LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasmeter overbodig en nu?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
uriel.ferrari
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2017 12:23

Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door uriel.ferrari »

Onderwerp: verzegeling van de gasmeter.

Al geruime tijd worden de inwoners en het bedrijfsleven van Nederland gepromoot om zuiniger met energie om te springen. Dit streven wordt door de overheid, provincie en gemeente gestimuleerd d.m.v. subsidies en leningen in het voor uitzicht te stellen.
Ook wij hebben aan deze roep gehoor gegeven en flink geïnvesteerd. Wij zijn zo ver, dat we zonder gas kunnen. Hierdoor maken we geen gebruik van de gasmeter en het gasnet. Omdat we wel voor deze voorzieningen nog wel betalen, willen we van het gas afgesloten worden.
Er zijn hier 3 mogelijkheden voor:
• Meter verwijderen: kosten 605,- euro. Mag alleen door de netbeheerder (Liander) uitgevoerd worden.
• Verzegelen van de gasmeter: kosteloos
• Leegstands contract vastrecht afsluiten bij de gasleverancier: kosten 15 euro per maand.
Onze keus is op het voordelige “Verzegelen” gevallen.
Bij navraag blijkt het verzegelen bij uw bedrijf, Liander, niet meer mogelijk te zijn. Bij ander netbeheerders is kosteloos verzegelen wel mogelijk. Het meest frustrerende is, dat je zelf na een verhuizing geen keuze kunt maken, met welke netwerkbeheerder je verder wilt gaan. Als consument voelen wij ons hierdoor ernstig benadeeld.
Tevens hebben wij niet om een gasmeter gevraagd. Een maand geleden is er, omdat wij op inductie-koken zijn overgegaan, een slimme elektriciteitsmeter geplaatst. Ondanks mijn opmerking, dat wij geen gas meer gebruiken, werd er toch een nieuwe gasmeter geplaatst. “Als we een slimme meter plaatsen, wordt ook meteen de gasmeter vervangen”.
Wij worden door uw bedrijf voor al onze genomen energiezuinige maatregelen, niet beloond, maar juist gestraft:
Geen gebruik maken van Liander beteken eenmalig een rekening van 605 euro of maandelijks 15 euro betalen tot ……...
Wij zijn vast niet de enigen, die met deze oneerlijke regelgeving van doen hebben.
U. F

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door berndv »

uriel.ferrari schreef:Onderwerp: verzegeling van de gasmeter.

Al geruime tijd worden de inwoners en het bedrijfsleven van Nederland gepromoot om zuiniger met energie om te springen. Dit streven wordt door de overheid, provincie en gemeente gestimuleerd d.m.v. subsidies en leningen in het voor uitzicht te stellen.
Ook wij hebben aan deze roep gehoor gegeven en flink geïnvesteerd. Wij zijn zo ver, dat we zonder gas kunnen. Hierdoor maken we geen gebruik van de gasmeter en het gasnet. Omdat we wel voor deze voorzieningen nog wel betalen, willen we van het gas afgesloten worden.
Er zijn hier 3 mogelijkheden voor:
• Meter verwijderen: kosten 605,- euro. Mag alleen door de netbeheerder (Liander) uitgevoerd worden.
• Verzegelen van de gasmeter: kosteloos
• Leegstands contract vastrecht afsluiten bij de gasleverancier: kosten 15 euro per maand.
Onze keus is op het voordelige “Verzegelen” gevallen.
Bij navraag blijkt het verzegelen bij uw bedrijf, Liander, niet meer mogelijk te zijn. Bij ander netbeheerders is kosteloos verzegelen wel mogelijk. Het meest frustrerende is, dat je zelf na een verhuizing geen keuze kunt maken, met welke netwerkbeheerder je verder wilt gaan. Als consument voelen wij ons hierdoor ernstig benadeeld.
Tevens hebben wij niet om een gasmeter gevraagd. Een maand geleden is er, omdat wij op inductie-koken zijn overgegaan, een slimme elektriciteitsmeter geplaatst. Ondanks mijn opmerking, dat wij geen gas meer gebruiken, werd er toch een nieuwe gasmeter geplaatst. “Als we een slimme meter plaatsen, wordt ook meteen de gasmeter vervangen”.
Wij worden door uw bedrijf voor al onze genomen energiezuinige maatregelen, niet beloond, maar juist gestraft:
Geen gebruik maken van Liander beteken eenmalig een rekening van 605 euro of maandelijks 15 euro betalen tot ……...
Wij zijn vast niet de enigen, die met deze oneerlijke regelgeving van doen hebben.
U. F
Een zeer nobel streven, om goed met energie om te springen. Maar goed en bewust met energie omgaan, betekent helaas in sommige gevallen kosten maken. Mensen die graag zonnepanelen willen, zullen dit zelf moeten bekostigen. In uw geval, het afsluiten van de gasmeter, brengt inderdaad ook kosten met zich mee. Het is namelijk meer dan alleen "even" de meter uit de meterkast halen. Uw volledige gasaansluiting wordt dan weggehaald. De aansluiting wordt fysiek vanaf de straat afgesloten. Dus dat betekent dat er graafwerkzaamheden moeten plaats vinden, de stoep moet open, dit moet gemeld en aangevraagd worden bij de gemeente, waar ook kosten aan verbonden zijn. De werkzaamheden bevatten meer dan "even" de buis afkoppelen en de meter in de bus leggen.

