LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

ischinkel schreef:Nu ben ik het echt wel zat met die ov chipkaart. Nu kan mijn dochter weer niet naar school omdat ze niet kan inchecken. Gisteren stopten de kaartlezers en kon ze niet uitchecken , vanmorgen kon ze wel reizen naar school maar vanmiddag niet meer. Nu was de chauffeur zo aardig om haar mee te nemen maar anders staat zo'n kind van net 14 jaar daar. Ik kan haar niet ophalen. Ik geloof dat ik haar net zo lang thuis hou tot de regering eindelijk wat aan dit probleem doet. Komen ze haar maar halen en brengen van de inspectie. Bel je het ov dan sturen ze naar connexxion bij connexxion kunnen ze je niet helpen na 16.30 uur vanwege reorganisatie. En zo wordt je weer bestolen met je abonnement en met je telefoonkosten. :cry:
De chauffeur is verplicht de reiziger een uitstap bewijs te geven indien hij niet kan uitchecken agv niet werkende apparatuur.

OV-Chipfaal
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2012 18:36

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door OV-Chipfaal »

Heb een mail van Connexxion terug gehad.
Nou, mijn kaart breekt spontaan door de midden als ik dit lees.

-------------------------------------------------------------------------------------
Onlangs heeft u ons ingelicht over uw reis. U meldde ons dat er saldo van uw OV-chipkaart is afgeschreven, terwijl u reist met een abonnement. U verzocht ons derhalve om restitutie. Hiermee komen wij op uw verzoek terug.

Uit ons onderzoek is gebleken, dat de door u op de OV-chipkaart gekozen combinatie centrumzone en/of sterwaarde niet de juiste is. Daardoor werd er terecht op saldo gereisd. Om deze reden kunnen wij niet overgaan tot restitutie.

Wij kunnen u helaas niet adviseren welk abonnement voor u wel het juiste is. Het verstrekken van reisinformatie hebben alle openbaar vervoerbedrijven uitbesteed aan 9292. 9292 is het onafhankelijke kruispunt tussen OV-bedrijven, overheid en reiziger.

De juiste centrumzone en sterwaarde vindt u op http://www.9292.nl . Via deze internetpagina kunt u een specifiek reisadvies opvragen, inclusief het tarief voor deze reis. Komt u er op die manier niet uit of wilt u een persoonlijk advies? (Aan te bevelen !) Neemt u dan telefonisch contact op met 9292: het nummer is (0900) 9292 (70 eurocent per minuut).
-------------------------------------------------------------------------------------

@$)@*&%!,

Ze kunnen je wel vertellen dat het abonnement niet goed is, maar niet welke je wel moet hebben! En een abonnement van Connexxion, daar kan Connexxion je niet eens mee helpen.... Nee, schuif het maar op 9292.nl af.

De juiste centrumzone en sterwaarde vind je op 9292.nl, Wat denken ze dan waar ik de centrumzone en sterwaarde vandaan heb??!

En let met name op de zin 'Aan te bevelen!'... Dealtje met 9292? 70 cent per minuut! Een kale kip kan je niet plukken, maar hun wel!

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door natuurmens »

Mij is ook opgevallen dat ik mijn kortingkaart abonnement er niet kon opzetten doordat de oplaad punten niet werken. telkens een storing aangaven. Vreselijk zelf waar de oplaad punten staan weten niet eens hoe het werkt en daarvoor hebben ze ook totaal geen interessen zelf de eigenaar van de Primira zij ik ben het apparaat liever kwijt dan rijk. Ik heb het in de winkel gekregen, en er staan twee in een dorp ver weg en die het nauwelijks doen. Als je er 10 keer komt mag je van geluk spreken dat ze het 1 keer doen.

marja2705
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2011 10:34

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door marja2705 »

