LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
JBvdMS
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 11:17

Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door JBvdMS »

Een hovenier heeft bij mij ca. 100 m2 tuin bestraat met gebakken klinkers. Nu 9 maanden later ligt het over het algemeen nog steeds los :cry:. Als je er overheen loopt, hoor je de stenen tegen elkaar schuren. Als we een tuinstoel neerzetten, kantelt een steen soms iets. Is dat normaal en hoe lang duurt het nog voordat het echt lekker vast gaat zitten? Heeft de hovenier slecht werk geleverd?
We hebben eerst 5 weken lang ingeveegd met brekerszand. Daarna strenge winter gehad en sinds voorjaar weer continue in lopen vegen met zand. Voegen zitten behoorlijk vol. Ook het zandbed eronder is behoorlijk dik.
Bestrating ziet er strak uit, maar het "rammelt" helaas nog steeds :oops: . Iemand een idee?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door manondoris »

het heeft amper geregent nog dus het heeft nog niet goed in kunnen klinken, mischien helpt het om er een paar keer flink met de tuinslang overheen te sproeien.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door tennis »

JBvdMS schreef:Een hovenier heeft bij mij ca. 100 m2 tuin bestraat met gebakken klinkers. Nu 9 maanden later ligt het over het algemeen nog steeds los :cry:. Als je er overheen loopt, hoor je de stenen tegen elkaar schuren. Als we een tuinstoel neerzetten, kantelt een steen soms iets. Is dat normaal en hoe lang duurt het nog voordat het echt lekker vast gaat zitten? Heeft de hovenier slecht werk geleverd?
We hebben eerst 5 weken lang ingeveegd met brekerszand. Daarna strenge winter gehad en sinds voorjaar weer continue in lopen vegen met zand. Voegen zitten behoorlijk vol. Ook het zandbed eronder is behoorlijk dik.
Bestrating ziet er strak uit, maar het "rammelt" helaas nog steeds :oops: . Iemand een idee?
Na 9 maanden, heeft het toch zeker eens geregend?
De stenen moet meteen na het bestraten vast liggen, als het werk goed gedaan is, want dan wordt er met de trilplaat overheen gegaan, dat alles vast en gelijkmatig is.
Als stenen kantelen, is het werk niet goed uitgevoerd.
Als de voegen vol zitten, hoe kan dan een steen kantelen?
i

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Lijkt me niet echt normaal te noemen dat het nu nog steeds 'los' ligt maar hoe kan het tegen elkaar aan komen als het goed is ingevoegd dat begrijp ik niet zo, hier is 2 weken geleden geklinkerd en ligt vast hoor, beweegt 0,0.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik denk dat het zandbed waarop de klinkertjes liggen, niet stabiel is. Met regenwater spoelen de voegen steeds uit en kunnen de klinkertjes bewegen.
Het beste is de steentjes eruit, zandbed inwateren, zandbed stabiliseren, en aantrillen en dan de steentjes weer leggen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door tennis »

Het beste is de steentjes eruit, zandbed inwateren, zandbed stabiliseren, en aantrillen en dan de steentjes weer leggen.
Zandbed hoef niet ingewaterd te worden, wordt nergens gedaan! :?:
Met de trilplaat is voldoende.

Steentjes eruit........ :lol:
Een hovenier heeft bij mij ca. 100 m2 tuin bestraat met gebakken klinkers

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Juist door inwateren, spoel je de kleine gaatjes dicht. Als het een tijd geregend heeft, hoeft dat niet. Maar in dit geval, lijkt het erop dat er nog steeds ruimte in het zandbed is. Door langdurig in te wateren verdicht je het zandbed.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door tennis »

Fiesiekus schreef:Juist door inwateren, spoel je de kleine gaatjes dicht. Als het een tijd geregend heeft, hoeft dat niet. Maar in dit geval, lijkt het erop dat er nog steeds ruimte in het zandbed is. Door langdurig in te wateren verdicht je het zandbed.
Kijk eens, hoe een stratenmaker zijn tegels, klinkers legt!
Je zou verbaast zijn, dat er geen water aan pas komt.
Maar goed, misschien heb jij het zo geleerd! :lol:

JBvdMS
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 11:17

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door JBvdMS »