Het kiezen van een netbeheerder kan natuurlijk niet. De netbeheerder is de verantwoordelijke voor het netwerk, die kies je niet als consument, die wordt gekozen door de eigenaar van het netwerk, in sommige gevallen is dat tevens de netbeheerder.

Zo te zien bieden ze wel een tijdelijke oplossing voor het afsluiten van de gasmeter:
https://www.liander.nl/sites/default/fi ... 1-2017.pdf
Maar dit mag maar voor maximaal 12 maanden, waarna er of heraangesloten of volledig afgesloten moet worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door sjohie »

De openbare weg opbreken vereist sowieso een graafmelding bij het klic, die kost 19,00 exclusief tijd om deze te doen en af te handelen. Dat is ~30minuten. Dan moet er bij de meeste gemeenten een MOOR melding of iets vergelijkbaars gedaan worden om de openbare weg te mogen opbreken. Voor dat laatste zijn leges verschuldigd, en eventueel de kosten van herbestrating als je dat als grondroerder niet zelf mag doen van de gemeente in kwestie. En leges verschillen voor bedrijven net als voor mensen nogal per gemeente, wij betalen tussen de 100 en 400 euro. Daarnaast laten veel nutsbedrijven tegenwoordig ook een milieukundige toets doen als er gegraven moet worden op particulier terrein. Zij zijn als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving voor hun medewerkers, en als ze die gasleiding uit moeten graven in grond vol met asbest of teerplaatjes, dan hebben ze ook een probleem. Al met al vind ik die standaardprijs van 605 euro wel billijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het punt is, ook al gebruik je geen gas en heb je je gaskraan verzegeld, je blijft dan aan het gasleidingnetwerk vast zitten. En omdat het netwerk zo sterk en veilig is als de zwakste schakel, zal de netwerkbeheerder ook de leidingen naar jouw huis moeten blijven onderhouden. De netwerkkosten zullen dus ook voor de beheerder niet lager worden als jij de aansluiting laat verzegelen.

Het is daarom eerder coulance of service dat het mogelijk is om tijdelijk de gaslevering te stoppen, maar voor een permanente oplossing is het het eerlijkste als je ofwel die beheerkosten blijft betalen, ofwel de aansluiting fysiek beëindigt en dan ook de kosten voor die beëindiging zelf draagt.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een nobel streven. Jammer dat ik in een huurwoning zit en geen zonnepanelen mag aansluiten, anders had ik hetzelfde gedaan.