Hoi, Ik woon in Almere en werk in Amsterdam. Zoals veel andere Almeerders. We hebben een ov chip kaart met maandabonement gekocht met de 5820 en 4 sterren we kunnen als het goed is reizen van Almere naar Amsterdam. Nou niet dus. In 2009 is de kaart ingegaan en gelijk dikke pech. Inchecken in Almere en uitchecken in Amsterdam ging prima maar toen probeerde ik in te checken in de metro in Amsterdam en wat gebeurde er "geblokkeerd" voor Amsterdam. Naar een info en ticketservice gegaan en 4 euro betaald en ik kon weer reizen. Nou lekker gereisd in Amsterdam. 's Avonds wilde ik naar Almere en ik kon inchecken maar uitchecken in Almere kon niet "geblokkeerd"GVB gebeld daar had ik de kaart van. Geen enkele oplossing. Schuld lag bij connexxion. Conexxion gebeld. Geen schuld van connexxion. Lag aan het GVB. Op een bepaald moment heb ik in Almere niet meer ingecheckt, de kaart laten zien aan de chauffeur en alleen ingecheckt in Amsterdam. Dat ging goed. Nu is het dus verplicht om in te checken in Almere en er kwam dus een dreiging van een boete. Uitgelegd wat er aan de hand was en er werd gezegd dat ik dan een verkeerde zone had. 7 keer gecontroleerd met en door 9292 en mijzelf en connexxion. Het was de goede zone. De dreiging van boetes bleef. Ben in de metro in Amsterdam overvallen door 12 controleurs die met zijn allen mij aanvielen met dreigingen en ondanks mijn toen nog papieren zichtkaart zeiden dat ik glipte. Heb ze gevraagd of ze hebben leren lezen. Je wordt na verloop van tijd een tikkie pissig om muggeziften. Van de 12 controleurs was er maar een redelijk. Maar verder met het verhaal.
Ik heb na 2,5 jaar de ombudsvrouw OV chip ingeschakeld en binnen 3 maanden kon ik reizen en waren op 9292 de zones aangepast. Ik reis nu met een jaarkaart en tot mijn grote opluchting kan het. Ik kan inchecken in Almere en ook nog reizen in Amsterdam en vise versa. Hulde aan de ombudsvrouw OV.

Wat ik het ergste vond was de intimidatie van het controlerend personeel welke dreigend, machtwellustig en zeer onvriendelijk overkwam. Problemen hebben bij het lezen van een zichtkaart en graag op mensen jagen die Wel een correct abonnement hebben en niet aanwezig zijn in de metro waar mensen achter je aan door de poortjes glippen en niet betalen. Zijn er erg veel. Maak het dagelijks mee.
Ook de onkunde van het personeel in de callcenters van GVB/OV chip en connexxion is vreselijk irritant. Ze kunnen alleen de standaard problemen oplossen.

Voer je zo'n kaart in dan moet je zeker weten dat het werk maar onze doordrammerige regering kijkt alleen maar wat het oplevert en niet waar de reiziger mee komt te zitten.

Nu reis ik gelukkig op een normale manier en kan inchecken maar 2,5 jaar ergenis vlak je niet zo maar uit.

mavinkerremans
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2012 01:23

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door mavinkerremans »

Dinsdag 31 januari 2012 hield mijn ov chipkaart ermee op.
Ik heb mijn ov chipkaart altijd goed bewaard (niet bij een magneetstrip gehouden e.d.) en opgeborgen. De ov van een vriend van mij heeft zogezegd de "oorlog" meegemaakt en die doet het nog steeds.

Nu heb ik de kaart opgestuurd dmv een formulier voor een defecte kaart.
We zijn nu meer dan een week verder, dus ik belde voor de zekerheid naarde servicebalie van ov chipkaart. Ze zeiden dat mijn kaart niet eens in behandeling is genomen en dat ik volgende week woensdag maar terug moest bellen.

Ik woon in Made en ik zit in Breda op school. Daar pak ik twee bussen voor, lijn 123 en een stadsbus. Ook moet ik twee dagen in de week naar Oosterhout voor een project. Hier moet ik ook twee bussen heen voor hebben.

Omdat de reiskosten voor mezelf zijn in de periode van mijn defecte kaart, moet ik fietsen (terwijl ik recht heb op "gratis" reizen). Ik zou de kosten kunnen declareren maar daar heb ik het geld net voor om dat drie weken lang vol te houden.

Zoals in de uitzending van Radar gezegd, de procedure voor een nieuwe kaart moet flink korter zijn, gemaakte kosten moeten gedeclareerd moeten worden en 1 loket voor problemen omtrend het reizen icm ov chipkaart.