Chocomelk schreef:maar hoe kan het tegen elkaar aan komen als het goed is ingevoegd dat begrijp ik niet zo.
De hovenier heeft het zandbed aangetrild, afgereid (met afschot) en de stenen los erop gelegd (niet apart aangeklopt), strak tegen elkaar aan. Daarna heeft ie de stenen weer aangetrild en er brekerszand overheen gestrooid. De voegen zijn erg smal.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Chocomelk »

JBvdMS schreef:
Chocomelk schreef:maar hoe kan het tegen elkaar aan komen als het goed is ingevoegd dat begrijp ik niet zo.
De hovenier heeft het zandbed aangetrild, afgereid (met afschot) en de stenen los erop gelegd (niet apart aangeklopt), strak tegen elkaar aan. Daarna heeft ie de stenen weer aangetrild en er brekerszand overheen gestrooid. De voegen zijn erg smal.
Hmm zo is het bij ons ook gebeurd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door snepke »

Als de voegen smal zijn ,geen brekerszand, maar voegzand gebruiken om in te vegen.
Dat is fijner,gaat beter tussen de voegen zitten,tuinslang erop en voegen lopen vol met het fijne zand.

JBvdMS
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 11:17

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door JBvdMS »

Fiesiekus schreef:Juist door inwateren, spoel je de kleine gaatjes dicht. Als het een tijd geregend heeft, hoeft dat niet. Maar in dit geval, lijkt het erop dat er nog steeds ruimte in het zandbed is. Door langdurig in te wateren verdicht je het zandbed.
Ik hoop dat daarvoor inderdaad de klinkers er niet "uit" hoeven :shock:.
Moet ik dan ook (weer) eerst zand verspreiden voor ik er een plas water overheen gooi? Al dat zand zijn we inmiddels eigenlijk ook wel een beetje zat (vies inlopen, zandsluier op de stenen :cry: )
Zou dat verdichten dan verder vanzelf gaan, of moeten de stenen dan allemaal aangeklopt worden?

JBvdMS
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 11:17

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door JBvdMS »

snepke schreef:... en voegen lopen vol met het fijne zand.
Ik heb ook ergens (op dit forum?) iets over woestijnzand gelezen. "Danzand" of iets dergelijks. Is dat ergens te koop dat iemand weet?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door snepke »

JBvdMS schreef:
snepke schreef:... en voegen lopen vol met het fijne zand.
Ik heb ook ergens (op dit forum?) iets over woestijnzand gelezen. "Danzand" of iets dergelijks. Is dat ergens te koop dat iemand weet?
Niet dat ik weet.Voegzand is gewoon te koop bij een zandhandel,en waarschijnlijk ook bij een bouwmarkt.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door ppp333333 »

123 lijm ertussen wil ook wel eens helpen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:123 lijm ertussen wil ook wel eens helpen
Lijm niet maar droge cement onder de klinkers kan wel helpen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
Lijm niet maar droge cement onder de klinkers kan wel helpen.
1 Bui regen en dan krijg je ze er nooit meer uit.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef:
Chocomelk schreef:
Lijm niet maar droge cement onder de klinkers kan wel helpen.
1 Bui regen en dan krijg je ze er nooit meer uit.
Klopt maar dat is bij vele mensen die dat (laten) doen ook de bedoeling.
En ik heb het niet over bergen cement hoor. :wink:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
Klopt maar dat is bij vele mensen die dat (laten) doen ook de bedoeling.
En ik heb het niet over bergen cement hoor. :wink:
Ja als je gewone bk's of 30/30 tegels hebt, maar niet bij hardgebakken klinkers.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestrating van klinkers ligt na 9 maanden nog steeds los

Ongelezen bericht door witte angora »

Het kan aan de ondergrond liggen, welk soort zand er gebruikt is. Zand dat van origine uit water komt, bestaat uit ronde/gladde korreltjes, zand van elders is ruwer. Het zou me niks verbazen als jij met het eerste soort zand te maken hebt.

Ik heb hier ongeveer hetzelfde, heb in het verleden, in het midden en oosten van het land, meerdere malen terrasjes en paden gelegd, dat ligt na al die jaren allemaal nog lekker stevig, maar nu ik aan de kust woon, liggen de klinkers na twee jaar nog steeds redelijk los.

Gesloten