LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wifi-tracking

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Radar »

Je gooit je dagelijkse boodschappen in het mandje. Hoe lang blijf je staan bij het snoepschap? Dat wordt bijgehouden door middel van wifi of bluetooth: wifi-tracking heet dat. Wat gebeurt er met deze data? En wordt de privacywetgeving hierbij overtreden? Radar zoekt het voor je uit.

Meer over dit item: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... -tracking/

Maandag 17 oktober 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

Wifitracking mag alleen als dat vermeld staat in het pand. Maar als je er geen zin an hebt dan kun je met Android je ID lekker anoniem laten. En heb je dus geen last van dat gedoe

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

gemist schreef:Wifitracking mag alleen als dat vermeld staat in het pand. Maar als je er geen zin an hebt dan kun je met Android je ID lekker anoniem laten. En heb je dus geen last van dat gedoe
Een melding dat je de wet gaat overtreden is echt niet voldoende om dan die wet te mogen overtreden. WIFI tracking is een persoonsgegeven omdat er een unieke code gebruikt wordt die aan een persoon te koppelen is. Dus is de tracking onderhavig aan de wet bescherming persoonsgegevens. Het is absoluut onvoldoende om alleen te melden dat je die gegevens verzameld.


gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

Ze volgen het apparaat, niet de persoon die em bijheeft. Het apparaat heeft een functionele instelling om dat tracken niet toe te staan.
Qua persoonsgegevens wordt er niets gedaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

gemist schreef:Ze volgen het apparaat, niet de persoon die em bijheeft. Het apparaat heeft een functionele instelling om dat tracken niet toe te staan.
Qua persoonsgegevens wordt er niets gedaan.
Jawel het tracken van iemands telefoon is ook persoonsgegeven omdat die telefoon (via de simkaart) tot de eigenaar kan leiden.
Tracken is niet standaard geblokkeerd en er is geen opt out (dat is ook een overtreding van de wet)...

Zoals het nu vaak gebeurd mag het niet.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door BL2 »

Eigenlijk interesseert het me geen fluit dat ze weten dat ik altijd wat langer bij de worteltjes sta. Waarom ik dat doe weten ze niet, maar zou wel interresant kunnen zijn voor de supermarkt.......

Wat ik uitendelijk koop weten ze toch wel door mijn klantenkaart, dat zie ik aan de zgn "persoonlijke aanbiedingen" welke ik de week erna krijg :D :!:

Op mijn werk wordt ik 24/24 7 dagen per week gefilmd zover ik aanwezig ben, type ik mijn naam in, dan weet iedereen mijn hobbij. Er is niets meer geheim, privacywetgeving holt achter de feiten aan en is compleet achterhaald........... Dat is iets uit de tijd van de analoge brief.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

WiFi netwerken houden niet netjes op bij de muur/ingang van een winkelpand, dus als je door de stad loopt met je WiFi signaal nog aan op je smartphone, kunnen, en zullen, ze je ook volgen. Dus zonder dat je ooit in de betreffende winkel bent geweest, en heel plausibel, die WiFi tracking waarschuwingssticker niet gezien hebt. De WiFi adapter in je smartphone scant continue de omgeving op netwerken, en geeft daarbij het eigen MAC-adres aan elk WiFi netwerk binnen bereik. Dat is hoe het protocol werkt overigens, niet een instelling van Apple of Google in hun mobiele OS.

Eigenlijk de enige remedie is om alle draadloze verbindingen, dus WiFi én bluetooth, uit te zetten als je deze niet gebruikt.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

[quote="olaf79"Jawel het tracken van iemands telefoon is ook persoonsgegeven omdat die telefoon (via de simkaart) tot de eigenaar kan leiden.
Tracken is niet standaard geblokkeerd en er is geen opt out (dat is ook een overtreding van de wet)...