Nu is het een totaal fiasco, de bedrijven zoals ov chipkaart en de vervoersbedrijven moeten naar de klanten luisteren willen ze succesvol zijn.

liekeprins
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:30

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door liekeprins »

Mijn zoontje heeft 13 januari zijn ov pas gebroken er zat net een maandabonnement op.
We hebben gelijk veolia gebeld en die adviseerde om hem optesturen naar naar het OV chip meld punt met de gedownloade pagina erbij
Na 4 weken nog niets gehoord terwijl hij aangetekend was verstuurd !!!!!
Ze begrepen er niets van en hebben hem nu opnieuw aangevraagd maar dan moest hij wel eerst geblokkeerd worden
Ondertussen moet hij nu al 5 weken de volle mep betalen en dat is 60 euro extra
Toen ik dit aangaf vertelde ze dat hij een vervangende pas bij veolia had moeten halen.
Hier weer Veolia over gebeld en na 40 minuten vertelde ze mij dat dit niet voor Delft geldt maar wel in brabant.
We wachten nog steeds en ik vraag me af wat ik hier nu aan kan doen de mevr. van de ov chip info zei dat de termijn van 3 weken verstreken was en dat ik daarover een klacht kan indienen mijn vraag is waar ??????

kevinjpg
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2012 15:50

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door kevinjpg »

Mijn studentenkaart ging plots gepot, van de een op de andere dag deed hij het niet meer. Ik gebeld naar de klantenservice, ik moest hem opsturen en de kosten die in de tussentijd gemaakt werden moet ik zelf vergoeden en daarna terugvragen via een online formulier. Na twee weken was mijn nieuwe ov-chipkaart er nog niet, dus belde ik weer. Toen werd mij aan de telefoon gezegd dat hij al gemaakt was en wonder boven wonder (ik geloof er niet in), lag hij de volgende dag opeens op de mat. Echter, werkte deze kaart OOK niet, hij deed helemaal niets. Ik heb gelijk gebeld met de klantenservice, die vertelde mij dat hun een foutje hadden gemaakt omdat ze waren vergeten mijn ov studenten reisproduct er weer op te zetten. Dit moest ik zelf maar even gaan 'koppelen' (duurt weer vier dagen) en ophalen bij een ophaalpunt. Toen ik dit wilde doen kwam ik er achter dat deze nieuwe kaart die ze me gestuurd hadden het gewoon helemaal niet deed. (hij functioneerde als een baksteen (niet dus).) Ik heb vervolgens weer gebeld met de klantenservice, die me vertelde dat ik de kaart WEER op moet sturen.. Ik wordt er een beetje moe van, en ik als 19 jarige student kan mijn reis niet elke dag betalen. Ik zit nu al 5/6 weken zonder ov-chipkaart, en de kosten die ik in tussentijd maak moet ik zelf betalen, waarna je deze eventueel kan terug vragen via een hele moeilijke procedure op de website. Ik pas er voor.. Ik heb de uitzending van een aantal weken terug gezien en ik hoop dat er nu echt iets aan gedaan wordt. Ik weet niet hoe ik nu nog moet reizen, de enige mogelijkheid die ik zie is om zwart te reizen..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Voor iedereen met een kapotte ov shitkaart. Na lang en vooral herhaaldelijk aandringen van o.a. Rover heeft Translink systems eindelijk toegegeven dat de chipkaarten die sinds een tijdje in omloop zijn, van mindere (lees bagger) kwaliteit zijn dan de bedoeling. Als gevolg daarvan hebben een aantal vervoersbedrijven besloten om middels een omweg een defecte ov shitkaart met abbonnement tijdens vervangen van de kaart toch te accepteren als geldig vervoersbewijs.

ZUCHT, hehe eindelijk!

De procedure vindt u op: https://www.ovloket.nl/?ac=Newsviewer-6 ... tNewsItems

Misschine krijgt u gratis een multomap om alle papieren in te bewaren die u mee moet nemen? :shock:

Edward_II
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:49

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Edward_II »

Allereerst even een sprookje uit de wereld helpen:
De OV-bedrijven claimen dat de OV-chipkaart zo mooi is omdat je met 1 betaalmiddel van alle OV gebruik kunt maken. Dat is natuurlijk onzin. Zo'n betaalmiddel bestaat al en dat heet "geld".
Wat het OV in werkelijkheid gedaan heeft is het ons onmogelijk maken om de reis bij vertrek te betalen. In plaats daarvan zijn we verplicht om het OV vooraf meer geld te geven, dat wordt omgezet in een betaalmiddel (de OV-chipkaart) waarmee je nergens anders terecht kunt.
En als dat hele systeem nu nog goed werkte, was dat tot daar aan toe...

Vier weken geleden werd de O Wee Sh!tkaart van onze zoon gestolen. Direct de klantenservice gebeld, de kaart laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd. Dat zou drie weken duren. Waarom een nieuwe kaart binnen een week kan worden geleverd, maar een vervangende drie weken duurt, daarop had de dame geen antwoord.

