LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
mamo75
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:42

Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door mamo75 »

Hallo,

Ik woon op de eerste etage in een appartementencomplex en wil mijn kozijnen laten vervangen.
Hiervoor heb ik een aantal bedrijven offertes laten uitbrengen.
Een van de bedrijven heeft bij de prijs inbegrepen plaatsing steigers.

De aanvoer van de nieuwe kozijnen kan gewoon via het portiek gebeuren, dus mijn vraag is of iemand weet of het gebruikelijk of nodig is om steigers te plaatsen bij het vervangen van kozijnen?

Bedankt.

Groet
Martijn

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt me normaal ja. Vallen kozijnen overigens niet onder de VVE?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door bprosman »

Kozijnen vervang je normal via de buitenkant, dus ja met steiger.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kwam het mis hebben, maar volgens mij worden kozijnen in het algemeen 'van buiten' in het gaat in de muur geplaatst. Lijkt mij dus niet zo vreemd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door sjohie »

mamo75 schreef:Hallo,

Ik woon op de eerste etage in een appartementencomplex en wil mijn kozijnen laten vervangen.
Hiervoor heb ik een aantal bedrijven offertes laten uitbrengen.
Een van de bedrijven heeft bij de prijs inbegrepen plaatsing steigers.

De aanvoer van de nieuwe kozijnen kan gewoon via het portiek gebeuren, dus mijn vraag is of iemand weet of het gebruikelijk of nodig is om steigers te plaatsen bij het vervangen van kozijnen?

Bedankt.

Groet
Martijn
Het is gebruikelijk om kozijnen van buiten naar binnen, dus van buitenaf te plaatsen. Omdat het op hoogte is, want 1e verdieping, en de bedrijven in kwestie veilig moeten werken, is daarvoor een steiger noodzakelijk. Het van buitenaf verwijderen en plaatsen is ook deels veiligheid gerelateerd, zo kunnen er bij het verwijderen van een oud kozijn enkele stenen of een latei meekomen uit de gevel, van binnen naar buiten werkend is de kans groot dat die al vallend de medewerker mee naar buiten trekken. Ook is er zo geen, of minder, zicht op wat of wie er zich binnen het werkgebied ophouden, Ik zou de bedrijven die een offerte zonder het plaatsen van steigers, of deze tenminste niet expliciet noemen, er naar vragen.

Maar zoals al genoemd, waar is de VvE in dit verhaal?

mamo75
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:42

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door mamo75 »

Zeer bedankt voor de snelle reakties!
Lang geleden heeft de VVE besloten kozijnen voor eigen kosten en onderhoud te laten zijn.
Ik heb daarom de zegen van hun ontvangen naar eigen wens en inzicht te handelen.

Een van de bedrijven ben ik langs geweest vandaag en de situatie geschetst van oa de uitbouw van de onderburen die niet belast mag worden en eventuele steiger constructies daarom heen.
En de mogelijke kosten daarvan.
Maar hij wilde eerst de situatie bekijken bij het inmeten om daarna pas een kostenindicatie te kunnen geven.

Ik bezoek eerst de andere kozijn installateur morgen en maak dan een keuze tussen de twee.

Wat zou een steiger constructie die een uitbouw van 2 a 3 meter diepte moet ontzien qua gewicht en 1 verdieping hoog is moeten kosten?
Is iemand daar bekend mee? De reden dat ik dat vraag is omdat de offertes die nagenoeg gelijk zijn aan elkaar 1000€ verschillen.
Morgen ga ik uitzoeken waar dat enorme prijsverschil in zit, en of dat bijvoorbeeld in een steigerconstructie kan zitten.

Groet
Martijn

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom mag de steiger niet op de uitbouw worden gezet ?
Met voldoende bescherming gaat dat normaal gesproken wel goed. (dekens en underlayment bijvoorbeeld)
Is de bewoner bang voor lekkage ? Een goed bekend staand bedrijf kiezen wil misschien ook helpen.
Voor 1000 euro is een verreiker of kraan ook te overwegen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

mamo75 schreef:Zeer bedankt voor de snelle reakties!
Lang geleden heeft de VVE besloten kozijnen voor eigen kosten en onderhoud te laten zijn.
Ik heb daarom de zegen van hun ontvangen naar eigen wens en inzicht te handelen.
Ik weet niet of je daar op langere termijn zo blij mee moet zijn. Wat als de andere bewoners er een zooitje van gaan maken? Of dat ieder appartement een ander type kozijnen gaat plaatsen. Dat heeft direct invloed op de waarde van jouw woning.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
mamo75 schreef:Zeer bedankt voor de snelle reakties!
Lang geleden heeft de VVE besloten kozijnen voor eigen kosten en onderhoud te laten zijn.
Ik heb daarom de zegen van hun ontvangen naar eigen wens en inzicht te handelen.
Ik weet niet of je daar op langere termijn zo blij mee moet zijn. Wat als de andere bewoners er een zooitje van gaan maken? Of dat ieder appartement een ander type kozijnen gaat plaatsen. Dat heeft direct invloed op de waarde van jouw woning.
De vve kan nog steeds voorwaarden stellen over soort, type en kleur.
Maar dat gaat volgens mij buiten het kern van dit topic.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat zou een steiger constructie die een uitbouw van 2 a 3 meter diepte moet ontzien qua gewicht en 1 verdieping hoog is moeten kosten?
Is iemand daar bekend mee?
Hangt sterk af van of de aannemer zelf steigermateriaal heeft of dat hij moet huren. Als de aannemer zelf geen steiger heeft, dan zal het waarschijnlijk een behoorlijke kostenpost zijn om te huren. Dan kan een aannemer met een iets hoger uurtarief, maar met eigen materiaal, al snel veel voordeliger zijn.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door BL2 »