Zoals het nu vaak gebeurd mag het niet.[/quote]

Ten eerste praat je wederom weer een hoop onzin waar je compleet niks van snapt. Op een simkaart staan geen persoonsgegevens dus die zijn ook niet te herleiden naar een persoon.
Uiteraard kan je zeggen het nr kunnen ze de opvragen wie het contract heeft als het geen prepaid is maar dat kunnen ze niet dan zal er echt een rechter moeten zijn die toestemming geeft en dat gaat dan echt als er een misdrijf is gepleegd dus dat bedrijf komt echt nooit en te nimmer aan de gegevens.
Alles wat Wifi tracking doet is al zo oud als de weg naar Rome, dat begon al met je bankpas en klantenkaarten waar je boodschappen doet en dat werd ook al bijgehouden.

Mucha

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Dirkie »

sjohie schreef:WiFi netwerken houden niet netjes op bij de muur/ingang van een winkelpand
Dan hebben ze in winkels andere Wifi dan ik thuis. Na 1 muur is het signaal al minimaal. Althans dat hoor ik steeds van vrouw en kinderen....... :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

Dirkie schreef:
sjohie schreef:WiFi netwerken houden niet netjes op bij de muur/ingang van een winkelpand
Dan hebben ze in winkels andere Wifi dan ik thuis. Na 1 muur is het signaal al minimaal. Althans dat hoor ik steeds van vrouw en kinderen....... :D
Dat hébben ze ook, tenminste, ik ga er vanuit dat jullie niet professionele WiFi apparatuur van zeg Juniper of Cisco hebben hangen in huis? Dat spul is wel wat sterker qua signaal dan de gemiddelde consumentenrouter. En je smartphone maakt als je langsloopt niet daadwerkelijk verbinding, en je hoeft niet in te loggen, het zegt alleen "hallo ik ben MAC-adres xxxxx, en ben in de buurt van je" Op je device weet Google of Apple ook dát MAC-adres, en al je andere gegevens van je account.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Dirkie »

olaf79 schreef:
gemist schreef:Ze volgen het apparaat, niet de persoon die em bijheeft. Het apparaat heeft een functionele instelling om dat tracken niet toe te staan.
Qua persoonsgegevens wordt er niets gedaan.
Jawel het tracken van iemands telefoon is ook persoonsgegeven omdat die telefoon (via de simkaart) tot de eigenaar kan leiden.
Tracken is niet standaard geblokkeerd en er is geen opt out (dat is ook een overtreding van de wet)...

Zoals het nu vaak gebeurd mag het niet.
Natuurlijk is wel een opt out. Zet je Wifi, je mobiele data, je bluetooth, je GPS enz enz allemaal uit. Op dat moment werkt (Wifi) tracking niet meer. Je bent echter nog steeds traceerbaar omdat je voor het bellen contact moet maken met 1 of meer zendmasten van je provider. Een ook daarmee is een vrij goede plaatsbepaling mogelijk. Dus eigenlijk moet je je smartphone in FlightMode zetten, dan ben je niet meer traceerbaar. Alleen doet niemand dat want is je (te) dure smartphone namelijk niet meer te gebruiken. Kortom je kan wel degelijk kiezen tussen privacy en traceerbaarheid. Alleen is niemand zo principieel over zijn privacy om de consequenties daarvan de accepteren. Iedereen heeft privacy hoog in het vaandel tenzij het geld kost en/of de beperkingen te groot worden.

Mucha

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef:[quote="olaf79"Jawel het tracken van iemands telefoon is ook persoonsgegeven omdat die telefoon (via de simkaart) tot de eigenaar kan leiden.
Tracken is niet standaard geblokkeerd en er is geen opt out (dat is ook een overtreding van de wet)...

