LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VEB-DEXIA With or without you?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

In het verleden heb ik me druk gemaakt over het feit dat de VEB niet voor de belangen van effectenleasers wilde opkomen inzake de zgn. Ahold-claim. http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic ... sc&start=0

Toevallig ontdekte ik echter een vorm van samenwerking tussen VEB en LegioLease. Van deze samenwerking wordt melding gemaakt in de brochure Spaarleasen welke ik aantrof op de Website voor Gedupeerde beleggers.
http://www.freewebs.com/gedupeerd/

De letterlijke tekst in die brochure luidt als volgt:
Vereniging van Effectenbezitters

De onafhankelijke Vereniging van Effectenbezitters VEB is de belangrijkste belangenbehartiger van beleggers. De Veb is bereid tot het einde van uw Spaarlease-overeenkomst het stemrecht op uw aandelen uit te oefenen op de jaarlijkse Vergaderingen van Aandeelhouders. Op die manier wordt ook uw stemrecht benut. Daarnaast is iedereen die Spaarkleast kosteloos collectief lid van de VEB en kan daardoor van alle diensten gebruik maken.
In latere brochures is deze samenwerking niet meer zo duidelijk terug te vinden zodat de relatie op een gegeven moment kennelijk beeindigd is. Neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog contracten zijn waarin deze samenwerking uitgevoerd behoort te worden, middels dat stemrecht. Tevens zijn er waarschijnlijk mensen die via hun spaarleasecontract collectief lid zijn van de VEB zonder dat ze het zelf weten!

Hoe dan ook, voor mij maakt het de samenwerking tussen VEB en Leaseverlies wel wat schimmig. http://www.veb.net/acties/leaseverlies. ... 98bc2f4086

Of heeft de VEB ergens een MEA CULPA uitgesproken en heb ik dat gemist?
groet, Maarten

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door croosjes »

maarten,waarom bel je niet gewoon de veb op en vraag naar de samen
werking.vrgr.andre de croos

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Waarom zou ik? Ik constateer en bewijs deze samenwerking. Mijn info hierover was publiekelijk bedoeld en niet zozeer gericht aan de VEB. Ik ben dan ook alleen geïnteresseerd in openbare reacties, die zijn i.h.a. namelijk wat zorgvuldiger.

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Erik »

Maarten,

Welkom terug, dat is een tijd geleden! Volgens mij heb je niets gemist, ik heb nl. geen enkele berichtgeving hierover gezien althans niet op dit forum (en ook niet daar buiten).

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door croosjes »

maarten het staat iedergeval niet in de overeenkomst(contract) het is dus folder werk.vrgr.andre de croos

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Ik beschrijf ook alleen maar wat er in de folder staat. Of en zo ja hoe het in de overeenkomst staat kan ik niet bekijken want ik bezit niet zo'n overeenkomst. Het maakt ook niet uit want kennelijk is/was die samenwerking er. Of denkt u dat het een leugen was?

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door croosjes »

maarten ik kan u al een tijdje op dit forum en weet dat u met de onderwerpen goed bezig bent.vrgr.andre de croos

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Beste Maarten,

In het Legio Nieuws van Legio Lease welke een paar keer per jaar verscheen (verschijnt?) aan de contractanten was, zeker gedurende heel 1997,een geelkleurig katern ingevoegd met als titel:

VEB Verenigingsnieuws

met voorwoord van onze bekende Drs. P.P.F.de Vries
Op de laatste bladzijde telkens een kolom met titel

"Verenigingsnieuws


Legio-Lease is ten behoeve van haar klanten lid van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), die de belangen behartigt van de Nederlandse effectenbezitter.

De VEB verzorgt in dat kader dit katern in Legio Nieuws
en oefent het stemrecht in aandeelhoudersvergaderingen uit op de aandelen, die Legio-Lease namens haar klanten houdt.

Daarnaast kunnen klanten van Legio-Lease VEB-producten bestellen en deelnemen aan de cursus Omgaan met Effecten (zie verdere informatie elders op deze pagina), tegen de VEB-ledenprijs.

Inhoudelijke vragen kunnen slechts schriftelijk worden gesteld en wel via Legio-Lease, die na ontvangst en controle of de afzender inderdaad klant is de brief aan de VEB doorsturen.
U krijgt dan van deVEB rechtstreeks antwoord.

Voor de goede orde: de VEB geeft geen beleggingsadviezen."

Hoe de samenwerking verliep (verloopt) weet ik ook niet. Blijft schimmig.


