LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Algemeen rookverbod

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat roken slecht voor de gezondheid is, dat hoef je volgens mij niemand meer uit te leggen. (hoewel je hebt van die idioten...). In principe heeft elk mens de vrijheid om zijn eigen gezondheid in gevaar te brengen. Het probleem met roken is dat de medeburger die niet rookt, ook niet wil roken en daar last van heeft, ook zijn gezondheid in gevaar gebracht ziet worden.

Er wordt steeds meer bekend over de gevaren van meeroken. Het is zeer slecht voor de gezondheid en mogelijk zelfs extra gevaarlijk omdat de ongefilterde lucht van de sigaretten verslaafde medemens wordt ingeademd. Daarnaast is het gewoon vies, stinkt het en vervuilt het de kleren van mensen die helemaal niet willen roken, maar ongevraagd meeroken. Voor kwetsbare groepen, zoals astma patiënten, kinderen, zwangere vrouwen en vooral hun ongeboren kind, zijn de gevaren nog extra groot. Toch wordt er aan de gevaren van onbedoeld meeroken onvoldoende aandacht besteed.

In openbare gebouwen, de horeca en in veel andere gebouwen in roken al verboden. Maar, gezien het feit dat toch steeds meer bekend wordt over de gevaren van ongewild meeroken in de buitenlucht, vraag ik me af of het niet eens tijd wordt voor een algemeen rookverbod. Dat houdt in dat roken in de openbare ruimte, dus ook buiten, verboden wordt. Roken doe je voortaan maar thuis (met je raam gesloten aub).

Is een algemeen rookverbod een goed idee?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Shine »

Om eerlijk te zijn word ik dit soort discussies een beetje zat. Het is namelijk vragen naar dezelfde weg in reacties en die krijgt u dus ook van mij.
Een algemeen rookverbod zoals u presenteert, nee dat gaat absoluut te ver. In uw verhaal doet u ook voorkomen alsof de totale luchtverontreiniging en de gezondheids last die mensen hierdoor ondervinden alleen maar bestaat uit sigarettenrook, terwijl niets minder waar is. Smog komt echt niet door de rokers. Om maar even wat te noemen.
De gifstoffen die wij dagelijks inademen anders dan van sigarettenrook is vele malen erger. En daar zou eens serieuze aandacht naar uit moeten gaan. Je zit op een terrasje en de gifstoffen afkomstig van de voorbij ronkende brommers/scooters en auto's is niet mis voor de poes. De vele vuurkorven die zomers worden aangestoken, of wat dacht u van de openhaard in de winter!
Horde ouders die hun kinderen dagelijks, weer of geen weer, per auto naar de school brengen, terwijl het afstandje prima per fiets te overbruggen valt.
En zo kunnen we nog even door gaan.
Daarnaast zijn er nog veel meer aspekten die onze gezondheid enorme schade berokkenen anders dan sigarettenrook. Drank, vet, ongezond eten (de hoeveelheid kinderen die aan diabetes lijden stijgt enorm). De ontieglijke rotzooi die voedselproducenten in ons voedsel blijven smijten. Het gebruik van gifstoffen voor alles wat groeit en bloeit.
Enfin, u begrijpt het vast wel.

Mucha

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is wel wat te zeggen voor een dergelijk rookverbod. Het is eenvoudig te handhaven. En kan overlast op terrassen, bushokjes, parken, standen e.d.. Het betekent wel dat mensen verboden wordt om buiten te roken, ook als ze daarmee niet voor overlast zorgen. Daar tegenover staat dan weer dat er in de handhaving keuzes moeten worden gemaakt, omdat iedere euro maar een keer kan worden uitgeven en daarom hier niet gehandhaafd zal worden.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door witte angora »

Helemaal eens met Shine.

