LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Elinej
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2018 22:24

Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Elinej »

Hallo allemaal

Ik vroeg me af of er ergens regels te vinden zijn over hoe ver van te voren een schoolrooster bekend gemaakt moet worden en tot wanneer wijzigingen mogelijk zijn?

Ik studeer op mbo en aan het begin van deze week kreeg ik mijn rooster voor deze week. Heel laat als je het mij vraagt maar voor morgen zou ik les hebben van half 9 tot 2 uur. Nu kreeg ik een mail van mijn mentor om 1 uur vanmiddag dat we morgen ineens van 11 tot half 5 naar school moeten. Het lijkt me niet dat ze dit zo op het laatste moment nog mogen aanpassen toch? Wat als je bijvoorbeeld naar de tandarts moet om 2 uur ofzo? Dat moet je op tijd af kunnen zeggen anders moet je een boete betalen.

Ik heb al overal gekeken of er iets in de OER of studentenstatuut over roosters staat maar ik kan nergens wat vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Eline

Lowieze
Berichten: 6588
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Elinej schreef:Hallo allemaal

Ik vroeg me af of er ergens regels te vinden zijn over hoe ver van te voren een schoolrooster bekend gemaakt moet worden en tot wanneer wijzigingen mogelijk zijn?

Ik studeer op mbo en aan het begin van deze week kreeg ik mijn rooster voor deze week. Heel laat als je het mij vraagt maar voor morgen zou ik les hebben van half 9 tot 2 uur. Nu kreeg ik een mail van mijn mentor om 1 uur vanmiddag dat we morgen ineens van 11 tot half 5 naar school moeten. Het lijkt me niet dat ze dit zo op het laatste moment nog mogen aanpassen toch? Wat als je bijvoorbeeld naar de tandarts moet om 2 uur ofzo? Dat moet je op tijd af kunnen zeggen anders moet je een boete betalen.

Ik heb al overal gekeken of er iets in de OER of studentenstatuut over roosters staat maar ik kan nergens wat vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Eline
Volgens mij mag het rooster op het laatste moment nog aangepast worden. Het kan namelijk zo zijn dat door plotselinge uitval van een leraar het rooster voor jou verandert.
Maar als je normaal les zou hebben tot 2 uur en je hebt om 2 uur een afspraak bij de tandarts, moet je toch ook vrij vragen om daar op tijd te zijn?
Dat jij niet op tijd bij de tandarts of dokter bent, is wat hard gezegd jouw probleem en hoeft de school niet op te lossen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Vaak zijn schooltijden vastgesteld, bijvoorbeeld van 8:30 - 17:00. Dit kan betekenen dat roosters gewijzigd kunnen worden en dat je er van uit zou moeten gaan dat je van 8:30 tot 17:00 school kan hebben. Zoals je aangaf, dan je eerst van 8:30 - 14;00 moest, en nu van 11 - 16:30, lijkt het erop dat die 2,5 uur (van 8:30 - 11:00) is verplaatst naar (14:00 - 16:30).

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Tukjes »

Kijk of er een medezeggenschapsraad of zoiets is en geef daar aan wat je ervaring is. Hierin zitten ook vaak medestudenten. Binnen het HBO geldt als veel studenten klagen over de tijdigheid van het rooster dan wordt en een klein beetje actie op genomen. Wel is het zo dat bij aanvang van het schooljaar vaak veranderingen plaats vinden door docenten ineens op een andere dag willen werken, bv kinderopvang is gewijzigd. Ook kan het zo zijn dat op het laatste moment vacatures zijn ingevuld met part time werkende docenten waardoor het rooster gewijzigd moet worden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Meestal is inderdaad aangegeven dat de lessen op maandag tot en met vrijdag tussen (bijvoorbeeld) 8:00 en 17:30 vallen en dat je gedurende deze periode beschikbaar moet zijn voor de lessen.

Roosterwijzigingen die binnen de in het schoolreglement genoemde uren vallen hoeven niet ruim van tevoren aangekondigd te worden, je moet voor je fulltime opleiding binnen die uren simpelweg beschikbaar zijn. De roostervrije uren kun je gebruiken voor huiswerk en/of projecten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Revoked »

Verder hoor je voor de tandarts gewoon vrij te krijgen. Is de normaalste zaak van de Nederlanden.....