Die uitbouw lijkt me prive eigendom van de onderburen, en als die (begrijpelijk) geen toestemming geven dan mag dit natuurlijk niet. Verder kan (de angst voor) overbelasting bij een matige constructie een rol spelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak mag je niet 'zomaar' een woning uitbouwen, maar moet het juist mogelijk blijven om aan de bovenwoningen onderhoud te plegen (variërend van ramen lappen tot schilderwerk en nieuwe kozijnen). Dat 'recht' kan niet zomaar worden ingeperkt door de benedenburen. Maar als het al een heel oude uitbouw is, dan is het goed mogelijk dat dit anders geregeld is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:Die uitbouw lijkt me prive eigendom van de onderburen, en als die (begrijpelijk) geen toestemming geven dan mag dit natuurlijk niet. Verder kan (de angst voor) overbelasting bij een matige constructie een rol spelen.
Het lijkt mij meer aannemelijk dat de uitbouw onderdeel is van het eigendom van de vve.
En over het dak heeft de bewoner met het appartemensrecht niet zoveel te zeggen.
Maar de beperking kan ook heel goed van de vve afkomen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

crazyme schreef:En over het dak heeft de bewoner met het appartemensrecht niet zoveel te zeggen.
Het zekere voor het onzekere nemen: een verreiker laten komen en de eigenaar van de uitbouw aansprakelijk stellen voor de méérkosten tov die van een gewone steiger??

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
crazyme schreef:En over het dak heeft de bewoner met het appartemensrecht niet zoveel te zeggen.
Het zekere voor het onzekere nemen: een verreiker laten komen en de eigenaar van de uitbouw aansprakelijk stellen voor de méérkosten tov die van een gewone steiger??
Interessant. Onderbouw die aansprakelijkheidstelling eens me concrete argumenten?

stofzuigertje

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Heb je de buren beneden al gevraagd wanneer jij daar een steiger mag zetten?
Als zij een party tent voor verjaardag in de tuin willen kom je volgende week maar terug.
Dus nooit zomaar een datum prikken maar in overleg met beneden buren.

Mensen die nog hoger wonen zoals iemand op 5 hoog moeten alle onderliggende vragen, en er is een oplossing!
Als je kunststof zonder glas en draairamen monteerde is het met aanslag randje ook van binnenuit erin te kantelen.
Omdat dan alle ramen naar binnen draaien en de vaste glaslatten ook binnen hebben.....
Ik zou voor alles draaiende nemen zodat glazen wassen zelf te doen is.

Maar zelf koos ik voor voordeliger kozijnen zonder aanslag, dus geen stelkozijn.
Die zijn van binnen uit nog makkelijker te plaatsen maar moet je de naden tussen muur en kozijn die niet meer dan 5 mm mag zijn dus goed meten.... en dan met siliconen sanitair kit die naad afdekken omdat het compriband, niet op stelkozijn maar kunststof raam profiel geplakt niet UV bestendig genoeg is en na een jaar of 15 verbrokkelde.... dus afkitten.....
Ik heb zelf voor stolp ramen gekozen op 5 hoog.
Dat is 1x draai / kiep en 2e draai dus groot gat als je moet verhuizen!

Zowel het plaatsen als kitten buitenrand tussen kozijn en muur ging van binnenuit, en pas als je klaar bent de ramen erin hangen.
De licht gewicht plastic rand weegt vrijwel niets dus prima te doen.
Wel iemand extra nodig voor de beide draai ramen met HR+++ glas dus extra zware 3 glazen, en zowel warmte als geluid werende.

Het verschil tussen met en zonder aanslag voor stelkozijnen is 20 om 28 mm dus mijn keuze voor goedkopere zonder....
2x 8 = 16 mm minder plastic en meer glas voor zelfde muur maten.
Daarmee is het raam dus 16 mm meer glas in hoogte en breedte, en minder lomp tussen de overige houten kozijnen.

mamo75
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:42

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door mamo75 »

Bedankt voor het meedenken iedereen en de vele tips, daar heb ik wat aan!

Vr groet
Martijn

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:Onderbouw die aansprakelijkheidstelling eens me concrete argumenten?
Dat met dat dak lijkt mij een verborgen gebrek van de uitbouw (niet geschikt voor ondersteunen van steiger - op dak uitbouw!! -, waarvan TS uit mocht gaan; buren hebben immers te rekenen met elkaar belangen.
De gevolgen daarvan lijken mij voor rekening van eigenaar uitbouw??

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:Onderbouw die aansprakelijkheidstelling eens me concrete argumenten?
Dat met dat dak lijkt mij een verborgen gebrek van de uitbouw (niet geschikt voor ondersteunen van steiger, waarvan TS uit mocht gaan; buren hebben immers te rekenen met elkaar belangen.
De gevolgen daarvan lijken mij voor rekening van eigenaar uitbouw??
Da's wel heel makkelijk geredeneerd... waar blijkt uit dat een aanbouw geschikt moet zijn om een steiger te kunnen dragen? En waarom zou dat ineens een verborgen gebrek zijn? Een verborgen gebrek hoort in een heel andere context thuis.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kozijnen vervangen, steiger nodig?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:Da's wel heel makkelijk geredeneerd... waar blijkt uit dat een aanbouw geschikt moet zijn om een steiger te kunnen dragen?
Iig vond die aannemer in het OP dat.

Gesloten