LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

Ik had vanochtend een of ander onverwachts telefoontje, iets wat ik graag met jullie wil delen.

In ieder geval, een Engels sprekend iemand met een Indiaans/Pakistaans Engels accent belde mij op. Hij zou van het officiële Microsoft helpdesk team zijn of iets dergelijks, uit Engeland nog wel.
Hij wist mij te vertellen dat ik gevaar liep want er stond een virus op mijn computer :shock: .
Ik had het echter al meteen in de gaten, want wij hebben gewoon een Nederlandse helpdesk en support afdeling van Microsoft, die ook nog allemaal Nederlands spreken. :mrgreen:
bovendien... sinds wanneer belt Microsoft je op... die willen in de meeste gevallen eerst geld zien :roll:
Grappig is ook dat het telefoon nummer een 06 nummer was. Gek, want 1: in GB hebben ze een 07 nummer voor mobiele telefoons en 2: microsoft belt met mobieltjes??? :|

Ik besloot dus in het verhaal mee te gaan en heel erg bezorgd te zijn, als een gemiddelde computer leek, echter ben ik een Technisch Informatica student, dus ik wist wat ik deed :wink:

De man vertelde mij dat ik misschien niet op de hoogte was van het probleem en dat hij kon laten zien op mijn computer dat het goed mis was. Ik moest mijn computer aanzetten en "eventvwr" uitvoeren. Dit is de event viewer in Windows en logt alle informatie over wat er mis is gegaan in je pc enzo.
Vervolgens moet ik bij Windows-logboeken eens zien hoeveel warnings en errors er onder applicaties, beveiliging en systeem stonden.

Met een paniek stem zei ik dat er zo ontzettend veel fouten in stonden. Compleet sarcastisch natuurlijk, want ondertussen had ik mijn computer helemaal niet aan :D

Ik vroeg hem hoe ik het op kon lossen, en ik moest maar eens naar een site gaan en wat downloaden en dan zal alles opgelost zijn.
Ja, dat was voor mij het punt om hem te confronteren 8)

Ik vertelde hem dat ik helemaal geen Windows had, maar Linux Mint draaide. Dat is ook zo, want Windows gebruik ik vrijwel nooit meer. Ook vertelde ik hem dat ik een "Computer Engineer" was, want ja, zo noemen ze mij in het Engels :)

Hij antwoordde met een iets wat geschrokken stem: "You are Computer Engineer yes?"
"Ja zeker" zei ik, "en ik ga nu de politie bellen".

Ik heb werkelijk waar nog nooit zo snel de hoorn op de haak horen gaan :lol:



Ik was eerlijk gezegd wel verbaast dat ze je tegenwoordig op deze manier al proberen op te lichten om malware op je pc te installeren! Ik wil dus iedereen waarschuwen voor deze oplichting praktijken.
Mocht je toch zijn geschrokken, ga dan niet in op deze bellers, maar vraag iemand die je vertrouwd met verstand van computers om er naar te kijken, of ga naar je computer boer voor advies.

Ik ben in ieder geval weer een goed verhaal :lol:


Voor de veilig internetten tips die ik iedereen altijd geef:
-installeer een virusscanner, zoals microsoft security essentials (gratis): http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... essentials gelieve geen avr ofzo... die zijn nogal... achterhaald :P

-Installeer de web of trust plugin http://www.mywot.com/ voor je browser. Deze laat zien of een website te vertrouwen is. Mocht je op een site komen die malware verspreid zoals nep virusscanners, dan zal hij een groot waarschuwings scherm in je browser laten zien :)
De meeste virussen en spyware komen namelijk binnen via onveilig gebruik van het internet :)

-voor spyware en tracking cookies is er de gratis versie van super anti-spyware: http://superantispyware.com/ ja de site ziet er goedkoop uit, maar de gratis versie is goed om nu en dan te draaien. De gratis versie bied geen live protection aan, maar als je eens in de week een scan draait is er niks aan de hand :D

en ja, het gebruikelijke: open nooit verdachte mail, en geef NOOIT je gegevens weg! :evil:
Laatst gewijzigd door Radar op 16 sep 2018 14:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Dit klopt niet, is verwarrend, Microsoft belde niet! :shock:
Microsoft help desk belt om te zeggen dat je een virus hebt


