LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
wjthieme
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2016 15:57

Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door wjthieme »

Heb recent mijn Ziggo abonnement omgezet en een nieuwe Horizon Mediabox te leen gekregen van Ziggo. Dat apparaat verbruikt maar liefst 38 Watt in standby stand!
Naar mijn mening is dat veel een te hoog verbruik. Volgens mij kan dit makkelijk 25 Watt lager zijn. Immers een energiezuining laptop of tablet verbruikt maar 10 Watt als je hem gebruikt en een Horizon Mediabox is toch eigenlijk ook maar een computer, alleen zonder scherm.

Ik heb er eens aan gerekend. Als er 1 miljoen van deze boxen in Nederland staan, dan verbruikt dit ruim 200 miljoen kWh (25 Watt maal 24 uur maal 365 dagen gedeeld door 1000) per jaar te veel, of te wel gelijk aan de jaaropbrengst van 30 windmolens
Dit kost ons per consument ongeveer 40 euro extra aan stroom per jaar.

Ik wil Ziggo bewegen energiezuinige mediaboxen te gaan gebruiken.

Graag zou ik een gezamenlijke consumenten actie beginnen, maar hoe pak ik dit aan?

Ik heb Ziggo in ieder geval een brief geschreven. De reactie hierop is nog niet binnen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mar 2016 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast: spelling gecorrigeerd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat een bizar verhaal. Het modemrouter van internetprovider Online.nl verbruikt minder dan 10 watt:
http://nl.hardware.info/product/207189/ ... resultaten

Vier keer minder.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door olaf79 »

De horizonbox heeft 3 standby standen. In elke stand gaat de box wat meer in slaap, maar is er ook minder mogelijk. Van op afstand een opname kunnen in plannen en binnen 3 seconden beeld om zo snel te kunnen kijken, tot ongeveer 1 minuut opstart tijd vanuit de diepe slaap.
In de eco stand (de diepe slaap) zou het verbruik niet meer mogen zijn dan 1 watt. Je kunt dit in de instellingen aanpassen. Je kunt ook instellen dat de box automatisch bij geen activiteit zelf in de diepe slaap gaat. Let wel op dat timer opnames dan niet meer (of niet goed) werken.

HOe heb je trouwens het energieverbruik gemeten? Veel meters zijn zelf onbetrouwbaar (en energieverbruikers).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Wat een bizar verhaal. Het modemrouter van internetprovider Online.nl verbruikt minder dan 10 watt:
http://nl.hardware.info/product/207189/ ... resultaten

Vier keer minder.
Appels met peren vergelijken. Een horizionbox is veel meer dan een modem router. Dat is een halve computer.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Wat een bizar verhaal. Het modemrouter van internetprovider Online.nl verbruikt minder dan 10 watt:
http://nl.hardware.info/product/207189/ ... resultaten

Vier keer minder.
Appels met peren vergelijken. Een horizionbox is veel meer dan een modem router. Dat is een halve computer.
Lekker belangrijk. Soortgelijke produkten kunnen af met tussen de 5 en 6 watt standby en zelfs in gebruik.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
olaf79 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Wat een bizar verhaal. Het modemrouter van internetprovider Online.nl verbruikt minder dan 10 watt:
http://nl.hardware.info/product/207189/ ... resultaten

Vier keer minder.
Appels met peren vergelijken. Een horizionbox is veel meer dan een modem router. Dat is een halve computer.
Lekker belangrijk. Soortgelijke produkten kunnen af met tussen de 5 en 6 watt standby en zelfs in gebruik.
Oh ja welke dan?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Appels met peren vergelijken. Een horizionbox is veel meer dan een modem router. Dat is een halve computer.
Maar apparaten in stand-by mode vergelijken is zeker geen appels-peren verhaal. Maar een klein circuit behoeft aan te blijven (o.a. voor infra rood ontvangst afstandbediening), en dit circuit schakelt wanneer nodig de rest in.