Wat het weghalen van de gasmeter betreft: iemand moet het doen. Waarom moet diegene voor niks werken dan? Wellicht dat in de toekomst, als er op grotere schaal werk van gemaakt gaat worden, dat er hiervoor een subsidie in het leven geroepen gaat worden. Maar dat is nu niet aan de orde.

Aan de andere kant is het zo: het is nu eenmalig 605 euro. Maar kijk eens wat je jaarlijks aan vastrecht betaalt? Dat spaar je voortaan uit. dáár zit je winst in.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door john18 »

Zelf vind ik al maak je wel of geen gebruik van de leiding, de onderhoud hebben ze toch. Als het zo is dat je de woning hebt gekocht en je wilt geen gebruik maken van de levering van gas dan hoef je er naar mijn mening niet voor te betalen. Het is immers niet jouw eigendom. Maar je betaalt om er gebruik van te maken net zoals huren in mijn oogpunt. De leiding zou ik wel laten liggen i.v.m. toekomstige verkoop woning of zo. Dat gezegd is het niet jouw probleem wat de netwerkbeheerder zegt of wilt. Jij wilt geen gebruik maken van de leiding {kosten voor onderhoud en gebruik} daar ben je ook niet toe verplicht. Als jij geen contract hebt met een leverancier of niet betaalt komen ze het toch ook afsluiten. Waarom kunnen ze dat niet bij jouw??? Ze proberen vanuit mijn oogpunt gewoon geld af te troggelen als ze de optie verzegelen nu in 1 keer niet meer hebben. Tevens is de staat {gasunie} de eigenaar van de leidingen. Ook mag volgens de acm niet meer kosten worden berekent dan werkelijk is gemaakt. Als jij kiest om het weg te halen is het normaal dat er kosten wordt berekent. Maar jij kiest voor de optie verzegelen. Dat doen ze ook bij wanbetalers. Dus ik vindt het persoonlijk dat ze dat gewoon kunnen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door berndv »

john18 schreef:Als jij kiest om het weg te halen is het normaal dat er kosten wordt berekent. Maar jij kiest voor de optie verzegelen. Dat doen ze ook bij wanbetalers.
ts kan niet kiezen voor verzegelen, omdat dat niet aangeboden wordt, behalve als tijdelijke oplossing voor 1 jaar, maar daarna moet alsnog de keuze gemaakt worden tussen verwijderen of weer in gebruik nemen.

Wanbetalers worden inderdaad fysiek afgesloten. Dit gebeurt naar mijn weten niet door verzegeling van de meter, maar door het fysiek onklaar maken van de aansluiting op het hoofdnet, dus aan de straatzijde. Daar deze afsluiting in de meeste gevallen tijdelijk is, wordt de gasleiding naar het huis en de meter niet verwijderd. Maar ook dat is een dure aangelegenheid vanwege de graafwerkzaamheden.
john18 schreef:Ook mag volgens de acm niet meer kosten worden berekent dan werkelijk is gemaakt.
maar zoals hierboven al gesteld kan de 605 euro best een reeel bedrag zijn, gezien de daarvoor benodigde werkzaamheden en aanvragen voor vergunningen en leges. Zoals ik al eerder aangaf is het meer dan alleen even de meter uit de kast halen, je hele aansluiting wordt verwijderd vanaf het hoofdnet.
john18 schreef:Tevens is de staat {gasunie} de eigenaar van de leidingen.
fout. De staat is eigenaar van het hoofdnet, dus het transport van stad naar stad, de leidingen in de stad zijn eigendom van de regionale netbeheerder. Zelfde is ook het geval bij het stroomnetwerk. De hoogspanningsleidingen zijn eigendom van tennet, die ook het beheer doet, de distributie vanaf de hoofdverdeler is eigendom van de regionale netbeheerder. Dit geldt voor de leiding tot en met de meter.

