LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
toscaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:28

Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door toscaa »

Hoi,

Ik heb september 2011 een Macbook Pro 15 Inch gekocht voor mijn opleiding. Tot heden had ik hier nooit geen problemen mee gehad, tot vorige week. Terwijl ik een serie op Netflix aan het kijken was, crashte mijn scherm in een keer. Het beeld werd in tweeen gedeeld door een zwarte balk en als ik rechts met mijn muis uit beeld ging kwam hij links weer in beeld, alsof je een tweede scherm aansluit. Ik heb hem geforceerd afgesloten omdat hij nergens meer op reageerde. Nadat ik hem weer opnieuw had opgestart ded hij het weer prima. Tot dat ik bezig ging in Illustrator en hij weer crashte. Elke keer als ik of veel programma's open had staan, met een groot programma zoals illustrator bezig was, of een serie keek op Netflix crashte die en als ik hem weer opnieuw opstartte deed hij het weer prima tot een bepaalde tijd.

Ik ben naar de Amac in Deventer geweest en heb het probleem voorgelegd en er werd mij vertelt dat het waarschijnlijk de grafische kaart was. Aangezien ik tentamenweek heb zei hij: zolang hij het blijft doen zou ik hem als ik jou was blijven gebruiken en alles veilig opslaan, maar waarschijnlijk begeeft hij het op een gegeven moment helemaal. Dit was vandaag dus het geval.

Ik heb Apple gebeld en heb een uur aan de telefoon gehangen met een zeer vriendelijke man die van alles heeft geprobeerd, maar ik kom gewoon echt niet in het systeem waardoor het waarschijnlijk een hardware fout is. Mijn computer is nu 3 jaar en een paar maanden oud, waardoor ik geen 'garantie' meer heb. Wel zei hij dat ik de consumentenwet eventueel nog kan gebruiken om te kijken of dat nog iets uithaalt (deze zorgt meestal voor 2 jaar garantie).

Ik ben op internet gaan zoeken en tot mijn schrik (of blijdschap, dat weet ik nog niet) kwam ik gigantisch veel fora tegen met hetzelfde probleem als mij, uit hetzelfde productiejaar als mij. Er werd dan ook vaak genoemd dat dit een mogelijke fabrieksfout van Macbook Pro's 15/17 inch uit 2011 is.

Naast het feit dat ik het belachelijk vindt dat ik zoveel heb betaald voor een product, wat niet door mijn toedoen (valschade bijvb.), nu naar 3 jaar totaal onbruikbaar is, ben ik heel erg benieuwd naar mijn rechten gezien het feit dat ik niet de enige ben met dit probleem..

Kan ik bijvoorbeeld deze fora als bewijsmateriaal gebruiken? En hoe en bij wie moet ik deze fora dan als bewijsmateriaal laten zien? Bij de Amac in Deventer? Bij Apple zelf? Bij de consumentenwet?

Het gaat om dit type:
15 Inch, begin 2011
Processor 2 GH2 Intel Core i7
Geheugen 4 GB 1333 MHz DPR3
Videokaart Intel Hd-video 3000 384 Mb

Alvast bedankt,
Met vriendelijk groet,
Tosca Abrahams

eezacque

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door eezacque »

De MBP generatie uit 2011 met tweede videokaart lijkt last te hebben van een ontwerpfout, maar jouw laptop lijkt alleen de geintegreerde videokaart te hebben? Hoe dan ook, kijk voor meer informatie op https://discussions.apple.com/thread/47 ... 5&tstart=0, https://www.facebook.com/profile.php?id=498509366929187, https://www.change.org/p/timothy-d-cook ... cs-failure

Apple heeft een zekere reputatie als arrogant bedrijf dat zich niets aantrekt van de Nederlandse consumentenwetgeving, maar je kunt in elk geval proberen een beroep op conformiteit te doen. Hoewel je hiervoor bij de verkoper moet zijn, kan het geen kwaad het ook even via Apple te proberen. Verder kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt, die willen nog wel 'ns actie ondernemen als klachten tegen een bedrijf zich opstapelen.

Martijn Wijnakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2014 12:59

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Martijn Wijnakker »

Na het ontstaan van mijn grafisch probleem met mijn MacBook Pro 15" (begin 2011) wat op internet gaan speuren naar de oorzaak. Tot mijn grote verbazing is het niet een gevalletje op zich.

