LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
humptiedumptie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2010 09:41

Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door humptiedumptie »

Ik lees hier zoveel ontevredenheid en vragen over chinese scooters dat het misschien tijd is voor wat opheldering over hoe het nou wel zit.
Allereerst: of je nou een Peugot scooter koopt of een chinees merk, beide zijn in China gemaakt. En ja ook de scooters waarvan wij denken dat ze in Italië worden gemaakt, worden daar in het gunstigste geval alleen in elkaar geschroefd. Kijk maar naar Vespa, Piaggio, Aprilia, Garelli etc. Een tijd lang is het zelfs zo geweest dat als je de buddyseat van een Vespa open deed je er met grote letters MADE IN CHINA op zag staan.

Het is niet zo dat de grote merken minder last hebben van roest. Elke scooter roest. Zet maar eens een Vespa op de Brug.

Als je een scooter koopt via internet voor een dumpprijs, kan je verwachten dat je niet de beste kwaliteit scooter ontvangt. Soms gaat t goed maar meestal is het zo dat deze met veel korting is ingekocht en daardoor zijn de kappen wat dunner, zit er een slechte carburateur op en mist er in sommige gevallen wel eens een schroefje.

Mijn advies: ga gewoon naar de locale Dealer om daar een scooter te kopen. Deze heeft 9 van de 10 keer ook Chinese scooters staan en kan je goed advies geven.
Deze mensen weten waar ze het over hebben, hebben de technische knowhow en ervaring die er voor nodig is om een voertuig behoorlijk af te leveren (even daargelaten of ze dat ook doen)
Als een voertuig niet kapot zou gaan, onderhoud nodig had en je er geen technische kennis voor nodig had dan zou de Albert Heijn ze ook wel verkopen.
De kwaliteit van Chinese scooters wordt steeds beter en de “hobby-importeur” sterft steeds verder uit.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door opa60 »

Denk ook dat de meeste scooters uit China niet meer zo slecht zijn, mits je maar iemand hebt die hem goed onderhoud.Echt alles komt uit China. Heb al diverse nieuwe scooters gehad zoals Piaggio zip- Peugeot v clic- Kymco agillity en de laatste is de Sym cello, komen allemaal uit China.Ben nu van plan om er eentje bij te nemen, maar dan wel de aller goedkoopste op internet.Wie weet de goed kooopste snor scooter voor mij.Mag ook wel een paar maanden oud zijn. mvg opa

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door oo4load »

'alles komt tegenwoordig uit china' is een veelgehoord argument, maar snijdt geen hout.

Een product van een 'westers' merk, gemaakt in China, wordt

1: ontworpen in EU, JP of TW
en
2: Voor scooters in elkaar gezet bij een JointVenture (Chinese dochteronderneming die deels eigendom is van het betreffende merk, zoals Piaggio of Peugeot) OF een 100% eigendom dochteronderneming van het betreffende merk (Zoals Kymco en SYM) of in elkaar gezet bij een Chinese onderneming die van A tot Z is ingespeeld op het leveren aan westerse klanten (zoals bij electronica vaak gebeurt, bijv Foxconn maar meestal zijn deze ook weer in handen van Taiwanese of Hongkong eigenaars). Binnen al deze firma's is het management grotendeels buitenlands, alleen de "handjes" zijn chinees.

Een "chinees merk scooter" al dan niet voorzien van sticker met interessant klinkende europese naam als AGM, FIrenze, Bella etc...is gewoon een scooter ontworpen en in elkaar gezet door een Chinees bedrijf, waarvan de Europese klant heeft besloten er 10 containers te kopen en te laten voorzien van 'hun' sticker. Voor kwaliteit ben je hier dus 100% afhankelijk van de Chinezen. En daar wringt de schoen. Een chinees gaat niet voor kwaliteit maar voor laagste prijs en het meest interessante aanbod (lees: omkoping.). Voor wie het niet gelooft, ga eens een paar weken naar China, en vel pas een oordeel als je daar ervaring hebt opgedaan. Dank!