Na drie weken geen kaart, dus weer gebeld. Blijk dat de melding wel in het systeem stond, maar dat er geen nieuwe kaart was aangemaakt en de oude was ook nog niet geblokkeerd.
Het dichtste dat de dame van de klantenservice bij een excuus in de buurt kwam was te zeggen dat er blijkbaar inderdaad iets fout was gegaan. Ze zou het aan de team manager melden en ik zou diezelfde dag nog worden teruggebeld.

Na drie dagen niets gehoord te hebben heb ik maar weer eens gebeld. Wederom het hele verhaal gedaan. Nu kreeg ik tenminste een excuus dat ik niet teruggebeld was, helaas tenietgedaan door het daaropvolgende "maar we hebben het ook zooooo druk!" Alsof ik, vanaf mijn werk bellend, daar niets te doen heb.
Het goede nieuws was dat de kaart was aangemaakt en dat we deze binnen 7 dagen konden verwachten. Toen ik vroeg of het zou helpen als ik de bezorger mijn fiets zou lenen kon er wel een lachje af, maar of haar daamree duidelijk werd hoe belachelijk het is dat een pasje 7 dagen per post onderweg is weet ik niet.
Hoe ik de inmiddels onnodig gemaakte extra kosten terug kon vragen, dat kon de dame mij niet vertellen. Blijkbaar is dat geen onderdeel van de service.

Ik ben benieuwd of de vervangende kaart er over een week zal zijn. Ga in ieder geval gebruik maken van de klachtenprocedure. Niet alleen wil ik mijn geld terug, ik wil ook precies weten wanneer en waar de gestolen kaart eventueel nog is gebruikt. Gelukkig bieden de AWB en WRP mij daartoe wat rechten.

Beste OV-bedrijven, u zou zich kapot moeten schamen!

Edward_II
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:49

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Edward_II »

olaf79 schreef:
Jolijn schreef:Bij welk bedrijf/instelling mag zoveel fout gaan als bij het OV?!?!
Probeer het als werknemer eens te flikken om zo te blunderen als bij de OV-chip, dan lig je d'r binnen de kortste keren uit.
Dat noemen we met een duur woord lock in. Dat komen we wel vaker tegen. Als er aan een project zoveel geld is besteed dat de stekker eruit trekken niet meer rendabel is dan de gebreken op te lossen, gaat de stekker er nooit meer uit.
Ik begrijp je redenering, maar dit is geen kwestie van lock-in. Er waren vroeg in het voortraject al voldoende aanwijzingen dat het een ramp zou worden, maar men zette gewoon door.

Wat het wel is, is kartelvorming. De OV-bedrijven hebben zich hier verenigd en een systeem ingevoerd waar de OV-reiziger niet omheen kan. Waarom zouden ze zich dan druk maken om de honderdduizenden klachten en problemen? Er is toch geen concurrerend OV-bedrijf waar je mee kan reizen zonder deze OV (Onbetrouwbare, Vervloekte) Chipkaart. OV-Chipkaart is OV-jargon voor (fonetisch) "Scheid aan de klant".

De NMa had dit systeem moeten verbieden, omdat het een monopolie creëerde. Hoe men het door de mazen van de wet heeft gekregen is mij niet duidelijk.

djhendriksen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2012 17:35

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door djhendriksen »

Uitchecken op zonegrens bij Ster-abonnement op OV-chipkaart
Tot op heden heb ik niets vernomen op de onderstaande door mij per email en telefonisch in begin januari 2012 ingediende klacht bij Connexxion . Zie hieronder:

“Iedere dag wordt er € 1,56 ten onrechte afgeboekt bij mijn terugreis Leiden-Zoetermeer met het 2-sterrenmaandabonnement (centrumzone 5443 Zoeterwoude-dorp). Wellicht komt dat omdat ik in- en uitstap op de zonegrens (Zoetermeer, Muzieklaan) en dan wordt op de heenreis op de zonegrens de nieuwe zone (in de apparatuur) genomen voor het lezen en gaat het goed bij uitchecken bij Leiden CS.

Maar bij de terugreis Leiden CS naar Zoetermeer wordt bij het uitchecken hoogstwaarschijnlijk op de zonegrens Zoetermeer (Muzieklaan) ook de volgende zone (in de apparatuur) genomen en moet ik dus bijbetalen. Iedere dag moet ik weer een declaratieformulier invullen voor mijn terugreis waarvoor ik ten onrechte bij moet betalen.



Een chauffeur van u adviseerde mij om dan maar één halte eerder (= Zoeterwoude-dorp) uit te checken en te blijven zitten.

Dat is toch geen juiste gang van zaken? Dit moet toch snel worden opgelost voor uitchecken met een ster-abonnement bij zonegrenzen?”