Inmiddels is er in California een rechtzaak gestart.
http://www.onemorething.nl/2014/10/appl ... cbook-pro/

Nieuwsgierig naar de uitkomst van de zaak hoop ik dat het probleem door Apple erkent wordt en de juiste service geboden wordt.

Helaas ben ik zelf niet handig genoeg en mis ik de kennis om een vergelijkbare actie op te zetten.
Dit met de intentie Apple te bewegen om de consumenten, waar zij het van moeten hebben, tegemoet te komen in het herstellen van het probleem.

(Mogelijk heb ik ergens een petitie/actie gemist, ik hoor het dan graag.)
Groet,

Martijn WIjnakker

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door berndv »

Martijn Wijnakker schreef: Dit met de intentie Apple te bewegen om de consumenten, waar zij het van moeten hebben, tegemoet te komen in het herstellen van het probleem.
Apple weet nog steeds niet van het bestaan van consumenten af. Met andere woorden, ze zijn te arrogant. Waarom? Omdat mensen hun producten toch wel af blijven nemen, hoeveel ontwerpfouten er ook in zitten.

Alexander10
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:31

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Alexander10 »

Hoi Toscaa,

Ook ik heb hetzelfde probleem. Mijn MacBook Pro 15 inch vertoont dezelfde kuren.

De MacBook is 2 jaar en 9 maanden. Ik heb hem bij de Media Markt gekocht, echter geeft deze maar 2 jaar garantie op Apple producten.

Omdat een kleine 2000,- wel erg veel is voor een apparaat van zo'n korte levensduur ben ik erg benieuwd wat jij hebt ondernomen en hoe je het opgelost hebt.

Ook ben ik benieuwd of hier nog andere gebruikers zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en hoe zij dit tot een goed einde konden brengen.

Vr. gr. Alexander

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door ribakker »

Hoi Tosca,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb mijn Macbook Pro in augustus 2011 gekocht bij Amac in Rotterdam (de winkel heette toen nog iFactors). Een paar dagen geleden liep de computer regelmatig vast en startte soms niet meer op. Later kwamen ook de strepen en vervormingen in het beeld erbij. De computer is nu helemaal niet meer bruikbaar.

Met de computer ben ik afgelopen zaterdag bij Amac in Rotterdam gegaan. In de winkel vertelde men dat ze de computer best wilden innemen en het wilden voorleggen aan Apple, maar ze gaven me weinig kans. Bij vergelijkbare cases (zij weten ook dat dit grote probleem speelt) wimpelde Apple de claim gewoon af. Ze vertelden dat ik beter telefonisch contact met Apple kon opnemen. Zij zouden mij een soort reparatienummer kunnen geven waarmee ik me weer bij de winkel zou kunnen melden. Een soort code waaruit blijkt dat Apple op voorhand al akkoord geeft de kosten voor de reparatie te willen dekken. Ik heb 47 minuten gebeld met een senior advisor van Apple en het heeft niets opgeleverd. Ik moest me volgens de senior advisor melden in de winkel (daar heb ik een koopovereenkomst mee) en hij moet mij service gaan verlenen.
Daarop ben ik diezelfde middag weer terug naar Amac gegaan. Daar is de computer ingenomen en ze gaan hun uiterste best doen. Ik heb ook een formulier getekend waarmee ik aangeef gebruik te willen maken van het Europese consumentenrecht. De 85 Euro onderzoekskosten zal ik vrijwel zeker moeten betalen. De medewerkers van Amac vertelden dat ze echt hun best gingen doen om de reparatie onder kosten van Apple te laten uitvoeren.

In het weekend en vanmorgen heb ik weer een hoop op internet gelezen over deze problemen. En ik zie het steeds somberder in. Ik ben bang dat Apple mijn claim van tafel veegt en dat ik 85 Euro armer ben en dat de computer het nog steeds niet doet.