Een modem router staat altijd aan, daar gaat de vergelijking pas op mank.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Appie83 »

wjthieme schreef:Heb recent mijn Ziggo abonnement omgezet en een nieuwe Horizon Mediabox te leen gekregen van Ziggo. Dat apparaat verbruikt maar liefst 38 Watt in standby stand!
Naar mijn mening is dat veel een te hoog verbruik. Volgens mij kan dit makkelijk 25 Watt lager zijn. Immers een energiezuining laptop of tablet verbruikt maar 10 Watt als je hem gebruikt en een Horizon Mediabox is toch eigenlijk ook maar een computer, alleen zonder scherm.

Ik heb er eens aan gerekend. Als er 1 miljoen van deze boxen in Nederland staan, dan verbruikt dit ruim 200 miljoen kWh (25 Watt maal 24 uur maal 365 dagen gedeeld door 1000) per jaar te veel, of te wel gelijk aan de jaaropbrengst van 30 windmolens
Dit kost ons per consument ongeveer 40 euro extra aan stroom per jaar.

Ik wil Ziggo bewegen energiezuinige mediaboxen te gaan gebruiken.

Graag zou ik een gezamenlijke consumenten actie beginnen, maar hoe pak ik dit aan?

Ik heb Ziggo in ieder geval een brief geschreven. De reactie hierop is nog niet binnen.
Om het verbruik te verlagen kan u zelf ook de energiebesparende instellingen aanpassen: https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... -stand-by/. Nadeel van het aanpassen naar een energiezuinige instelling is dat daardoor de mogelijkheden ook afnemen en hij de opstart langzamer gaat. Bij de eco stand is internetten (als je de Horizon ook als modem gebruikt) en bellen niet meer mogelijk.
Nu staat op de website van ziggo (zie link) dat je voor internet en bellen de energiestand op hoog moet zetten, maar de energiestand op midden kan ook, wifi werkt dan nog gewoon. De stand hoog is naar mijn idee te vergelijken met een laptop die het scherm tijdelijk uit zet, dus de Horizon staat dan nog steeds aan.

U kan de Horizon ook alleen gebruiken voor tv kijken en een losse modem gebruiken voor het internet en mogelijk voor de telefoon. Naar mijn weten kon ik vorig jaar naast de Horizon box ook modem meegeleverd krijgen.

En de Horizon Box gebruikt inderdaad veel, zeker ten opzichte van de tv ontvanger van KPN.http://kpn-customer.custhelp.com/app/an ... tvanger%3F. Verschil is wel dat de Horizon een ingebouwde modem/router heeft en de programma's opneemt op een harde schijf en daarvoor wel moet blijven draaien. O ja het verbruik berekenen naar windmolen, helemaal top. :D . En misschien Kassa groen of Kanniewaarzijn. Maar uiteindelijk bent u zelf degene die dat ding in uw huis heeft gehaald. :wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Har06 »

wjthieme schreef:Heb recent mijn Ziggo abonnement omgezet en een nieuwe Horizon Mediabox te leen gekregen van Ziggo. Dat apparaat verbruikt maar liefst 38 Watt in standby stand!
Naar mijn mening is dat veel een te hoog verbruik. Volgens mij kan dit makkelijk 25 Watt lager zijn. Immers een energiezuining laptop of tablet verbruikt maar 10 Watt als je hem gebruikt en een Horizon Mediabox is toch eigenlijk ook maar een computer, alleen zonder scherm.

Ik heb er eens aan gerekend. Als er 1 miljoen van deze boxen in Nederland staan, dan verbruikt dit ruim 200 miljoen kWh (25 Watt maal 24 uur maal 365 dagen gedeeld door 1000) per jaar te veel, of te wel gelijk aan de jaaropbrengst van 30 windmolens
Dit kost ons per consument ongeveer 40 euro extra aan stroom per jaar.

Ik wil Ziggo bewegen energiezuinige mediaboxen te gaan gebruiken.

Graag zou ik een gezamenlijke consumenten actie beginnen, maar hoe pak ik dit aan?