Ik had het echter al meteen in de gaten, want wij hebben gewoon een Nederlandse helpdesk en support afdeling van Microsoft, die ook nog allemaal Nederlands spreken. :mrgreen:
bovendien... sinds wanneer belt Microsoft je op.
Voor de rest, is zoiets dagelijkse kost en komt vaker voor.

wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

nevermind schreef:Dit klopt niet, is verwarrend, Microsoft belde niet! :shock:

Voor de rest, is zoiets dagelijkse kost en komt vaker voor.
Mijn excuses, ik heb even [Oplichting] aan de titel toegevoegd voor de duidelijkheid :)

Ik heb het in mijn kennis kring nog niet gehoord dat ze op deze manier oplichten. Een slechte zaak.
Het leek mij daarom een goed idee dit in het radar forum te zetten :)

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door newmikey »

wootah schreef: De man vertelde mij dat ik misschien niet op de hoogte was van het probleem en dat hij kon laten zien op mijn computer dat het goed mis was. Ik moest mijn computer aanzetten en "eventvwr" uitvoeren. Dit is de event viewer in Windows en logt alle informatie over wat er mis is gegaan in je pc enzo.
Vervolgens moet ik bij Windows-logboeken eens zien hoeveel warnings en errors er onder applicaties, beveiliging en systeem stonden.
Leuk verhaal, top! Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en moest naar een internet pagina gaan voor een systeemscan. Spelletje net als jij meegespeeld en ja hoor, ik kreeg een keurige lijst van een Java applet die meldde waar op de C: schijf de problemen allemaal zaten. Het was goed mis, dat kan ik je wel vertellen!

Alleen draai ik, net als jij, Linux (PCLinuxOS2010) en heb ik dus helemaal géén C-schijf, Windows map of System32 etc. etc.

Ik ben iets verder gegaan en heb me laten uitleggen wat ik allemaal moest doen. Er moest een bestand worden gedownload en gedraaid enfin, je kent het wel. Het bestand heb ik keurig gedownload en meteen doorgestuurd naar Symantec en nog een research centre waar ik bedrijfsmatig wel eens contacten mee heb. Had wel eerst even Wine uitgeschakeld/verwijderd uiteraard. Ga ervan uit dat de antivirus makers de boel wel in een sandbox kunnen draaien om te zien wat het doet.

De man heeft mij wel 10 minuten geprobeerd uit te leggen wat ik moest doen met het bestand en ik maar zeggen: "Ja, ik heb erop gedubbelkikt maar er gebeurt niets!". Uiteindelijk kwam hij tot de vragenserie:
"Heeft u WindowsXP?" - nee
"Heeft u Vista?" - nee
"Wat voor Windows heeft u dan?" - géén
"Bent u een Apple gebruiker?" - nee
"Staat uw computer wel aan?" - ja

Uiteindelijk heeft hij het opgegeven. Het was het leukste halfuurtje ooit! Zijn belkosten zullen wel wat te hoog zijn geweest voor dat éne contactje maar ja, wat wil je? Hij had "béét" toch?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Alles mooie verhalen, maar als zo een mannetje belt, ga ik echt geen half uur spenderen, om deze onzin aan te horen. :lol:
Het was het leukste halfuurtje ooit!
Dan ben je wel snel tevreden. :D
Laatst gewijzigd door nevermind op 26 nov 2011 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

devan
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2011 14:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door devan »

Ik ben zojuist gebeld door dezelfde "Indiërs".

Ook met het verhaal dat ik een probleem had met mijn computer en dat zij alleen dat kunnen verhelpen. Ik wist al meteen dat het hier om een duidelijke "scam" ging.
Ik heb besloten om het mannetje uit te horen en hij vroeg mij ook om de logs naar voren te brengen aan de hand van een aantal stappen.
Vervolgens toen hij dacht een slachtoffer te hebben, zei hij dat hij een paar "technical difficulties" had.(ze dachten nu een prooi te hebben dus kwam er een oplichter met meer skills zeker).
Ik kreeg Justin aan de telefoon want hij was de Manager van Technical Support afdeling Microsoft. Ik vond ondertussen dat het wel genoeg was geweest en vroeg hem vanuit welke locatie hij belde. Hij zei London maar de netcode van het nummer waarmee hij belde was Hongarije.
Vervolgens heb ik hem even hard uitgelachen en hem laten weten dat ik het doorzet naar de politie. Hij had wel nog het lef om te zeggen dat zij er niets tegen kunnen doen.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

-Installeer de web of trust plugin http://www.mywot.com/ voor je browser. Deze laat zien of een website te vertrouwen is.
En uhhh... wie zegt dat dit produkt te vertrouwen is? meneer de "TU Computer Engineer?"
Het enigste wat echt werkt is je eigen computer-platform blindelings door en door kennen vanaf de command-line (door het opdoen van dieptekennis en het 100% begrijpen van je eigen open source code ;-) die je operating system vormt. 100% bewust zijn van waar je mee bezig bent op je computer en dagelijks bijblijven in je vak, weten wat er echt speelt.

