LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ista rekent te veel aan kosten!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sovegad
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2008 20:42

Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door Sovegad »

Hola,

Wie heeft er ervaring met het bedrog van Ista?
Bijvoorbeeld.

De rekening voor het hele complex van de NUON kwam bij ons op 21.486,11 en Ista komt met een bedrag van 21.834,09. Dit is exclusief administratie/service kosten. Die worden nog eens appart berekend.

Daarnaast blijkt het aantal m3 gas verbruik toe te nemen maar het aantal eenheden wordt volgens Ista minder. Dat is naar mijn idee zeer vreemd.
Dat zou dus betekenen dat er standen niet worden opgenomen. Omdat mensen niet thuis zijn of van appartementen die leeg staan. Nu heb ik op andere onderwerpen gelezen dat men dan als nog een naheffing kan verwachten.... Waarom? Ik heb dat bedrag toch al voor deze mensen betaald! Waarom zie ik dan geen geld terug op mijn rekening?
Hoe minder men verbruikt qua eenheden, maar de m3 gas loopt op, hoe hoger de eenheidsprijs ...

Is dit krom of wat?

Laat me alsjeblieft weten wie ook dit soort vage ervaringen heeft gehad met Ista! Ik ga dit alles voor ons complex aankaarten bij Ista en hou jullie op de hoogte!!!!


Koude groeten ;-( Patricia

martijn85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2008 22:39

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door martijn85 »

ik heb vandaag een afrekening ontvangen van ISTA.

Even voor de beeldvorming, het betreft een appartementencomplex van 45 woningen, gemiddeld 75 m2 BVO met in mijn geval 5 meters (woonkamer, 2 slaapkamers, hobbykamer en keuken).

Het totaalverbruik van de gehele flat bedraagt 37.368 m3 gas, en dit moet 21.858,92 kosten. Diverse vastrechtkosten komen hier nog overheen.

We moeten gigantisch bijbetalen en baal hier als een stekker van.
Maar het ergste is nog, dat ik veel te veel negatieve berichten over ISTA lees en trek die opnames van de meterstanden ernstig in twijfel.

06-12-2007 zijn de meters opgenomen en de totale verbruikeenheden bedroegen 4,0

Op 30-05-2008 zijn de meters opgenomen voor de afrekening en toen was de totaalwaarde 24. Ik zou dus 20 verbruikeenheden gebruikt hebben.
We zijn een huishouden, bestaande uit 2 full-time werkenden en overdag dus vrijwel niet thuis. De enigste radiator die opengedraaid staat is de woonkamer, en de overige ruimten staat hij of uit, of op de anti-bevries stand.

Ik lees ook over verbruik door invloeden van zonlicht en warmtebronnen als wasmachines etc.

Ons appartement is gelegen op de eerste verdieping boven de KOUDE/niet verwarmde bergingen. Er lopen enkele verwarmingsbuizen onder onze betonvloer door, en wij voelen hier de stralingswarmte van. Echter ga ik ervanuit dat dit geen invloed heeft op de meters op de radiatoren??!

Het schijnt dat er verrekenmethodes toegepast moeten worden op warmtetechnisch ongunstige appartementen, waar de onze er een van hoort te zijn lijkt mij (boven een koude ruimte met enkel een betonvloer zonder isolatie).

Eventuele contacten kunnen gelegd worden via dit forum of per email.

Sovegad
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2008 20:42

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door Sovegad »

Beste Martijn,

Voor dat de meting plaats vind is het verstandig zelf je meters op te nemen! Ik ben overtuigd dat ze niet zullen sjoemelen met de opnames. Ik verdenk ze er echter wel van dat ze te veel schattingen maken.

Je zou de volgende berekening kunnen maken:

Pak van de afgelopen 3 jaar het totaal verbruikte gas gedeelt door het totaal verbruikte eenheden. De uitkomst is het verbruikte gas m3 per eenheid.
Wil je weten wat er eigenlijk aan het totaal van eenheden gebruikt is dan pak je het totaal verbruikte m3 gas en deel je dat met de laagste uitkomst....

Deze moet in princiepe elk jaar gelijk zijn als ze een nette meting doen (dus elk appartement, op een enkel nagelaten i.v.m het niet thuis zijn). Dit is bij ons niet het geval. Dus door te veel schattingen wordt het m3 gas per eenheid hoger en wordt de prijs per eenheid ook hoger. Dit omdat je het totaal verbruikte m3 gas door minder eenheden moet delen. Dit is totaal unfair!!!