Ik heb Ziggo in ieder geval een brief geschreven. De reactie hierop is nog niet binnen.
mediabox terugsturen, de mijne verbruikt niets buiten gebruikstijden (staat uit).
Ziggo heeft doe apparaten niet ontwikkeld en gemaakt,
30 windmolens? voor een standby toestelletje ? laat Ts eens kijken wat bij hem thuis allemaal standby staat , dan komen we op de 31 ste uit.
consumentenactie via Samson PvDa op poten zetten :P :P

wjthieme
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2016 15:57

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door wjthieme »

Iedereen die gereageerd heeft alsvast bedankt. Die 38 Watt wordt ook door ziggo genoemd in de handleiding en op internet (http://ziggo.nl/energieverbruik)
Heb inmiddels de klantenservice telefonisch gesproken.
De enige oplossing die men nu korte termijn kan bieden is een losse mediabox en los modem. totaal standby verbruik van deze combi is volgens de klantenservice 33 Watt. Nog steeds heel veel.
Een tijdklok erop zou ook kunnen, of handmatig aan en uitzetten als je niet thuis bent. Maar zolang er geen stroom op staat kan je ook niet bellen en internetten.
De info wordt doorgestuurd naar de afdeling MVO. Afdeling MVO is verantwoordelijk voor milieu en klimaat.
Ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden, want dit is te gek voor woorden. Wordt vervolgt....

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door gemist »

Ik denk dat er wel een mogelijkheid bestaat om groenere boxen te produceren. Mijn, zelfgebouwde, PC toren verbruikt in standby modus maar 3 Watt dankzij het slimme dure energiezuinige moederbord met nog slimmere BIOS. Maar de kosten van zo'n mediabox gaan dan wel omhoog. En dan rijst de vraag wie dat gaat betalen.
Want met de nieuwe uitspraken van de rechter omtrent de telefoonabonnementen met telefoon zouden ook kunnen worden gebruikt bij de abonnementen met mediabox.
Volgens mij zijn de kabelaars daar nog lang niet klaar voor...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door bprosman »

Een tijdklok erop zou ook kunnen, of handmatig aan en uitzetten als je niet thuis bent. Maar zolang er geen stroom op staat kan je ook niet bellen en internetten.
Maar je had het over "Stand-by", beetje dubbel, OF je apparaat staat in stand-by OF je wil internetten.
Als je wil internetten is het geen Stand-by.
Als je niet thuis bent kun je ook niet bellen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Appie83 »

Je hebt uit en aan maar daartussen nog een tal van mogelijkheden. En als je alle functies van de Horizon wil gebruiken en daarnaast ook nog een tweede box hebt dan verbruikt dat ding inderdaad veeel stroom.

Bij de Horinzon heb je de volgende opties:
-Aan Maximaal 59 Watt
-Stand-by Hoog (actief) 56 Watt
-Stand-by Hoog (passief) 38,3 Watt
-Stand-by Midden 27,5 Watt
-Stand-by Eco <0,5 Watt, qua functies is de box nu praktisch uit want niet bellen, niet opnemen, geen verbinding met de app en geen internet.
-En dus uit. 0 Watt

Hoog

Alles blijft actief behalve zaken die niet nodig zijn (de harde schijf, audio/video-outputs)
De Horizon Mediabox is binnen enkele seconden weer klaar voor gebruik

Midden

Het videogedeelte staat uit om energie te besparen
Geplande opnames worden wel opgenomen, de mediabox gaat hiervoor tijdelijk terug naar hoog stand-by
Als de Mediabox uit stand-by wordt gehaald, duurt het ongeveer 1 minuut voordat hij volledig klaar voor gebruik is

ECO

Alle onderdelen zijn uitgeschakeld, dus geen internet en bellen
Geplande opnames worden wèl gemaakt, daarvoor gaat de Mediabox tijdelijk uit deep sleep
Als de Mediabox uit stand-by wordt gehaald, duurt het ongeveer 1 minuut voordat hij volledig klaar voor gebruik is
Als de Mediabox langer op stand-by staat, kan het zijn dat de box zijn verbinding met het netwerk verliest en het opnieuw opstarten tot 5 minuten duurt. Ook kan de Mediabox dan trager reageren op de afstandsbediening
De Extra Mediabox zal ook niet werken als de Hoofdbox in ECOmodus staat en uitgeschakeld is
Geplande opnames kunnen mogelijk mislukken

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klanten zouden voordat ze een contract sluiten bij Ziggo geïnformeerd moeten worden dat ze 100 euro per jaar of meer aan stroom kwijt zijn. Ik vind het werkelijk bezopen. En dan dit citaat:
De info wordt doorgestuurd naar de afdeling MVO. Afdeling MVO is verantwoordelijk voor milieu en klimaat.
Werkelijk om je gek te lachen. Het interesseert Ziggo natuurlijk helemaal niets.

stofzuigertje

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ben voor los modem en kaart in TV....
Opnemen kan om sommige TV toestellen als je externe harde schijf aansluit dus de recorder is niet altijd nodig.