Ik ben zelf een niet-roker, ook nooit gerookt, maar als mensen dat willen doen, dan doen ze dat maar. Mensen zijn er zo trots op dat 'we' in een vrij land leven, laat elkaar dan ook vrij! Waarom alles maar betuttelen en in regels gieten? Krijgen we binnenkort ook een verbod om in gehorige woningen 's nachts naar de wc te gaan omdat dat geluidsoverlast veroorzaakt voor de buren?

(en eerlijk gezegd vind ik het geen ramp af en toe een sigarettenlucht te ruiken; het brengt herinneringen aan vroeger naar boven, niet zozeer specifieke herinneringen, het is een soort weemoed)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door scontra »

olaf79 schreef: Is een algemeen rookverbod een goed idee?
@olaf79,

Ben het helemaal met uw betoog eens ;-) , maar uw idee gaat lang en lang niet vergenoeg naar "mijn" idee.
Alle vervuilende activiteiten die de mens uitvoert en die slecht zijn voor mens, dier en plant zouden moeten worden verboden en niet alleen dat meerokertjes verhaal. En ik ben een niet roker.
Een opsomming van al deze vervuilende en slecht voor de gezondheid zijnde zaken die de mens veroorzaakt is niet te benoemen aangezien dit een bijna oneindige opsomming zou worden.
Maar begin eens bij u zelf na te gaan aan welke vervuilende zaken u zelf, bewust of onbewust, deelneemt.
U zult schrikken van uw eigen gedrag.
Maar, zult u zeer waarschijnlijk redeneren, al die zaken zijn van belang om onze levensstandaard en economie op peil te houden en daar moet/mag vooral niet aan getornd worden.
Twee simpele voorbeelden, het vliegverkeer neemt extreem toe omdat we weer meer pecunia hebben uit te geven en verder willen reizen dan ooit te voren. De auto met al z'n vervuilende uitstoot, naam alleen maar even de uitstoot van fijnstof en de massa's rubber welke over de aarde wordt verspreidt.
Iets om over na te denken en/of verder over te discussiëren!!

Mucha

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een keuze zou kunnen zijn om niet het buiten roken te verbieden, maar wel -naast het al,geldende rookverbod- het roken op openbare weg. Daarmee los je al heel veel overlastsituaties op, maar kunnen de rokers nog wel in hun eigen tuin een peuk opsteken.

Eigenlijk precies zoals dat met alcoholische dranken ook al geregeld is.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Een keuze zou kunnen zijn om niet het buiten roken te verbieden, maar wel -naast het al,geldende rookverbod- het roken op openbare weg. Daarmee los je al heel veel overlastsituaties op, maar kunnen de rokers nog wel in hun eigen tuin een peuk opsteken.
Als dat ooit zou gebeuren kun je wel raden wie er hier een aantal topics over het rookgedrag van de buren gaat openen... :lol:

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik dacht, ik zet het er maar niet bij... :lol:

Maar inderdaad, als mijn buren in de tuin roken, ruik ik dat soms. Maar dat is dan dusdanig verwaaid dat ik niet geloof dat dat ernstige schade toebrengt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Een keuze zou kunnen zijn om niet het buiten roken te verbieden, maar wel -naast het al,geldende rookverbod- het roken op openbare weg.
Zo begrijp ik de stelling van Olaf. Immers, hij heeft het over de openbare ruimte.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door scontra »

Mucha schreef:
mein33 schreef:
olaf79 schreef: Is een algemeen rookverbod een goed idee?
@olaf79,

Ben het helemaal met uw betoog eens ;-) , maar uw idee gaat lang en lang niet vergenoeg naar "mijn" idee.
Alle vervuilende activiteiten die de mens uitvoert en die slecht zijn voor mens, dier en plant zouden moeten worden verboden
En schrijft dat op een stroom verbruikende computer. Die na zijn vervanging op de grote plastichoop zal belanden. :mrgreen:
Goed bezig !