Zodra jij jezelf afhankelijk gaat maken van "tooltjes", ben je verkocht ;-)

wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

ronaldv2 schreef:En uhhh... wie zegt dat dit produkt te vertrouwen is? meneer de "TU Computer Engineer?"
Het enigste wat echt werkt is je eigen computer-platform blindelings door en door kennen vanaf de command-line (door het opdoen van dieptekennis en het 100% begrijpen van je eigen open source code ;-) die je operating system vormt. 100% bewust zijn van waar je mee bezig bent op je computer en dagelijks bijblijven in je vak, weten wat er echt speelt.

Zodra jij jezelf afhankelijk gaat maken van "tooltjes", ben je verkocht ;-)
Ja laten we zo'n discussie niet gaan houden he. Anders zou ik iedereen wel aanraden om met lynx op internet te surfen...

WOT is gewoon een community based tool om vrijwel alle nare sites buiten de deur te houden.
Ja, de vervelende mensen kunnen hun site als goed beoordelen, maar een slechte beoordeling weegt zwaarder dan een goede.
Zo iets geeft je tenminste iets waarmee je toch net even wat veiliger over het internet kan gaan.
En zoals met alles in de computer wereld: niks is 100% foutloos

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door newmikey »

wootah schreef:
Ja laten we zo'n discussie niet gaan houden he. Anders zou ik iedereen wel aanraden om met lynx op internet te surfen...
Heb hem voor de gein weer eens geinstalleerd, dat we dáár ooit het web mee opkonden :lol:

Maar je hebt wel gelijk ja, hoewel een linkje op een internet forum natuurlijk nooit een goede weg is om aan een betrouwbaar tooltje te komen natuurlijk...

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

ronaldv2 schreef:
Zodra jij jezelf afhankelijk gaat maken van "tooltjes", ben je verkocht ;-)
Wat een onzin, een tool is bijv. ook Word. Het helpt je bij het typen van een brief, namelijk je hoeft niet te pennen..... Voor de één heeft een tool nut, voor de ander is het niet nodig. Je OS blindelings kennen zegt niets over het nut van tools. Soms kan een tool een aanvulling zijn omdat je weet dat er iets in het OS niet goed zit of is het niet goed toepasbaar.

Als het voor iemand helpt, om het gevoel te hebben veilig te surfen, omdat het tooltje kijkt of een site goed of slecht is, dan is het toch nuttig of niet?

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door duiner »

.
grappig , is het weer vakantie -tijd, en de jeugd verveelt zich krom ?.. :lol:

dan heb je altijd van dit soort lollige telefoontjes
.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

duiner schreef:.
grappig , is het weer vakantie -tijd, en de jeugd verveelt zich krom ?.. :lol:

dan heb je altijd van dit soort lollige telefoontjes
.

Welke jeugd heeft dan nu vakantie?

wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

duiner schreef:.
grappig , is het weer vakantie -tijd, en de jeugd verveelt zich krom ?.. :lol:

dan heb je altijd van dit soort lollige telefoontjes
.
Mja het is nogal serieuze oplichting helaas.
Ik heb dit verhaal ook op het tweakers forum geplaatst: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1481717
waaruit blijkt dat dit een internationaal probleem is.

Zie hier: http://hackedgadgets.com/2011/10/27/hac ... global-it/
en hier: http://hackedgadgets.com/2011/11/23/hac ... on-part-2/

Ik moet zeggen dat deze techniek eigenlijk exact overeenkomt met wat ze bij mij hebben geprobeerd...