De nieuwste TV bij mijn thuis, een 32" Philips heeft een Harde schijf eraan hangen en die gebruikt maar 35 Watt werkend,
en stand by maar 0,5 watt...
Dus het kan zuiniger en met de Ziggo kaart lezer erin, dus alle kanalen en alleen kan ik niet 1 kijken en 2 opnemen maar met 4 toestellen in huis...

Ook de oude Humax kasten met 160 en 320 Gb werken nog goed en gebruiken minder.
Op marktplaats zijn deze ooit €200 of meer nieuw prijs kastjes vaak voor leuke prijzen aangeboden en ze werken meestal prima.
Net als de andere Ziggo kasten voor de UPC fusie.

Horizon was in UPC periode al erg bekend dus zou ik nooit deze nemen!

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door Har06 »

Bob Schurkjens schreef:Klanten zouden voordat ze een contract sluiten bij Ziggo geïnformeerd moeten worden dat ze 100 euro per jaar [/b]of meer aan stroom kwijt zijn. Ik vind het werkelijk bezopen. En dan dit citaat:
De info wordt doorgestuurd naar de afdeling MVO. Afdeling MVO is verantwoordelijk voor milieu en klimaat.


Werkelijk om je gek te lachen. Het interesseert Ziggo natuurlijk helemaal niets.


je kunt alle specificaties van te voren doornemen en uiteraard het apparaat uitzetten, heeft Ts zelf een meting gedaan??

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
olaf79 schreef:Appels met peren vergelijken. Een horizionbox is veel meer dan een modem router. Dat is een halve computer.
Maar apparaten in stand-by mode vergelijken is zeker geen appels-peren verhaal. Maar een klein circuit behoeft aan te blijven (o.a. voor infra rood ontvangst afstandbediening), en dit circuit schakelt wanneer nodig de rest in.

Een modem router staat altijd aan, daar gaat de vergelijking pas op mank.
Nee want de mediabox is ook server, recorder, en kan op afstand (en dan bedoel ik buitens huis) worden bediend. Daarvoor zijn allerlei technieken nodig die stroom vragen en dus ook verbruiken. Dit zijn zaken die een gewoon modem / router niet kunnen. Zet je deze extra diensten uit dan is het verbruik verwaarloosbaar, nl onder de 1 watt.

erik.hofman
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:51
Contacteer:

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door erik.hofman »

Appie83 schreef: ECO

Geplande opnames kunnen mogelijk mislukken
Dit probleem heb ik echter ook bij de stand-by Hoog stand. Het is al meerdere malen gebeurd dat een programma niet of slechts gedeeltelijk opgenomen is.

gpadberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2016 17:00

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door gpadberg »

Heb ook een mediabox hij gebruikt in de hoogste stand-by 58 watt stroom,in deze stand-by stand werkt de Mediabox het best in de ander standen duurt het opstarten te lang .
Verder vaak last van vastlopen herstarten als mijn verplicht jaar erop zit gaat hij terug naar ZIGGO en gebruik ik mijn Humax 5200 weer die niet met beeld en opname onderdoet voor de Mediabox. en maar 0.2 watt stroom standby.
Kan dan geen film meer streamen maar dan neem ik wel netflix en programma's terugkijken hoef ik niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo Horizon mediabox verbruikt 38 Watt in stand-by

Ongelezen bericht door olaf79 »

erik.hofman schreef:
Appie83 schreef: ECO

Geplande opnames kunnen mogelijk mislukken
Dit probleem heb ik echter ook bij de stand-by Hoog stand. Het is al meerdere malen gebeurd dat een programma niet of slechts gedeeltelijk opgenomen is.
Neem je op via de app Horizon Go, of rechtstreeks op de recorder? Is de recorder soms vol? Staat de tijd goed? Is het steeds bij dezelfde zender?

Gesloten