LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat betekent CBW-erkend ??

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door 16again »

Vandaag was de "CBW erkend" reclame weer te zien rond RTL4's "eigen huis en tuin." Een turner wringt zich in allerlei bochten om de consument vertrouwd te maken met de kreten "CBW erkend" en "CBW, een veilig idee."
De reclame laat in het midden wat die CBW erkenning nu inhoudt.


Voor mijn gevoel prikt de CBW op haar eigen site die "CBW-erkend" ballon zelf door:
Zo valt te lezen dat de aangesloten CBW leden van mening zijn dat die erkenning weinig betekent, en zelfs het CBW bestuur trekt de term "Erkend" in twijfel!
Duidelijk wordt dat men de term "erkend" gebruikt, omdat dit bij de consument betrouwbaarheid en zekerheid uitstraalt.

http://www.cbw.org/displayarticle.php?articleid=998

Term CBW-erkend blijft

Tijdens de Ledenraadsvergadering van 23 juni in Soestduinen is er uitvoerig gesproken over de term ‘CBW-erkend’. In haar vergadering van maandag 8 september was dit een agendapunt van het CBW Bestuur. Mede door uw inbreng op 23 juni is besloten om de term CBW-erkend te behouden.

Uit het ledentevredenheidsonderzoek bleek dat leden vinden dat de Erkenningregeling weinig voorstelt; iedereen kan lid worden; iedereen is erkend. Leden verwachten dat CBW-leden worden beoordeeld op kwaliteit en vakmanschap. Erkenning suggereert een soort diploma of keurmerk, en suggereert controle. Dit wordt niet bewaarheid, omdat de huidige Erkenningsregeling bestaat uit de drie garanties: product-, aanbetaling- en nakominggarantie.

De vraag is dan ook gerezen of de term ‘Erkend’ wel de juiste voorstelling van zaken geeft richting de consument én richting de leden. Het CBW Bestuur heeft in haar vergadering in mei de term ‘Erkend’ in twijfel getrokken. Hierdoor is dit ook uitvoerig onder de aandacht gebracht in de Ledenraadsvergadering en is er een onderzoek naar de beleving van de term onder consumenten gedaan.

Onderzoek
Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Market Respons blijkt dat de Nederlandse Consument hecht aan de toevoeging ‘Erkend’. Deze term straalt betrouwbaarheid en zekerheid uit. Ze verwachten van de Erkende winkel kwalitatief goede producten, goede service en een goed, gezond bedrijf. Tevens verwacht de consument garantie en onpartijdige klachtafhandeling.

Echter, het maakt de consument niet uit wat de toevoeging is: ‘erkend’ of ‘aangesloten bij’. Ze hebben bij beide begrippen een zelfde associatie. Het is duidelijk dat de consument een toevoeging op prijs stelt; het CBW-logo zonder toevoeging zegt de consument niets; het roept geen betrouwbaarheid, zekerheid, of garantie op.

Voor de consument maakt het niet uit welke toevoeging (‘Erkend’ of bijv. ‘aangesloten bij’) bij het CBW-logo prijkt, als er maar een toevoeging die betrouwbaarheid/zekerheid uitstraalt, wordt gebruikt. Het is evident, dat we hieraan tegemoet moeten komen omdat dit belangrijk is voor onze leden.

Koos320

Re: Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door Koos320 »

En het mooiste van alles is, dat als de consument iets aanschaft en denkt dat als een bedrijf bij het CBW is aangesloten, dit dan een garantie is, dat alles wel goed geregeld zal worden als er iets mis gaat. Maar als een bedrijf failliet gaat dan kan het CBW hier ook niks mee. Plus dat de consument meer betaald voor zijn aanschaf omdat bedrijven moeten betalen om bij het CBW aangesloten te zijn.

igmu

Re: Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door igmu »

Dat je meer betaald vor iets omdat een winkel aangesloten is bij het CBW vind ik onzinpraat. Ik heb zelf jaren bij een meubelzaak gewerkt waar dat zeker niet het geval was en dat terwijl we wel CBW aangesloten waren.
Het CBW geeft inderdaad wel een zekere garantie voor de consumenten. Zo kan je als een bedrijf CBW aangesloten is failliet gaat je aanbetaling bij een ander CBW aangesloten bedrijf weer besteden. Hiermee bedoel ik dat die andere winkel dat bedrag dat toen is aanbetaaald ook als aanbetaling zal zien. Dus een CBW aangesloten bedrijf geeft zeker wel een garantie. Nee, je krijgt je aanbetaling niet terug maar je bent het ook niet kwijt.
En een goed meubelzaak die CBW aangesloten is zal ook de garantieregels aan houden van het CBW. Dit houd in eerste jaar volledige garantie, tweede jaar twee derde garantie en het derde jaar een derde garantie.
Het bedrijf waar ik werkte is helaas december 2002 ook failliet gegaan maar ik spreek nu wel eens klanten van toen en die hebben allemaal hun aanbetaling "terug" gehad.
Ik zelf zou nooit ergens meubelen gaan kopen als het bedrijf waarbij ik koop niet CBW erkend is.

Igmu

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door 16again »

Igmu,

Welk percentage van de omzet moeten CBW aangesloten bedrijven overmaken aan de branchevereniging? Dit betaalt de consument!

-Aanbetalingsgarantie:
Horn gedupeerden hebben aan den lijve ondervonden dat de aanbetalingsgarantie NIET werkt. Hier zijn in het keuken-forum genoeg topics over. Ik heb daar zelfs berichten gekopieerd vanaf de CBW site , waar het CBW "erkent" dat die garantie niet werkt!
-productgarantie:
Volgens het burgerlijk wetboek/consumentenrecht en europese wetgeving is garantieplicht voor ondernemers al wettelijk vastgelegd, en de CBW product garantie levert hier m.i. niets extra.Ook een lege dop dus.

-Het enige dat resteert is toegang tot de geschillencommissie, ipv een duurdere gang naar de rechter.

igmu

Re: Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door igmu »

Blijkbaar hebben de mensen dan mazzel gehad, die bij ons aanbetaald hadden en het wel via een andere winkel terug kregen.

Gast

Re: Wat betekent CBW-erkend ??

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij moet 16again zelf een meubelzaak beginnen en dan bepalen of hij betere voorwaarden opstelt of zich aansluit bij het CBW. Ben benieuwd als hij 1000 bankstellen in de week gaat verkopen of hij dan klachten cq ontevreden consumenten krijgt.

Ik denk dat ik het antwoord wel weet ....

De beste stuurlui staan aan wal noemen ze dat! :cry:

Gesloten