LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erotische dating sites met nepprofielen

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ronaldkooimans
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2014 00:26

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door ronaldkooimans »

Ik heb contact gehad met Johan: [email protected] en het volgende naar hem geschreven.
Misschien dat iemand hier iets aan heeft.

Hoi Johan,

Bedankt voor je antwoorden.

Ten aanzien van je antwoord dat de reclame die voor jullie website wordt gemaakt door een webmaster, niet misleidend is.
Als argument draag jij aan: "Nee in de voorwaarden, welke bij aanmelding goedkeurt moeten worden en dus gelezen moeten worden, staat alles duidelijk vermeld."

Kijkend naar de reclame code commissie: http://www.consuwijzer.nl/thema/misleidende-reclame
-----
Wat is misleidende reclame?
In Nederland moet reclame aan een aantal regels voldoen. Deze regels staan in de Nederlandse Reclame Code. Eén van de regels is dat een reclame niet misleidend mag zijn. In een misleidende reclame zegt een adverteerder dingen die niet waar zijn. Een voorbeeld.

In een advertentie staat dat een wasmachine een keurmerk heeft. Maar in de winkel hoort u dat die wasmachine helemaal geen keurmerk heeft. Een adverteerder mag alleen zeggen dat de wasmachine een keurmerk heeft, als dat ook echt zo is.

Let op
In reclame wordt altijd wel een beetje overdreven. Dat mag, zolang de adverteerder u wel de waarheid vertelt.

Belangrijke informatie weglaten is ook misleidend
Soms wordt in reclame belangrijke informatie niet verteld. Ook dat is misleidend. Een voorbeeld. U koopt een cd. Op de cd-hoes staat "Michael Jackson Greatest Hits". Thuis komt u erachter dat de liedjes op de cd niet zijn gezongen door Michael Jackson zelf, maar door andere artiesten. En dat staat niet op de cd-hoes!

-----

Wat misleidend is aan de reclame http://menslifestylenews.com/be-nl-34/d ... 115432&p=1 is het volgende:
Soms wordt er in reclame belangrijke informatie niet verteld. Ook dit is misleidend: Er wordt in de reclame op geen enkele wijze gerefereerd aan de algemene voorwaarden
of dat het merendeel van de profielen fictief zijn.
Beste Johan, dat heet misleiding. En daar zijn jullie schuldig aan.
Dat gezegd hebbende. Ik snap dat het verdienmodel dat jullie nu hanteren uiterst rendabel is. Goedgelovige mannen die via jullie misleidende advertenties credits kopen, en worden aangespoord deze te gebruiken bij de fictieve dames.
Ik begrijp ook de onduidelijkheid die jij graag creëert, of wordt gecreëerd om totaal onzichtbaar te zijn wie jullie zijn. Het bedrijf zit natuurlijk niet in Belize. In Belize kun je een bedrijf registreren
en zodoende ben je ongrijpbaar voor de Nederlandse justitie.

Ik kan natuurlijk doorgaan met vragen stellen (of nogmaals stellen) als: hoeveel domeinen namen heb jij, waarom ben je niet telefonisch bereikbaar, wat is jullie bedrijfsmotto?
Ik heb daar geen zin in. Jullie zijn gewoon oplichters die zich verschuilen achter misleidende reclames, Algemene Voorwaarden en zogenaamde privacy.

Ik hoop dat je jezelf nog recht in de spiegel kan aankijken, want ik zou het namelijk niet kunnen. Ik ben namelijk geen oplichter, maar voel me wel opgelicht door jullie. En jou reacties hebben
dat gevoel tot op heden niet kunnen verhelpen.

Succes!

Ronald

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hotdaten.nl is ook zo'n site, je word gelokt met leuke profieltjes. Dan zijn de credits op en moet je betalen om te kunnen mailen met een van de dames. Credits kopen dus met je creditcard.
Al heel snel kom je erachter dat degene waar je mee mailt fake is ondertussen ben je dan je eurotjes al kwijt.

Mijden deze site!

SjaakPolak22
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2014 16:56

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door SjaakPolak22 »

Misschien zijn die sites wel slecht, maar mannen van laat ik zeggen (30) met 2 kinderen van 2 en 4 bijvoorbeeld die dit gaan doen en geld uitgeven kan je toch moeilijk medelijden mee hebben? Boontje komt om zijn loontje!

