LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitale meter via Liander

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
loes.rosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 20:55

Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door loes.rosa »

Ik heb nog geen slimme meter en die wil ik ook niet.
Nu is er iemand van liander langs geweest en die zegt dat ik een digitale meter moet nemen. dat ik het verplicht ben. het schijnt dat de elektra van het huizenblok allemaal bij mij in de kast samen komt en dat moet nu allemaal apart worden. Ik kan hier niet echt wat over terug vinden op het internet. en is een digitale meter hetzelfde als een slimme meter? En ben ik dit werkelijk verplicht?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 mar 2017 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel bericht aangepast ivm typo. Opmaak aangepast.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door bprosman »

Een "slimme meter" is een digitale meter waarbij de meterstand door je netbeheerder kan worden uitgelezen. Dat kun je uit laten zetten zodat het "slimme" deel uitgeschakeld wordt en je handmatig je standen weer door moet geven.
Als je energievoorziening op de schop gaat kun je moeilijk eisen dat ze een "Antieke" mechanische meter uit het museum gaan halen en die plaatsen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door thecure »

maar de meter heeft ook niets met stroomverdeling te maken. na de hoofdzekering (een of drie, afhankelijk van de hoeveelheid fasen die men heeft) komt de meter. daarna wordt de stroom echt niet meer verdeeld. volgens mij een rotsmoesje. lekker laten hangen die oude meter.

loes.rosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 20:55

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door loes.rosa »

ik kreeg ook het idee, dat de meneer mij een beetje om de tuin leiden, want ik vroeg hem of het niet hetzelfde was een digitale of slimme meter? hij beweerde van niet. waarschijnlijk heb ik nog een "Antieke" mechanische meter, die mogen ze van mij laten hangen. bedankt voor uw reactie.

BHS
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2017 10:56

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door BHS »

Ik meld me aan voor een evt. 'foute' slimme meter van Liander.
MerkISKRA. Type MT382 D2A52 ZBEV M2KagnZ

Went
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 21:18

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door Went »

Een slimme meter hoef je niet te accepteren. Als hij een digitale meter wil plaatsen dan moet je vragen naar de specificatie van de meter en dan kun je hier op het forum vragen of dit een slimme meter is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En mocht de oude meter kapot gaan, uiteraard direct alle elektriciteit laten afsluiten! Dat zal ze leren met al die moderne fratsen. Ik ben ook blij dat ik nooit zoiets moderns als een wasmachine heb aangeschaft. Lekker met het wasbord in de sloot. Werkt prima....

petra.hoogenbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 08:10
Contacteer:

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door petra.hoogenbosch »

Geacht forum.
Ik heb net de uitzending radar gezien en het artikel betreffende de slimme meter gezien.
Wat mij opvalt is dat in dat filmpje met een meetinstrument (ocsilloscoop), de netspanningstroom getoond word.
Nu viel mij op daar geen zuivere sinusvorm getoond werd, en dat de toppen van de sinus zijn vervormd.
Dan is de vormfactor niet ideaal om met meetinstrumenten zoals een nieuw type kWh meter het verbruiksvermogen vast te stellen van een afnemer.
De sinusvorm van de getoonde meting moet naar mening een afgeleide van een ideale sinusvorm zijn, en niet een sinus waar de toppen zijn afgevlakt.
Lander levert naar mijn mening geen juist getransporteerde sinusvormige netspanning, gezien de meting, en ook bij mij is netspanning geen afgeleide van een zuivere sinusvor.

petra.hoogenbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 08:10
Contacteer:

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door petra.hoogenbosch »

Correctie :Afgeleide van een zuivere sinus vorm.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door bprosman »

Je zag wel een sinusvorm, dat was het aangeleverde signaal, de niet sinusvormige signalen was "rotzooi" veroorzaakt door apparatuur in huis, zoals de moderne adapters, VSA's voor de aquarium verlichting, etc. En dat zit NA de meter, voor de meter kan deze persoon niet meten want dat zit verzegeld. Het had meer zoden aan de dijk gezet als deze persoon een dubbelmeting had gedaan die vergelijkt met de slimme meter. Ofwel meten EN aflezen/interpreteren is ook een vak.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door 16again »

Het is aan de netbeheerder om een sinusvormige spanning te leveren.
Het is aan de verbruiker om sinusvormige stroom op te nemen.

