LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
petrallica
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 14:01

Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door petrallica »

Ik heb een rekening van mijn zorgverzekeraar ontvangen van € 132,23. Dit is naar aanleiding van een telefoontje naar de Psyq. Na een dokters afspraak ben ik doorverwezen daar naar de Psyq, ik kreeg een telefoonnummer die ik moest bellen. Ik heb ze gebeld voor een afspraak, ik kreeg een mevrouw aan de lijn die mij terug wou bellen voor een intake gesprek.

Dat vond ik prima, er is mij toen NIET verteld dat dat telefoon gesprek € 132,23 zou gaan kosten. Dit had uiteraard vermeld moeten worden. Zij heeft mij een tijdje later gebeld en wat vragen gesteld, en weer niet vermeld dat dit geld zou kosten. We hebben toen een afspraak gemaakt. Die is later door de psyq afgezegd omdat ze op die dag gingen staken. We hebben een nieuwe afspraak gemaakt, en die heb ik later zelf afgezegd aangezien ik al een tijdje in de ww zit en het eigenrisico niet kon betalen! Dat heb ik toen ook gezegd aan de telefoon en dat vond die persoon heel vervelend. En toen is mij ook niet gezegd dat ik al aan de € 132,23 zat vanwege het intake gesprek.

Ik vind dit een belachelijk hoog bedrag voor een telefonische intake gesprek, ik heb bewzaar getekend tegen de rekening maar vrees dat ik het toch zal moeten betalen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door morundo »

http://www.psyq.nl/Service/Over-PsyQ/Kosten-behandeling

Staat duidelijke aangegeven...................

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Toch is het uitermate vreemd dat een intake gesprek in rekening wordt gebracht.

Dit gesprek is immers bedoeld om te bekijken of de klachten van TS wel behandeld kunnen worden door PSYQ, en voor het registereren van persoonsgegevens en commkuniceren van de voorwaarden voordat de behandeling begint.

Dat op de website staat de het intakegesprek in rekening wordt gebracht is juridisch hiervoor toch echt onvoldoende.
Het intakegesprek is er juist voor om de behandelvoorwaarden en tarieven uit te leggen, en men kan niet verwachten dat TS dit al van te voren weet.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door morundo »

Juristisch zit goed, alles is goedgekeurt door de ministerie van gezondheidszorg.
Dit zijn de normalen afgesproken tariffen.
Dat ts niet zijn rekening kan betalen is weer wat anders. Ze zou kunnen als ze minder inkomen heeft ,gebruik maken van bijzonderbijstand.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

morundo schreef:Juristisch zit goed, alles is goedgekeurt door de ministerie van gezondheidszorg.
Dit zijn de normalen afgesproken tariffen.
Dat ts niet zijn rekening kan betalen is weer wat anders. Ze zou kunnen als ze minder inkomen heeft ,gebruik maken van bijzonderbijstand.
Het gaat niet over de tarieven , maar over het wel of niet in rekening brengen van het intake gesprek.

En... die goedkeuring zegt niets

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door ciske »

Volgens mij mogen ze wel geld rekenen voor een intake gesprek , maar moeten dat natuurlijk wel vertellen, dan zou TS alsnog nee of ja kunnen zeggen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ciske schreef:Volgens mij mogen ze wel geld rekenen voor een intake gesprek , maar moeten dat natuurlijk wel vertellen, dan zou TS alsnog nee of ja kunnen zeggen.
Ja, dit kan ook. Als ze bij het begin van het gesprek aan geven wat de kosten hiervan zijn , en de vraag stellen of TS toch wil doorgaan lijkt het me juridsch okee.

Hoewel ik het dan nog wel klantonvriendelijk vindt, omdat een intakegesprek immers geen behandeling is.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Leo The Emperor schreef:Hoewel ik het dan nog wel klantonvriendelijk vindt, omdat een intakegesprek immers geen behandeling is.
Intake gesprekken horen vaak wel bij het totaalplaatje. Er moet een medewerker beschikbaar zijn om dit intake gesprek af te nemen en elke medewerker kost geld.
Als je naar de fysio gaat krijg je de eerste keer ook een intake gesprek om zo de problematiek vast te stellen, maar dat wordt ook gewoon als behandeling beschouwd.