Ik overweeg om dit te gaan overdragen aan mij rechtsbijstandverzekering. Mogelijk dat zij iets voor me kunnen betekenen. Een laptop van 1800 Euro hoort toch niet na iets meer dan drie jaar kapot te kunnen gaan?!

wlp
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2015 14:12

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door wlp »

Zelfde probleem hier met mijn Macbook Pro early 2011, een computer van bijna 2400 euro na 3,5 jaar onbruikbaar. Misschien onnodig om te vermelden maar ben een voorzichtig mens, ben zuinig op mijn spullen omdat ik weet hoe hard ik ervoor moet werken aan mijn toedoen heeft het niet gelegen. Na eerdere ervaringen met Apple vrees ik echter het ergste. Mijn 2006 Macbook pro heeft in de eerste jaren alles kapot gehad wat er maar kapot kon gaan en telkens beroept Apple zich op een garantietermijn van 1 jaar (indertijd nog 1 jaar) omdat je geen Applecare hebt afgesloten deze computer heb ik door alle reparaties 2x betaald.

Apple die iets - dat klaarblijkelijk het probleem van velen is die een Macbook van deze serie hebben - maakt buiten de garantieperiode... ik moet het nog meemaken. Geweldige service totdat je de deur uitloopt en nog beter wanneer je het belachelijk dure Applecare hebt aangeschaft. Maar anders dan dat mag je het lekker zelf uitzoeken. Ben een mac gebruiker van het eerste uur (sinds 1996) maar ben bang dat wanneer hier niets aan gedaan wordt ik Applegebruiker-af ben.

Het meest frustrerende is dat je met je klacht nergens heen kan, het internet loopt ervan over maar kennelijk zegt dat niets... men blijft je afwimpelen terwijl ondertussen toch behoorlijk duidelijk is dat Apple een foutief product heeft afgeleverd. Mocht ik ervoor kiezen de reparatie te laten uitvoeren dan zal ik het oude bord graag laten onderzoeken door mensen die me kunnen helpen bewijzen dat het aan het product te wijten is > ken je iemand, laat het me weten :wink: .

Bij mij heeft overigens ook de Airport card het een jaar geleden begeven, hoe is mij een raadsel aangezien deze achter het display geplaatst is maar dat is waarschijnlijk een ander onderwerp :?

wlp
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2015 14:12

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door wlp »

De gebeden zijn dan toch verhoord:

http://www.nu.nl/gadgets/3996327/apple- ... reren.html

Tijd voor een vreugde dansje!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Julie4444 »

wlp schreef:Ben een mac gebruiker van het eerste uur (sinds 1996) maar ben bang dat wanneer hier niets aan gedaan wordt ik Applegebruiker-af ben.
Lijkt me een goede zaak. Windows heeft een betere prijs-kwaliteitverhouding.
Dat Apple geen fatsoenlijke garantie geeft is al langer bekend.

Jeroen12
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:33

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Jeroen12 »

Dag iedereen, hier op het forum. Ik ben op zoek naar een MacBook pro, maar twijfel nog tussen 13 of 15 inch. Eerst dacht ik de 15 inch 2.5 GHz met twee videokaarten te pakken, maar ik krijg schrik van die overhitting ( videokaarten) en loskomen van soldeerpunten. Overal zie ik dat er problemen zijn met het model 2011 en 2013, maar niet van het model van 2014. Het is niet dat ik mijn laptop gebruik voor gaming of zware videobewerking. Maar ik vindt het prijsverschil tussen het model 15 inch 2,2 GHz (+ 512 Gb ) en 2,5 GHz te klein.
Weet iemand of de MacBook pro 15 inch 2,5 GHz model 2014 ook problemen heeft met overhitting of andere defecten?
Vriendelijke groeten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Jeroen12 schreef:Weet iemand of de MacBook pro 15 inch 2,5 GHz model 2014 ook problemen heeft met overhitting of andere defecten?
Lijkt me dat je dit beter kunt googlen.

Als algemene regel moet je wel even beseffen dat macbooks erg lastig servicable zijn, dus dat als er een onderdeel defect raakt, je waarschijnlijk het apparaat kan afschrijven, of erg veel aan een reparatie kwijt bent.