Ik had deze klacht ook ingediend bij de ombudsman OV loket onder nr. 46515.

Zij lieten mij het onderstaande op 20 januari 2012 weten:


“Wij hebben uw klacht voorgelegd aan onze contactpersoon bij Connexxion. Zodra wij een reactie van hen ontvangen, zullen wij u informeren. Mocht u in de tussentijd iets van hen vernemen of wordt uw klacht door hen opgelost, dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

Nathalie Hettinga

OV loket
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
033-4220455
www.ovloket.nl

Op bovenstaande van het OV loket heb ik van Connexxion ook nog niets mogen horen.
Ik denk dat het nu tijd wordt en van een op behoorlijke wijze met klanten omgaan getuigt, dat Connexxion mij laat om mij laat weten hoe ver ze gevorderd zijn met het oplossen en beantwoorden van mijn klacht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Edward_II schreef:
olaf79 schreef:
Jolijn schreef:Bij welk bedrijf/instelling mag zoveel fout gaan als bij het OV?!?!
Probeer het als werknemer eens te flikken om zo te blunderen als bij de OV-chip, dan lig je d'r binnen de kortste keren uit.
Dat noemen we met een duur woord lock in. Dat komen we wel vaker tegen. Als er aan een project zoveel geld is besteed dat de stekker eruit trekken niet meer rendabel is dan de gebreken op te lossen, gaat de stekker er nooit meer uit.
Ik begrijp je redenering, maar dit is geen kwestie van lock-in. Er waren vroeg in het voortraject al voldoende aanwijzingen dat het een ramp zou worden, maar men zette gewoon door.Wat het wel is, is kartelvorming. De OV-bedrijven hebben zich hier verenigd en een systeem ingevoerd waar de OV-reiziger niet omheen kan. Waarom zouden ze zich dan druk maken om de honderdduizenden klachten en problemen? Er is toch geen concurrerend OV-bedrijf waar je mee kan reizen zonder deze OV (Onbetrouwbare, Vervloekte) Chipkaart. OV-Chipkaart is OV-jargon voor (fonetisch) "Scheid aan de klant".

De NMa had dit systeem moeten verbieden, omdat het een monopolie creëerde. Hoe men het door de mazen van de wet heeft gekregen is mij niet duidelijk.
Ik heb de ontwikkeling van de ov shitkaart op de voet gevolgd, mede vanuit mijn studie informatiekunde waar deze kaart dagelijks onderwerp van gesprek was.
Het idee was opzich prima. De uitvoering bagger. Er is geen sprake van kartelvorming, immers de prijzen per vervoerder staan niet vast. In tegendeel sommige vervoerders rekenen geen overstap, anderen weer wel. bij de een is het instaptarief 80 cent en bij de andere weer anders.
Onze analyse komt tot de conclusie dat bij dit ICT project wederom het belang van de gebruiker (reiziger) ondergeschikt was aan het belang van het management (de ov bedrijven die graag transportgedrag analyseren). 95% van de projecten die zo worden opgezet zijn gedoemd te mislukken, en uiteraard was dit project daarop geen uitzondering.
De kaart is uitermate geschikt voor die transportgedragsanalyse. Voor de gebruiker een ramp...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

djhendriksen schreef:Uitchecken op zonegrens bij Ster-abonnement op OV-chipkaart
Laat ik 1 ding voorspellen. U krijgt hierop een niks zeggend algemeen antwoord in de strekking van: probleem met de software, er wordt aan gewerkt. Blijft u zolang maar gebruik maken van het declaratieformulier.

Zolang kan maanden betekenen bij Connexxion.
Advies van de chauffeur is beter: gewoon eerder uitchecken.

student538

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door student538 »

Heeft u klachten over de klantenservice van OV-Chipkaart?]

Laat dit dan ook weten aan het callcenter:

http://www.vacaturesbijunamic.nl
http://www.unamic.com/

Zij voeren de opdracht van OV-Chipkaart namelijk uit. Volgens mij signaleren zij de klachten niet waar de knelpunten zit. Immers als zij die opdracht niet krijgen of te veel geld kost om deze klachten bij elkaar te brengen, dan doe je dat natuurlijk ook NIET.