Tijdens mij bezoeken aan China eet ik altijd zeer smakelijk op kosten van "suppliers". Maar je kan er ook je benzine laten betalen voor je auto (Benzinegeld 500 euro / maand), en je huis laten inrichten (als je een huis hebt in China). Maargoed, dat zijn de suppliers van mijn zwager!!! En niet van mij.
In NL heet dat omkoping en is het strafbaar.
In China is dat voor vrijwel al het personeel dat ergens iets over te zeggen heeft een 2e bron van inkomsten.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door ronald g »

Naar mijn idee kun je best een Chinese scooter aanschaffen, kennissen van mij hebben nog geen problemen gehad en scooters worden veelvuldig gebruikt. Belangrijk is wel dat je na aankoop alle bouten en moeren even naloopt tenminste als je zo'n ding via internet aanschaft. Bij de scooterhandel is dat voor je gedaan. Aan de motor moet je niet klooien, het is heel eenvoudig bepaalde zaken te veranderen en een snor haalt de snelheid van bromscooter. Doe je dat toch dan kun je er op wachten dat de onderdelen er van af vliegen.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door oo4load »

Dus als ik het goed begrijp doen alle dealers een complete controle van de bouten en moeten en zetten ze netjes in het kopervet? Dat hangt uiteraard van de dealer af !

En als je een snor ontdoet van een begrenzer zodat je in feite een brom hebt, dan vliegen alle onderdelen eraf? Dus van een brom vliegen zowiezo de onderdelen eraf? Als dat zo was, dan zou ik die snor ook maar in de winkel laten staan!

(ps de dealer had de boutjes toch al gecontroleerd, dus de onderdelen kunnen er niet af vliegen ;) )

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is maar hoe je er mee omgaat, een chinese scooter van een 16 jarige gaat eerder hemelen dan bij een oudere bestuurder. geef je een 16 jarige een zundapp (wie kent hem nog) gaat tie toch proberen hem op te voeren tja dan gaat die oerdegelijke bromfiets ook kapot.

humptiedumptie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2010 09:41

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door humptiedumptie »

@ oo4load je hebt een klepel horen luiden maar weet niet helemaal waar de klok hangt ;) maakt niet uit. even voor je beeldvorming (en ik kan het weten, heb 1 jaar in China gewoond/gewerkt):
Een Chinese dochteronderneming is niet mogelijk gezien de Chinese overheid het niet toestaat dat een Chinees bedrijf voor meer dan 50% eigendom is van een niet chinese Firma.
Kymco is een taiwanees merk en heeft met China verrot weinig te maken. Dat verklaart ook het prijsverschil.

Een chinese onderneming die van A tot Z is ingespeeld op de Westerse markt moet nog worden uitgevonden.

jouw opvatting over de kwaliteit klopt in dusverre niet omdat het net andersom is. De chinees kan kwaliteit leveren mits je hiervoor wil betalen. Alle goedkope scooters die op het internet worden aangeboden voor dumpprijzen. Het probleem hierbij is dat deze met een boel korting gekocht zijn. Dus gebruikt de chinees goedkopere materialen. hier heeft de kwaliteit van de scooters natuurlijk geen baat bij.

Als je een scooter wil die goedkoper die is dan de bestaande merken maar kwalitatief wel vergelijkbaar is, moet je naar een gerenommeerde dealer gaan. Die verkopen scooters van importeurs die ook onderdelen en service kunnen leveren. 1 website die mij opviel en waar het leek dat die gasten het begrepen hadden is www.hodi-onwheels.com
Is een interessant verhaal en ze lijken erg groot en serieus te zijn wat betreft scooters. iemand ervaring met hun?

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door oo4load »

Je hebt dus 1 jaar in China gewoond en nog niet van een WFOE gehoord :oops: Was je daar soms in 1977 :?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wholly_For ... Enterprise

" It is right between2001 and 2002 that WFOEs investments overtook JVs. In 2005 WFOEs accounted for 70% of all new investments."

Baotian, Zhongneng of Huatian (wat Hodi importeert) is nog lang niet vergelijkbaar met een Taiwanees of Europees merk. De Baotian die de direct-import beunhaas op de hoek verkoopt voor 799 is dezelfde als die een "officiele Hodi dealer" je verkoopt voor 1499. Het verschil is dat je grote kans hebt dat bij de "Hodi dealer" je wel garantie krijgt. Maarja, voor die paarhonderd euro verschil kan je een heleboel Baotian onderdelen kopen ;)

Vrijwel alle Chinese scooters die in NL worden aangeboden komen toch bij een van de grote op export gerichte spelers vandaan, dat zijn er een stuk of 5. Huatian (Lintex), Baotian, ZNEN (Fosti, Bella etc...), JMSTAR (AGM), Qingqi (Rex, Peuschroot). En dat zijn niet de goedkoopste. De minder bekende partijen komen nauwelijks aan bod (gelukkig maar die kwaliteit is nog slechterder).