Als ts het huis heeft gekocht met gasmeter en de meter niet had gewild, had ts dit in de overeenkomst vast moeten laten leggen en niet het huis moeten accepteren als zodanig. Het niet meer kunnen verzegelen van de leiding is niet iets wat rianter vorige week heeft besloten. Op het forum van concullega kassa heb ik een topic gezien uit 2011 waar al aangegeven wordt dat liander deze optie niet meer biedt, dus dan spreken wel toch al over ruim 5 jaar.
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... er-liander
john18 schreef:Dat gezegd is het niet jouw probleem wat de netwerkbeheerder zegt of wilt. Jij wilt geen gebruik maken van de leiding {kosten voor onderhoud en gebruik} daar ben je ook niet toe verplicht.
en volgens welke regels zou ts daar dan niet voor hoeven te betalen?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:Wanbetalers worden inderdaad fysiek afgesloten. Dit gebeurt naar mijn weten niet door verzegeling van de meter, maar door het fysiek onklaar maken van de aansluiting op het hoofdnet, dus aan de straatzijde. Daar deze afsluiting in de meeste gevallen tijdelijk is, wordt de gasleiding naar het huis en de meter niet verwijderd. Maar ook dat is een dure aangelegenheid vanwege de graafwerkzaamheden.
De meeste energieafsluitingen vinden (onder verantwoordelijkheid van de deurwaarder) binnen in de woning plaats, door verwijdering van een deel van de meter en verzegeling ervan. In sommige gevallen kan ook buiten worden afgesloten, inderdaad middels graafwerkzaamheden.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door GJS »

berndv schreef:en volgens welke regels zou ts daar dan niet voor hoeven te betalen?
Volgens het Burgelijk Wetboek wellicht, artikel 7:408 lid 1?
Daarin staat dat je een overeenkomst kosteloos moet kunnen beëindigen.

Tevens is het niet zo dat ze voor het laatst verzegeld hebben in 2012, later zijn ze daar toch weer mee begonnen, op een ander forum is iemand het nog gelukt bij Liander in mei 2016, maar nu doen ze het ineens toch weer niet.
Ook is het natuurlijk vreemd dat het t/m 31-12-2015 nog gratis was om je gasaansluiting te laten verwijderen en dat het per 01-01-2016 ineens € 605 moet kosten.

Ik ben sinds November vorig jaar ook bezig om van mijn gasaansluiting af te komen en Liander komt met steeds andere argumenten waarom er betaald zou moeten worden, eerst beweert Liander dat het geregeld zou zijn door de ACM, dit is dus niet waar want de ACM heeft juist dit stuk niet geregeld, dit heb ik zelf nagevraagd bij het ACM.
Vervolgens komen ze met voorwaarden van Netbeheer Nederland aan, maar volgens mij gaat het BW nog altijd boven die voorwaarden.
Dit heb ik ze gemaild eind december 2016 en sindsdien blijft het stil van de kant van Liander.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJS schreef:
berndv schreef:en volgens welke regels zou ts daar dan niet voor hoeven te betalen?
Volgens het Burgelijk Wetboek wellicht, artikel 7:408 lid 1? Daarin staat dat je een overeenkomst kosteloos moet kunnen beëindigen.
Er is alleen helemaal geen sprake van een overeenkomst. Het bewuste artikel is dus ook niet van toepassing.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door GJS »

Moneyman schreef: Er is alleen helemaal geen sprake van een overeenkomst. Het bewuste artikel is dus ook niet van toepassing.
Waarom zou je dan überhaupt moeten betalen voor die aansluiting?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door berndv »

GJS schreef:Volgens het Burgelijk Wetboek wellicht, artikel 7:408 lid 1?
Altijd leuk om met willekeurige wetsartikelen te strooien, ook al zijn ze niet van toepassing. Dan graag ook even lezen in welke context dit gezien moet worden:
Artikel 400 1. De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken. 2. De artikelen 401-412 zijn, onverminderd artikel 413, van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit de wet, de inhoud of aard van de overeenkomst van opdracht of van een andere rechtshandeling, of de gewoonte.
dus die vlieger gaat helaas niet op. Wat eventueel veel relevanter is, is de gaswet. Aangezien we het daar eigenlijk over hebben. En het enige artikel wat ik zo gauw in die wet kan vinden waar eventueel een beroep op kan worden gedaan is:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011440/2 ... ragraaf5.2
Maar ook dan geldt natuurlijk wel dat eventuele daaruit voortvloeiende kosten, wel voor rekening van de afnemer zouden moeten komen. En zoals al eerder gesteld, zijn de kosten van 605 euro niet heel erg vreemd, gezien de werkzaamheden die daarbij worden uitgevoerd.