Het lijkt me overigens niet moeilijk om een echt slimme meter te maken , welke gemeten stroom en gemeten spanning door laagdoorlaatfilter haalt, zodat de sinusvormige component overblijft, en meting dezelfde waarden toont als de oude meters

petra.hoogenbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 08:10
Contacteer:

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door petra.hoogenbosch »

Bij een meting van spanning en stroom voor het bepalen van vermogen moet de netspanning een ideale vormfactor hebben.
Anders heb je een fout in je meting.
Het betreffende meetinstrument, in dit geval een kWh meter is daar op gebasseerd
Die netspanning was in de toppen afgevlakt.
Dat is fout.
De variërende belasting stroom is random en word naar een gemiddelde waarde geconverteerd per tijdseenheid.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door 16again »

petra.hoogenbosch schreef:Bij een meting van spanning en stroom voor het bepalen van vermogen moet de netspanning een ideale vormfactor .
Het is juist de stroom welke het meest afwijkt van de ideale vormfactor. De oorzaak hiervan moet je zoeken bij energieverbruikers in je huis, en niet bij netbeheerder.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door bprosman »

De oorzaak hiervan moet je zoeken bij energieverbruikers in je huis, en niet bij netbeheerder.

Dat bedoelde ik met "Ofwel meten EN aflezen/interpreteren is ook een vak.", want dat was wat er te zien was op het scoop plaatje, de "rommel" die "binnen" (na de meter) gegenereerd werd. De aangeleverde Sinus ook en die zag er best netjes uit, zegt hij ook zelf "De ideale sinus", die spikes komen wel van binnen.

Afbeelding

rob-poppen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017 12:45

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door rob-poppen »

De slimme meters?
Inderdaad moet de netbeheerder een schone sinus-spanning leveren zoals ik in een der reacties las.
De oude meters zijn in feite elektromagnetische (elektromotor) met een mechanische teller er aan gekoppeld.
Die zijn ongevoelig voor hoogfrequent storingen op het lichtnet en omdat er veel over het lichtnet tegenwoordig gaat dan alleen maar de 220V 50Hz is dit de crux waar het om gaat.
De nieuwe meters zijn elektronische circuits met een voeding, een zogenaamde switched power supply.
Die zijn WEL gevoelig voor hoge(re) frequenties evenals de elektronica erachter.
Ik heb zo een meter nog niet en ben benieuwd waar die nieuwe meters zijn ontworpen.
Voordat de meters de hun aangeboden 22V 50Hz kunnen meten dient er zeker weten een zogenaamd laag frequent filter (LFF) op de ontvangen en de te meten spanning te zitten zodat hoge frequenties geen invloed kunnen hebben.
Zo een LFF heeft waarschijnlijk weer het nadeel dat de meter niet kan worden uitgelezen door de netbeheerder.
Zolang dat niet wordt opgelost zullen ze die meters NIET moeten plaatsen.
Ik heb makkelijk praten?
Nee, als hoger elektronicus weet ik veel van dit soort zaken toevallig.

petra.hoogenbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 08:10
Contacteer:

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door petra.hoogenbosch »

Waarom zijn de toppen van de sinus afgevlakt? , dat goed te zien in het filmpje
Dat is bij mij thuis ook het geval.
Bij het bedrijf waar ik werk is dat niet het geval.
Leg mij dat dan eens uit.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door bprosman »

Leg mij dat dan eens uit.
Belasting van (door) je eigen net, en van het net in het algemeen.
Overigens is dat al jaren zo.
Het zijn de talloze voedingen en voedinkjes met een brugcel / condensator combinatie, die uitsluitend stroom trekken op de toppen van de sinus.
Bij het bedrijf waar ik werk is dat niet het geval.
Bedrijven hebben vaak maatregelen getroffen om de Cos-phi te verbeteren omdat zij wel voor blindstroom moeten betalen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale meter via Liander

Ongelezen bericht door 16again »

Het gaat verder dan Cos-phi verhaal, waar stroom en spanning uit fase zijn , maar beide nog steeds sinusvormig.
Een brugcel/elco combinatie heeft een perfecte Cos-phi

Door slechte verbruikers "vervuilt" de netspanning, afplatting van de toppen wordt hierdoor veroorzaakt. Wellicht is het stroomnet op bedrijvenpark over gedimensioneerd, en/of stroomnet wordt minder vervuild op bedrijvenpark. Dit door hogere toelatingseisen voor zwaardere bedrijfsmatige electrische apparaten wat betreft power-factor en Cos-Phi

Gesloten