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Har06 »

SjaakPolak22 schreef:Misschien zijn die sites wel slecht, maar mannen van laat ik zeggen (30) met 2 kinderen van 2 en 4 bijvoorbeeld die dit gaan doen en geld uitgeven kan je toch moeilijk medelijden mee hebben? Boontje komt om zijn loontje!

Heeft Sjaak er persoonlijk ervaring mee ?

anno 1972
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2014 09:35

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door anno 1972 »

Beste Radar

Even over jullie volgende uitzending.
Het onderwerp dating sites die vals zijn en waar je voor je berichtjes moet betalen.
Nu heb ik gewerkt voor zo een site en weet wel de ins and outs over deze gang van zaken.
Ook weet ik vanwaar er hier gewerkt word en waar deze zijn advertentie plaatst.
Zou hier van alles over kunnen vertellen.
Als meer wil weten kunt u contact op nemen via mail of tellefoon
Met vriendelijke groet
Anno 1972

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

anno 1972 schreef:Beste Radar

Even over jullie volgende uitzending.
Het onderwerp dating sites die vals zijn en waar je voor je berichtjes moet betalen.
Nu heb ik gewerkt voor zo een site en weet wel de ins and outs over deze gang van zaken.
Ook weet ik vanwaar er hier gewerkt word en waar deze zijn advertentie plaatst.
Zou hier van alles over kunnen vertellen.
Als meer wil weten kunt u contact op nemen via mail of tellefoon
Met vriendelijke groet
Anno 1972
Ik hoop dat Antoinette meeleest. Dit lijkt mij een sterker onderwerp dan een of ander duur smeerseltje dat in de kalverstraat verkocht wordt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Har06 »

Josephien12 schreef:
anno 1972 schreef:Beste Radar

Even over jullie volgende uitzending.
Het onderwerp dating sites die vals zijn en waar je voor je berichtjes moet betalen.
Nu heb ik gewerkt voor zo een site en weet wel de ins and outs over deze gang van zaken.
Ook weet ik vanwaar er hier gewerkt word en waar deze zijn advertentie plaatst.
Zou hier van alles over kunnen vertellen.
Als meer wil weten kunt u contact op nemen via mail of tellefoon
Met vriendelijke groet
Anno 1972
Ik hoop dat Antoinette meeleest. Dit lijkt mij een sterker onderwerp dan een of ander duur smeerseltje dat in de kalverstraat verkocht wordt.
Tja ook al een doelgroep ? :)

Babaluba
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2014 10:29

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Babaluba »

Bericht over 2 reacties verdeeld.

Onlangs ook slachtoffer van dit soort oplichtersmethoden. Had het gelukkig snel door.
Kreeg in eerste instantie via mijn normale e-mail adres een "lokkertje". Een vrouw zou bij mij in de buurt wonen, en mij geregeld zien, en zou "gek" op mij zijn. In de e-mail werd mijn specifieke woon-adres vermeld. Achteraf is dat niet zo verwonderlijk dat het adres vernoemd werd, dat is namelijk van mijn bedrijfswebsite te halen. Maar vanwege discretie wilde ze liever eerst contact via zo'n dating site (flirtplek.nl).

Benieuwd wat erachter zat en niet eerder ervaring met een dating site een account aangemaakt (en de algemene voorwaarden niet goed doorgenomen zoals de meesten) en rondgekeken, maar kon met de betreffende link vanuit de eerdere e-mail geen contact leggen. Achteraf denk ik dat met die link de website "callcenter" medewerkers getipt werden om mijn account te bestoken met dames die interesse in mij zouden hebben, naar aanleidng van je profiel wat je hebt ingevuld. Je maakt ook een aantal "favorieten" aan om later het profiel eens te bekijken. Weer aanleiding om bestookt te worden met berichten.

Als gescheiden man wil je ook wel eens een verzetje. En omdat ik binnen mijn familie persoonlijk van een vrouw weet (die enkele jaren weduwe is), om dezelfde reden contact heeft men man(nen), maar dan via een wel betrouwbare dating site, vond ik de methode van over en weer chatten om op die manier tot een date te komen eigenlijk een normale beginstart.

Alleen als je voorstelde contact te leggen via een nieuw aan te maken anoniem e-mail account voor dit soort zaken, om de snel oplopende credits in toom te houden, had men smoesjes, men was er niet aan toe gekomen of men zou het later doen. Omdat ik niet op één paard wed, meerdere verschillende chats lopen. Concrete afspraken met dag en tijd, kreeg je er geen antwoord op en ging men op een zijspoor verder. Of er kwam ineens iets anders tussen.

