LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
fmbosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2017 12:22

Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door fmbosch »

Hoe betrouwbaar is de slimme meter? In hoeverre kan in mijn geval Enexis de standen op de slimme meter manipuleren in samenhang met de opwekking van stroom d.m.v. zonnepanelen?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Denk je serieus dat de netbeheerder jouw meter gaat manipuleren...?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U kunt het automatisch doorsturen of uitlezen van gegevens uit laten zetten.

Als u nog geen slimme meter hebt maar wel zonnepanelen dan is dan is het het overwegen waard om de situatie zo te laten zoals die is. Er is nog geen duidelijkheid over salderen -het geld dat u terugkrijgt als u stroom aan het net teruglevert- op de langere termijn.
Bij een slimme meter is de hoeveelheid teruggeleverde energie apart af te lezen, bij een ouderwetse meter met draaischijf niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet want via de verbinding die de netbeheerder met je slimme meter heeft kunnen ze alleen lezen. Schrijven kunnen ze alleen software updates maar niet de gemeten warden.
En wat hebben de zonnepanelen er mee te maken ? Die teruglevering doe je toch zelf ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door sjohie »

fmbosch schreef:Hoe betrouwbaar is de slimme meter? In hoeverre kan in mijn geval Enexis de standen op de slimme meter manipuleren in samenhang met de opwekking van stroom d.m.v. zonnepanelen?
Dat zijn 2 aparte dingen, of zo'n meter betrouwbaar is hangt af van de bouwkwaliteit en software/firmware die er op draait. Of je netbeheerder betrouwbaar is, hangt van de mensen, systemen en procedures dáár af. Slimme meters moeten voldoen aan dezelfde MID-Keur, NMI-keur, en TUV-keur als de "oude" meters, maar dan aangevuld met een privacy code waar de netbeheerder zich aan moet houden, wat gecontroleerd en gehandhaafd wordt door de Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens samen. Dat kan je checken dmv de diverse coderingen en symbolen op de meter zelf.

Bij twijfel over dit alles, wat ik meen tussen de regels van je post te kunnen lezen, kan je een slimme meter weigeren, en/of de functie waarbij de gegevens automatisch worden uitgelezen laten uitzetten door de netbeheerder.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ook "Slimme meters" zijn zowiezo geijkt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Achterdocht ten top? Als u zelf oplet kan er met uw terug geleverde elektriciteit, opgewekt met eigen zonnecellen, niet gemanipuleerd worden.

Allereerst is het zo, als het licht genoeg is en uw zonnepanelen leveren elektrische stroom, dan gebruikt u uw zelf opgewekte elektriciteit eerst zelf. De aansluiting van uw convertor, die de gelijkstroom van zonnepanelen omzet naar wisselstroom, dat we in huis gebruiken, zit aan de “huis”-kant van uw meter. Tegenwoordig hebben we altijd wel elektriciteitsgebruikers ergens stand-by staan. Voordeel: wat u zelf opwekt en zelf gebruikt betaald u niet aan uw energiebedrijf. Alleen wat u meer opwekt als u zelf gebruikt wordt terug geleverd via uw, al dan niet ,slimme meter aan het stroomnet.

Dat terug leveren op jaarbasis met een aantal zonnecellen op uw dak kan redelijk oplopen. Uiteindelijk verdient u uw investering in een zonnestroom-installatie met uw minder-verbruik + het terug leveren dus terug.

De meeste, zo niet alle, energieleveranciers salderen uw stroomverbruik (als er geen licht voldoende is) met wat u aan stroom terug geleverd heeft. U ontvangt dus in dit geval precies hetzelfde bedrag terug als dat u voor uw verbruik van uw elektrische stroom betaald.

Wekelijks noteer ik in een kladblok de meterstanden van mijn terug levering. Zo kan ik precies zien wat ik terug lever en welk bedrag jaarlijks met mijn elektriciteitsverbruik gesaldeerd wordt. Inmiddels heb ik al bijna vier jaren zonnecellen op mijn dak liggen en met het salderen van mijn terug geleverde elektrische spanning ben ik bij mijn “groene keuze” leverancier nog geen Kilowatt tekort gekomen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BreejKC schreef:De meeste, zo niet alle, energieleveranciers salderen uw stroomverbruik (als er geen licht voldoende is) met wat u aan stroom terug geleverd heeft. U ontvangt dus in dit geval precies hetzelfde bedrag terug als dat u voor uw verbruik van uw elektrische stroom betaald.
Waar ik nogmaals aan toevoeg dat het voortzetten van de huidige salderingsregeling vanaf het jaar 2020 allerminst zeker is https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... delijkheid
Dat zou een reden kunnen zijn om het nu bij een oude draaischijfmeter te houden want die registreert niet de teruggeleverde stroom als een apart item. Een mogelijke versobering over drie jaar van de salderingsregeling heeft daarom geen invloed op de teruglevering via een oude meter. De hoeveelheid teruggeleverde energie is immers niet te controleren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom komt zo'n gedachte überhaupt in je op? Gevalletje "zoals de waard is...."?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door bprosman »

Salderingsregeling heeft niets te maken met "Manipulatie van de teruggeleverde energie" maar de manier waarop verrekend wordt. Dat die met een "Oude meter" gunstiger kan zijn dan met de "slimme meter" is een ander verhaal.
De hoeveelheid teruggeleverde energie is immers niet te controleren.
Onzin... die informatie levert je inverter.