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Normaliter is het hier (VO) standaard dat het rooster vier maal per jaar wijzigde.
Dat werd 8 tot 10 keer per jaar. En als niemand daar verder wat over zegt dan blijft
het niet alleen zo, dan wordt het erger. Want het wordt toch wel geaccepteerd, is de
gedachtegang.
Maar nu is het zo, dat het wekelijks zal veranderen en met de aanvang van het nieuwe schooljaar,
blijkt dit ook zo
Eerste, tweede, derde en vierde week zijn allen verschillend tot aan het "kamp".
Daarna zou een rooster moeten komen tot aan de kerst maar inmiddels weten we
allemaal wel dat het na de herfst al weer op nieuw ingedeeld wordt en wellicht zelfs
nog eerder.
Afspraken zoals gepland blijven staan; ik kan me niet altijd voor mijn kinderen onderwerpen
aan de grillen van school.
Omarm het maar want in de kern doe je er weinig tegen; zeker als het ouders geen reet uitmaakt
Oh, en dan heb ik het nog niet over de ruim 90 uur uitval gehad die wettelijk niet is toegestaan....
Het is normaal vandaag de dag

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Fleur71 schreef:
08 sep 2018 21:56
....
Maar nu is het zo, dat het wekelijks zal veranderen en met de aanvang van het nieuwe schooljaar,
blijkt dit ook zo
Eerste, tweede, derde en vierde week zijn allen verschillend tot aan het "kamp".
....
Er is toch een verschil tussen een rooster waarop wijzigingen plaatsvinden, mogelijk rijkelijk laat medegedeeld, en een rooster dat gewoon vast ligt, maar waarbij niet ieder week gelijk is? Dat laatste rooster staat toch vast?

Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Maria05 »

Bij mij op de middelbare school (dalton onderwijs) was het de normaalste zaak van de wereld dat roosterwijzigingen enkele dagen vantevoren werden gemeld, en een enkele keer zelfs op de dag zelf! Zoals andere mensen al hebben gezegd: Je word geacht om van 8:30-17:30 beschikbaar te zijn voor de lessen, huiswerk, en projecten.

In geval van een tandarts/dokterafspraak kun je het beste ruim van te voren en nogmaals vlak van te voren de school emailen dat je op die dag op dat tijdstip er niet bent. Dit om te voorkomen dat je een ongeorloofde absentie op je naam krijgt.

Stel dat jij rijlessen hebt ingepland om 3 uur, en door een roosterwijziging tot 4 uur naar school moet, zal de school dan ook zeggen dat je dikke pech hebt, en ze maar 's avonds in moet plannen.


Als de roosterwijzigingen echt pas op de ochtend van de betreffende dag worden doorgegeven is mijn advies om een klacht in te dienen met wat lotgenoten, dat heeft bij mijn school ook geholpen. Daarna kregen we het de avond ervoor per email :D

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door yan »

MBO, daar ga je toch echt naar toe voor jezelf.
Als het lukt gewoon de rooster-wijziging accepteren en de les volgens.
Als je al wat anders hebt, dan kan je enkel voor je zelf beslissen wat je op dat moment belangrijker vindt, de les, of de andere afspraak.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Regels rondom schoolrooster wijzigingen

Ongelezen bericht door Fleur71 »

tttlocke schreef:
08 sep 2018 22:22
Fleur71 schreef:
08 sep 2018 21:56
....
Maar nu is het zo, dat het wekelijks zal veranderen en met de aanvang van het nieuwe schooljaar,
blijkt dit ook zo
Eerste, tweede, derde en vierde week zijn allen verschillend tot aan het "kamp".
....
Er is toch een verschil tussen een rooster waarop wijzigingen plaatsvinden, mogelijk rijkelijk laat medegedeeld, en een rooster dat gewoon vast ligt, maar waarbij niet ieder week gelijk is? Dat laatste rooster staat toch vast?
Nee, hier wijzigt het standaard om de zoveel weken. Dat wás elke 9 weken maar nu gaan we naar minstens 9 keer per jaar.
Aanvang schooljaar oorspronkelijk: een rooster tot de kerst, dan stonden de dagen en tijden vast. Na de kerst was er dus een geheel nieuw rooster.Nu is het wijziging, op wijziging op wijziging. In twee weken school heb ik het al drie keer aangepast.
Je doet er niets tegen :(

Gesloten