LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkopers woning in gebreke?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lissabon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017 12:50

Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Lissabon »

Goedemiddag.

Vier maanden geleden hebben wij een huis gekocht.
Wij hebben geen bouwkundig rapport laten opstellen.
Wel hebben we een meldingsplicht mapje van de vorige bewoners waarin staat dat er geen lekkage is (of is geweest) en dat verder alles in goede staat is.

In de slaapkamer hebben de vorige bewoners wat gaatjes opgevuld met vulmiddel, waar bijvoorbeeld iets heeft gehangen.
Zo ook op het plafond van het dakkapel. Een gaatje wat netjes afgewerkt is met vulmiddel, je ziet er amper iets van.
Inmiddels wonen we er dus al 4 maanden en gisteren lekte er water uit dat specifieke gat, langs het vulmiddel.

Vanochtend is er iemand langs geweest. Om de lekkage te laten maken + nieuwe dakbedekking moeten we rond de 600 euro neerleggen, aangezien ze een hele dag ermee bezig zullen zijn volgens meneer de loodgieter (vanmiddag komt er uiteraard een ander bedrijf zodat we iets hebben om te vergelijken). Domme pech, misschien... Maar ik denk dat de bewoners er wel degelijk van wisten.. dat het plafond een beetje afgebladerd is door een eerdere lekkage en dat ze het toen opgevuld hebben. In dat geval hadden ze ons dit moeten melden.

Wat is onze kans als we hen in gebreke stellen zonder zelf een bouwkundig rapport te laten doen? Ik lees verschillende verhalen.. de ene geeft aan dat het onze verantwoording is zonder bouwkundig rapport en de ander geeft aan dat ze al in gebreke zijn door het niet te melden..
En wat als we hun in gebreke stellen..? Ik hoor dat we hun dan de kans moeten geven om het zelf op te lossen en dat we het dan zelf niet mogen laten maken. Daar ben ik een beetje bang voor want ik wil dit zo snel mogelijk verholpen hebben.

Wie kan ons helpen!?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lissabon schreef:Wat is onze kans als we hen in gebreke stellen zonder zelf een bouwkundig rapport te laten doen?
Dit lijkt op een gevalletje art 162:6 BW.
Wat is het feitelijke defect? b.v. een lekke lasnaad? Kun je er gemakkelijk zonder of met een ladder bij?? Zo ja, dan denk ik eerder aan E 200; daarom is het idd verstandig nog één of twee offertes te vragen en dan niet alleen prijs, maar ook wat het defect is.
Voor een claim moet er ondubbelzinnig bewijs zijn, wat niet eenvoudig is.
Als die E 200 klopt, zou ik daarom denken aan een schikking met verkopers van 100/100.

Lissabon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017 12:50

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Lissabon »

Er zijn nu 2 geweest en de 1 geeft aan rond de 600 euro en de ander rond de 900 euro.
Ze geven aan dat de dakbedekking niet goed sluitend is bij de gootjes waardoor er water onder komt, vandaar dat deze maar ook de 'goot' eronder vervangen moet worden + nieuwe gootjes er op.
Je kunt er opzich wel makkelijk bij vanuit het raam, echter geven de bedrijven aan dat het lastig werken is omdat het een klein oppervlak is en ze dus niet alle bewegingsruimte hebben.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lissabon schreef:Je kunt er opzich wel makkelijk bij vanuit het raam, echter geven de bedrijven aan dat het lastig werken is omdat het een klein oppervlak is en ze dus niet alle bewegingsruimte hebben.
Prachtig altijd om te lezen hoe bedrijven een klein gaatje in de dakbedekking weten op te blazen tot een enorme klus, incl. natuurlijk een forse rekening.
Waarschijnlijk zit er gewoon een klein schoef/spijkergaatje in de dakbedekking veroorzaakt door een wat te lange schroef/spijker.

Richting de vorige bewoners, zie maar te bewijzen dat de schade er al was. Misschien pas ontstaan rond de verhuizing bij het verwijderen van de schroef. Heb je het zelf al hersteld, dan wordt verhalen wel erg moeilijk, alle bewijs is weg.
Verder moet je overwegen hoe lang je nog vermeende kleine gebreken aan een bestaande woning wilt/ kunt gaan claimen bij vorige bewoners.

Lissabon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017 12:50

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Lissabon »

Door het gat met vulmiddel + de conclusie van de bedrijven die langs geweest zijn dat er een lek geweest is en al eerder is gemaakt (maar niet op een goede manier) geeft wel aan dat het lek er van te voren was.
En in het meldingsplichtformulier geven ze aan dat er geen lekkage is en ook niet is geweest.
Vandaar ook de vraag hoe groot is de kans.