Wat doet de omvormer?
Nadat de stroom in het paneel is opgewekt, wordt het doorgestuurd naar de omvormer. Die zet gelijkspanning (DC) van de zonnepanelen om in bruikbare wisselstroom (AC) voor uw elektriciteitsnet. Nog belangrijker: de omvormer geeft u informatie over de opbrengst van uw panelen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als mijn cv ketel brand zie ik mijn oude electra meter terug lopen en kan het aflezen op de thermostaat kastje in de woonkamer . Kost een paar centen maar heb je wel wat.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door BL2 »

gosewijn schreef:Als mijn cv ketel brand zie ik mijn oude electra meter terug lopen en kan het aflezen op de thermostaat kastje in de woonkamer . Kost een paar centen maar heb je wel wat.
Prachtig techniek Gosewijn, en wat heeft dit met zonnepanelen en manupulatie te maken ? En waarom loopt je elektra meter terug als je cv ketel werkt, das ook wel bijzonder.

Verder lijkt me dit weer zo'n topic waarbij de TS even een snelle korte niet onderbouwde stelling lanceert, iedereen gelijk gaat reageren en de TS glimlachend meeleest over alle drukte welke alhier weer ontstaat.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

bprosman schreef:Salderingsregeling heeft niets te maken met "Manipulatie van de teruggeleverde energie" maar de manier waarop verrekend wordt. Dat die met een "Oude meter" gunstiger kan zijn dan met de "slimme meter" is een ander verhaal.
De hoeveelheid teruggeleverde energie is immers niet te controleren.
Onzin... die informatie levert je inverter.

Wat doet de omvormer?
Nadat de stroom in het paneel is opgewekt, wordt het doorgestuurd naar de omvormer. Die zet gelijkspanning (DC) van de zonnepanelen om in bruikbare wisselstroom (AC) voor uw elektriciteitsnet. Nog belangrijker: de omvormer geeft u informatie over de opbrengst van uw panelen.
U snapt mijn berichten geloof ik niet helemaal. Even een toelichting:
-ik antwoorde op de openingsvraag het volgende: U kunt het automatisch doorsturen of uitlezen van gegevens uit laten zetten.
-en voegde toe : Dat zou een reden kunnen zijn om het nu bij een oude draaischijfmeter te houden want die registreert niet de teruggeleverde stroom als een apart item. Een mogelijke versobering over drie jaar van de salderingsregeling heeft daarom geen invloed op de teruglevering via een oude meter. De hoeveelheid teruggeleverde energie is immers niet te controleren.
Waarmee ik uiteraard controle door het energiebedrijf bedoel en niet de eigenaar van de panelen.
Dat lijkt me een zinnige en (mogelijk) financieel gunstige toevoeging bij de vraag.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Slimme meters zijn sltijd relatief eenvoudig te hacken : kijk online voor alle manuals.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Als ze updates kunnen uploaden, dan kunnen ze ook meterstanden 'updaten', maar of ze dat ook zouden doen is een ander verhaal. Het is verboden, maar we weten allemaal hoe er met verboden wordt omgesprongen :? .

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

BL2.
Het gaat niet over zonnepanelen dat is bijzaak , het gaat over het aflezen van de meterstanden en manipuleren .
Inderdaad het valt mij op dat de laatste maanden vreemde vragen worden gesteld en vreemde antwoorden en of reaktie ,s van personen.

Wat betreft de cv ketel
De mijne wekt stroom op en geeft het terug aan het netwerk. Bij weinig mensen bekend , raad het niemand aan omdat je in de zomermaanden er niets aan hebt ,en je de kostprijs nimmer kan terug verdienen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door bprosman »

Slimme meters zijn sltijd relatief eenvoudig te hacken : kijk online voor alle manuals.
Nou vooruit doe eens een linkje dan want voor zover ik weet is dat in NL nog niet voorgekomen. Beetje categorie "verjaardagsborrelpraat".
(En ik durf van mezelf te beweren dat ik aardig op de hoogte ben van de beveiliging van slimme meters).

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

slimme meters zijn vrij simpel te hacken, beveiliging van die dingen is echt waardeloos, ik zeg niet dat het gebeurt maar bij mij komt zo een ding er niet in voorlopig...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door bprosman »

slimme meters zijn vrij simpel te hacken, beveiliging van die dingen is echt waardeloos
Weer zo'n lekker onderbouwde bewering. Vertel.... hoe , waar, wanneer ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Manipulatie met opwekking van energie door zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het uitlezen van de standen zal ongetwijfeld te hacken zijn. Dat is immers met iedere verbinding zo. Maar de standen ook aanpassen lijkt mij een ander verhaal.

Even logisch redeneren, als de standen door te hacken aan te passen zouden zijn, dan zou een goede/handige hacker dus ook ervoor kunnen zorgen dat het doorgegeven verbruik veel lager zou zijn dan het werkelijke verbruik. Denk je niet dat de energiebedrijven die mogelijkheid zo veel mogelijk zouden willen uitsluiten?

Nog even verder redenerend, als het toch theoretisch mogelijk zou zijn, dan zal er zeker een moment komen dat dit in de praktijk ook gebeurt. En dan zal het niet lang duren voordat de methode om dit aan te passen ook bij het grote publiek bekend raakt. Dat zou betekenen dat de energiebedrijven vanaf dat moment miljoenen verlies kunnen maken omdat iedereen de standen zou kunnen hebben aangepast. Want er is dan niet na te gaan of iemand niet stiekem een paar honderd kWh van de stand afsnoept. Daarom zullen op dat moment ook alle meters vervangen moeten gaan worden, wat ook weer vele miljoenen kost. Denk je niet dat ze deze situatie - die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook zal voorkomen - zullen willen voorkomen?

En als het al in de praktijk zou zijn gebeurd, dan denk ik dat dit met name al door louche grootverbruikers zou worden gebruikt, zoals bv. illegale telers. En dan heb ik het vermoeden dat dit ook al zou moeten zijn opgevallen na een van de vele invallen die er jaarlijks zijn.

Gesloten