Het viel me op, dat ze altijd online waren, op elk moment dat ik inlogde.
Binnen twee minuten na mijn bericht kreeg ik prompt een reactie, maar na de eerste 3-4 lokkertjes eerder van dezelfde persoon, kwam het initiatief als er eenmaal een chat was, nooit meer van henzelf na een pauze van een aantal dagen of zo (ik heb verder ook nog een gewoon sociaal leven en schoolgaande dochter die aandacht nodig heeft). Ook vreemd iemand die zegt naar haar zoon in het ziekenhuis te moeten, en nu in de auto van haar dochter zit, op dat moment online is.

Toen heb ik op een maandagochtend achter elkaar, alle verschillende personen waar ik eerder mee heb gechat, een bericht gestuurd om uit te testen en een nieuwe chat aangegaan met totaal absurd voorstel. Van alle personen (12 stuks) kreeg ik binnen twee minuten een "positief" bericht terug. Wel erg vreemd, dat als men eerder aangaf te studeren, een bedrijf of baan te hebben...., alle 12 op hetzelfde moment beschikbaar zijn. Prompt binnen 2 minuten dat je het bericht verstuurd hebt.

Toen heb ikzelf van de overgebleven credits, een bericht teruggestuurd, dat het spel over was. Ik vroeg of ze in een callcenter-achtige setting werkten om mensen op deze manier te benaderen. En waar ze mee bezig waren, dat men zich "als slaafje voor de baas" voor dit soort misleiding van mensen op die manier inzette? Van ieder kreeg ik een bericht terug vanuit "onschuld" of men van niets wist. Ieder ontkende in alle toonaarden.

Als laatste lokkertje om toch maar weer credits er in te storten kreeg ik prompt binnen een minuut, van één dame waar ik een aardige chat mee had uitgewisseld, die haar rol sterk had gespeeld, een telefoontje terug (met afgeschermd nummer) op mijn mobiel wat ik in mijn bericht had gezet. Waarin onduidelijk alleen de naam werd gezegd, wat "storings"-geluidjes en werd opgehangen. Om op die manier te proberen toch weer een chat via de website uit te lokken.

Vervolg zie 2e bericht.
Laatst gewijzigd door Babaluba op 15 okt 2014 16:36, 9 keer totaal gewijzigd.

Babaluba
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2014 10:29

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Babaluba »

2e bericht van 2

Om eventueel als juridisch bewijs exact de praktijken vast te leggen, alvoresn mijn account te deleten, heb ik van alle chats van begin tot einde lokaal op mijn PC opgeslagen. (Met Firefox kun je heel gemakkelijk de webpagina's als web-pagina opslaan). Tevens van een stuk of wat profielen die mij benaderden.

Frappante werkwijze die mij opvallen en waarvan ik vermoed hoe er gebruik van profielen wordt gemaakt.
Mannen zowel als vrouwen die van de website gebruik willen maken, vullen in een account zelf profielgegevens in. Afgezien van misschien een aantal lokkertjes, ontstaat een database van werkelijke profielen van zowel mannen als vrouwen, compleet met hobby's, voorkeuren waarin ze geïnteresseerd zijn, werk etc. Aangevuld met gewone realistische foto's die mensen met een smartphone e.d maken.

De website callcenter medewerkers sturen ongevraagd uit die database aan profielen, berichten naar iemand toe. Dus er zit een 3e schakel tussen die het initiatief uitvoert. Niet de persoon achter een profiel zelf.

Zolang je NIET reageert op een oproep, maar enkel het profiel bekijkt, zijn provincie en plaatsnaam, achter een profiel te bekijken. (Gegevens die jezelf ook moet invullen, anders kun je het account wat je samenstelt, niet afronden). Dus die gegevens "moeten" erin staan.

Zo gauw men dan reageert op een oproep, gaat dat niet naar de echte persoon, achter het profiel, maar wordt een "schaduw"-profiel vanuit die echte profielgegevens gemaakt, door de website callcenter medewerker. De chat die daaruit ontstaat heb je dan verder met die website medewerker en jezelf. De callcenter medewerker gebruikt feitelijk de "persoonsgegevens" van een werkelijk iemand. Frappant is dat van alle "schaduw-profielen" (na start van de chat), de provincie en plaatsnaam ontbreekt, die eerder wel bekend waren. Overigens van twee chats die ik heb opgeslagen zitten die gegevens er nog wel in. (Foutje van de callcenter medewerker ?).