Wij hebben voor nu nog niets hersteld. Morgen komt een 3de bedrijf langs. En ik ben ook bang dat het inderdaad groter word gemaakt dan het is.. maar zelf kunnen we het niet maken en tot nu toe is er niemand geweest die onder de 600 euro is uitgekomen.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar even voor de beeldvorming, hoe kan je dan zien dat er een lekkage is geweest ?

Verder lijkt het mij vreemd dat je elke herstelde lekkage ook moet melden, immers in veel huizen is ooit wel eens wat lekkage geweest, misschien wel bij de bewoners voor de huidige verkopers.
Verder "een hele dag bezig" voor een dakje alwaar je blijkbaar je kont niet op kan keren lijkt me wel erg overtrokken, dit is waarschijnlijk binnen de 2 a 3 uren klaar.
Dat nu ineens na vele jaren de complete dakbedekking wordt afgekeurd doet mijn wenkbrauwen wat fronzen......

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:Dit lijkt op een gevalletje art 162:6 BW.
Hoezo, een onrechtmatige daad, en niet gewoon wanprestatie...?

Deze casus loopt stuk op een bewijsprobleem. Je moet bewijzen dat de verkopers wisten dat er een actueel gebrek was.

Je kunt natuurlijk altijd een gok wagen en kijken hoe ze reageren, maar ik zou er niet teveel geld en energie insteken.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is dus, wat eerder ook al gezegd is, behalve dat er weinig te bewijzen valt wat de vorige bewoners wel of niet wisten; je bent 4 maanden verder, het zou zomaar kunnen dat de schade recent is ontstaan.

Het zou ook heel goed kunnen dat er inderdaad eerder lekkage was, dat de vorige bewoners dat hebben laten herstellen, en dat ze nadien nergens meer last van hadden. Een herstelde lekkage melden lijkt me onzinnig en niet nodig. Dat later blijkt dat het herstel niet goed is gebeurd is dan jammer, maar dan valt er wat meldingsplicht betreft nog steeds niks te verwijten lijkt me.

Ik zie niet in hoe je kan bewijzen dat er doelbewust iets is verzwegen, want daar gaat het in feite om.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BL2 schreef:
Lissabon schreef:Je kunt er opzich wel makkelijk bij vanuit het raam, echter geven de bedrijven aan dat het lastig werken is omdat het een klein oppervlak is en ze dus niet alle bewegingsruimte hebben.
Prachtig altijd om te lezen hoe bedrijven een klein gaatje in de dakbedekking weten op te blazen tot een enorme klus, incl. natuurlijk een forse rekening.
Waarschijnlijk zit er gewoon een klein schoef/spijkergaatje in de dakbedekking veroorzaakt door een wat te lange schroef/spijker.
Prachtig om te zien de stuurlui hier op basis van 1 berichtje altijd precies weten wat er aan de hand is en meteen kunnen concluderen dat bedrijven de boel bedonderen.... Of heb jij meer informatie over het probleem van TS dan wij?

Lissabon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017 12:50

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Lissabon »

tja ik ben benieuwd.. wat de overige 'experts' zeggen dit weekend.
Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt.

En het is wel duidelijk dat ze een lekkage hebben gehad. Aangezien er eerder een lekkage hersteld is. En ze hebben letterlijk ingevuld dat ze nooit een lekkage hebben gehad en dit ook ondertekend... Maar het bewijzen is weer een ander verhaal natuurlijk.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door CB »

Lissabon schreef:tja ik ben benieuwd.. wat de overige 'experts' zeggen dit weekend.
Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt.

En het is wel duidelijk dat ze een lekkage hebben gehad. Aangezien er eerder een lekkage hersteld is. En ze hebben letterlijk ingevuld dat ze nooit een lekkage hebben gehad en dit ook ondertekend... Maar het bewijzen is weer een ander verhaal natuurlijk.
Had je zelf een makelaar ingehuurd bij de aankoop van de woning?

- Zo ja, heb je al contact met hem opgenomen om de zaak aan hem voor te leggen?
- Zo nee, neem dan contact op met de verkopend makelaar en leg de zaak aan hem voor.

Of neem contact op met een wetswinkel of VEH. Misschien kunnen zij je een advies geven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door newmikey »

Heb we het hier echt over de aankoop van een huis van ettelijke tonnen waar dan na verloop van wat tijd een reparatie'tje van €600-€900 aan moet gebeuren? En gaat u daar dan ècht de verkopers nog mee lastig vallen? Ik heb al véél gezien hier maar dit slaat alles...

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Snoodaard »

newmikey schreef:Heb we het hier echt over de aankoop van een huis van ettelijke tonnen waar dan na verloop van wat tijd een reparatie'tje van €600-€900 aan moet gebeuren? En gaat u daar dan ècht de verkopers nog mee lastig vallen? Ik heb al véél gezien hier maar dit slaat alles...
Sinds wanneer heeft de waarde van een huis te maken met het feit of je eventuele klachten hebt? Ik heb al véél gezien hier maar dit slaat alles...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, lastig verhaal. Hoe oud is het huis?;Dat er ooit lekkage is geweest, betekent nog niet dat dat bij de vorige bewoners was. Of dat het hen is opgevallen. Zeker als er de afgelopen vier maanden blijkbaar nog niets aan de hand was.

