LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kjpilon
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2017 13:20

Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kjpilon »

In 2006 heb ik mijn hypotheek afgesloten bij Fortis. Dat is weer overgenomen door ASR en daarna Direktbank. In Februari is dit weer overgegaan in Florius. Al die tijd werden dezelfde betalingsvoorwaarden en incassodata gehanteerd: de 1e 2-3 dagen van de opvolgende maand werd de voorgaande maand betaald (Dus op 2-feb werd de termijn januari afgeschreven).

Begin februari heeft Direktbank de termijn van januari afgeschreven. Eind februari heeft Florius echter de termijn van Februari afgeschreven. ondanks dat dit an sich juist is, over de gehele looptijd betaal ik dus evenveel, ben ik het niet met deze afschrijving eens. Onderaan de streep komt het er namelijk op neer dat ik in 2017 opeens 13x mijn hypotheek betaal en dat weiger ik.

Florius geeft geen sjoeche en vind het mijn probleem; ik dien maar te lappen want dit zijn hun voorwaarden. Daarnaast kan ik niet boetevrij weg, dus wordt door deze club tegen de muur gezet. Geen prettig begin van de samenwerking.

Mijn vraag:
- Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
- Kan dit zomaar?
- Kan ik mogelijk toch boetevrij weg?

Alvast bedankt!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kjpilon schreef:In 2006 heb ik mijn hypotheek afgesloten bij Fortis. Dat is weer overgenomen door ASR en daarna Direktbank. In Februari is dit weer overgegaan in Florius. Al die tijd werden dezelfde betalingsvoorwaarden en incassodata gehanteerd: de 1e 2-3 dagen van de opvolgende maand werd de voorgaande maand betaald (Dus op 2-feb werd de termijn januari afgeschreven).

Begin februari heeft Direktbank de termijn van januari afgeschreven. Eind februari heeft Florius echter de termijn van Februari afgeschreven. ondanks dat dit an sich juist is, over de gehele looptijd betaal ik dus evenveel, ben ik het niet met deze afschrijving eens. Onderaan de streep komt het er namelijk op neer dat ik in 2017 opeens 13x mijn hypotheek betaal en dat weiger ik.

Florius geeft geen sjoeche en vind het mijn probleem; ik dien maar te lappen want dit zijn hun voorwaarden. Daarnaast kan ik niet boetevrij weg, dus wordt door deze club tegen de muur gezet. Geen prettig begin van de samenwerking.

Mijn vraag:
- Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
- Kan dit zomaar?
- Kan ik mogelijk toch boetevrij weg?

Alvast bedankt!
Als ik het goed begrijp is het afschrijfmoment dus met een paar dagen maar voren gehaald. Als dat conform de voorwaarden van de overeenkomst is mag dat ook gewoon.

Waarom zou dat een probleem zijn?

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door michieldejong »

Ik zit in dezelfde situatie. Bij Direktbank werd het altijd afgeschreven op de eerste werkdag van de maand. Florius heeft nu op de laatste werkdag van februari de kosten voor de maand maart afgeschreven.
Het is nog maar de vraag op welke dag er de volgende maanden afgeschreven zal worden.

Wat ik me wel afvraag is hoe dit op het jaaroverzicht terecht zal komen. Zal nu het jaaroverzicht 2017 aangeven dat er 13x rente is betaald? In dat geval kan dit invloed hebben op je aftrek (als je gedeeltelijk in een hoge schaal en gedeeltelijk in een lagere schaal valt zal nu die 13e maand ook in een lagere schaal vallen terwijl misschien in je allerlaatste jaar van aftrek die extra schaal in een hogere schall zou valen dus meer aftrek). Maar goed, behoorlijk theoretisch lijkt me en ik maak me er niet druk om.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook ik zit bij Florius, maar al sinds jaar en dag wordt het op de laatste dag van de maand betaald. Maar wat is nu het probleem of het op 28 februari of 1 maart afgeschreven wordt, het moet toch gewoon betaald worden.

kjpilon
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2017 13:20

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kjpilon »

Hoi allemaal. Bedankt voor jullie reacties! An sich heb je het inderdaad maar over 2 dagen vervroegen van de incasso. Maar dat zorgt er dus wel voor dat ik in 2017 opeens 13 keer mijn hypotheekbedrag afgeschreven krijg. Alleen maar daar heb ik moeite mee. Het is een aardige som ook nog. Daarom vraag ik me af of dit zomaar kan.

