LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over rolstoelbanden

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
lbanens
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:02

Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door lbanens »

Mijn moeder heeft een rolstoel met massieve rolstoelbanden. 2 wielen 24 inch achter en 2 wieltjes voor. Ze weegt 80 kilo en we vinden dat de rolstoel nogal zwaar loopt. De banden zien er wat verouderd uit en ik denk dat ze vervangen moeten worden. Nu vraag ik me af of het beter is om luchtbanden te nemen of een ander type misschien? Ik hoorde van een verkoper dat het niet uitmaakt voor de rolweerstand of je massieve banden hebt of luchtbanden.

Graag hoor ik jullie advies hier over.

Banden waar ik evt. aan zit te denken zijn deze: http://123rolstoel.nl/shop/index.php/ro ... 4inch.html

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door puma73 »

lbanens schreef:Mijn moeder heeft een rolstoel met massieve rolstoelbanden. 2 wielen 24 inch achter en 2 wieltjes voor. Ze weegt 80 kilo en we vinden dat de rolstoel nogal zwaar loopt. De banden zien er wat verouderd uit en ik denk dat ze vervangen moeten worden. Nu vraag ik me af of het beter is om luchtbanden te nemen of een ander type misschien? Ik hoorde van een verkoper dat het niet uitmaakt voor de rolweerstand of je massieve banden hebt of luchtbanden.

Graag hoor ik jullie advies hier over.

Banden waar ik evt. aan zit te denken zijn deze: http://123rolstoel.nl/shop/index.php/ro ... 4inch.html
Massieve banden zijn zelfs beter voor de rolweerstand, een luchtband loopt langzaam maar zeker leeg, dus minder spanning in de band zorgt voor hogere rolweerstand.

Zeker voor een iets zwaarder persoon is een massieve band beter dan een luchtband.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door scontra »

Hoe harder de band, des te lager is de rolweerstand.
Neem als voorbeeld maar uw fietsband, hoe lager de bandenspanning des te meer rolweerstand zult u ondervinden en daardoor zult u zwaarder moeten trappen.
Luchtbanden is op zich prima als ze maar op druk worden gehouden. Bij massieve banden heb je daar echter geen omkijken naar.

lbanens
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:02

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door lbanens »

Dankjulliewel. Zouden deze banden wat zijn: http://123rolstoel.nl/shop/index.php/ro ... 4inch.html

Zag ook dat je verschillende profielen hebt zoals visgraat. Moet ik daar ook nog op letten. We willen ook lekker buiten gaan wandelen met haar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door scontra »

lbanens schreef:Dankjulliewel. Zouden deze banden wat zijn: http://123rolstoel.nl/shop/index.php/ro ... 4inch.html

Zag ook dat je verschillende profielen hebt zoals visgraat. Moet ik daar ook nog op letten. We willen ook lekker buiten gaan wandelen met haar.

Hier heb ik gelukkig nog geen ervaring mee, maar als ik de keuze zou moeten maken dan hebben de massieve banden mijn voorkeur aangezien je daar verder geen omkijken naar hebt.

Succes met uw keuze, scontra

lbanens
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:02

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door lbanens »

Dank allemaal. Is er nog een verschil tussen blok- en visgraatprofiel? Voorts kun je ook nog kiezen tussen 24 x 1 en 24 x 1 3/8 inch :? De 1 3/8 banden zijn breder. Rollen ze dan zwaarder of lichter?
Laatst gewijzigd door lbanens op 04 apr 2017 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door BL2 »

Profiel zorgt in een normale situatie voor meer grip, beter afvoer van water.
Maar een rolstoel rijdt met dusdanige snelheid en is dusdanig zwaar dat dat weinig uitmaakt. Maar dat zou je natuurlijk bij de verkopende partij een kunnen navragen.

lbanens
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:02

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door lbanens »

en maakt de breedte dan nog wat uit ? 1 of 1 3/8 inch?

stofzuigertje

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Massieve banden, ik heb heftruck ervaring en die waren moeilijk te monteren.

Wel weet ik dat jou eigen woonplaats bepalend is, vlakke straten of hobbelige stenen want dat bepaald de banden keuze en comfort.
Ik zou daarom voor lucht kiezen en geen zwarte omdat die soms strepen geven op bepaalde vloeren binnen en je geweigerd kan worden!

24" is vermoedelijk ook voor kinder fietsen en bij plaatselijke rijwielhandel te bestellen of in voorraad soms...
Tot 4 Ato op te pompen.....

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door puma73 »

stofzuigertje schreef:Massieve banden, ik heb heftruck ervaring en die waren moeilijk te monteren.

Wel weet ik dat jou eigen woonplaats bepalend is, vlakke straten of hobbelige stenen want dat bepaald de banden keuze en comfort.
Ik zou daarom voor lucht kiezen en geen zwarte omdat die soms strepen geven op bepaalde vloeren binnen en je geweigerd kan worden!

24" is vermoedelijk ook voor kinder fietsen en bij plaatselijke rijwielhandel te bestellen of in voorraad soms...
Tot 4 Ato op te pompen.....
Gewoon massieve banden monteren, geen omkijken meer naar. De motivatie in dit bericht is weer eens kletspraat van de bovenste plank. Een rolstoel is geen heftruck dus gaat de hele vergelijking compleet mank..

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraag over rolstoelbanden

Ongelezen bericht door scontra »

lbanens schreef:Dank allemaal. Is er nog een verschil tussen blok- en visgraatprofiel? Voorts kun je ook nog kiezen tussen 24 x 1 en 24 x 1 3/8 inch :? De 1 3/8 banden zijn breder. Rollen ze dan zwaarder of lichter?
Des te smaller de band des te lager de rolweerstand.
Neem een racefiets maar als voorbeeld met z'n keihard opgepompte en zeer smalle bandjes.
Soort profiel maakt geen verschil bij een rolstoel.

Mocht u echter van plan zijn om de rolstoel aan de trekhaak van uw auto te hangen, dan komt een goed profiel wel goed tot z'n recht, vooral bij het bochtenwerk. ;-) ;-) :-)

Gesloten