Het zou goed kunnen zijn dat zij bijvoorbeeld iedere herfst het afdakje en de afvoer goed vrij van bladeren hebben gehouden en dat er deze herfst wel iets voor de afvoer is gekomen? Of dat de afvoer door de combinatie van sneeuw en een temperatuur op de rand van dooien en vriezen dichtgevroren is, zodat het smeltwater niet meer weg kan. Dat zijn situaties die niet iedere winter voorkomen.

Als er de laatste maanden bijna iedere regenbui lekkage was, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als er nu, na vier maanden, pas lekkage optreedt, dan geef ik je weinig kans.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door BL2 »

GJvdZ schreef:Prachtig om te zien de stuurlui hier op basis van 1 berichtje altijd precies weten wat er aan de hand is en meteen kunnen concluderen dat bedrijven de boel bedonderen
Het toch algemeen wel bekend dat een bedrijf niet eerst uitvoerig langs komt voor inspectie en offerte, en dan adviseert een gaatje opt vullen met wat soldeer, of een losgesprongen naad even warm te maken zodat deze weer dicht vloeit. Van een reparatie van Euro 5,00 kan een bedrijf nooit bestaan, dat is zo duidelijk als wat.
Ook een loodgieter is zuiver commercieel bezig en kan alleen bestaan als er ook omzet wordt gedraaid, waarbij flinke winsten worden gemaakt om alle kosten te dekken.
Euro 900,00 rekenen voor een dakje waarbij hij zelf aangeeft "zijn kont niet te kunnen keren" zo klein, dat zorgt voor een nette winstmarge waar hij weer enkele dagen op kan teren........

Ze bedonderen dus zeker niet, denken vooral aan zich zelf en hun bedrijfsvoering.

stofzuigertje

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er na 4 maanden een lek komt zal het water de makkelijkste weg kiezen.

Dat kan in dit geval een gaatje zijn wat dichtgestopt is dus daar blijft het water staan en zal de vulling oplossen.
Het is dus niet dicht gemaakt voor de lekkage, dan was er een verkleuring gekomen maar omdat het door de plaat heen ging wel een zwakke plek waar het water het makkelijkste kon laten zien dat ergens in die buurt erboven een gas was gekomen.

Ik vind dat de verkopers toch vrijuit gaan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lissabon schreef:Er zijn nu 2 geweest en de 1 geeft aan rond de 600 euro en de ander rond de 900 euro.
Ze geven aan dat de dakbedekking niet goed sluitend is bij de gootjes waardoor er water onder komt, vandaar dat deze maar ook de 'goot' eronder vervangen moet worden + nieuwe gootjes er op.
Je kunt er opzich wel makkelijk bij vanuit het raam, echter geven de bedrijven aan dat het lastig werken is omdat het een klein oppervlak is en ze dus niet alle bewegingsruimte hebben.
Wij hebben onlangs ook een lekkage in onze dakkapel laten repareren door een goede vakman die eerder ook in de familie anderen had geholpen. Kosten: €60 + BTW.

Als je zijn info wil, stuur me een PB. Echt een aanrader!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door berndv »

Als er eerder schade is geweest, zou er toch ook iets zichtbaar moeten zijn. Te denken is aan vochtplekken op het plafond.

Er is een eerdere reparatie geweest? Als u degene kunt vinden die deze reparatie heeft uitgevoerd, dan zou u een punt hebben. Dan kunt u namelijk aantonen dat de lekkage bekend moet zijn geweest bij de vorige eigenaren.

En 4 maanden zonder problemen zitten, als dat toevallig de afgelopen 4 maanden was, dan is het wel vreemd dat die lekkage niet eerder aan het licht is gekomen, er is immers genoeg neerslag geweest in de afgelopen 4 maanden.

stofzuigertje

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je voor de koop niet naar leeftijd en materiaal dakbedekking vraagt of dit controleerde voor de koop is dat jammer.
Pannen gaan langer mee maar bitumen is van 15 tot 40 jaren, afhankelijk wat er op zit en U heeft ook niet naar eventueel herstel of controle gevaagd.
Jammer dan!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verkopers woning in gebreke?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:Als je voor de koop niet naar leeftijd en materiaal dakbedekking vraagt of dit controleerde voor de koop is dat jammer.
Pannen gaan langer mee maar bitumen is van 15 tot 40 jaren, afhankelijk wat er op zit en U heeft ook niet naar eventueel herstel of controle gevaagd.
Jammer dan!
Onzin. Verkopers hebben gewoon een mededelingplicht.

Gesloten