Uiteindelijk komt het in mijn eigen zak terecht maar dat merk ik pas over 19 jaar als mijn looptijd er op zit. Maar omdat het een flink bedrag is vind ik het normaal als dit wordt overlegd. Normale gang van zaken lijkt me...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kjpilon schreef:Uiteindelijk komt het in mijn eigen zak terecht maar dat merk ik pas over 19 jaar als mijn looptijd er op zit.
Je lijkt nu te suggereren dat er nu iets extra's uit je zak geklopt wordt. En dat lijkt mij niet echt het geval. Er vallen nu toevallig nét 13 betalingen in één jaar, maar who cares? De fiscale gevolgen lijken me ook behoorlijk overzienbaar - hypothetische exoten daargelaten.

kjpilon
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2017 13:20

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kjpilon »

Who cares?
Nou ik dus. En als eenzijdig wordt besloten dat er een fors bedrag extra van mijn rekening wordt geschreven vind ik het normaal dat ik daarover wordt geinformeerd. Het gaat niet om een tientje..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een fors bedrag extra? Het is niet zo dat je ineens een extra maand niet betalen. Het zelfde bedrag wordt misschien twee dagen eerder afgeschreven, op de 31 in plaats van de eerste. Daardoor vallen er toevallig twee termijnen in één maand en dertien termijnen in één jaar.

Daar staat dan weer tegenover dat je het jaar niet begint met meteen een forse afschrijving van je hypotheekbedrag. Dat gebeurt pas aan het einde van de maand januari. Dat is dan dus weer pure winst.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door CB »

Plus dat er het komende jaar maar 11 keer wordt afgeschreven.

kjpilon
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2017 13:20

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kjpilon »

CB schreef:Plus dat er het komende jaar maar 11 keer wordt afgeschreven.
Dat laatste is helaas onjuist. Dit jaar 13x en volgend jaar gewoon 12x voor de resterende looptijd.

Maar ik heb voldoende stof tot nadenken en informatie. Dank allen voor jullie reactie!

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door CB »

kjpilon schreef:
CB schreef:Plus dat er het komende jaar maar 11 keer wordt afgeschreven.
Dat laatste is helaas onjuist. Dit jaar 13x en volgend jaar gewoon 12x voor de resterende looptijd.

Maar ik heb voldoende stof tot nadenken en informatie. Dank allen voor jullie reactie!
Dan betreft die 13x geen totale maandbetalingen van rente. Ik ben namelijk nog nooit tegengekomen dat een rentejaar van een hypotheek bestaat uit 13 maanden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Staat ook een beetje los van het rentejaar volgens mij. Beetje vergelijkbaar met dat het kan zijn dat je in één jaar twee keer voor de zorgverzekering betaalt, als je de ene premie in januari betaalt en de premie voor het volgende jaar al eind december. Dat betekent nog niet dat je voor dat jaar dubbel zou moeten betalen.

Het is trouwens nog de vraag hoe dit op het jaaroverzicht komt. Het kan zijn dat de formele betaaldag voor de rente de eerste van de maand blijft. Ik ga daar wel vanuit, vooral ook voor het deel premie of inleg van eventuele spaarhypotheken.