nacbreda
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2011 05:46

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door nacbreda »

ik heb ondanks al deze slechte berichten een znen scooter gekocht,rijd er nu een maand op er is ècht niks mis met deze scooters,rijd geweldig,zijn mooi en start altijd weer of geen weer,gewoon doen kopen die scooters anders ben je een dief van je eigen portemonee :D

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door LeoZ »

@nacbreda::

U heeft de scooter pas 1 maand?... dan kan je er nog geen oordeel over geven, betreft betrouwbaarheid!

Kijk over 2 jaar... is de scooter dan nog net zo goed werkend?... ik betwijfel dat!

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door atesli »

@nacbreda, ben bang dat je hier op gaat terug komen.

Als je het internet eens doorspit dan weet je ook wel dat je aan de beurt komt met grote problemen.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door Jezebel »

nacbreda schreef:ik heb ondanks al deze slechte berichten een znen scooter gekocht,rijd er nu een maand op er is ècht niks mis met deze scooters,rijd geweldig,zijn mooi en start altijd weer of geen weer,gewoon doen kopen die scooters anders ben je een dief van je eigen portemonee :D
Helemaal mee eens! Wij hebben ook chinese retroscooters en rijden al een paar jaar probleemloos van terras naar terras. :lol:
Goed en tijdig onderhoud is natuurlijk wel belangrijk. Bovendien heb je weinig afschrijving vergeleken met een duurder merk.

Ja, je bent een dief van je eigen portemonnee als je voor de duurdere merken gaat. :!:

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Jezebel schreef:
nacbreda schreef:ik heb ondanks al deze slechte berichten een znen scooter gekocht,rijd er nu een maand op er is ècht niks mis met deze scooters,rijd geweldig,zijn mooi en start altijd weer of geen weer,gewoon doen kopen die scooters anders ben je een dief van je eigen portemonee :D
Helemaal mee eens! Wij hebben ook chinese retroscooters en rijden al een paar jaar probleemloos van terras naar terras. :lol:
Goed en tijdig onderhoud is natuurlijk wel belangrijk. Bovendien heb je weinig afschrijving vergeleken met een duurder merk.

Ja, je bent een dief van je eigen portemonnee als je voor de duurdere merken gaat. :!:
Ik wil niet veel zeggen maar je schrijft juist heel erg veel af. Jullie Chinees is over een jaar of 2 misschien nog 200 a 300 euro waard terwijl een duurder merk nog rond de 600 a 700 euro zit. Kijk maar naar al die Runners, Aeroxen ed die zijn vaak al 5-6 jaar oud. En je weet zeker dat je na al die tijd nog onderdelen kunt kopen.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door opa60 »

Ben het niet eens met je Dierenvriend, had een Piaggio zip 4tact was 15 maanden en zag er als nieuw uit kon 700euro beuren, ingeruild en een Kymco agilitie gekocht, kon na 13 maanden nog 900 euro beuren bij jan Verschoor en bij kleingeld 950 euro. laat staan als ze 5 jaar zijn.Heb nu een ook een chinees 599 bij een aktie bij de Wehkamp, met 2 jaar garantie. nou als ik er 2 jaar mee rij, mogen ze hem hebben voor 200 euro. mvg opa

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

opa60 schreef:Ben het niet eens met je Dierenvriend, had een Piaggio zip 4tact was 15 maanden en zag er als nieuw uit kon 700euro beuren, ingeruild en een Kymco agilitie gekocht, kon na 13 maanden nog 900 euro beuren bij jan Verschoor en bij kleingeld 950 euro. laat staan als ze 5 jaar zijn.Heb nu een ook een chinees 599 bij een aktie bij de Wehkamp, met 2 jaar garantie. nou als ik er 2 jaar mee rij, mogen ze hem hebben voor 200 euro. mvg opa
Slechte zaak, ik heb mijn Agility in geruild en toen kreeg ik er nog 1200 euro voor terug terwijl ik er 1300 voor had betaald en dat na een jaar rijden met +-9000km op de teller. Ligt er ook weer sterk aan wat je er voor in de plaats koopt he en wat je er in een jaar aan 'versleuteld' en onderhoud aan laat plegen. En Jan Verschoor is een ontzettende oplichter en een zifter.