Eff over de natuurlijke verdamping: Ik heb in de keuken mijn wasdroger, koelvriescombinatie, wasmachine, oven enz staan maar ik heb daar nauwelijks verdamping. Dus die vlieger gaat niet altijd op!!. Echter zou ik als ik jou was toch proberen aan te sturen op digitale meters. Hierbij komt namelijk het voordeel dat ze deze ook zonder jouw bijzijn kunnen aflezen. Dit voorkomt mega schattingen.

Vraag bij de weg ook een na bij je VVE of verhuurder wat er gebeurd met leegstaande appartementen. Worden deze wel gemeten? Wie betaald hiervan de rekening?

Suc7 en als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel!!

GreetZzz Patricia

colinda1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2009 19:41

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door colinda1967 »

Hoi patricia,


Wij wonen ook in zo,n complex weet jij misschien al meer


Groet colinda

Danny75
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2009 19:50

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door Danny75 »

Ik heb een astronomische hoge rekening van Ista sinds dit jaar.
In vergelijking met voorgaande jaren zijn de kosten van 2009 met 500% gestegen?!

te betalen € -33,12 > 2004 = 17,2 eenheden
te betalen € -107,60 > 2005 = 16 eenheden
te betalen € -1,08 > 2006 = 20,75 eenheden
te betalen € 46,00 > 2007 = ingeschat (op 20 eenheden)
te betalen € 50,75 > 2008 = 43,5 eenheden
te betalen € 1026,58 > 2009 = 40,75 eenheden

ik heb in 2009 dus minder eenheden verbruikt dan in 2008
en zou dan € 1026,58 moeten betalen terwijl ik in 2008 € 50,75 moest betalen.

Zou niet weten wat ik eraan kan doen.
Heb met Ista aan de telefoon gezeten en ze zeggen dat het gewoon klopt.
Maar goed en duidelijk uitleggen kunnen ze het niet.


anja_pols
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2010 09:00

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door anja_pols »

Weet niet of dit nog door iemand gelezen wordt. Gisteren kreeg ik via de VVE de afrekening van ISTA.

Ik woon in een appartementencomplex met 14 appartementen van 75m2 met 5 meters zoals in een verhaal hieronder. Wij hebben volgens de afrekening met de 14 appartementen 46225 m3 gas verbruikt!!! Ik persoonlijk zou ruim 7000 eenheden hebben verbruikt. Dit kan nooit kloppen. Ik heb de VVE gebeld en zij zouden het gaan uitzoeken. Gelukkig was onderstaande stukje het eerste wat ik tegen kwam. Ik heb dit doorgegeven aan de VVE. Zij gaan nu de standen nakijken.

Het vreemde betreffende de standen is dat deze toen ik een paar maanden terug keek, op 0 stonden. Ik heb nooit een brief of iets dergelijks gekregen om de standen te controleren en hiervoor te tekenen.

Al met al heb ik hier geen goed gevoel over en kan ik mij absoluut niet voorstellen dat dit klopt. Mijn verbruik zou 2,5 keer hoger zijn dan het verbruik van de gemiddelde huishoudens binnen nederland en dan hebben wij het puur over de kosten van de verwarming...

Groet, Anja

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door crazyme »

anja_pols schreef:Weet niet of dit nog door iemand gelezen wordt.
Nu wel weer.

Tip : zelf de standen de komende maanden bijhouden.

Naomiw
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2010 09:41

Re: Ista rekent te veel aan kosten!!

Ongelezen bericht door Naomiw »

Ik ben met stomheid geslagen. Heb een afrekening ontvangen van de flat van mijn overleden vader dat ik nog eens extra op de 120 euro per maand die al in rekening is gebracht 79,50 euro per maand moet bijbetalen (dus totaal een bedrag aan stookkosten van bijna 200 euro in de maand!!!!) en dit terwijl mijn vader er niet meer woonachtig was, want hij had een ongeluk gekregen en lag in het ziekenhuis vervolgens revalidatie in het verpleeghuis waar hij is te komen overlijden. Het eerste wat wij als familie uiteraard hebben gedaan in het lege huis van mijn vader is de thermostaat uitzetten. Er kan geen verbruik zijn geweest in het huis en toch geven de meters van Ista aan dat er verbruik is geweest.
Kortom, Ista is niet betrouwbaar en zeer malefide praktijken. Ik ben nog in onderhandeling met de makelaar van mijn vader, dat dit simpelweg onmogelijk is, deze afrekening.

Gesloten