Voor de mensen met wat meer vermogen scheelt het in elk geval wel in de vermogensrendementsheffing.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ook ik heb zo'n hypotheek en ben dus overgegaan van de ene bank naar de andere en uiteindelijk naar Florius.
Ik heb keurig netjes een brief hierover gehad met daarin ook dat de betaling in het vervolg aan het eind van de maand in plaats van het begin van de volgende maand.
Ik denk dat je de overstapbrief nig eens goed moet lezen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb net even gekeken, bij mij is het ook twee keer afgeschreven in februari.. wel goed voor mijn aflossingen, en hypotheekrente aftrek.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door JozJan »

FLorius zou wel geregeld moeten hebben dat dit op de jaaropgave goed gaat.

Maar stel dat dat niet zo is. Dan heb straks over 2017 13 maanden rente op je jaaropgave, en in het laatste jaar van de looptijd van je hypotheek 1 maand minder dan 'gepland'. Het mooie is dat de aftrek nu hoger is dan over een aantal jaren, dus eigenlijk zou dat zelf gunstig voor je zijn.

Belangrijkste in deze situatie: het is absoluut niet zo dat je een maand extra rente gaat betalen ofzo. Dus een probleem is er niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kokka »

JozJan schreef:FLorius zou wel geregeld moeten hebben dat dit op de jaaropgave goed gaat.

Maar stel dat dat niet zo is. Dan heb straks over 2017 13 maanden rente op je jaaropgave, en in het laatste jaar van de looptijd van je hypotheek 1 maand minder dan 'gepland'. Het mooie is dat de aftrek nu hoger is dan over een aantal jaren, dus eigenlijk zou dat zelf gunstig voor je zijn.

Belangrijkste in deze situatie: het is absoluut niet zo dat je een maand extra rente gaat betalen ofzo. Dus een probleem is er niet.
dat is niet helemaal waar natuurlijk. de meeste hypotheken zijn tegenwoordig anniutair dus aan het begin van de looptijd betaal je meer rente als aan het eind.
als ze 13 keer in een jaar rente afschrijven betaal je dit fiscale jaar dus wel mooi ruim 8% meer rente als afgesproken in je hypotheek akte

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Staat ook een beetje los van het rentejaar volgens mij.
Niet als TS de indruk wil wekken, dat hem teveel rente in rekening wordt gebracht. Ik bedoel alleen maar te zeggen, dat een rentejaar bij een hypotheek bestaat uit 360 dagen. Als je dan in een jaar meer in rekening gebracht zou krijgen, wat theoretisch mogelijk is, dan betaal je het jaar daarop iets minder.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door kokka »

Je betaalde de rente over december 2016 in januari 2017, fiscaal valt dat in 2017. In 2018 betaal je 'gewoon' 12 termijnen.
Je ben alleen 1 maand ( eigenlijk 3 dagen) eerder van je hypotheek af

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:Je betaalde de rente over december 2016 in januari 2017, fiscaal valt dat in 2017. In 2018 betaal je 'gewoon' 12 termijnen.
Je ben alleen 1 maand ( eigenlijk 3 dagen) eerder van je hypotheek af
Exact de reden dat al eerder aangegeven wordt dat dit feitelijk een non-issue is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Florius schrijft in 2017 13x mijn hypotheek af. Normaal?

Ongelezen bericht door JozJan »

kokka schreef:
JozJan schreef:Maar stel dat dat niet zo is. Dan heb straks over 2017 13 maanden rente op je jaaropgave, en in het laatste jaar van de looptijd van je hypotheek 1 maand minder dan 'gepland'. Het mooie is dat de aftrek nu hoger is dan over een aantal jaren, dus eigenlijk zou dat zelf gunstig voor je zijn.
dat is niet helemaal waar natuurlijk. de meeste hypotheken zijn tegenwoordig anniutair dus aan het begin van de looptijd betaal je meer rente als aan het eind.
als ze 13 keer in een jaar rente afschrijven betaal je dit fiscale jaar dus wel mooi ruim 8% meer rente als afgesproken in je hypotheek akte
Je betaalt in dit geval alleen een paar dagen eerder. Dat betekent niet dat je dan dus meer rente gaat betalen. De rente die je 1 jauari zou betalen, betaal je nu op 25 december. Dus deze redenatie gaat echt niet op.

Gesloten