Kymco blijft in mijn ogen ook nog steeds een B merk, wat niet wil zeggen dat het slecht spul is.

Hoe goedkoper de scooter hoe lager in principie de inruil prijs is.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door opa60 »

volgens mij ben jij de weg kwijt,een scooter kopen voor 1300 er 9000 km mee rijden en dan 1200 er voor terug krijgen.?????????????????????????

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door LeoZ »

Hoezo Opa, dat is toch een zeer goede deal?!... Voor slechts €100,-.... 9000km rijden!

Kom daar met zo'n chinees maar eens mee... :mrgreen:

Enne...Dierenvriend1986 riep dat Kymco een B-merk is...kom nou..

Mijn Kymco Granddink kost €2750,- en daarvan is de kwailiteit errug goed!

Vergeet niet dat Kymco de technieken destijds van Honda hebben.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door opa60 »

Wel bij de tijd blijven mensen.Je ruilt een scooter in met 9000 km op de teller en betaald 1200 terwijl de nieuwprijs 1300 is. Welke *** betaald dan de nieuwprijs voor een scooter met 9000 km op de teller, of hoeft die dealer niet te eten? Leo ik ken jou en ik vind ook de Kymco een a merk. Heb ze zelf ook gehad.Mijn nummer 1 is de Sym cello, en er bij heb ik een Flex Tech Speedy en een reserve de Spartamet.mvg opa

zoef01
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2009 11:02

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door zoef01 »

Hoi allemaal,
Ik zie hier nogal wat tegenstellingen. Laat ik u vertellen over mijn ervaringen van 1,5 jaar met 3x baotian scooter.
Via een veilingsite kocht ik 3x baotian scooter die gebruikt gingen worden door een rijschool voor bromfiets rijles. Omdat niemand wist of dit wel een veel gevraagde rijopleiding zou worden wilde de rijschool een lage investering doen. De totale kosten inclusief monteren en eerste beurtje voor de scooters kwam op 1950,00 euro inclusief BTW. We zijn nu 1,5 jaar verder en 1 scooter heeft ongeveer 18500 km gereden de 2 andere zitten daar nog wat onder ongeveer 16500 km.
De scooters worden het hele jaar gebruikt maar staan wel altijd binnen. Onkosten tot nu toe:1. 2x lekke band 2. kleppen stellen na elke 3000 km DOEN!!. 3. stekkers los gegaan zodat accu niet bijgeladen wordt opgelost door plakband erom! (bromfietszaak wilde een nieuwe ontsteking monteren kosten 200 euro). 4. olieverversen na elke 5000km. 5 grotere sproeiers (80 minimaal) zodat afslaan van de motor voorkomen wordt. 6.lekke voorvork-kering bij 1 scooter. 7 Geen afstellingsmogelijkheden carburateur, echt een nadeel vooral in het begin als de scooter nog ingereden moet worden. 7 makkelijk afbreken bij koude van schroefgaten plastic spatborden. 8.lampen vervangen is 30 minuten demonteren om erbij te kunnen. 9. riem vervangen bij 10000 km uit voorzorg. Verbruik is ongeveer 1 op 32 na vervanging sproeiers. Kortom als je zelf niet teveel wil rommelen alleen kopen met goede garantie. Zie je niet op tegen kleine problemen oplossen dan kun je voor weinig een scooter rijden die gewoon voldoet en ook km's kan maken. Inrijden is weer ouderwets belangrijk bij dit materiaal en dat moet je nauwkeurig doen. Bij 1 scooter is het roze draadje naar de cdi losgemaakt en deze heeft nu een max. snelheid van ruim 70 km/h. Conclusie :Je kan ze helemaal afkraken maar dat is niet helemaal terecht maar vaak ook onkunde van de bestuurder. Je kan ze de hemel inprijzen maar ook dat is overdreven want je moet redelijk preventief de scooter onderhouden om uit de problemen te blijven.

leo246
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:23

Re: Hoe het nu echt zit met chinese scooters

Ongelezen bericht door leo246 »

Ik zou de proef op de som willen nemen en een chinese snorscooter "ontgrenzen" zodat hij ca 45 km rijdt. Heeft iemand enig idee hoe dat gaat bij deze scooters omdat er geen arioring in schijnt te zitten.

Gesloten