Andersom zal dat bij een reactie van een vrouw bij een vermeende "oproep" van een man, precies op vergelijkbare manier verlopen. Een callcenter medewerker kan uit chats van verschillende profielen, aanvullende foto's gebruiken die mensen in hun chats erbij hebben gedaan, en alleen in de extra berichten zitten, en niet in het profiel. Daar zitten mogelijk grote juridische kansen om dit soort zwendel aan te pakken.

Ik heb bij de politie informatie ingewonnen. Die geven aan dat men weinig kan doen als men in de voorwaarden ziet dat het om entertainment gaat.

Ik denk evenwel dat het juridisch wel degelijk is aan te pakken, maar vanuit een heel andere basis, omdat privé foto's (die niet in het profiel zelf zitten, maar in berichten extra erin worden gedaan), gebruikt worden. De persoonlijke chats van de een of de ander zijn makkelijk tot een "verhaal" met elkaar te combineren.
Op deze wijze worden persoonsgegevens, persoonlijke verhalen, privéfoto's waarvan iemand denkt die te delen met één enkel ander persoon, massaal geëxploiteerd voor financieel gewin. Ten aanzien van de menselijke integriteit wordt op grove wijze misbruik gemaakt.

Ik denk dat er juridische mogelijkheden zijn vanuit het portretrecht, en wetgeving op de persoonsgegevens. Maar een moeilijke dobber om te behandelen, omdat mensen niet van elkaar weten wat een ander aan privéfoto's heeft gezien, en men als anoniem persoon ook niet staat te popelen (zowel mannen als vrouwen) om aangifte te doen, van misleiding en bedrieging.

Mogelijk dat @Anno 1972 die een paar berichten eerder heeft aangegeven te hebben gewerkt bij een dergelijke site mijn vermoedens kan bevestigen hoe de werkwijze is, en dat toelichten.
Zie eerder bericht < HIER >
Laatst gewijzigd door Babaluba op 15 okt 2014 16:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Babaluba
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2014 10:29

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Babaluba »

Kleine aanvulling op voorgaande 2 berichten:
Ten aanzien van portretrecht:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/152911/

Wetgeving persoonsgegevens loopt achterop op de digitale ontwikkeling, maar misschien binnenkort:
http://www.baaz.nl/content/nieuwe-priva ... voorbereid

Ten aanzien van privé foto's en de verspreiding ervan, wetswijziging Zweden.
http://www.nu.nl/algemeen/3487894/zwede ... mming.html

Het verbaast me overigens hogelijk dat dit soort praktijken door de overheid tot nu toe niet is aangepakt of in een programma van Radar is behandeld. Websites draaien kennelijk al een paar jaar. Over verschillende websites, duizenden (?) aangemaakte gebruikersprofielen door de jaren heen, die naïef net als ik, erin zijn getrapt. Dit is een miljoenenzwendel.
Men speelt in op emoties, dus je hebt al gauw een aantal extra berichten gestuurd. Met een aantal parallel lopende chats, loopt het af te schrijven aantal credits snel op. Met de testen die ik deed om het een en ander te analyseren en het aantal credits maar op te maken wat er nog open stond, zoals hiervoor uitgelegd, was ik bij elkaar € 125,- Euro kwijt (in 10 dagen).

Elders via internet zie ik reacties van mensen die tot enkele duizenden Euro's aan schuld hebben opgebouwd.
Zie bijv. bij "Datingsite-ervaringen.nl", reacties < in deze draad >

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk niet dat het helemaal zo gaat als je zegt maar in grote lijnen ben ik het met je eens. Het punt waar de meeste sites mee zitten is namelijk de ongelijke man/vrouw verhouding: die ligt vaak rond de 80/20 of zelfs 90/10. Dat is natuurlijk niet prettig als datingsites want hierdoor zijn er weinig mogelijkheden tot contact en kopen de mensen geen credits. Bovendien is de concurrentie op de markt hoog. Om die reden worden nepprofielen gemaakt en reageren medewerkers van de site zelf op berichtjes.

Doel is slechts om de daters credits te laten kopen; een ontmoeting zit er niet in. De foto's zijn niet van bestaande profielen maar worden geharvest met copy/paste van het internet (dus kijk ook uit met het posten van je eigen foto's op FB of Linkedin want je weet maar nooit).