Het is misschien verwarrend in deze, omdat de intake telefonisch verliep?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Intake gesprekken horen vaak wel bij het totaalplaatje. Er moet een medewerker beschikbaar zijn om dit intake gesprek af te nemen en elke medewerker kost geld.
Dat het geld kost is geen argument.
Een offerte kost ook geld en is toch gratis. Wat mij betreft is een intake gesprek hiermee vergelijkbaar.
Een niet opgevolgd gesprek behoort gewoon tot het ondernemersrisico.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door ciske »

Leo The Emperor schreef:
Intake gesprekken horen vaak wel bij het totaalplaatje. Er moet een medewerker beschikbaar zijn om dit intake gesprek af te nemen en elke medewerker kost geld.
Dat het geld kost is geen argument.
Een offerte kost ook geld en is toch gratis. Wat mij betreft is een intake gesprek hiermee vergelijkbaar.
Een niet opgevolgd gesprek behoort gewoon tot het ondernemersrisico.

Ik vind dat wel een argument , over het algemeen is het bekend dat intake gesprekken geld kosten, alleen zou het wel zo netjes zijn als TS het eerst gezegd wordt, dan kan hij /zij kiezen wel of niet.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Het lullige is aan dit verhaal dat het om een eigen risico gaat en dus voor eigen rekening is. Wanneer de TS al aan het eigen risico had gezeten vanwege andere kosten, was het intake gesprek vergoed geweest en zeer waarschijnlijk had de TS hier dan ook niet "geklaagd".

petrallica
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 14:01

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door petrallica »

Ik weet dat het op de website staat aangegeven, dat had ik helaas later pas gelezen (toen ik
de rekeing kreeg).
Waar ik van baal is dat ik naar de dokter ben gegaan, die raad mij het psyq aan, geeft me een
telefoonnummer. Dat nummer heb ik gebeld, ze willen mij terugbellen, prima.
Maar het had wel zo netjes geweest van ze om te zeggen aan de telefoon dat dat
gesprek €132 zou kosten. Ik vind het belachelijk hoe je het ook wendt of keert.

Ik ben nu dus €132 kwijt aan een telefonisch gesprek van 15 minuten!

Ik had nog geen andere medische kosten gemaakt en was het dus ook niet van plan, hoewel
er natuurlijk vanalles kan gebeuren.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door ciske »

tis balen inderdaad hadden ze het moeten vertellen, maar goed daar heb je niks meer aan.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat PSYQ zich als een gewoon bedrijf moet gedragen en zich dus aan de regel moet houden dat de klant geinformeerd wordt over de prijs.
PSYQ verdient wel heel erg gemakkelijk geld! Ik vind het eigenlijk een soort oplichterij. PSYQ claimt dat het goedkope en effectieve zorg is. Maar goedkoop is het dus niet en of internethulp helpt? Lijkt mij van niet.
Er is op deze website al vaker geklaagd over PSYQ ( te vinden door te ZOEKEn op PSYQ). Misschien kunt u klagen bij de NZA, om te melden dat er rekeningen worden gestuurd voor een behandeling die nog niet begonnen is en waarvoor geen prijsopgaaf wordt gedaa.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door vroem »

Dat het geld kost is geen argument.
Een offerte kost ook geld en is toch gratis. Wat mij betreft is een intake gesprek hiermee vergelijkbaar.
Een niet opgevolgd gesprek behoort gewoon tot het ondernemersrisico.
een offerte kost altijd geld, is nooit gratis hoor. Dat er geen aparte rekening voor komt bij bv aannemers is in d ebranche zo gegroeid. Maar de tijd van opnemen klus en calculeren etc word echt wel betaald, alleen door d emensen die wel in zee gaan met betreffende ondernemer, die verwerkt het namelijk gewoon in zijn uurtarief.

