LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips om de waterleiding te ontkalken

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
pauluz
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2004 23:46

Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door pauluz »

wie heeft er goede of slechte ervaringen met diverse middellen om je waterleiding te ontkalken.
ik bedoel met name de anti kalk magneet of het fysisch anti kalk apparaat van calcon

arie32

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door arie32 »

die magneet "ontharders" werken alleen als je de kraan laat stromen. Deze werken namelijk niet ophet principe van het kalk eruit te halen maar te neutraliseren. Helaas houdt de kalk de neutralisatie niet lang vast,waardoor als het water stil staat het alsnog na een uur of wat de kalk alsnog aankoekt. Beter is het als je een water ontharder neemt die echt daadwerkelijk het kalk uit het water haald. Ik heb zelf een water onderharder die werkt met zout,dit werkt goed.

calamaris

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door calamaris »

Reeds enige jaren maken wij gebruik van een magneet op de waterleiding.
Het betreft een zeer grote magneet (afm. 35x5x4cm)
Hierdoor behoeven wij geen zout te gebruiken voor de vaatwasser en minder zeeppoeder in de wasmachine. Alle apparaten zoals koffiezetapp. en waterkoker zijn geheel vrij van kalkaanslag.
Ten zeerste aan te bevelen. gekocht bij Ultrapure Hoorn

installateur

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door installateur »

Geachte watergebruikers,

Een waterontkalker d.m.v. zout kan een oplossing zijn voor het kalkprobleem, maar kunnen tegelijkertijd zorgen voor andere problemen. De ontharders die met zout werken halen n.l. wel de kalk uit ons water maar voegen daar dan ook zout aan toe, mensen met een zoutarm dieet kunnen daardoor flink in de problemen komen alsook de gewone mens wie kalk nodig heeft maar dit nu niet meer of althans in een hele kleine mate nog in het water aanwezig is. Pas daar dus goed mee op voordat u een dergelijk apparaat (laat) installeren.
Wees dus gewaarschuwd. Raadpleeg vooral uw waterleidingbedrijf voordat u tot aanschaf van een dergelijk apparaat overgaat, en het beste is als u een gescheiden watersysteem heeft, een aparte aanvoer voor douchen, wassen en toilet e.d., en een aparte aanvoer voor drinken en koken.

joop272

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door joop272 »

:D Al meer 12 jaar gebruiken wij twee magneten, een bij de watermeter en een bij de toevoer van de warm wartervoorziening van de combiketel.

Ontkalken is het juiste woord niet, het water gedraagt zich als kalk arm, het werkt fantastisch, in de combiketel is geen kalk te bekennen evenals de was machine, de kalkfilm in wasbakken/toilet is te verwaarlozen.
Deze dingen waar reuze duur, 250 gulden het zijn twee enorme magneten die hun werk fantastisch doen, voor ieder aan te raden indien het water kalk "rijk" is.

Groeten Joop.

Pieter Pateer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:38

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door Pieter Pateer »

hallo,

Zoals zo vaak zie je dat er al snel iets wordt geroepen terwijl er helemaal geen feitelijk onderbouwing is.

ik werk in een lab en we doen onderzoek naar waterontharding. Bij het ontharden wordt inderdaad een zout [natrium] toegevoegd. De regel is dat bij de reductie van de waterhardheid met 1° dH er maar 8 mg natrium per liter water wordt toegevoegd.

Als we er nu vanuit gaan dat de hardheid van water bij u 10° dH is en dat dit water wordt teruggebracht naar 0 °dH [volledig onthard dus] dan wordt er slechts 80 mg natrium [per liter onthard water] toegevoegd.

Volwassenen [in NL] krijgen het advies om 1,5 liter water / per dag te drinken. Op deze manier krijgt men dus maar 120 mg natrium extra binnen.

Volwassenen met een zoutarm dieet mogen maximaal 2000 mg natrium per dag innemen en komen door waterontharding dus totaal niet in de problemen.

De noodzaak van calcium en magnesium in het water ie er overigens totaal niet. het menselijk lichaam neemt deze stoffen namelijk nauwelijks op uit het drinkwater. Goede voeding [zuivel, noten, zeevruchten] is een bron van deze voedingstoffen. drink vervolgens genoeg water om dit door het lichaam te transporteren.

Water is slechts een transportmedium.

EricvdG
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2013 11:19

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door EricvdG »

Is er misschien iemand welke advies kan geven omtrent het ontharden van water voor het gebruik van een luchtbevochtiger? Ik heb nu ipv een blauwe vlam een oranje vlam in mijn keuken en dit schijnt met de hoeveelheid kalk in de lucht te maken te hebben welke via de luchtbevochtiger in de lucht komt. Tevens ligt er door mijn hele huis een dun kalklaagje op de meubels etc.. welke ik daarvoor nooit had. Ook vraag ik me af hoe slecht het voor de gezondheid is om dit in te ademen? Ik heb dus zo'n plastic fles gekocht bij BCC met magneet eigenlijk voor strijkijzers waar ik ongeveer een liter water in gooi en welke dan na 15 minuten ontkalkt zou zijn en ben dit nu aan het uitproberen. Weet iemand of dit klopt of als iemand een ander goedkoop advies heeft om water te ontkalken om vervolgens 5 liter water per dag in mijn luchtbevochtiger te gooien ivm droge lucht in huis? Gr Eric

Deadbeauty
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2013 12:55

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door Deadbeauty »

Magneten werken niet of nauwelijks, ik heb die eerst geprobeerd met veel spijt en daarna een normale water ontharder met harsfilters gekocht, zeer tevreden. (Aquacell)

Ik heb een magneet gekocht bij HSD Amsterdam via internet www.antikalk.com voor 250 euro. Zat 90 dagen niet goed geld terug garantie op dus dacht daarmee mooi te kunnen proberen wat zo'n magneet doet. Echter bestel nooit iets bij HSD Amsterdam, dit zijn OPLICHTERS!
Bij mij zijn ze de Amfa3000 komen installeren voor 250 euro, na 4 weken heb ik gebeld en gemaild dat ik gebruik wilde maken van de geld terug garantie omdat de magneet geen verandering gaf. Eerst kreeg ik nog reactie dat ze er mee bezig waren. Daarna nooit meer gereageerd niet telefonisch niet mer e-mail en niet op aangetekende brieven!

250 euro in rook opgegaan de OPLICHTERS van HSD Amsterdam, dat bedrijven daar mee wegkomen is ronduit belachelijk!

gr

Deadbeauty
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2013 12:55

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door Deadbeauty »

Je kunt daarvoor speciaal water kopen in jerrycans, volgens mij is dat dan ontkalkt gedemiraliseerd water. Succes

Sjoerd22
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2014 22:01

Re: Tips om de waterleiding te ontkalken

Ongelezen bericht door Sjoerd22 »

Over die "onthardingsmagneten": lees vooral deze tekst:

http://www.supermagnete.de/eng/faq/Do-y ... cification


N.B. Van een VERKOPER van magneten dus !

De duitse consumentenorganisaties zijn een stuk praktischer en doen zelf onderzoek. En vinden GEEN effect van ontkalkingsmagneten of elektrische apparaten die buiten een waterleiding worden aangebracht.

Ontkalking met kunstharskorrels is wel mogelijk, wordt ook in laboratoria toegepast, maar is erg kostbaar. Het is niet aannemelijk dat je dat terugverdient.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 okt 2014 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Gesloten