Okeren :wink:

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Hi Okerene,
Bedankt voor deze reactie.
Het is toch eigenaardig dat de VEB, die zich heeft aangesloten bij de stichting leaseverlies welke tegen Dexia procedeert vanwege misleidende reclame, zelf haar medewerking heeft verleend aan die brochures of althans heeft toegestaan dat haar naam daarin werd gebruikt. Hiermee heeft men immers bijgedragen aan de misleiding. Want immers, als de VEB er al achter staat dan moet het toch wel in orde zijn.

groet Maarten

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Maarten,

Legio-Lease heeft mijns inziens aan haar geloofwaardigheid kracht willen bijzetten door de VEB in huis te halen. Ook de VEB was kennelijk gecharmeerd dat zij voor een bijdrage was gevraagd.

Let wel, Legio-Lease was 100% dochter van Aegon!

Toch is het gek dat de VEB zo dicht bij het vuur nu niets meer van zich laat horen en zich alleen bij Stichting Leaseverlies heeft aangesloten.

Kunnen zij geen doekje open doen over bv de "aan- en verkooprituelen" "in housematching" "optie constucties" die Legio-Lease hanteerde?

Weten zij meer?


Okerene :wink:

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Hi Okerene,
Ja maar dan gaan we speculeren terwijl ik in eerste instantie juist zo verblufd was over de door mij hier aangehaalde bewezen feiten.

Overigens als de VEB daadwerkelijk namens de lessees stemrecht uitgeoefend heeft dan is een andere speculatie, namelijk dat Dexia nimmer de aandelen heeft aangekocht daarmee van de baan (niet dat ik ueberhaupt in die betreffende speculatie geloof hoor, even voor de goede orde).

groet Maarten

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Maarten,

Juist. De VEB (namens Legio-Lease)
oefent het stemrecht in aandeelhoudersvergaderingen uit op de aandelen, die Legio-Lease namens haar klanten houdt.
Hier moet een soort administratie op naam van de lessee van zijn !

De lessees (klanten) zijn zoals je weet (nog) geen eigenaar van de aangekochte aandelen maar Legio-Lease (jurisch?) 'houdt' deze.

Ik kreeg in april 1998 een brief betreffende : Optimalisering clientenbescherming.(waarschijnlijk iedereen, zeker met W3D en KK)

"Teneinde te bewerkstelligen dat uw rechten met betrekking tot de door u geleaste effecten onder alle omstandigheden -een eventueel faillissement van Legio-Lease en/of Bank Labouchere daaronder begrepen- adequaat gewaarbord zijn, heeft Legio-Lease, in samenwerking met Bank Labrouchere en na overleg met de Stichting Toezicht Effectenverkeer [STE], voorzien in een samenstel van maatregelen gericht op een verdere bescherming van uw juridische positie.

In de eerste plaats zullen de door u geleaste effecten voorwaardelijk aan u worden overgedragen. Dit geschiedt doordat de effecten op uw naam worden bijgeschreven in de depotadministratie van Bank Labbouchere, zulks ter uitvoering van de in de overeenkomst vervatte verplichting van Legio-Lease de effecten voorwaardelijk aan u over te dragen onder de opschortende voorwaarde dat u aan al uw verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst heeft voldaan. Deze bijschrijving brengt mee dat Legio-Lease weliswaar eigendom van de effecten behoudt zolang deze voorwaarde niet is vervuld, maar dat u automatisch eigenaar wordt zodra dat wel het geval is. Zolang de voorwaarde niet is vervuld mag u uiteraard niet over de effecten beschikken [naar mijn idee vragen zij daarom pas een laatste bedrag te voldoen bij afloop van het huurkoopcontract, maar dat terzijde]

In de tweede plaats zal op de door u geleaste effecten een eerste pandrecht te uwen gunste worden gevestigd. Dit geschiedt door bijschrijving van dit pandrecht op uw naam in de depotadministratie van Bank Labouchere. enz. enz.

De complete test is te vinden op:
http://www.platformaandelenlease.nl/Documenten/opti.htm
Overigens als de VEB daadwerkelijk namens de lessees stemrecht uitgeoefend heeft dan is een andere speculatie, namelijk dat Dexia nimmer de aandelen heeft aangekocht daarmee van de baan
Het zou de VEB sieren als zij hierin volledige uitleg geven. Zij zijn de aangewezwen 'persoon' om inzage te eisen van deze administratie, omdat zij het stemrecht hiervan uitoefenden.
Wisten zij van eventuele onvolkomenheden voordien? Heeft men zich gehouden aan deze regels? Vanaf 1998 zie ik geen katern van de VEB meer in Legio Nieuws. Toevallig?
(Ikzelf heb Dexia aangeschreven om op grond van Wbp artikel 35 alle mij betreffende gegevens te verstrekken)


We speuren verder Maarten.