Tenzij je de OS specifiek ergens voor wenst te gebruiken is het misschien handig ook andere apparaten te overwegen, afhankelijk van waar je het apparaat voor wil gaan gebruiken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door bprosman »

maar ik krijg schrik van die overhitting ( videokaarten) en loskomen van soldeerpunten. Overal zie ik dat er problemen zijn met het model 2011 en 2013
Dat heeft te maken met het loodvrij solderen wat onze "millieuvrienden" voor ons bedacht hebben. De eerste jaren was dit procede nog niet echt 100% onder controle en traden er problemen op, niet alleen Apple had hier last van maar ook Microsoft (Xbox RROD) , Sony en andere fabrikanten. Tegenwoordig hebben ze dat process aardig onder controle en hoor je niet zoveel problemen meer.

Jeroen12
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:33

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Jeroen12 »

Bedankt voor de snelle reacties. Ik had het misschien beter niet geweten( overhitting). Te veel googlen is ook weer niet goed. Soms zijn er dingen die je beter niet weet en dan kun je ook niet gaan twijfelen.
Het zal waarschijnlijk toch de 15 inch 2.5 GHz worden, gaming en zware videobewerking zit er toch niet in. Beter te zwaar in begin, dan te licht na een jaar.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Jeroen12 schreef:Het zal waarschijnlijk toch de 15 inch 2.5 GHz worden, gaming en zware videobewerking zit er toch niet in. Beter te zwaar in begin, dan te licht na een jaar.
Waar wil je het apparaat voor gebruiken?

Jeroen12
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:33

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Jeroen12 »

Vooral voor reken-software en plannen te bekijken in PDF en AutoCad, films bekijken op eenzame avonden en op internet te zitten.
Ik wil gewoon eens een MacBook hebben, na iPod, iphone, iPad air ( in die volgorde). Gebeten door de Apple-microbe.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Jeroen12 schreef:Vooral voor reken-software en plannen te bekijken in PDF en AutoCad, films bekijken op eenzame avonden en op internet te zitten.
Ik wil gewoon eens een MacBook hebben, na iPod, iphone, iPad air ( in die volgorde). Gebeten door de Apple-microbe.
Tenzij autocadgebruik één der meest prominente bezigheden zal zijn (en dan bedoel ik ook 3D modellering e.d. met de aanname dat iOS daar beter voor geschikt is, ook al is de software ook beschikbaar voor windows) lijkt me dat een flinke verspilling van geld, tbh. De overige dingen kun je prima op een (vele malen goedkoper) windows device, en dan heb je doorgaans nog betere garantie en betere servicability ook.

Je moet het natuurlijk zelf weten hoor, maar voor standaard consumentengebruik zijn macbooks zwaar, en dan ook zwaar, over-priced, terwijl je er nauwelijks service voor terugkrijgt.

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door ribakker »

Mijn Macbook Pro is overigens gerepareerd. Ik heb hem bij Amac in Rotterdam ingeleverd en binnen drie weken weer teruggekregen. Het logic board is vervangen en de kosten (kleine 700 Euro) heb ik niet hoeven betalen. Mijn laptop was toch al bijna 3,5 jaar oud. Ik ben natuurlijk erg blij :)

JoepBrouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2015 19:54

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door JoepBrouwer »

Hoe heb jij dit geregeld Ribakker? Ik heb precies het zelfde probleem met mijn macbook..

Nick12
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2011 00:48

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door Nick12 »

Macbooks die gemaakt zijn tussen 2011 en 2013 kunnen in aanmerking komen voor het gratis reparatieprogramma van Apple. Je kunt hiervoor naar een Apple store of Apple Authorised Service provider. Zie deze link: https://www.apple.com/nl/support/macboo ... deoissues/ :)

jvdijk79
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2017 16:35

Re: Macbook Pro 15 inch graphic/grafisch/videokaart kapot

Ongelezen bericht door jvdijk79 »

In de onderste regel van het artikel staat: tot 31 dec 2016....
Op 29 dec een macbook pro 15" 2011 ter reparatie aangeboden van een Amac vestiging.
(Nog moeten praten als Brugman vanwege het last-minute zijn... maar ja op tijd is op tijd).
Vandaag wordt de macbook ongerepareed doch MET bevestiging dat het om het grafische probleem gaat.
Reden: Geen onderdelen en Apple beschouwd dit type als "Vintage"!!!
Wat zijn nu mijn rechten als consument?

Gesloten