Daarnaast staat er nergens dat er bij wet vastgelegd is dat een netbeheerder de mogelijkheid tot verzegeling moet aanbieden. En verzegeling betekent ook niet dat er geen onderhoud meer nodig is, er is namelijk nog steeds een open verbinding tot voorbij de meter, dus onderhoud en risico ligt dan nog steeds bij de netbeheerder.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door GJS »

Toch vreemd dan dat ik dat gevonden heb in een uitspraak van de Geschillencommissie Energie en Water.
Zie http://www.duurzameburen.nl/topicId/533 ... en-LIANDER post 14

Edit:
Ondertussen ook de uitspraak op de website van de geschillencommissie zelf gevonden:
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... vergoeding
Laatst gewijzigd door GJS op 09 feb 2017 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door john18 »

GJS schreef:Toch vreemd dan dat ik dat gevonden heb in een uitspraak van de Geschillencommissie Energie en Water.
Zie http://www.duurzameburen.nl/topicId/533 ... en-LIANDER post 14
Dat betreft een huur woning waar een overeenkomst tot huren is. Nu praten we over een dienst waar geen overeenkomst tot levering is. Dus in mijn oogpunt ook geen verplichting tot betaling tot welke hoedanigheid dan ook. Geen overeenkomst is ook geen wettelijke verplichting tot betaling.

De gene die dat wel vinden verwijs mij aub naar de wetsartikel dat ik moet betalen terwijl ik geen overeenkomst heb nog wens te hebben. Dan kan ik ook een b.v. beginnen die dat gaat toepassen. Je koopt een huis waar een onderhoudscontract op zit voor onderhoud c.v.. Moet de nieuwe bewoner/koper die ook betalen. Nee ook al word er niks vermeld in het koop contract. Wilt de nieuw bewoner gebruik maken van de eventuele aangeschafte garantie dan moet ze de onderhoudscontract mee overnemen maar dat is eigen keuze zonder verplichtingen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door john18 »

Liander meld dat dat is. Moet Liander dan ook niet juridisch bewijzen dat je moet betalen zonder overeenkomst of na beëindiging van de overeenkomst? Ik zie nergens dat ik moet betalen na beëindiging.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door GJS »

Ik heb nog even gezocht op de website van die geschillencommissie, deze uitspraak zegt daarover dat je niet hoeft te betalen als er geen overeenkomst (meer) is.
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... ereenkomst

I.i.g. heb ik mijn overeenkomst voor gaslevering al in december 2016 beëindigd bij mijn energieleverancier, dat zou dan in principe toch voldoende moeten zijn.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door john18 »

In mijn oogpunt {een mening ik zeg niet dat zo is} heb je gelijk want je wenst geen gas levering te krijgen. Dus je hoeft geen huur en dergelijke meer te betalen. Dus als er een rekening komt zou ik vragen voor bewijs van overeenkomst tot levering en gebruik. Of je juridisch in je recht staat durf ik niet te zeggen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt gewoon schriftelijk de overeenkomst opzeggen, en daarna zoeken ze maar uit wat ze doen.
Ik zou dus een brief sturen naar Liander, waarin je de huurovereenkomst voor de gasmeter opzegt.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Je kunt gewoon schriftelijk de overeenkomst opzeggen, en daarna zoeken ze maar uit wat ze doen.
Ik zou dus een brief sturen naar Liander, waarin je de huurovereenkomst voor de gasmeter opzegt.
Is er een huurovereenkomst dan?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gasmeter overbodig en nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat lees ik tussen de regels door, er wordt voor betaald.

Gesloten