Wilt u uw klacht hier ook kenbaar maken en dit mondeling toelichten:

http://www.unamic.com/nl/call-me-back

Ik heb de Belastingdienst gevraagd hoe het zit indien door een storing ik de reis gegevens niet tot mijn beschikking heb en deze toch moet overhandigen. Omdat de OV-chipkaart niet altijd optimaal werkt qua reis gegevens op de OV Chipkaart had ik gevraagd of er een samenwerking is met de Belastingdienst. Die blijkt er niet te zijn. Wanneer je de OV Chipkaart een bericht stuurt dat niet alle gegevens in je overzicht staan dan melden ze dat je eerst hiervoor aan moet melden. Dat wist ik al. En als je dan doorvraagt dat niet alle reisoverzichten in je in log omgeving staan, dan pas verwijzen zij je door naar de vervoerder. De vervoerder zou verantwoordelijk zijn voor de juiste overzichten. Indien de OV-Chipkaart die niet doorkrijgt komen ze niet in je overzicht te staan.

Dit is de brief die de Belastingdienst heeft geschreven:

In uw brief van 12 december 2010 vraagt u om informatie over de OV-chipkaart. U reist voor woon-werk verkeer met het openbaar vervoer en u wilt weten of de Belastingdienst gegevens krijgt van de openbaar vervoerbedrijven.

Voor de reisaftrek moet u beschikken over een openbaarvervoerverklaring of een reisverklaring. Als u een NS-Jaartrajectkaart, een NS-Jaarkaart of een OV-Jaarkaart heeft dan hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen omdat de Belastingdienst deze rechtstreeks van de NS ontvangt. Als u geen openbaarvervoerverklaring krijgt omdat u met losse vervoerbewijzen reist dan moet u uw werkgever om een reisverklaring vragen. De losse vervoersbewijzen of de overzichten van de reizen met de OV-Chipkaart moet u zelf bewaren. De Belastingdienst krijgt deze gegevens niet door van de openbaar vervoerbedrijven.

Als u door een storing geen overzicht kunt krijgen van de reizen met de OV-Chipkaart dan zult u minimaal moeten aantonen dat er inderdaad een storing is geweest. De bewijslast voor de reisaftrek ligt bij u, dus u zult moeten zorgen voor onderbouwing van uw stelling dat er een storing is geweest waardoor u geen overzicht heeft kunnen printen.

Ik ga er van uit dat ik u hiermee voldoende heb ingelicht.

Hoogachtend,

Belastingdienst/Noord/kantoor Leeuwarden
de inspecteur
namens deze

J.H. M.

Mariindhaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2012 16:31

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Mariindhaa »

Ik heb al een poosje getwijfeld om een bericht te posten, maar nu zit mijn frustratie tot hier en post ik toch een berichtje met mijn problemen.

Het begon allemaal op 31 januari. Mijn studenten-ovkaart ging kapot, buiten mijn schuld. Mijn kaart zou binnen 2 weken binnen komen. Ik heb na 1.5 week geinformeerd bij de klantenservice over hoe de stand van zaken is met mijn kaart. Er stond nog niks in de computer over of hij daar aan gekomen was. Toen had ik al zo'n vermoeden dat het langer dan 2 weken ging duren.
Na ruim 2 weken was mijn kaart niet binnen en heb ik wederom gebeld naar klantenservice. Er was nu eindelijk te zien dat mijn kaart in de maak was. en zou binnen 7 werkdagen wel thuis moeten zijn.
Uiteindelijk is mijn ovkaart 23 februari op de deurmat beland. Ben hem dus ruim 3 weken kwijt geweest.

Daarna heb ik het declartieformulier ingevuld. Ik heb dit 2x gedaan i.v.m.de kosten die ik gedeclareerd moet krijgen omdat hij te laat binnen was en de kosten van de weken reizen op mijn geld, aangezien mijn ovkaart buiten mijn schuld kapot ging.
Ik moest de formulier uitprinten en alle bewijsstuken van mijn bsn en de referentie nummer vermelden.

Er stonden actiepunten op de brief en daaraan had ik voldaan dacht ik. Maar ik kreeg een mail en hier stond de reden in waarom mijn verzoek niet gehonoreerd kon worden

"Je hebt de bewijsstukken niet binnen twee weken na het invullen van je declaratieverzoekopgestuurd. We kunnen je declaratieverzoek daarom helaas niet honoreren."

Er stonden wel voorwaarde in een pdf bestand, maar er stond:
"De originele bewijsstukken en een print van de overzichtspagina zijn door ons ontvangen binnen twee weken na het indienen van je declaratieverzoek".

Hier ben ik van mening dat het woord indienen niet juist is gebruikt. Aangezien ik mijn klacht zelf moest uitprinten en op moest sturen. In woordenboek staat namelijk: "indienen: (diende in, h, ingediend) aanbieden, inleveren (inz. bij een overheidslichaam) een verzoek, een voorstel; indiening."