En inderdaad ken ik eveneens trieste verhalen over mensen die hier honderden tot duizenden euro's schuld aan hebben overgehouden. In een geval bij de Rijdende Rechter betrof het zelfs 20,000 euro waar niets aan te doen was: de man had een betaallijn gebeld en dan betaal je, los van de voorwendselen waaronder je tot bellen bent overgehaald. Daarbij, het zijn echt niet allemaal vieze ouwe mannetjes of getrouwde mannen die willen vreemdgaan. Bovendien moet men zelf weten wat men doet. En dan nog, oplichting is diefstal en diefstal is diefstal, het maakt niet uit van wie je steelt. De mensen achter deze sites zijn echt geen Robin Hood of zo.

In principe ga je als je een babbellijn belt, SMS naar een betaallijn stuurt of je op een datingsite inschrijft een overeenkomst aan en neem je een dienst af; dat kost geld. Maar het is een essentieel punt voor een dater dat hij een contact krijgt met iemand die tenminste soortgelijke bedoelingen heeft. En dat krijgt iemand die op zo'n site credits koopt niet, hij krijgt slechts contact met een medewerker die hem aan het lijntje houdt. De overheid zou daar wel degelijk wat aan moeten doen, niet de sites uit de lucht halen, maar het deze bedrijven onmogelijk maken in NL te opereren.

Voor de daters: als je wil daten zijn er genoeg alternatieven on- en offline beschikbaar.

Jasperbbb
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2014 03:48

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Jasperbbb »

Ben er helaas ook ingetrapt.. ik zat al een tijdje op relatie.nl, maar nooit credits gekocht, tot iemand mij aansprak, maar inderdaad ze praten gewoon eromheen als je vraagt of het niet via mail of skype kan, maar ik ben daarna dus ook verder gaan zoeken, met google image search kom je er redelijk snel achter of het nep is of niet en tevens had ik een whois gedaan op relatie.nl en dan kom ik uit op Chris van Tuijl als eigenaar van de site, ik neem aan dat hij ook de eigenaar is van dat "Pink Melon Web Concepts" Als je vervolgens op die naam zoekt, zie je dat hij al een rechtzaak ooit heeft geschikt met kim holland, maar dat ging over videos van haar op een video site van hem, op FB is hij ook redelijk makkelijk te vinden en alles is openbaar, dat is dan wel iets minder slim van zijn kant.
Maar geen datingsites meer voor mij, gewoon vaker de pc uit en meer het dorp/stad in, dan weet je zeker dat het niet nep is, tenzij de persoon erg goed omgebouwd is ;)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door prem »

Weekje Thailand ...is net zo duur en altijd raak :) :)

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Har06 »

prem[b] schreef:Weekje Thailand ...is net zo duur en altijd raak [/b]:) :)

Prem is ervaringsdeskundige,? :oops:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door prem »

Nee gelukkig getrouwd, reeds 12 jaar, met een vrouw 18 jaar jonger....

hermelot
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 jul 2014 19:39

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door hermelot »

Ook uit Thailand ?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door prem »

Nee, Belgische, het lijkt me moeilijk met Thai een relatie te hebben, een heel andere cultuur.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Har06 »

prem schreef:Nee gelukkig getrouwd, reeds 12 jaar, met een vrouw 18 jaar jonger....
Vreemd jij schrijft in Thailand is altijd raak, 18 jaar jonger zegt niets als je 60 bent :lol:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door prem »

Har06 schreef:
prem schreef:Nee gelukkig getrouwd, reeds 12 jaar, met een vrouw 18 jaar jonger....
18 jaar jonger zegt niets als je 60 bent :lol:
Nou begrijp ik het, dus Har06 moest zijn Har60 hahaha schrijffoutje....vraag aan de redactie de aanpassing.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Erotische dating sites met nepprofielen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

prem schreef:Nee, Belgische, het lijkt me moeilijk met Thai een relatie te hebben, een heel andere cultuur.
Valt mee ik denk dat persoonlijkheid het doorslaggevende argument is, hoewel cultuur zeker meespeelt.

Punt met die zogenaamde Thaise vrouwen op afstand of in vakantieliefdes is dat je hier evenmin vaak weet waar je aan toe bent en er ook veel oplichters en goudzoekers tussen zitten. En dan is er nog het sekstoerisme. Daarom hebben Thailand, Cambodja en de Filipijnen een slechte reputatie wat eigenlijk niet fair is (te vergelijken met buitenlanders die denken dat Nederlanders altijd stoned zijn).

Verliefdheid en relatie zijn typisch menselijke eigenschappen en de basisingredienten daarvoor zijn overal hetzelfde.

Gesloten