@mucha,

U kunt mij allerlei benamingen toevoegen, al weet ik niet waarom u dit zou willen doen.
U mist helaas de ironie in mijn betoog en dat is jammer, maar misschien ook wel begrijpelijk ;-))
Mr.Green is mooi verzonnen, maar geeft echter geen juist beeld over mijn dagelijkse bijdrage aan de milieuvervuiling, aangezien ik zeer zeker geen "Don Quichot" ben in mijn milieugedrag.
Ik doe tenminste alles alles wat u ook doet, maar maak u daar vervolgens geen verwijten over.
Maar je alleen beklagen over het "meerokertje" is het zelfde als je kop in het zand steken voor alle andere problematiek op dit gebied.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Een keuze zou kunnen zijn om niet het buiten roken te verbieden, maar wel -naast het al,geldende rookverbod- het roken op openbare weg.
Zo begrijp ik de stelling van Olaf. Immers, hij heeft het over de openbare ruimte.
Ik niet, met name wegens zijn laatste zin. Maar het is inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar.
olaf79 schreef:Dat houdt in dat roken in de openbare ruimte, dus ook buiten, verboden wordt. Roken doe je voortaan maar thuis (met je raam gesloten aub).

Mucha

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:De schade door meeroken in de buitenlucht is nihil.
Dat is niet waar.

Mucha

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
MichielFRL schreef:De schade door meeroken in de buitenlucht is nihil.
Dat is niet waar.
Waarom niet? Het gaat vrijwel altijd om zulke kleine concentraties dat de schadelijkheid me niet zo groot lijkt. Zie jij dat anders?

mh73

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben een niet roker. Maar mijn ouders rookten wel en veel en dat zorgde er bijvoorbeeld voor dat ik als kind altijd wagenziek was. Het kwam alleen niet van de auto! Mijn moeder stierf overigens aan longkanker toen ze nog geen 62 was en heeft haar kleinkinderen niet meegemaakt.

Nog steeds kan ik hondsberoerd worden van sigarettenrook. Ik word er echt onpasselijk van. Bij een openbaar zitje bij een restaurant zoek ik altijd een plek waar in de nabijheid niet gerookt wordt, alleen als de mensen die er zaten weggaan, komen er toch weleens rokers voor in de plaats. En die blazen hun rook altijd weg van waar zij zelf zitten, precies de kant van hun buren op.

Afgezien daarvan vind ik dat er al genoeg regeltjes zijn in Nederland en alhoewel meeroken slecht is, is het leven in Nederland gewoon al slecht door de hoeveelheid troep die er in de lucht zit. Er zijn mensen die erg gesteld zijn op hun dagelijkse sigaretjes en waarom zou hun dat plezier ontnomen moeten worden? De verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid dragen ze zelf en men is oud en wijs genoeg om daar beslissingen over te nemen. Bovendien zou er bij een verbod op roken wel weer de één of andere belastingverhoging volgen om het verlies aan accijns inkomsten goed te maken.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Zie jij dat anders?
Ja. De concentratie is afhankelijk van de afstand. Natuurlijk zal de concentratie in een verlaten straat, waar een roker op 10 meter afstand loopt, erg klein zijn. De concentratie ligt een stuk hoger op plekken waar mensen dichter bij elkaar komen.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Zie jij dat anders?
Ja. De concentratie is afhankelijk van de afstand. Natuurlijk zal de concentratie in een verlaten straat, waar een roker op 10 meter afstand loopt, erg klein zijn. De concentratie ligt een stuk hoger op plekken waar mensen dichter bij elkaar komen.
Ja, zo ver was ik ook al :wink: Als je buiten in de rookzones gaat staan, is de concentratie vast hoger dan midden op de Veluwe.

Jouw stelling is dat de schade door meeroken in de buitenlucht niet nihil is. Maar wat zijn je argumenten? Wie zegt dat de normale concentratie sigarettenrook in de buitenlucht groot genoeg is om schadelijk te zijn?

Gesloten