Okerene :wink:
Laatst gewijzigd door Okerene op 31 aug 2006 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Beste Maarten,

Gevonden in Legio Nieuws april 1999 nummer 2 pagina 4:

"Fusie AOT en Bank Labouchere gaat niet door

De beoogde fusie van AOT en Bank Labouchere is afgebroken nadat de directievoorzitter van AOT onverwacht heeft aangekondigd niet duurzaam beschikbaar te zijn om toe te treden tot de Raad van Bestuur van de nieuw te vormen combinatie.

Deze mededeling leverde voor Bank Labouchere en haar aandeelhouder AEGON, gelet op de rol van de voorzitter van een fusiepartner, een onaanvaardbare situatie op. In goed overleg hebben AOT, Bank Labouchere en AEGON besloten de fusiebesprekingen af te breken. ............

Geen gevolgen voor Legio-Lease

Voor Legio-Lease, onlangs juridisch opgenomen in Bank Labouchere N.V. heeft de afgebroken fusie geen gevolgen. Ook voor de overeenkomsten van Legio-Lease wijzigt er niets."


Hun plannetjes gingen dus niet door. Opgelost.

Okerene :wink:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Sorry Maarten,

Mijn reactie is in de verkeerde topic terechtgekomen.

Is reeds hersteld naar topic belangenverstrengeling.


Okerene :oops:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Uit Legio Nieuws december 1996 nr.5, pg1 :

kop: Het Legio bedrijf: zes jaar creatieve finaciële dienstverlening

"...... Zes jaar geleden (dus 1990) begon Legio-Lease als zelfstandig bedrijf. Mede door het grote succes en de steeds intensivere samenwerking met Bank Labouchere werd het bedrijf begin dit jaar overgenomen door deze bank, die op haar beurt een 100% dochter van Aegon is.

Legio-Lease is daardoor ook zijdelings betrokken geraakt bij VEB Bottom-Line, een samenwerkingsproject van Effectenbezitters en Bank Labouchere. ....."

Zover ik weet is VEB Bottom-Line overgegaan in Alex. Ikzelf keeg de uitnodiging, toen ik aandelen overnam van een aflopend contract om bij Alex een rekening te openen en deze daar te deponeren. Alex is in handen gekomen van....
Geplaatst op 26 Jan 2004 13:37 door zoex

bij de algemene voorwaarden:
ALEX - Bijzondere Voorwaarden Verpanding
Dexia Bank Nederland N.V.
Alex is overgenomen door de Rabo bank, medio 2003.

Van de makers van het internetprogramma kan ik zeggen dat dat integere jongens waren. Die doen je geen kwaad. Waarom VEB Bottom-Line gestopt is hiermee weet ik niet. Iemand wel?

Okerene :wink:

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Interessant Okerene, daar had ik eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan.
Zie ook: http://www.vebbottomline.nl en in het bijzonder http://www.vebbottomline.com/inf2.html

Nu is het natuurlijk op zich niet verkeerd als een vereniging het mogelijk maakt dat haar leden bepaalde faciliteiten kunnen gebruiken of als inkooporganisatie fungeert. Dat kan allemaal prima binnen de doelstellingen van de vereniging vallen. (Het is wel zo dat je dan snel belangenverstrengeling krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het "onafhankelijk advies" van de vereniging eigen huis en haar samenwerking met FBTO, en verder ook haar activiteiten als hypotheekbemiddelaar).

Maar dit neemt niet weg dat het vreemd is dat de VEB dus heeft samengewerkt met Legiolease en diens rechtopvolgers en indertijd haar naam geleend heeft voor dezelfde misleidende reclame waar zij nu door middel van de samenwerking met de stichting Leaseverlies tegen in het geweer komt. (Zonder te zeggen: sorry jongens we zaten toen fout) Enfin, ik verval in herhaling.

groet, Maarten

gast33
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 nov 2003 14:32

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door gast33 »

Maarten en Okrene,

Hier wordt denk ik een dekseltje van een beerputje geligt.

Ik meen mij te herinneren dat de consumentenbond ook een aandelenlease product heeft aangeprijst in haar gids.
Beide partijen zijn nu verenigt in Stichting Leaseverlies.
Het is een vreemde zaak. Ik ben zeer benieuwd in hoeverre hier spraken is van belangeverstrengeling.

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door JOOST1 »

Ik ben in bezit van het artikel uit de consumenten gids waarin deze het product kortingkado bespreekt en waar in staat dat het zo goed als geen risico's heeft.

Joost

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Dit moet nog wel even geverifieerd worden.
Zover ik weet is VEB Bottom-Line overgegaan in Alex.
Help even mee

Okerene :wink:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Okerene »

Maarten,

Ik lees via jouw opgegen link bij VEB Bottom-Line:
In 2003 heeft de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A. (Rabobank Nederland) de VEB Bottom-Line overgenomen.
Géén Alex ertussendoor geweest ?
Waar heb ik dat vandaan dan?
Wie heeft Alex opgericht is nu de vraag.

Okerene :wink:

Gesloten