken voor ieder schooljaar hebben liggen? Er zal volgens mij ieder jaar toch wel een (klein) stapeltje van ieder boek in de kast blijven liggen. Die leveren dat jaar toch ook geen rendement op. Dan is er een aantal boeken te laat ingeleverd, worden een paar stapeltjes één exemplaar hoger. Dat was ook wel gebeurd als die dingen op tijd waren ingeleverd.

Als je het zo bekijkt is ook 500 euro wel erg aan de ruime kant. Dan zou een bedrag van 10 tot 15 euro per boek reëler zijn denk ik, vooral als stok achter de deur om die dingen zoveel mogelijk op tijd binnen te krijgen.
Ze zullen best nog wat hebben liggen maar als iedereen zo gaat redeneren is dat stapeltje snel op natuurlijk....

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Als je de google recensies leest (128 met een gemiddeld cijfer van 1,9 :shock: ) zie je dat deze vrijwel allemaal over 2 klachten gaan.

1 - Een klein aantal over dat (zelfs 1 dag) te laat zijn met inleveren gelijk een schadevergoeding oplevert.

2 - Verreweg de meeste klachten gaan over het veel te laat (tot weken nadat de scholen al begonnen zijn) opsturen van het lesmateriaal.

Hierbij kan punt 1 overigens niet punt 2 tot gevolg hebben aangezien er duidelijk op de site vermeld wordt dat zelfs als je 1 dag te laat bent met inleveren je niet meer hoeft in te leveren maar de vergoeding moet betalen en de boeken mag houden. Men weet dus ruim op tijd hoeveel boeken er niet binnen gaan komen. De strakke hantering van data lijkt dus enigzins één richting op te werken.

Bovenstaande heeft echter weinig te maken met de vraag of de boete reëel is.

Ik kan mij volledig voorstellen dat een bedrijf met een dergelijke omvang in de korte periode tussen het einde en de nieuwe start van een schooljaar niet kan gaan zitten afwachten wat er allemaal nog achteraf ingeleverd gaat worden. Daar staat tegenover dat men uit ervaring wel een schatting zou moeten kunnen maken wat er nieuw aangeschaft moet worden aangezien er naast het te laat inleveren ook een hoop de prullenbak in zal kunnen nadat deze (meerdere jaren) door studenten zijn gebruikt.

Niet onbelangrijk is, om op TS terug te komen, over hoeveel boeken het gaat. Ik mij voorstellen dat een boete van 1000 (of 500) euro voor 2 lesboeken wat buiten proportie is. Gaat het echter over 15 lesboeken dan zou het wel weer zeer goed mogelijk kunnen zijn.

Dan blijft (volgens mijn bescheiden niet juridisch onderbouwde mening) over de vraag of de schadevergoeding reëel is.

Gesloten