Zoals het nu vaak gebeurd mag het niet.
Ten eerste praat je wederom weer een hoop onzin waar je compleet niks van snapt. Op een simkaart staan geen persoonsgegevens dus die zijn ook niet te herleiden naar een persoon.
Uiteraard kan je zeggen het nr kunnen ze de opvragen wie het contract heeft als het geen prepaid is maar dat kunnen ze niet dan zal er echt een rechter moeten zijn die toestemming geeft en dat gaat dan echt als er een misdrijf is gepleegd dus dat bedrijf komt echt nooit en te nimmer aan de gegevens.
Alles wat Wifi tracking doet is al zo oud als de weg naar Rome, dat begon al met je bankpas en klantenkaarten waar je boodschappen doet en dat werd ook al bijgehouden. [/quote]
Geen onzin. De authoriteit bescherming persoonsgegevens heeft de tracking diensten al op de vingers getikt en gedreigd met dwangsommen als ze er mee door gaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een persoonsgegeven is een naar een persoon herleidbaar gegeven, ongeacht de vraag of die herleiding middels openbare of besloten bronnen gaat. De telefoongegevens zijn dus inderdaad wel degelijk persoonsgegevens, ondanks de onzin die Joris daarover verkondigd.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Moneyman schreef:Een persoonsgegeven is een naar een persoon herleidbaar gegeven, ongeacht de vraag of die herleiding middels openbare of besloten bronnen gaat. De telefoongegevens zijn dus inderdaad wel degelijk persoonsgegevens, ondanks de onzin die Joris daarover verkondigd.
Jij kan gewoonweg met WIFI tracking geen persoonsgegevens herleiden.
Je had gelijk als de bronnen openbaar toegankelijk waren maar dat zijn ze niet en die zullen ook niet openbaar worden ook en al zeker niet voor marketing doeleinden etc.

Zelfs jij als deurwaarder kunt daar niet aankomen dus laat staan een winkel die aan tracking doet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

joris21 schreef:
Moneyman schreef:Een persoonsgegeven is een naar een persoon herleidbaar gegeven, ongeacht de vraag of die herleiding middels openbare of besloten bronnen gaat. De telefoongegevens zijn dus inderdaad wel degelijk persoonsgegevens, ondanks de onzin die Joris daarover verkondigd.
Jij kan gewoonweg met WIFI tracking geen persoonsgegevens herleiden.
Je had gelijk als de bronnen openbaar toegankelijk waren maar dat zijn ze niet en die zullen ook niet openbaar worden ook en al zeker niet voor marketing doeleinden etc.

Zelfs jij als deurwaarder kunt daar niet aankomen dus laat staan een winkel die aan tracking doet.
Lees nou eens... :roll:

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Ik lees en ik zeg jou dat het niet herleidbaar is.
Er zijn wel meer persoonsgegevens die niet herleidbaar zijn door anderen.
Maar een sim alleen is niet herleidbaar op de sim staat ook geen naam/adres etc enkel en alleen een nummer.
Welk persoon dat heeft kan alleen justitie met een vonnis loskrijgen en dan enkel voor abbo's
Alleen met tracking kijken ze niet naar het nr dus compleet niet spannend en ook al zouden ze dat wel doen dan nog hebben ze er niks aan.
Zelfde bv met de bonuskaart zolang jij hem niet registreert kun jij nog korting krijgen en is niet herleidbaar enkel word die data gebruikt voor wat schaffen mensen aan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

joris21 schreef:Ik lees en ik zeg jou dat het niet herleidbaar is.
Er zijn wel meer persoonsgegevens die niet herleidbaar zijn door anderen.
Maar een sim alleen is niet herleidbaar op de sim staat ook geen naam/adres etc enkel en alleen een nummer.
Welk persoon dat heeft kan alleen justitie met een vonnis loskrijgen en dan enkel voor abbo's
Alleen met tracking kijken ze niet naar het nr dus compleet niet spannend en ook al zouden ze dat wel doen dan nog hebben ze er niks aan.
Zelfde bv met de bonuskaart zolang jij hem niet registreert kun jij nog korting krijgen en is niet herleidbaar enkel word die data gebruikt voor wat schaffen mensen aan.
Je snapt het niet of, waarschijnlijker, je wilt het niet snappen. Discussieren is met jou dus compleet zinloos.

Gesloten