Ik ben van mening wanneer je de declaratieverzoek opstuurt, dat je dan pas je declaratieverzoek indient. dan lever je namelijk het verzoek aan.

Ik ben wel weer op de site deze voorwaarde tegengekomen.
"Vul een declaratieverzoek in op http://www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek. Stuur de onderstaande stukken, binnen twee weken nadat je je declaratieverzoek ingevuld hebt, naar Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct, postbus 1728, 3800 BS, Amersfoort"

Hier staat dan wel "ingevuld", maar dit heb ik echter niet gelezen, omdat ten eerste die link voor de voorwaarde stond en ik had de link al aangeklikt en ten tweede ik had die andere voorwaarde gelezen in het bestand en die voorwaarde klopt niet naar mijn mening.

Ik had vandaag ook terug gebeld naar de ovkaart en nu moet ik een bezwaarschrift indienden. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt

Mijn klachten op een rij
* Ovkaart te laat binnen gekregen
* Voorwaarde onjuist vermeld
* Te nemen acties op declaratiebrief onvolledig

Ik ben benieuwd naar jullie reacties over mijn bevindingen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mariindhaa schreef:Ik heb al een poosje getwijfeld om een bericht te posten, maar nu zit mijn frustratie tot hier en post ik toch een berichtje met mijn problemen.

Het begon allemaal op 31 januari. Mijn studenten-ovkaart ging kapot, buiten mijn schuld. Mijn kaart zou binnen 2 weken binnen komen. Ik heb na 1.5 week geinformeerd bij de klantenservice over hoe de stand van zaken is met mijn kaart. Er stond nog niks in de computer over of hij daar aan gekomen was. Toen had ik al zo'n vermoeden dat het langer dan 2 weken ging duren.
Na ruim 2 weken was mijn kaart niet binnen en heb ik wederom gebeld naar klantenservice. Er was nu eindelijk te zien dat mijn kaart in de maak was. en zou binnen 7 werkdagen wel thuis moeten zijn.
Uiteindelijk is mijn ovkaart 23 februari op de deurmat beland. Ben hem dus ruim 3 weken kwijt geweest.

Daarna heb ik het declartieformulier ingevuld. Ik heb dit 2x gedaan i.v.m.de kosten die ik gedeclareerd moet krijgen omdat hij te laat binnen was en de kosten van de weken reizen op mijn geld, aangezien mijn ovkaart buiten mijn schuld kapot ging.
Ik moest de formulier uitprinten en alle bewijsstuken van mijn bsn en de referentie nummer vermelden.

Er stonden actiepunten op de brief en daaraan had ik voldaan dacht ik. Maar ik kreeg een mail en hier stond de reden in waarom mijn verzoek niet gehonoreerd kon worden

"Je hebt de bewijsstukken niet binnen twee weken na het invullen van je declaratieverzoekopgestuurd. We kunnen je declaratieverzoek daarom helaas niet honoreren."

Er stonden wel voorwaarde in een pdf bestand, maar er stond:
"De originele bewijsstukken en een print van de overzichtspagina zijn door ons ontvangen binnen twee weken na het indienen van je declaratieverzoek".

Hier ben ik van mening dat het woord indienen niet juist is gebruikt. Aangezien ik mijn klacht zelf moest uitprinten en op moest sturen. In woordenboek staat namelijk: "indienen: (diende in, h, ingediend) aanbieden, inleveren (inz. bij een overheidslichaam) een verzoek, een voorstel; indiening."

Ik ben van mening wanneer je de declaratieverzoek opstuurt, dat je dan pas je declaratieverzoek indient. dan lever je namelijk het verzoek aan.

Ik ben wel weer op de site deze voorwaarde tegengekomen.
"Vul een declaratieverzoek in op http://www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek. Stuur de onderstaande stukken, binnen twee weken nadat je je declaratieverzoek ingevuld hebt, naar Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct, postbus 1728, 3800 BS, Amersfoort"

Hier staat dan wel "ingevuld", maar dit heb ik echter niet gelezen, omdat ten eerste die link voor de voorwaarde stond en ik had de link al aangeklikt en ten tweede ik had die andere voorwaarde gelezen in het bestand en die voorwaarde klopt niet naar mijn mening.