In de zorgsector is dat (nog?) ongebruikelijk. Intakes moeten inderdaad apart betaald, het is overigens niet alleen de tijd vand eintake zelf, maar ook het bureauwerk erna wat onder het tarief valt, verslag maken, of eventueel rapport voor andere zorgverlener, communicatie met andere zorgverlener etc etc. Allemaal zaken die de patient niet ziet.

Overigens voldoet de betreffende psych. door het op de website te zetten wel aan de voorwaarden denk ik. Hoewel het wel gewoon goed fatsoen zou zijn over de telefoon daar even naar te verwijzen bij eerste kontakt.

Mathilde: als de psych zich als een gewoon bedrijf moet gedragen, moet de patient zich ook als een gewone klant gedragen, oftewel zelf onderzoek doen naar dit soort dingen, vooraf. Iedereen gaat als hij een computer wil komen na waar dat het het goedkoopste en/of beste kan. dan ook hiervoor... overigens is in ijn ogen een psych nog gewoon een zorgverlener en een patient een patient, en hebben beiden zich als zodanig te gedragen. ondanks dat de praktijk van de psych tegenwoordig als een bedrijf gerund moet worden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Overigens voldoet de betreffende psych. door het op de website te zetten wel aan de voorwaarden
Dit is incorrect.

De website is geen verplichte leesstof voor de patienten, en het kan dus niet zijn dat belangrijke informatie alleen hier vermeld staat

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door vroem »

oe weer zo`n erg selectieve quote. ..

Nu ja: zelf in de mondzorg werkzaam zijnde: zoals je wellicht weet komen er per 1 januari vrije tarieven. Wij zijn verplicht de patienten te informeren over de tarieven die wij gaan hanteren, net als de fysio`s al jaren doen overigens. En waar moet dat: op de website, die verplicht wordt dus, en in de wachtkamer een lijst ermee.
En dat word van overheidsweg als voldoende beschouwd. Dus klachten aldaar.
Patienten worden natuurlijk ook nog geacht zelf denkwerk te doen, en de stelling dat er van alles maar gratis is of zou moeten zijn gaat allang niet meer op.

Grappig dat iedereen die een TV koopt vooraf grondig onderzoek doet, maar zodra het zorg betreft ervan uit lijkt te gaan dat het ""niets kost"". Overigens wat er zelf betaald moet worden kan iedereen gewoon lezen in de voorwaarden bij de polis, of navragen bij de verzekering (hoewel daar heel vaak geen correct antwoord vandaan komt helaas..) maar doe dat dan even vooraf....net als bij die TV.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem er zijn nog steeds mensen die geen internet hebben denk
dan vooral aan de oudere generatie.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

En waar moet dat: op de website, die verplicht wordt dus,
oei weer zo een selectieve quote...

Maar wat bedoel je met een website die verplicht wordt ??

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Telefonisch intake gesprek PSYQ kosten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

vroem schreef:
Patienten worden natuurlijk ook nog geacht zelf denkwerk te doen, en de stelling dat er van alles maar gratis is of zou moeten zijn gaat allang niet meer op.

Grappig dat iedereen die een TV koopt vooraf grondig onderzoek doet, maar zodra het zorg betreft ervan uit lijkt te gaan dat het ""niets kost"". Overigens wat er zelf betaald moet worden kan iedereen gewoon lezen in de voorwaarden bij de polis, of navragen bij de verzekering (hoewel daar heel vaak geen correct antwoord vandaan komt helaas..) maar doe dat dan even vooraf....net als bij die TV.
Door onze gezinssituatie zijn de kosten zeer hoog vwb
gezondheidszorg. Ik begrijp dat niet iedereen in het bezit is
van internet (denk idd aan de oudere generatie)maar
iedereen is wel in het bezit van een telefoon en kan navraag
doen bij twijfel. Doe ik zelf ook regelmatig om zeker te zijn
van wat het me gaat kosten en ik ga er dan wel vanuit dat de
verkregen informatie correct zal zijn.
Ook de polis zal mogelijk duidelijkheid kunnen brengen.

Gesloten