Trouwens, vakantie? Waar ik stage loop is de 1e vakantie na de zomervakantie pas de kerstvakantie :wink:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

wootah schreef:
duiner schreef:.
grappig , is het weer vakantie -tijd, en de jeugd verveelt zich krom ?.. :lol:

dan heb je altijd van dit soort lollige telefoontjes
.
Mja het is nogal serieuze oplichting helaas.
Ik heb dit verhaal ook op het tweakers forum geplaatst: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1481717
waaruit blijkt dat dit een internationaal probleem is.

Zie hier: http://hackedgadgets.com/2011/10/27/hac ... global-it/
en hier: http://hackedgadgets.com/2011/11/23/hac ... on-part-2/

Ik moet zeggen dat deze techniek eigenlijk exact overeenkomt met wat ze bij mij hebben geprobeerd...



Trouwens, vakantie? Waar ik stage loop is de 1e vakantie na de zomervakantie pas de kerstvakantie :wink:

Laat je niet opjutten, hij weet soms niet waar hij over praat. :wink:

wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

Microsoft is er blijkbaar ook van op de hoogte: http://nakedsecurity.sophos.com/2011/09 ... port-scam/

ik denk niet dat het hetzelfde bedrijf is :roll:

SandraGoos
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2012 12:41

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door SandraGoos »

Hallo
Ik heb vanmorgen dezelfde telefoontje gehad.
Gelukkig was ik slim genoeg om te weten dat dit niet goed zat.
Was hem al snel beu en heb de hoorn op de haak gegooid.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik heb in februari het nummer waarmee gebeld wordt getraceerd.
001 217 398 9755
De telefoontjes blijken afkomstig te zijn uit Champaign Illinois (USA)
Telefoonprovider Ameritech Illinois.
De eerste keer zij ik dat ik niet in de buurt van mijn computer was en er werd meteen opgehangen. De tweede keer heb ik deze persoon die inderdaad gebrekkig engels spreekt zo lang mogelijk aan de lijn gehouden 8)
Zolang je niet doet wat deze persoon vraagt is er niets aan de hand.
Microsoft zal nooit bellen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dekseldopje schreef:
ronaldv2 schreef:
Zodra jij jezelf afhankelijk gaat maken van "tooltjes", ben je verkocht ;-)
Wat een onzin, een tool is bijv. ook Word. Het helpt je bij het typen van een brief, namelijk je hoeft niet te pennen..... Voor de één heeft een tool nut, voor de ander is het niet nodig. Je OS blindelings kennen zegt niets over het nut van tools. Soms kan een tool een aanvulling zijn omdat je weet dat er iets in het OS niet goed zit of is het niet goed toepasbaar.

Als het voor iemand helpt, om het gevoel te hebben veilig te surfen, omdat het tooltje kijkt of een site goed of slecht is, dan is het toch nuttig of niet?
Ronaldv2 schrijft "tooltjes" tussen aanhalingstekens. Het lijkt me duidelijk dat hij daarmee doelt op dubieuze plug-ins e.d. die zogenaamde problemen zouden moeten detecteren. Ik ben het met hem eens dat als je die weg inslaat het einde zoek is. Gezond verstand is gewoon de beste remedie tegen iedere vorm van oplichting, of dat nu via internet is of IRL.

In dit specifieke geval: als je geen servicecontract hebt met Microsoft (of een ander bedrijf) dan zijn dit soort telefoontjes per definitie verdacht. Geen enkel bedrijf gaat een consument zomaar een service bieden. Dit heeft niks met internet te maken, maar is overal van toepassing.

frinsje
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2012 15:54

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door frinsje »

Ondertussen voor de derde of de vierde keer gebeld, door deze Engels sprekende helpdesk met een duidelijk Indiaas accent...
Bij de laatste keer, nog knap lastig af te schepen... Immers, toen ik ophing belde de goede man gewoon meteen weer terug. De verbinding was verbroken :?
Toen maar even het verhaaltje weer meegedaan. Uiteindelijk werd er gedreigd mijn windows-account op te zeggen, omdat anders andere mensen last hadden van alle virussen die mijn computer verzond :o
Na 3x gezegd te hebben dat ik ging ophangen en wel zou zien wat er zou gebeuren zei de man nog even, dat hij dus maar mijn windows account ging verwijderen. En toen heb ik opgelegd... Ben benieuwd wanneer ze de volgende keer bellen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door newmikey »

frinsje schreef:...zei de man nog even, dat hij dus maar mijn windows account ging verwijderen.
Dat moeten ze bij mij vooral doen! Ik ben vergeten wat Windows is.

Gesloten