Ik had vandaag ook terug gebeld naar de ovkaart en nu moet ik een bezwaarschrift indienden. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt

Mijn klachten op een rij
* Ovkaart te laat binnen gekregen
* Voorwaarde onjuist vermeld
* Te nemen acties op declaratiebrief onvolledig

Ik ben benieuwd naar jullie reacties over mijn bevindingen
Tsja, zelf nemen ze het niet zo nauw met termijnen maar als jij als KLANT een ietsjepietsje te laat bent is het adios, te laat, pech gehad.
De OV chipkaart organisatie is volgens mij verplicht zich te houden aan de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar. Gedurende die tijd kunt u dus geld terugvorderen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Up ^

michael242
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:39

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door michael242 »

Hallo geïnteresseerde,

In september 2012 ben ik met de NS naar Venlo af gereisd, zelf ben ik woonachtig in Zuid-Holland. Ik ben in het bezit van een 40% kortingskaart die na 9 uur pas inwerking gaat. Tot zover oke.
Om van de 40% korting gebruikt te maken dacht ik slim te zijn en heb ik 2 losse kaartjes aangeschaft.
Tot Tilburg het volle tarief na Tilburg reizen met 40% korting, toch nog een aardig stuk.
Deze actie doe je omdat de NS nog STEEDS niet beschikt over een computer die dit zelf regelt als je in en uitcheckt.
Wat schets achteraf me verbazing: ik ben nu duurder uit dan dat als ik een enkele reis in het volle tarief had aangeschaft, oftewel gewoon had in en uitgecheckt met me OV kaart.
Dit vind ik raar dus heb ik de NS om opheldering gevraagd?

Antwoord NS:
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail. U geeft aan uiteindelijk duurder uit te zijn wanneer u apart een kaartje koopt voor vol tarief en een kaartje met korting voor het reizen na 09.00.

Ik begrijp dat dit vreemd over kan komen. Echter kan dit inderdaad zo zijn. Per traject wordt namelijk voor de ritprijs een bepaald opstaptarief berekend. Wanneer deze twee prijzen dan bij elkaar opgeteld worden kan dit duurder uit zijn dan dat u een enkeltje voor het gehele traject vol tarief koopt zonder korting.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Nederlandse Spoorwegen


Dat had ik achteraf zelf ook geconstateerd.
Ik blijf het vreemd vinden dat de je een kortingskaart kan aanschaffen, maar de computers van de NS hier nog niet op berekend zijn, zelf niet nu al na een aantal jaar?
Je ook geen kaart kan aanschaffen waarop je, omdat je doorreist, niet meer volledig het instap tarief hoeft te betalen.

Wie deelt mijn mening en wie zit met het zelfde probleem.
Wie weet is het iets voor RADER dit als onderwerp mee te nemen in een uitzending?
Na invoering van de OV kaart heeft de NS nog steeds geen oplossing gevonden!!

ursa major
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2013 13:23

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door ursa major »

Iedereen om ons heen die een OV chipkaart gebruikt heeft problemen gehad of heeft deze nog.
Van onrechtmatig afschrijven
dure ritten
in en uitcheck poortjes die het niet doen.
niet werkende chipkaarten.
verlies van ov chip enz.
Buiten al deze problemen die constante storingen met de trein. Ik reis niet veel. Maar als ik al eens reis gelijk vertraging,storing en zeer klant onvriendelijk personeel. Lijkt de ns politie wel. Als je buiten je schuld door een storing over moet stappen met koffers en dravende naar de klaarstaande trein rent. En hier op verzoek van de conducteur van de vorige trein snel in springt. Wil je niet terecht worden gewezen door een ns medewerker die je nog even laat weten dat je in een 1e klas wagon zit terwijl je een kaartje 2e klas hebt. Met geheven vingertje ik mocht blijven zitten Tjonge jonge.
Wat een slechte service ik zat al goed in de vorige trein welke storing had en moest hierdoor rennend naar een andere trein. Waarbij je niet gaat zien op de wagon wat er op staat. We kwamen net uit Oostenrijk wat een verschil met het OV daar. Daar ben je klant en reis je op basis van vertrouwen met het ov. Hoe ontspannen daar. En wat een stres hier in NL.
En dan het slecht werkende ov chip systeem Wat een geld wat een stres en wat klant onvriendelijk

lexjo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2015 12:32

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door lexjo »

Binnen de kortste keren was mijn OV-chipkaart kapot. Bij mijn vrouw hetzelfde.Zo dood als een pier. Vervolgens moet je betalen voor een nieuwe kaart. Dat is lekker verdienen zo aan je eigen wanprestatie. Een beloning voor slecht presteren. Beneden alle peil NS / TLS. Ben woest.

Gesloten